מקים קרדשיאן עד הקואליציה שלא סופרת אותנו – 2022, היית לא משהו בכלל

שרה נתניהו, ליהיא לפיד ואסתר חיות בתמונה אחת ששווה אלף מילים | צילום: AMIR COHEN/POOL/AFP via Getty Images
שרה נתניהו, ליהיא לפיד ואסתר חיות בתמונה אחת ששווה אלף מילים | צילום: AMIR COHEN/POOL/AFP via Getty Images

נפרדנו מהמלכה הכי אייקונית ומהממשלה הכי שוויונית, עשינו היסטוריה במונדיאל בלי קשר למסי וגם חזרנו 50 שנה אחורה ברגע אחד. 2022, היית לא להיט, אבל היו לך כמה היילייטס. ותודה לריהאנה

88 שיתופים | 132 צפיות

היישר מהמאה שעברה, השנה חזרו אלינו מלחמות, חוקים האוסרים על הפלות, משטור של נשים במרחב הציבורי והשמלה של מרילין מונרו. 2022, לימדת אותנו שלמרות שהיינו בשנתיים של מגיפה, אנחנו עדיין לא קולטות שהעולם השתנה ושהכל יכול לקרות בו, כמו נגיד זה שהזכויות והחופש שלנו יוטלו בספק. מצד שני, היו כמה אירועים שהזכירו לנו כמה מרגש זה לפרוץ דרך. אלה היו רגעי השיא של השנה.

>> גם לנו יש קואליציה: בזמן השבעת הממשלה קמה קואליציית ארגוני נשים

חוק ההפלות טלטל את העולם המערבי

ביוני השנה, ארצות הברית חזרה 50 שנה אחורה בחסות בית המשפט העליון של ה"דמוקרטיה הגדולה בעולם". העליון ביטל את פסיקת רו נגד וייד משנת 1973 שהתירה לנשים לבצע הפלות, והפך את האפשרות האלמנטרית של זכות האישה על גופה לבלתי חוקית. הפסיקה השערורייתית הזו מאפשרת ל-26 המדינות השמרניות בארה"ב למנוע מנשים להחליט על גופן, כך שמי שמבצעת הפלה או מי שמסייעים לאישה לסיים היריון נחשבים שותפים לעבירה וחשופים לעונשים בחוק. זה פוגע באופן ישיר בנשים עניות או פחותות אמצעים שלא יכולות להרשות לעצמן לנסוע למדינה אחרת לעבור הפלה, ובעיקר מזכיר לנו שזכויות נשים זה דבר לא מובן מאליו. גם ב-2023 המאבק הפמיניסטי לא יוכל להכריז על הפסקת אש.

הפסיקה שהכתה את העולם בתדהמה. מחאה נגד חוק ההפלות בארה"ב | צילום: Sergio Flores/Getty Images
הפסיקה שהכתה את העולם בתדהמה. מחאה נגד חוק ההפלות בארה"ב | צילום: Sergio Flores/Getty Images

מחאת החיג'אב הרימה ראש

בספטמבר השנה, יצאה מביתה סטודנטית בת 22 ממוצא כורדי בשם מהסא אמיני, ובגלל שלא עטתה את החיג'אב שלה "כראוי", כלומר חבשה אותו בצורה רופפת מדי, משמרות המהפכה האיראניות תפסו אותה והכו אותה באכזריות. אמיני הייתה מאושפזת ללא הכרה במשך יומיים עד שנקבע מותה. בעקבות זאת החל גל מחאה אלים באיראן שנהרגו בו יותר מ-200 אנשים, המפגינים קראו נגד המנהיג העליון אייתוללה עלי חמינאי ודרשו לשים סוף לשלטון האיסלאמי באיראן. דרך הרשתות החברתיות האירוע התפשט מחוץ למדינה, והצית הפגנות הזדהות מסביב לעולם שקיבלו את הכינוי "מחאת החיג'אב 2022". נשים מסביב לעולם הורידו בהפגנתיות את החיג'אב או גזרו את שיערן במחאה על דיכוי נשים, ודרשו לעצור את האלימות נגד נשים במדינה. אחד האירועים המרגשים של המחאה, שהוכיח שלא מדובר ב"בעיה נשית בלבד", התרחש במונדיאל בקטאר. שם, אל מול עיני כל העולם, סירבה נבחרת איראן לשיר את המנון המדינה כחלק מגל ההתנגדות.

>> לא רק איראן: המדינות הכי גרועות לנשים

מחאת החיג'אב – הפגנה מול שגרירות איראן בבלגיה. צילום: shutterstock
מחאת החיג'אב – הפגנה מול שגרירות איראן בבלגיה. צילום: shutterstock

רוסיה פתחה במלחמה מול אוקראינה

עד לשנה האחרונה חשבנו שמלחמות מהסוג הזה זו המצאה שקברנו יחד עם המאה העשרים, אבל בפברואר גילינו לתדהמתנו שפלישה של מדינה אחת למדינה ריבונית אחרת היא לא הזיה מופרכת אלא מציאות מדממת מתמשכת. אנשים שחיו עד יום קודם במדינה דמוקרטית, עם מחשבים וסמארטפונים ושופינג ומשפחות ועבודות, מצאו את עצמם תחת הפצצות הצבא הרוסי שהפכו אותם לפליטים במקרה הטוב, או הובילו אותם להסתתר במרתפים בקור של מינוס 15 מעלות, במקרה הרע. במקרה הגרוע, הם מתו מוות אכזרי. "אני מרגישה שזה הזוי, באותה מידה יכלו להנחית אותנו ב-1945, וכל נערה פה יכלה להיות סבתא שלי", שיתפה אותנו ענבל פרן-פרח, אחות במקצועה שטסה לסייע לפליטים אוקראיינים. זה מחריד ולא אנושי, ובדומה מדי למאה שעברה, קוצר ידו של העולם לעצור את הטירוף נמשך וגובה חיים אפילו בעת כתיבת שורות אלה. המלחמה באוקראינה הגיעה עד לפתחו של מגזין "ווג", שהקדיש את שערו לאולנה זלנסקה, רעייתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. זלנסקה צולמה על ידי הצלמת אנני ליבוביץ' בין הריסות המלחמה בקייב תחת הכותרת "פורטרט של אומץ לב".

מהממשלה הכי נשית למועדון גברים בקואליציה

אחרי ארבע מערכות בחירות שהעלו כלום ושום דבר, והורידו את תקציב המדינה הלא קיים לגירעון נמוך יותר מהריבים בעונה האחרונה של "האח הגדול", ביוני עבר חוק פיזור הכנסת ה-36. וכך, סיים נפתלי בנט את כהונתו הקצרה כראש הממשלה ופינה את הכיסא לראש ממשלת המעבר, יאיר לפיד. בינתיים המדינה התכוננה לתחביב החדש שלה בשנים האחרונות – עוד מערכת בחירות, החמישית במספר – בה ניצח בנימין נתניהו. יש שיאמרו שהוא בסך הכל יצא להפסקת פרסומות להתרעננות, וחזר. ומה אנחנו אומרות? להתראות קואליציה עם 30 נשים, מתוכן תשע שרות בממשלה הכי נשית שהייתה פה, שקידמו נושאים כמו מניעת אלימות כלכלית, הקלה בהפלות, או קידום שיוויון מגדרי בשוק העבודה. שלום קואליציה בת תשע נשים בלבד, מתוכן רק חמש שרות בלבד. תנועת המטוטלת הפוליטית הביאה אותנו ברגע אחד לקואליציה שבקווי היסוד שלה יש הבטחה להתנגד לאמנת איסטנבול – אמנה בינלאומית שמהותה הגנה על נשים מאלימות, לתת ייצוג משמעותי לשתי מפלגות גדולות בהן אין נשים כלל, לשרים שמצהירים בגלוי על תמיכתם באפליה והדרה ולתמונה בלתי נשכחת בכיכוב שרה נתניהו, ארבעה שביסים ואקדח אחד. עתידות: לא תודה.

 

>> לידיעת חברות הכנסת הנכנסות: תקציב מגדרי הוא לא עניין של ימין ושמאל

נפל הכתר: נפרדנו מהמלכה אליזבת

אחרי 70 שנות כהונה עתירות דרמות ויצרים, כפי שלמדנו מ"הכתר", הלכה לעולמה המלכה הכי אייקונית שידעה הממלכה המאוחדת. המלכה אליזבת השנייה, שכהונתה החלה מאז שהייתה בת 25 ונמשכה עד לגיל 96 המופלג, החלה לסבול מבחינה בריאותית כבר בחגיגות הג'ובילי שהתקיימו ביולי האחרון. מאז, הייתה בהשגחה בטירת בלמורל בסקוטלנד, ובספטמבר סיימה את חייה במיטתה מוקפת במשפחתה. לנעליה הגדולות נכנס בנה צ'ארלס, ולתואר הנסיך והנסיכה מוויילס (שהאחרונה שנשאה אותו הייתה הנסיכה דיאנה) צעדו הנסיך וויליאם וקייט מידלטון. מייגן והארי, כפי שמעידים פרצופיהם בתמונה והדוקו המדובר שלהם, נותרו כרגיל מאחורה. מודות שחשבנו לרגע שהמלכה היא בת אלמוות ותקבור את כולנו, אבל גם הפעם גילינו שלכל דבר טוב יש סוף.

טקס האשכבה של המלכה אליזבת | צילום: Dominic Lipinski – WPA Pool/Getty Images
טקס האשכבה של המלכה אליזבת | צילום: Dominic Lipinski – WPA Pool/Getty Images

הבטן ההיריונית של ריהאנה שברה את הרשת

ממלכה אחת למלכה אחרת: כמעט 18.5 מיליון לייקים קיבלה ריהאנה בחודש פברואר השנה כשחשפה את הבייבי באמפ שלה לצד בן זוגה הראפר אייסאפ רוקי. היא עשתה את זה בסטייל, הו כמה סטייל, עם דיימונדז אין דה סקיי, על הצוואר ומעל הבטן. רירי חשפה באגביות את הבטן שלה, עם פס ההיריון והכל, בלוק גאוני ששוויו הכולל הוא כמעט 100 אלף דולר. אבל עם כמה שריגשו אותנו מעיל הפוך הוורוד, הג'ינס הרפוי ותכשיטי הווינטג' של שאנל – הרבה יותר התרגשנו מהאקט עצמו, שהערך שלו לא יסולא בפז. אם רירי הצליחה להפוך את הבטן ההיריונית לדבר הכי סקסי ועוצמתי עלי אדמות, אולי בכל זאת יש סיבה לאופטימיות לקראת 2023.

>> תשעה חודשי סטייל: סיכום ההיריון של ריהאנה בתמונות

קים קרדשיאן עשתה מרילין מונרו

קים קרדשיאן הפיחה רוח חיים חדשה בשמלה האייקונית של מרילין מונרו, בה היא שרה ב-1962 "יום הולדת שמח" לנשיא קנדי. בד בבד, קרדשיאן הציתה את הרשת. קים קיי סיפרה שכדי לצלוח את המשימה היא ירדה 8 קילו בדיאטת כסאח וביאסה את הבאדי פוזיטיביות שלנו, ואם זה לא רע מספיק, מומחים לענייני מרילין מונרו והיסטוריונים של אופנה טענו שהיא קרעה את השמלה כשלבשה אותה. עכשיו בואו, השמלה נלבשה רק לשטיח האדום של המט גאלה ולאחר מכן הוחלפה ברפליקה, כלומר שמלה זהה, וטענות בדבר הרס השמלה הופרכו על ידי מוזיאון ריפלי בו היא מוצגת. אבל לא נורא, כל האירוע כולו הוכיח שקרדשיאן בכל זאת עושה את הדבר שהיא הכי טובה בו, שזה להיות הכי מעניינת שיש, ולהמציא את עצמה מחדש מאז עוד 200 פעם.

>> כל האמת על הדיאטה של קים קרדשיאן

קים קרדשיאן | צילום: NDZ/Star Max/Contributor/GettyImages
קים קרדשיאן | צילום: NDZ/Star Max/Contributor/GettyImages

אילון מאסק קנה את טוויטר

אם המציאות שלנו לא הייתה מעורערת מספיק, גילינו שיש אנשים, או יותר נכון אדם, שהוא עשיר מספיק כדי לקנות אותה – כי הרי שהמציאות של כולנו מתנהלת היום ברשת. האיש העשיר בעולם, אילון מאסק, קנה לעצמו באוקטובר ב-44 מיליארד דולר את טוויטר. עכשיו הוא עושה בה את מה שילדים עושים עם צעצועים – זורק אותה לאלף עזאזלים. מאסק טען שהיא צריכה לאפשר יותר חופש ביטוי אבל חסם חשבונות שצחקו עליו. תוך פחות משבועיים לתוך התפקיד הוא פיטר מחצית מעובדי החברה במייל במקרה הטוב, או חסם את גישתם במקרה המעפן, ואז כשגילה שהם נחוצים הוא פנה אליהם במייל בבקשה שיחזרו. כנראה שאחרי הכל, הציוץ ההומוריסטי שלו בו הוא קובר את טוויטר היה פחות בדיחה ויותר הצהרת כוונות. במיי מאסק ננוחם.

>> הרבה יותר מאימא של אילון: בגיל 74 מיי מאסק מככבת של שער ספורטס אילוסטרייטד

השופטות הראשונות במונדיאל בקטאר

נכון שהמונדיאל הזה חתום על שם מסי והיסטוריה והכל, אבל הישג היסטורי מדהים לא פחות הוא שבגביע העולם השנוי במחלוקת הזה, עלו למגרש שופטות נשים. כן, נשים במועדון הסגור שהיה שמור עד כה לגברים בלבד, גם מוכשרות וגם מקבלות החלטות. זה לקח רק 2022 שנה. ולא רק זה, גם אצלנו בארץ נרשם הישג משמעותי מבחינת סיקור גביע העולם עם אשרת עיני שכיכבה כפרשנית, לצד קפטן נבחרת הנשים בכדורגל, קארין סנדל, ושדרנית הספורט מהמגזר הערבי נדין אבו לבן.

השופטות הראשונה במונדיאל בקטאר | צילום: Marvin Ibo Guengoer – GES Sportfoto/Getty Images
השופטות הראשונה במונדיאל בקטאר | צילום: Marvin Ibo Guengoer – GES Sportfoto/Getty Images

איתן סטיבה טס לחלל

איתן סטיבה, הישראלי השני שהיה בחלל, הצטרף לחללית דרגון 2 של ספייסX יחד עם עוד שלושה אנשים פרטיים ממדינות שונות בעולם ששילמו מכספם כדי לעוף מפה. עם כל הבלאגן על כדור הארץ ומשבר האקלים, אי אפשר להאשים אותו. סטיבה בעצם פתח עידן חדש באנושות כשהפך ל"תייר חלל", ומאותו רגע כל מה שאנחנו יכולות לחשוב עליו זה מתי נטוס גם אנחנו ואיפה נעשה שם שופינג. נכון, סטיבה גם סייע לקידום המחקר המדעי עבור ישראל, אבל הוא עדיין נאלץ לשלם סכום של 50 מיליון דולר בשביל לגלות אם כדור הארץ נראה מרחוק יפה כמו בסרטים. הביקורות, מה שנקרא, מהללות.

21 נשים נרצחו בישראל השנה

תקראו את המספר הזה שוב ושוב, כי אנחנו עדיין לא מצליחות לעכל את הנתון המחריד הזה. גם ב-2023 נמשיך לזעוק נגד האלימות הגואה נגד נשים ולקרוא למדינה לקחת אחריות ולדאוג לחיים ולביטחון שלנו. מה הממשלה החדשה תעשה עם זה? בואו נגיד שאנחנו ממש לא אופטימיות.

>>  זה הזמן להתערב: איך תזהי אם מישהי קרובה נמצאת בזוגיות אלימה?