פסיקת ביהמ"ש העליון בארצות הברית היא מלחמה נגד כולנו. צריך להילחם בה בקלפי

ביבי וטראמפ | צילום: MANDEL NGAN\Gettyimages
ביבי וטראמפ | צילום: MANDEL NGAN\Gettyimages

ההחלטה של בית המשפט העליון היא הכרזת מלחמה לא רק נגד הנשים האמריקאיות אלא נגד כל הנשים בעולם. אנחנו חייבות להשיב מלחמה וזה מתחיל בבחירות הקרובות בישראל

88 שיתופים | 132 צפיות

אי אפשר להפריז בחשיבותה של ההחלטה שהתקבלה בסוף השבוע בבית המשפט העליון של ארצות הברית, לבטל את פסיקת רו נגד וייד. ההחלטה הזו היא איום ממשי על כל אחת מאיתנו. על הרחם של כולנו. זאת הכרזת מלחמה.
כשאומה כמו ארצות הברית מבטלת את זכותן החוקתית של נשים לבחור בהפלה, היא לא רק פוגעת באופן חמור, מפחיד, ממשי ונורא במיליוני נשים ברחבי ארצות הברית, בעיקר בעניות שבהן, היא גם שולחת בכך מסר מאיים על מיליוני נשים ברחבי העולם, גם כלפינו, פה בישראל, ועל הזכות שלנו על גופנו.

יש קו מחבר בין תרבות האונס לבין השמרנות ששולחת יד ארוכה אל גופן של נשים, אל המתחולל ברחמן

 

ניצחון השמרנים על גופן של נשים בארצות הברית הוא ניצחון מובהק של דונאלד טראמפ, שזרע את זרע הפורענות הזה כשהפך את בית המשפט העליון לרוב שמרני. טראמפ הואשם על ידי נשים רבות כי הטריד אותן מינית. גם ברט קוואנו, אחד מהשופטים החתומים על הפסיקה האחרונה, הואשם שהטריד מינית נשים. שניהם לא שילמו שום מחיר חברתי או פוליטי על ההטרדות הללו.

יש קו מחבר בין תרבות האונס לבין השמרנות ששולחת יד ארוכה אל גופן של נשים, אל המתחולל ברחמן. בעיניים של טראמפ וחבריו, נשים הן רק בובות על חוט שמשרתות אותן, ולכן ניתן לגעת בגופן או לקבל החלטות על גופן מבלי שזה ייתפס בעיניהם כמעשה לא מוסרי. רבות דובר בשנים האחרונות על הדמיון המצמרר בין הדיסטופיה הטלוויזיונית של "סיפורה של שפחה" לבין התחזקות הכוחות הרפובליקאים, הטראמפים. למרבה הזוועה זה כבר לא נשמע כמו קלישאה של פמיניסטיות אלא כהתגשמות מציאותית מאוד של חלום בלהות.

כולנו זוכרות היטב את הקשר האמיץ של טראמפ עם בנימין נתניהו. הכסף האוונגליסטי האמריקאי זורם לשניהם. גם התמיכה של חברים כמו שלדון אדלסון (שבנתיים נפטר). יש קשר הדוק ומסועף בין הימין השמרני בארצות הברית לחלקים מהימין הישראלי, הביביסטי.

אני בטוחה שבמדינות כמו מיסיסיפי, קנזס, מיזורי, ארקנסו, אלבמה, קנטקי, לואיזיאנה ואחרות, בהן כבר הכריזו כי הפלות יאסרו בעקבות התיקון של בית המשפט העליון, יש כבר נשים רבות שחוששות לחייהן, לחיי בנותיהן, אחיותיהן וחברותיהן. אני בטוחה שחלק מהן מצטערות עכשיו שהצביעו לטראמפ. זו תזכורת חשובה לכל הנשים הישראליות: גם לנו בישראל אסור להיות שאננות. זה לא משנה לאיזה צד של המפה הפוליטית או החברתית אנחנו משתייכות – ימין, שמאל, דתיות, חילוניות, חרדיות וערביות – לכולנו אסור לתת יד לכוחות האופל, לגורמים שלא סופרים אותנו.

בארה"ב שמים סוף להפלות ורומסים את חייהן של מי שכבר נולדו. בקרוב אצלנו?

זה לא קשה לזהות את הכוחות הללו בישראל במפה הפוליטית שלנו, הם נמצאים ברובם בצד של האופוזיציה הנוכחית. שם נמצאות המפלגות החרדיות, שכל כך לא סופרות נשים עד שהן לא נותנות להן להתמודד כלל. בעיני, כל אישה בישראל חייבת להתנגד לכל מפלגה שלא מאפשרת לנשים להנהיג ולקבל החלטות על עצמן ולכן כל מפלגה שמדירה נשים היא  פסולה לבחירה.

בצד הימני אנחנו פוגשות גם את הקיצונים שנערכים עכשיו בכל הכוח כדי להגביר את כוחם בבחירות הבאות: בן גביר, סמוטריץ' ועלובי הנפש ממפלגת נעם, כל החבורה הזו לא תהסס להשית עלינו חוקי הלכה אם זה יעלה על הפרק, ולכן כל אישה חפצת חופש ושוויון לא צריכה להצביע להם.

לצידם נמצאת מפלגת הליכוד – למרות שזו מפלגה שמכבדת נשים באופן עקרוני ונהנית ממסורת דמוקרטית שוויונית המאפשרת לנשים להנהיג ולהוביל פוליטית, היא מונהגת כרגע על ידי בנימין נתניהו, אדם שכדי להקים קואליציה יסכים לכל דרישה שהחרדים והקיצונים יבקשו ממנו. אי אפשר לסמוך עליהם שיעצרו באדום. איך אמרה מירי רגב? "בלי כאבי בטן, גם לא לנאנסות". באמת שאין על מי להישען פה. בקרב שלהם להשיג את השלטון הם יקריבו כל קורבן אפשרי בדרך, ואם זה כולל גם לזרוק את גופן של נשים לגלגלי הפוליטיקה – הם לא יהססו לעשות זאת, בדיוק כפי שלא הססו להפקיר חיילים משוחררים או את תושבי יהודה ושומרון, כשהמלחמה הפוליטית הצדיקה זאת מבחינתם בחודשים האחרונים.

רע"מ היא מפלגה שנשענת על מועצה דתית מוסלמית – לא האנשים שאפשר לבנות עליהם שיעמדו לצד נשים, והמפלגה המשותפת הוכיחה בקדנציה האחרונה שהיא בלתי צפויה בעליל ולכן גם עליהם לא הייתי בונה. נשארנו עם כל השאר: גנץ, ליברמן, ימינה, יש עתיד, גדעון סער, העבודה ומרצ. על סמך התנהלותן בשנים האחרונות נדמה שבמאבק על גופן של נשים ועל חרויות הפרט, הן כנראה יעמדו בצד הנכון של ההיסטוריה: ישמרו על גופן של נשים מהידיים הארוכות של גברים שחושבים שהם יודעים יותר טוב מאיתנו מה נכון לנו. כבר עכשיו מדינת ישראל מתערבת באופן בוטה וגס בהחלטה האינטימית של הפסקת היריון. אם חשבנו שזה לא יכול להתדרדר יותר מפה, הגיעה הפסיקה בארצות הברית והוכיחה שתמיד יכול להיות יותר גרוע.

נתניהו, סמוטריץ', בן גביר, דרעי, גפני ועבאס –  האם אתן סומכות עליהן שהם ירימו את היד כשזה קשור לזכות על גופנו? התנהלותם הפוליטית עד כה הוכיחה שלא, ולכן כולנו חייבות לאחד את כל הכוח שיש לנו ולא להצביע להם. אל תחזקו את כוחות האופל. המלחמה התחילה. הכדור נורה ביום שישי בוושינגטון ועכשיו אנחנו, נשים בכל העולם, חיבות להילחם חזרה. זה מתחיל באוקטובר בקלפי וזה לא יגמר עד שכל אישה בעולם תהיה בטוחה ומוגנת מפני השמרנים שאוחזים ברחם שלנו וגוררים את כולנו לימי הביניים.