כל האמת על הדיאטה של קים קרדשיאן 

קים קרדשיאן בטקס פרסי האופנה של ה-CFDA | צילום: gettyimages
קים קרדשיאן בטקס פרסי האופנה של ה-CFDA | צילום: gettyimages

על פי הדיווחים קים קרדשיאן הורידה מעל עשרה קילו והיא לא מתכוונת לעצור. איך היא עשתה את זה, מה ההשפעה של דיאטה כזו על הגוף ואיך אפשר לאמץ אותה בצורה בריאה

88 שיתופים | 132 צפיות

לאחרונה הרשת געשה כשהתפרסם התפריט העדכני של קים קרדשיאן, לאחר שבקיץ האחרון השילה ממשקלה מעל 10 ק"ג על פי הדיווחים ובכוונתה להמשיך ולהמשיך. אתן בטח שואלות את עצמכן מה היה בתפריט? אולי מה שעבד לה יעבוד גם לכן? אולי היא יודעת משהו שאתן לא? אז זהו שלא.

מבט זריז על התפריט שלה מגלה כי הוא כולל לא יותר מ-500 קק"ל (קילו קלוריות). אכילה דלה כל כך נחשבת דיאטת הרעבה של ממש. לצורך ההשוואה, לאדם בוגר מומלץ לצרוך כמות קלוריות יומית העומדת על כ-4000-1800 קק"ל. הכמות תלויה כמובן במין, גובה, משקל, גיל ומצב בריאותי. כך שגם אם בשביל לרדת במשקל נצטרך גרעון קלורי מסוים הרי ש-500 קק"ל ליום, זו כמות נמוכה בהרבה מתחת למינימום. על פי מה שפורסם התפריט של קים מורכב מהמרכיבים הבאים:

  •         ארוחת בוקר: פודינג צ'יה- תוסף תזונה קולגן , זרעי צ'יה וחצי ליטר מים.
  •         ארוחת צהריים: סלט אבוקדו הכולל חסה שלמה.
  •         ארוחת ערב: צלחת ירקות קטנה עם מעט מיץ לימון.
  •         ארוחות ביניים לא קיימות בדיאטה הזו כלל. בימים של אימון יש תוספת חלבון של תחליף בשר טבעוני וכשרוצה להתפנק היא אוכלת אשכול ענבים קפוא.

לפי התפריט הזה קים אוכלת מזונות עם צפיפות קלורית נמוכה ונפח גבוה – ירקות וסיבים. אלו אומנם תורמים לשובע אך בהחלט לא עונים על כל הדרישות התזונתיות. היא לא צורכת פחמימות כמעט בכלל וצריכת השומן שלה דלה ומצומצמת ביותר. למעשה בדיאטה כזו קים מסתכנת בתופעות גופניות ונפשיות חמורות.

דיאטת רעב נחקרה סמוך לתום מלחמת העולם השנייה, מחקר מינסוטה שהתקיים בשנים 1944-1945 בחן את ההשפעה הפיזיולוגית והפסיכולוגית של הפחתה מתמשכת של כמחצית מהקלוריות היומיות, הנקראה במחקר "דיאטת חצי רעב". הנבדקים, אשר אכלו כמחצית מכמות הקלוריות המומלצת (1600 קק"ל במקום 3200 קק"ל – שצרכו לפני כן) דיווחו על רעב, עייפות, חולשה, סחרחורות, נשירת שיער, אובדן מסת שריר וקואורדינציה. המחשבות על האוכל העסיקו אותם במהלך כל היום, הם חוו התקפי אכילה (בולמוסים), איבדו חשק מיני, וחוו דיכאון ועצבנות.

ככל שלדיאטה יהיה גירעון קלורי גבוה יותר, כך הגוף יכנס למצב הישרדותי גדול יותר. משום כך, דיאטת רעב ממושכת תוביל את הגוף לייצר מנגנוני פיצוי, לכן ברגע שנצמצם באכילה הגוף ישאף למנוע ירידה במשקל. על מנת להמשיך לרדת במשקל יהיה צורך להגביר את הגירעון הקלורי עד לכדי הגעה למצב מסכן חיים.

אם נחזור לדיאטה של קים, למרות שירדה במשקל כפי שתכננה או יותר מאז תחילת התהליך, הסיכויים שתצליח להישאר במשקל הנוכחי לאורך זמן הם קלושים. ירידה מהירה במשקל מובילה במקרים רבים לעלייה מהירה שסופה הגעה למשקל גדול מהמשקל ההתחלתי. לכן יש חשיבות בירידה מבוקרת במשקל באמצעות ליווי מקצועי ותפריט מאוזן, כזה שמאפשר לסגל הרגלי אכילה בריאים וברי יישום לאורך זמן. 

 

כמה נקודות חשובות שכדאי לשים אליהן לב כשאוכלים לפי תפריט:

  •   מומלץ לצרוך מכל קבוצת המזון – כדאי לצרוך פחמימות חלבונים ושומנים, כל אחת מהקבוצות אחראית לתהליכים חשובים בגוף ולא ניתן לוותר על אף אחת באופן מלא.
  •   תוספים לא יכולים להחליף ארוחה שלמה – גם אם נוטלים תוספי תזונה, שבמקרה הזה מכילים חלבון, כמו קולגן.
  •   חשוב לאכול אוכל שאוהבים  – כדאי לצרוך מזונות שטעימים לכם בתהליך ירידה במשקל מאחר וההתמדה בתזונה ללא אף אחד מהם, לא תהיה אפקטיבית לאורך זמן.

קיימים מחירים חברתיים שמשלמים כאשר עושים דיאטת הרעבה, הימנעות מסיטואציות חברתיות כמו יציאה למסעדה או אכילה בחברה משפיעים גם הם על אכילה ותפקוד נורמטיבי.

קים קרדשיאן היא מהנשים העשירות והמפורסמות בעולם, האם בשנת 2022 האישה אולי הכי מפורסמת בעולם צריכה לקדם מסרים של הרעבה כדי להגיע להשלמה עצמית? יש לה המון כוח בידיים והיא עושה בו שימוש לרעה.  אידיאל הרזון הפופולרי בימינו ומקודם על ידי פרסום דיאטות כמו זו הוא מסוכן, הוא עלול לגרום לבעיות בריאותיות חמורות ויתרה מכך מקדם מסרים בעייתיים שמייצרים דימויי גוף הרסניים.

 אז מה כדאי לקים באמת לאכול? (ועל הדרך לתת דוגמא נהדרת לנשים ונערות בכל העולם): לפודינג הצ'יה מארוחת בוקר ניתן להוסיף שיבולת שועל וגם יוגורט לתוספת חלבון. ארוחת הצהריים יכולה לכלול דג, בשר או טופו מהצומח, לצד קינואה או אורז כמנת פחמימה, האבוקדו והחסה יהיו תוספת נהדרת. לארוחת ביניים – ענבים או מנת פרי אחרת, ניתן להוסיף ארוחת ביניים נוספת של אגוזים ועוגיה.  לארוחת ערב, תוספת ביצה שתספק חלבון איכותי, לחם או בטטה וירקות מבושלים כפי שצורכת היום.

 חשוב לזכור שעיסוק יתר במראה חיצוני, מחשבות וניסיונות מתמידים לשנות את צורת הגוף ופגיעה בו (כמו הדיאטה החריפה שמוזכרת פה) מעלים את הסיכון לפתח הפרעת אכילה. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע מוסמך על ידי משרד הבריאות בכל תהליך תזונתי.

לנה חרמץ | צילום: ענת וקין הייניש
לנה חרמץ | צילום: ענת וקין הייניש

הכותבת היא דיאטנית קלינית המתמחה בילדים ובהפרעות אכילה במחוז הדרום, מכבי שירותי בריאות