חודש הגאווה: הסלבריטאיות הקוויריות שמשנות את העולם

שרית חדד | צילום: שגיא דהרי
שרית חדד | צילום: שגיא דהרי

הן מוכשרות, מצליחות, בטוחות בעצמן ובמיניותן ועוזרות לאחרות ואחרים להרגיש ככה גם בהשראתן. מאלה לי ושרית חדד עד כוכבת "אופוריה" - הסלבס שאנחנו מרימות להן בחודש הגאווה, ופייר, כל השנה

88 שיתופים | 132 צפיות

שרית חדד

האם באמת יש צורך להציג את המלכה-האם, מכונת הלהיטים ואחת הנשים הכי פורצות דרך בתעשיית המוזיקה הישראלית? טוב, הכי מגיע לה. האישה ששלחה את מוטי הביתה והזמרת שאחראית על כמה מהיצירות המוזיקליות הכי חשובות וחוצות מגזרים בתרבות הישראלית – התחילה בתור נערה מהפריפריה עם כישרון מוזיקלי יוצא דופן. היא לימדה את עצמה לנגן על לא פחות מתשעה כלי נגינה מבלי לדעת לקרוא תווים ועם רדת החשכה, הייתה חומקת מבית הוריה בחשאי כדי להופיע במועדוני לילה קטנים. במקרה של חדד, סיפור הסינדרלה שלה לא נגמר בחצות ובהחלט לא הזדקק לנסיך יפה תואר. כיום הקריירה המוזיקלית שלה כוללת עשרות אלבומים מצליחים, תארים נחשבים ואפילו בובה בדמותה שהיא פריט אספנות ואייקון מילניאלי.

בשנת 2021 ואחרי לא מעט שמועות, חדד יצאה מהארון באופן רשמי. כמו תמיד, היא עשתה את זה במקסימום פאסון ורגש, כשהשיקה סינגל מרגש בכיכובה של בת זוגה – תמר יהלומי. בחיים עצמם, חדד היא גם אם יחידנית לשתי בנות, היא קונצנזוס ישראלי שלא ממהרת להתבטא באמירות פמיניסטיות חוצבות להבות בכיכרות או בפוסטים, אבל המעשים, השירים והדוגמה האישית שהיא מספקת, שווים יותר מאלף מילים.

אלה-לי להב

החיים של אלה לי הם כל מה שבכיף בגיל 18: שערוריות מתוקשרות, גבולות רופפים, עיכול מהיר של שומן ופחמימות, מערכות יחסים רעילות והגדרה עצמית פלואידית. עם כל הכבוד לשמועות על סטטיק, אלה לי היא נערה להט"בית מהדור החדש שמנפיקה להיטי פופ שפשוט אי אפשר להתעלם מהם. במקום לחפש הגדרות, היא פשוט עושה עליהן הייד. כמעט בכל ראיון שנובר בחיים הרומנטיים המופרעים שלה, היא מקפידה להבהיר שאין לה מושג מה ההגדרה שלה. כלומר, פשוט לא כל כך אכפת לה. היא לא מחפשת לאבי דאבי ומתאהבת במי שבא לה. לקחנו.

>> "הדימוי שלי יצא מכלל שליטה": אלה לי להב מתגייסת לצה"ל ומפתיעה אותנו בדרך לבקו"ם

אלה לי להב | צילום: עדי שנפיק
אלה לי להב | צילום: עדי שנפיק

אורנה בנאי

בנאי, הלא היא אחת השחקניות והקומיקאיות הכי מצליחות בישראל, היא גם פעילה חברתית ופוליטית שאף פעם לא פוחדת להגיד את מה שעובר לה בראש. כן, גם במחיר של אובדן קמפיין משתלם ורווחי. בזמנים בהם אמנים חוששים להביע את דעתם, בנאי תמיד הייתה להבה בוערת של אקטיביזם. עוד בימים שלא היה אפשר פשוט לגרוף עם זה לייקים מבלי לצאת מהבית. רק לפני כמה ימים דיברה בנאי על השתתפותה בעונת העשור המתקרבת של הפורמט האהוב ״מחוברים״, ואנחנו כבר יודעות מה יהיה הבינג׳ הבא שלנו בשנייה שזה יצא. 

בשנת 2011 יצאה בנאי מהארון באופן רשמי וביולי 2017 אף השיקה זוגיות פוטוגנית ומעוררת קנאה עם היוצרת והשחקנית בת חן סבג. הדרמה הרומנטית הזו נגמרה אחרי שנתיים במקביל לעליית העונה השנייה של "מטומטמת" שיצרה סבג. מיותר לציין כי חרף הפיתוי להשחיר לאקסית, בנאי פרגנה לסבג בכל הזדמנות בדמעות של לב שבור ובכנות בלתי מתפשרת. סיסטרהוד במיטבו.

בת חן סבג

בן חן סבג היא ההשראה האולטימטיבית עבור כל תסריטאית עם חלומות כתובים בגוגל דוקס. בגיל שלושים היא עוד הייתה שחקנית מתוסכלת עם קריירה מדשדשת. אך במקום למלצר את דרכה לפסגה, החליטה סבג לכתוב לעצמה את התפקיד הראשי ובשנת 2016 הביאה לעולם את "מטומטמת" – סדרת המקור של הוט שזכתה לשלוש עונות מצליחות פלוס מכירה מעבר לים וכמה פרסים שנחמד לתלות בדירה תל אביבית. גם בכל מה שקשור לענייני יחסים, בת חן סבג לא עובדת לפי החוקים הנורמטיביים ולא ממש מחשבנת להבניות חברתיות. אם תשאלו אותה, היא לא סטרייטית ולא לסבית. היא פשוט עושה מה שבא לה. מזל שבמקרה שלה זה תמיד יוצא הכי וואו.

בת חן סבג | צילום: רון קדמי, סטיילינג: מזל חסון. חולצה ג'וזף בפקטורי 54, חזייה ורנר, מכנסיים אלכסנדר וונג בעמנואל, מגפיים זארה, תכשיטים Yoyo 23
בת חן סבג | צילום: רון קדמי, סטיילינג: מזל חסון. חולצה ג'וזף בפקטורי 54, חזייה ורנר, מכנסיים אלכסנדר וונג בעמנואל, מגפיים זארה, תכשיטים Yoyo 23

ג׳וי ריגר

אין יותר איט גירל מג'וי ריגר, השחקנית שעלתה לבמה בגיל שמונה ולמרבה השמחה – לא הולכת לרדת ממנה בקרוב. הרזומה המקצועי שלה הוא פחות או יותר חלומה הרטוב של כל שחקנית. היא זכתה בשני פרסים נחשקים – אחד מהם בפסטיבל טרייבקה – ונדמה שהכל בא לה בשיא הנונשלנט. גם היציאה של ריגר מהארון התרחשה בשיא הצ'יל, כשהשתתפה במדור הפנים המפורסם של עיתון "הארץ". בשורת הביוגרפיה נכתב: "חיה עם בת זוגה מורן רוזנבלט" (ושני חתולים) – וזהו. 

היום ריגר היא בת הזוג של שחקנית מהממת לא פחות: כרמל בין (המפקדת, כאן 11) ואם תשאלו אותה, היא הכי מאוהבת בעולם. ריגר תמיד שמחה לדבר בפתיחות על החוויה שלה כשחקנית להט"בית ואפשר להגיד שהיא תמיד אומרת מה שהיא חושבת עם המון קסם, סובלנות וסולידריות נשית.

מורן רוזנבלט 

אם הצלחה נמדדת בזמן מסך, אפשר להגיד שמורן רוזנבלט בשיא שלה – גם כשהיא לא משחקת במגרש הסלבריטאי. השחקנית, הבמאית והתסריטאית שלא התקבלה לאף אחד משלושת בתי הספר למשחק המובילים בארץ – מככבת בעונה השלישית של "פאודה" ובמקביל בסדרה "פגע וברח" של נטפליקס. לא מעט מתפקידיה הקולנועיים כללו דמויות להט"ביות מורכבות שגם זיכו אותה בפרסים נחשקים. כיום היא נמצאת בתהליך של הורות משותפת והיא לא מהססת לדבר על זה. 

בל אגם

הדיווה שפרצה לחיינו בפרוייקט Y בשנת 2004 כשהקריאה מונולוג מהוואגינה, נחשבה לאחד מהייצוגים הטרנסים הראשונים שנצפו במסך הישראלי. מעבר לתפקידי משחק, גיחות קצרות בתוכניות ריאליטי – אגם היא פעילה חברתית נמרצת שהקימה ויזמה קבוצת תמיכה עבור נערות טרנסג'נדריות ואף זכתה בתואר "מחנכת השנה של ישראל" מטעם משרד החינוך. אגם היא חד משמעית אישה מרשימה שמקרבת בין לבבות ומנתצת תקרות זכוכית בעקבי סטילטו. שטחי הפעולה שלה חולשים על פריפריות, קהילות סגורות ומסיבות רווקות תוססות. הכי רחוק מתל אביב, הכי עמוק במיינסטרים. 

אקטיביסטית ומעלפת. בל אגם | צילום: בן גל
אקטיביסטית ומעלפת. בל אגם | צילום: בן גל

תאלין אבו חנא

מהרגע שפסעה במדרגות אל בית האח הגדול על תקן מלכת יופי טרנסית – היה די ברור שהיא כאן כדי להישאר. מאז, אבו חנא הפכה ללא פחות מגשר עדין ושברירי שמנסה לחבר בין החברה הערבית והלהט"בקית. לאורך כל פעילותה הציבורית, היא לא היססה לחשוף כל פרט אינטימי וכואב שהפך אותה לאישה החזקה והמושלמת שהיא היום – כולל סכסוך ארוך ופיוס מרגש עם אבא שלה. בין לימודי עבודה סוציאלית, התנדבות בעמותת "עלם" ותמיכה בטרנסיות פלסטיניות שברחו לישראל – היא קטפה תפקיד משחק בסרט "קריוקי" בתור בת הזוג של ליאור אשכנזי ובעונה השנייה של "מלכות" היא כבר לגמרי הפנים הכי יפות של המאבק הטרנסי בישראל. תאלין מוכיחה שכדאי לחלום והכי כדאי – להגשים.

תאלין אבו חנא. אקטיביסטית, שחקנית, דוגמנית | צילום: באדיבות המצולמת
תאלין אבו חנא. אקטיביסטית, שחקנית, דוגמנית | צילום: באדיבות המצולמת

קריסטן סטיוארט

ב-2017 בלה מדמדומים חתכה מרוברט פטינסון, עשתה כמה שטויות ויצאה מהארון כביסקסואלית. מאז היא היא מתחזקת רזומה רומנטי מסעיר ומצעד אקסיות מרשים הכולל את הזמרת הצרפתייה סוקו והדוגמנית סטלה מקסוול. לאחרונה התארסה סטיוארט לבת זוגה, התסריטאית דילן מאייר – כי הכל נשאר בתעשייה. בין לבין היא הספיקה לשחק את שלגיה, מלאכית של צ'ארלי ואת הנסיכה דיאנה. בקיצור, סטיוארט היא נסיכה הוליוודית שמשלבת בין פרוגרסיביות, קוויריות וסטייל.

קריסטן סטיוארט בטקס האוסקר | gettyimages
קריסטן סטיוארט בטקס האוסקר | gettyimages

קארה דלווין

אי אפשר שלא להתאהב בה – ולא רק בגלל שהיא מחזיקה בריכת כדורים פוטוגנית בבית. אך בטרם הפכה לדוגמנית עסוקה, אייקון קווירי והבסטי של טיילור סוויפט וריהאנה – דלוויין גדלה עם אמא הלוקה במאניה דיפרסיה ונטיות התמכרותיות ובעקבות נסיבות חייה, נשרה מהתיכון. סיפור החיים המורכב שלה מקבל תפנית הוליוודית בעלילה – כשכבר בגיל 17 הוחתמה על חוזה הדוגמנות הראשון שלה ודי במהרה הפכה לשם הכי לוהט בתעשיית האופנה והקולנוע. 

כיום דלווין מזדהה כפנסקסואלית (כלומר משיכה או אהבה כלפי אנשים ללא קשר לזהותם המגדרית או למינם הביולוגי) ומתבטאת לעתים קרובות על התמודדותה עם דיכאון וחרדה. אפשר להגיד שדלווין לא מהססת להציף נושאים חברתיים בשיא הסטייל. ואנחנו רק נניח כאן את אפוד המגן של דיור מהמט גאלה האחרון.

אלן דג׳נרס

כבר בתחילת שנות ה-80, דג'נרס זכתה בתואר "האישה הכי מצחיקה באמריקה" על ידי רשת שואו טיים. אבל דג'נרס היא לא רק דמות מצחיקה, אלא אישה שפרצה דרך הרבה לפני שזה היה מגניב. בשנת 1997 היא יצאה מהארון במקביל לדמותה בסיטקום שכתבה על עצמה. הפרק המדובר הפך לאירוע טלוויזיוני עם כ-46 מיליון צופים ואורחים מפורסמים. בשבוע שעבר ירדה תוכנית האירוח שלה מהמסך אחרי 19 שנה, 3,280 תוכניות, אינספור פליטות פה שסיבכו אותה ותחקיר נוקב אחד על אודות התעמרות וסביבה עבודה רעילה מאחורי הקלעים. אבל מה ששלה שלה, דג'נרס מחזיקה בלמעלה מ-15 פרסי אמי, זוגיות יציבה ביותר עם השחקנית פורשיה די רוסי ומקום של כבוד בהיכל התהילה הקווירי. 

האנטר שייפר

לא תאמינו, אבל שייפר, גיבורת על מילניאלית – היא *לא* מה שקורה כשמערבבים אבקת פיות עם דמעות של חד קרן. המראה המכשף שלה הצליח למצב אותה כאחת מהדוגמניות העסוקות בעולם והדמות הקסומה (והמתוסבכת למות) של ג'ולס מאופוריה – הפכו אותה לאיט גירל טרנסג'נדרית, גיבורת על מודרנית, מושא לחיקוי ואייקון אקטיביסטי. מעבר לקריירת בידור נחשקת, שייפר הספיקה לראיין את הפוליטיקאית הילרי קלינטון, להיכנס לרשימת 100 המנהיגים שמעצבים את העתיד של מגזין "טיים" ולהפוך לפנים של המאבק הטרנסי מול חוק שקורא להפרדה ביולוגית בתאי שירותים. וכן, היא רק בת 23.

מנהיגה עם אבק פיות. האנטר שייפר | gettyimages
מנהיגה עם אבק פיות. האנטר שייפר | gettyimages

לילי טומלין

אם את מילניאלית אז כן, זאת ההיא מגרייס ופרנקי. אבל בואו, לטומלין, השחקנית והקומיקאית בת ה-82 יש רפרטואר קולנועי מכובד בן חמישים שנה כקומיקאית, שחקנית, תסריטאית ומפיקה. עד כה היא זכתה בארבעה פרסי אמי ופרס טוני וכמעט זכתה באוסקר על הופעת הבכורה הקולנועית שלה. טומלין היא גם לסבית מוצהרת משנת 2001, והיא מנהלת יחסים זוגיים ומקצועיים בני כ-40 שנה עם התסריטאית ג'יין וגנר. השתיים נישאו ב-2013 ויחד הן זכו בפרס אמי על עבודתן המשותפת. כן, זה הזמן לקנא בקטע בריא.

ג'יין פונדה ולילי טומלין (משמאל). פרנקי וגרייס | צילום: Charley Gallay/Getty Images for Netflix
ג'יין פונדה ולילי טומלין (משמאל). פרנקי וגרייס | צילום: Charley Gallay/Getty Images for Netflix

ג׳נל מונה

היא שחקנית שהייתה מועמדת לאוסקר, מוזיקאית עתידנית סופר נחשבת בסצנת האינדי, פאשניסטה בלתי מעורערת ואחד מהקולות הפמיניסטיים הכי בולטים בתנועת Black lives matter. בנוסף, היא גיבורה ביסקסואלית ארוזה בווייב אסתטי מדליק שמשלב בין קלאסי ומוגזם. הטקסטים שלה עוסקים בזהות, פוליטיקה וסקסיזם. בקיצור תפסיקו לבזבז זמן ותכניסו אותה לפלייליסט שלכן.

שרה רמירז

מאז דמותה של ד"ר קלי טורס מהאנטומיה של גריי, רמירז הספיק.ה לצאת מהארון כא-בינארי.ת. כלומר, אינדיבידואלי.ת שלא מזדהה בהכרח עם תבניות מגדריות מסורתיות ומשחרר.ת את עצמה מכינויי זכר או נקבה קונבנצינליים. נכון, באנגלית זה יותר קל אבל למי אכפת. הטרנספורמציה של רמירז מגיעה למקסימום בדמות של צ'ה דיאז ב-"פשוט ככה" – החידוש של סקס והעיר הגדולה. כשהחיים עצמם פוגשים את שרה ג'סיקה פרקר.

>> ללהק זמרת סטרייטית לשיר הגאווה זה כמו לתת לגבר להרצות ביום האישה