דימה בושנאק היא הנרצחת ה-16: כך תוכלי למנוע את הרצח הבא

דימה בושנאק ז"ל | צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
דימה בושנאק ז"ל | צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

שש עשרה נשים נרצחו בישראל מתחילת השנה, והיד קלה על ההדק. אלה ששת תמרורי האזהרה לפיהם תזהי אם מישהי מסביבתך הקרובה נתונה בסכנה

88 שיתופים | 132 צפיות

שש עשרה נשים נרצחו מתחילת השנה. הנתון הזה מכעיס ומקומם ועצוב ובלתי נתפס. האחרונה להצטרף לסטטיסטיקה המחרידה היא דימה בושנאק ז"ל, שנורתה למוות ברכבה בכפר הבדואי ואדי סלאמה. לפי החשד, בושנאק נרצחה בגלל היותה סטודנטית, והייתה ידועה כאחת שרצתה להתקדם ולהמשיך בלימודיה. בראיונות שונים לכלי התקשורת משפחתה העידה כי יש מי שלא אהב את הרצון שלה להתפתח, ולפי החשד זו לכאורה הסיבה שבגללה נרצחה.יש לציין שנעצר חשוד ברצח, אך טרם פורסם שמו.

>> החוק שהעבירה הממשלה השבוע הוא מפחיד ומסוכן לנשים

השנה ערכה אוניברסיטת תל אביב בהובלת פרופ' דפנה הקר מחקר עבור פורום מיכל סלה. במחקר נמצא כי שני שליש מהפונות והפונים לעזרה עקב אלימות במשפחה הם א.נשים מסביבתה של האישה: אחותה, החברה הטובה, השכנים וכן הלאה." זה הזמן להתערב" הוא שם הקמפיין שהציגה השנה הרשות לקידום האישה בשיתוף וביצוע של פורום מיכל סלה. הקמפיין מציג שישה תמרורי אזהרה בשפה פשוטה וזכירה (בראשי תיבות להתער"ב), ומספק את ארגז הכלים הנחוץ כדי להבחין ולזהות אלימות שקטה, ומציג באופן ברור כיצד לפעול ולמי לפנות.

מתוך תערוכת "באין העדשה" שהוצגה בבית הנשיא | צילום: גודית גולדפרב ינוס. חולון
מתוך תערוכת "באין העדשה" שהוצגה בבית הנשיא | צילום: גודית גולדפרב ינוס. חולון

שישה תמרורי אזהרה לזיהוי וסיוע לנפגעות אלימות במשפחה:

לא כמו פעם – היא לפעמים נראית כבויה
התקדמות מהירה – היא מפתיעה במחויבות הקשר
תירוצים – היא מגנה עליו ומצדיקה אותו
עומד בינינו – היא לא מודעת לכך שהוא נדחף
ריחוק – היא מקצרת שיחות ומפגשים
בולש אחריה – היא דרוכה ולחוצה

בשיתוף פעולה ייחודי עם מרכז השלטון המקומי התבקשו כל הרשויות המקומיות בישראל לפרסם את הקמפיין החדש על גבי שלטי חוצות, אוטובוסים ובמידע לתושב. בנוסף, הקמפיין פורסם ברשתות החברתיות בליווי סרטוני עדויות קצרות של משפחות הנרצחות והתייחסות שלהן לתמרורי האזהרה.

>>> לילי בן עמי: כשאני רואה קמפיין שאומר 'קומי, לכי, תהיי אמיצה', אני כועסת

הבחירה של הרשות לקידום מעמד האישה בפורום מיכל סלה כגוף המקצועי לביצוע הקמפיין באה על רקע עבודה ממושכת של פורום מיכל סלה בתחום העלאת המודעות וגילוי מקדים. בשלוש השנים האחרונות, עמותת פורום מיכל סלה גיבשה קונספט שיווקי ייחודי בארץ לתחום של אלימות במשפחה, לפיו יש להגיע לכל בית בישראל ולהנגיש מידע מציל חיים באופן פרקטי שקל לזכור.

מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות לילי בן עמי
מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות לילי בן עמי

"הקמפיין החשוב הזה מביא למרכז הבמה את נושא מודעות הסביבה וחשיבותה לנפגעת", אומרת איילת רזין בית-אור, מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה. "המטרה הראשונה והמשמעותית ביותר בעבודתנו עבור נפגעות אלימות היא במניעה. רק באמצעות כלים שכל אחד ואחת יוכלו ליישם, הסביבה תוכל להפוך לחלק מהפתרון במקום אביזר בלתי נראה שמשמר את הפגיעה".

"כל אחד מאיתנו יודע לזהות חפץ חשוד בתחנת אוטובוס, למרות שהסיכוי שזה פצצה הוא אחד למיליון", מוסיפה לילי בן עמי, מנכ"לית עמותת פורום מיכל סלה ואחותה של מיכל סלה ז"ל שנרצחה על ידי בן זוגה. "אז איך יתכן שכאשר יש צעקות אצל השכנים – לא בטוח שנדע מה לעשות ולמי להתקשר? כדי לנצח את הטרור, לצה"ל יש כלים להילחם מהאוויר מהים מהיבשה ומהסייבר. וגם בעזרת ערנות הציבור. בדיוק ככה יש לעשות במלחמה בטרור בתוך הבית. בשנתיים האחרונות סיימנו לבנות בפורום מיכל סלה ארגז כלים אחד לקורבן וארגז שני לתוקף – כדי למנוע את האלימות מראש. עתה סיימנו לבנות ארגז כלים שלישי, לזיהוי האלימות מראש על ידי הסביבה הקרובה. זה הזמן להתערב, לדחוף את האף ולהציל חיים. אל תגידו לאחותי זה לא יקרה. אם זה קרה לנו – זה יכול לקרות בכל בית".

לעמוד הקמפיין באתר פורום מיכל סלה

מתוך תערוכת "באין העדשה" שהוצגה בבית הנשיא | רונית ולפר, מגדים. מ.א חוף הכרמל.jpg
מתוך תערוכת "באין העדשה" שהוצגה בבית הנשיא | רונית ולפר, מגדים. מ.א חוף הכרמל.jpg

הצילומים הוצגו במסגרת מיזם #באין העדשה – תערוכת צילומים שיזמו נשות איגוד היועצות לקידום מעמד האישה לראשי רשויות מקומיות בישראל. התערוכה הוצגה בבית הנשיא בירושלים ולאחר מכן נדדה בין ערי ישראל. מטרת המיזם היא העלאת המודעות לאלימות כלפי נשים המתרחשת בכל מקום וחברה. הצילומים מבטאים את התחושות, ההשלכות, ההשפעות, הרגשות והכאב של אירועי אלימות כלפי נשים.