כל העולם יורד עכשיו על קים קרדשיאן אבל לא מהסיבות הנכונות

קים קרדשיאן | צילום: NDZ/Star Max/Contributor/GettyImages
קים קרדשיאן | צילום: NDZ/Star Max/Contributor/GettyImages

כל העולם מתעסק עכשיו בתמונות החדשות של הקרעים בשמלה של מרילין מונרו, אחרי שקים קרדשיאן עשתה עליה סיבוב. הביקורת האמיתית צריכה להיות אחרת לגמרי והיא קשורה לשמנופוביה של כולנו

88 שיתופים | 132 צפיות

בימים האחרונים כל העולם סוער בעקבות הנזק שקים קרדישאן גרמה לשמלה של מרילין מונרו. נזכיר את השתלשלות העניינים למי שפספס: לפני כחודש קים קרדשיאן עוררה סערה כשבחרה ללבוש למט גאלה את השמלה האייקונית של מרילין מונרו משנת 1962, מחגיגות יום ההולדת של הנשיא קנדי. קימי ירדה שמונה קילוגרמים ממשקלה כדי להיכנס לשמלה המדוברת, השווה כחמישה מיליון דולרים, אך השמלה עדיין לא ממש התאימה לכוכבת, שנראתה בסרטון שפורסם ברשת מנסה להידחס לשמלה בקושי רב. השמועות ברשת גם גרסו שהעובדה שקים הגיעה לשטיח האדום עם מעילון פרווה לבן וקצר, מעידה על כך שהיא רצתה להסתיר את הריצ'רץ' של השמלה, שלא נסגר עליה כראוי. לאחר העלייה המתוקשרת במדרגות המטרופליטן, קרדשיאן החליפה את השמלה לרפליקה שלה – העתק מדויק של השמלה הכי אייקונית בתרבות הפופ, שנרשמה בהיסטוריה גם כ"Naked Dresse" הראשונה. מאז ההופעה ההיא, היסטוריונים של אופנה ופאשניסטות ברחבי העולם, הטיחו בקים ביקורת קשה על הפגיעה בפריט בעל ערך היסטורי גדול כל כך.

בימים האחרונים השמלה הוחזרה למוזיאון ריפלי, שם היא מוצגת בשגרה, וברשת נפוצו תמונות של השמלה עם פרמים בתפרים, בד בלוי וקריסטלים חסרים או תלויים על בלימה, מה שעורר גל חדש של ביקורת כלפי הקרדישאנית המפורסמת מכולן, על החוצפה שלה לפגוע בפריט, וביקורת- מרומזת יותר או פחות – נאמרה גם כלפי אנה וינטור, העורכת המיתולגית של ווג ומארחת המט גאלה, ששיתפה פעולה עם זה וגם אולי פתחה בכך פתח לגל חדש של סלבס שיחמדו עכשיו פריטי אופנה היסטוריים, ילבשו אותם ויהרסו אותם.

 

הזעם על הרס השמלה האיקונית מובן ואפילו מוצדק. זו לא הסערה הראשונה שקים מעוררת ברשתות החברתיות ואין צורך לדאוג לה, כנראה שהיא תצלח גם את הביקורת הנוכחית. הדאגה האמיתית צריכה להיות מפני הצורך של קים לרדת שמונה ק"ג כדי להיכנס לשמלה שנתפרה למידותיה של מונרו בכל דרך אפשרית, גם במחיר הרס של פריט היסטורי.

מרילין, שהפכה לסמל מין ולאייקון פופ המפורסמת בעולם, הפכה בשנים האחרונות גם לסמל המאבק של דימוי גוף חיובי. קשה להשוות את קרדשיאן למונרו, אך אין ספק כי גם קים קיי תיזכר לעוד שנים רבות בתור כוכבת אייקונית. האם יחס לא בריא למשקל ושאיפה הבלתי נפסקת למודל יופי בלתי אפשרי, הם הערכים שקים צריכה להעביר? הבחירה שלה לרדת במשקל עבור השמלה היא בחירתה האישית, אך אנו חייבים לזכור ולראות לנגד עינינו את ההשפעה של הכוכבות הגדולות על החברה. הרדיפה האובססיבית והאינסופית אחרי "המשקל הנכון" מעבירה מסרים קשים לכל נערה שאי פעם מדדה שמלה שלא נסגרה עליה, ובכתה בתא המדידה.

קים קרדשיאן ופיט דייווידסון במט גאלה. הפרווה מסתירה כנראה את העובדה שהשמלה לא נסגרה | צילום: James Devaney/Contributor/GettyImages
קים קרדשיאן ופיט דייווידסון במט גאלה. הפרווה מסתירה כנראה את העובדה שהשמלה לא נסגרה | צילום: James Devaney/Contributor/GettyImages

לפני כשנה נכנסתי לחנות אופנה במידות גדולות, מדדתי שם שמלה מהממת שפשוט לא נסגרה מאחורה. בשלב מסוים, אחרי שהמוכרת ניסתה כמה וכמה פעמים לשכנע אותי שהשמלה (שעלתה הון תועפות עבורי) יושבת עליי בול, הרוכסן מאחורה נקרע. הרגשתי מבוכה ענקית ונוראית, המוכרת הייתה בהלם, וכל מה שרציתי זה להתחפף מהחנות מהר, להגיע הביתה, להתכסות בשמיכה ולבכות. אני לא אשכח את ההרגשה הזו.

הקרדשיאן חוטפת בגדול בימים האחרונים, אך אנחנו כחברה צריכים להתבונן על עצמנו, ולהבין למה הכוכבות הכי גדולות מרגישות צורך לרצות את החברה ולרדוף גם הן אחרי "הגוף המושלם" או "הלוק המתאים". לא הגיע הזמן שנשתחרר מהחשיבה המקובעת לגבי מהו הגוף הנכון? נזכיר שגם מונרו עצמה, סמל סקס בלתי מעורר, הייתה נחשבת במונחים של היום "מלאה". מאז המדדים בהן נשים נבחנות רק הלכו והצטמצמו, והיום מידה 34 ומטה היא המידה המקובלת לדוגמניות, בעוד מונרו הייתה יותר קרובה למידה 38.

קים קיי תרמה כל כך הרבה לשינוי תפיסות היופי בעשור האחרון, היא הפכה את האגן הגדול למשהו להתגאות בו, אחרי ששנים נשים בעלות אגן רחב הרגישו מוקצות לחלוטין מאידאל היופי. כל כך חבל שבמקום להפציץ בלוק שנתפר למידותיה, היא הרגישה צורך לשנות את גופה כדי להיכנס לאידיאל יופי קשה להשגה. הצורך להיכנס לשמלה של מונרו עבור מספר דקות על השטיח האדום הוא מיותר, הקרעים בשמלה של מונרו מכאיבים לכל חובב אופנה בעולם אבל אותם אפשר לתפור. את מילוני הלבבות של נשים, ילדות ונערות שנדחסות לשמלה קטנה ממידותיהן כי נדמה להן שרק ככה יוכלו להשיג את אישור היופי המיוחל מהסביבה – הרבה יותר קשה לאחות.