גם לנו יש קואליציה: בזמן השבעת הממשלה קמה קואליציית ארגוני נשים חדשה

ממשלה חדשה: קואליציה של אפליה והדרה | צילום: אמיר לוי/Gettyimages
ממשלה חדשה: קואליציה של אפליה והדרה | צילום: אמיר לוי/Gettyimages

כ-30 ארגוני נשים מכל גווני הקשת הפוליטית חוברות לקואליציה משותפת כתגובה על הייצוג המינימלי לנשים בממשלה החדשה - 11 אחוז בלבד. האם זה מה שיעצור את הסחף המפחיד נגד נשים בישראל?

88 שיתופים | 132 צפיות

לאחר שהתברר במהלך הדיונים להקמת הממשלה שקולן של הנשים בישראל לא נשמע, זכויותיהן לא נשמרות והן מיוצגות באופן זניח בממשלה שתקום היום – החליטו ארגוני הנשים לעשות מעשה ולהקים את קואליציית ארגוני הנשים והשוויון, כדי לייצר שיתופי פעולה ולהציג חזית אחידה במאבק על זכויות נשים. "כשחמישים אחוזים מהאוכלוסייה מיוצגות על ידי 11 אחוז בממשלה ברור לנו כי אנחנו צריכות לעמוד על שלנו", נכתב בהודעה לעיתונות על המהלך.

מכל גווני הקשת הפוליטית. קואליציית ארגוני הנשים החדשה
מכל גווני הקשת הפוליטית. קואליציית ארגוני הנשים החדשה

לקואליציה חברו ארגונים למען זכויות נשים בישראל מכל הקשת הפוליטית. אין ימין ושמאל, אין חילוניות, או דתיות או חרדיות, יהודיות או ערביות – כולן יחד למטרה אחת – שמירת זכויות נשים בישראל, אלה העקרונות המרכזיים שינחו את המאבק של הקואליציה החדשה:

  • לא תפלו אותנו בקבלת שירותים.
  • לא תפרידו אותנו במרחב הציבורי.
  • לא תקבעו איך ייראו חיינו או חיי ילדנו מבלי שנהיה ליד שולחן קבלת ההחלטות.
  • לא תשפטו אותנו בבתי דין בהם דיינים גברים בלבד.
  • לא תקבעו לנו אם ואיך נשרת בצה"ל – זו גם המדינה שלנו.

>> לידיעת חברות הכנסת הנכנסות: תקציב מגדרי הוא לא עניין של ימין ושמאל

עוד נכתב בהצהרת הכוונות: "20 נשים נרצחות מדי שנה על רקע מגדרי. אחרי שהקואליציה הסכימה לא לאשר את אמנת איסטנבול (אמנה בינלאומית הנועדה להגן על נשים מאלימות – מערכת את), אנחנו נהיה פה כדי לעמוד על כך שתכניות למיגור האלימות במשפחה ייצאו לפועל, ושמלוא התקציבים יוענקו לתוכנית הלאומית למניעת אלימות במשפחה".

מורן זר קצנשטיין, מייסדת "בונות אלטרנטיבה" ומי שפעלה להקמת קואליציית הנשים, אומרת: ״בשעה שהאפליה מעוגנת בשלושה הסכמים קואליציוניים, נשים בישראל צריכות להתאחד כדי להגן על הזכויות שלהן. כוחנו באחדותנו. לא ניתן שיפלו אותנו, שידירו אותנו או יקבלו החלטות מעל ראשנו. קואליציית ארגוני הנשים והשוויון תפעל למען זכויות נשים וביטחונן בכל מקום שהן נמצאות. אנחנו קוראות לממשלה החדשה לפעול למען שוויון, להילחם באלימות נגד נשים ולמתן הזדמנות שווה לנשים. בכל פעם שהממשלה תפעל לקידום נשים ומלחמה באלימות נגד נשים היא תמצא בנו שותפות".

מורן זר קצנשטיין בהפגנה נגד אלימות כלפי נשים, עם ראש הממשלה לשעבר, יאיר לפיד | צילום: מיכל פעילן
מורן זר קצנשטיין בהפגנה נגד אלימות כלפי נשים, עם ראש הממשלה לשעבר, יאיר לפיד | צילום: מיכל פעילן

הדס דניאלי ילין, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, מוסיפה: "אנחנו מודאגות. היום תושבע הממשלה החדשה. עם ייצוג מביש לנשים בשולחן הממשלה – 11 אחוז בלבד. הן לא יהיו שם לדאוג לקידום נשים, ומדאיג יותר זה שהן לא יהיו שם למנוע את הפגיעה בזכויות נשים שמובילים גורמים קיצונים בממשלה. אנחנו נמשיך להיות שם. במסדרונות הכנסת והממשלה ולהזכיר לכל מי שנמצא במוקד קבלת ההחלטות. נשים הן הרוב, והן לא הולכות לעמוד מנגד אל מול הניסיונות להדיר אותן. אנחנו מאוחדות, ויחד נזכיר לממשלה החדשה: אנחנו לא חוזרות אחורה".

חגית פאר, יו"ר נעמת, אומרת: "אנו, ארגוני הנשים בישראל מתחייבות בזאת לפעולה אקטיבית בכל הכלים החוקיים והציבוריים למניעת אפליה, הדרה וגזענות מכל סוג. לא נאפשר, לא בארגונים שלנו ולא בארגוני החברה האזרחית בכלל, הדרה על בסיס מגדר, לאום, דת, אמונה דתית או נטייה מינית. זהו מאבק לו חייבים להיות שותפים ארגוני החברה האזרחית כולם, מימין ומשמאל, דתיים וחילוניים, גברים ונשים. גזענות, דעות קדומות והדרה של אוכלוסיות מהמרחב הציבורי הן רעות חולות שיפגעו בכולנו ולא יפסחו על אף אחת או אחד מאיתנו. אנו מחויבות להיאבק ולהשמיע את קולנו עכשיו לפני שלא ניתן יהיה עוד להשמיעו".