נשות המהפכה

בל אגם: "אנחנו מתקדמים גם אם יש כוחות חשוכים ואפלים"

בל אגם. צילום: דביר כחלון
בל אגם. צילום: דביר כחלון

היא זועמת על אלי ישי, מקבלת הצעות פוליטיות ומסייעת לבנות נוער להט"ביות ברגעים הכי דרמטיים. בל אגם באה לעשות שמח. יום האישה 2019, נשות המהפכה

88 שיתופים | 132 צפיות

בל אגם (36) לא תשכח את הרגע שבו התקשרו לבשר לה שהיא נבחרה ל"מחנכת השנה 2018", פרס שניתן בהחלטה משולבת של משרד החינוך וארגוני הנוער בישראל. "בהתחלה טרקתי את הטלפון כי חשבתי שצוחקים עלי, אני מקבלת פרס ממשרד החינוך? אחר כך התקשרו שוב והבנתי שזה רציני. זה ניצחון מטורף שטרנסג'נדרית מקבלת הכרה חינוכית. זה הכי ממלכתי שיש, זה לא לזכות בתכנית ריאליטי כי את מצחיקה, אלא משהו ממש רציני. המדינה, בני הנוער, בחרו בי, בי! התרגשתי נורא וגם בטקס שבו קיבלתי את הפרס, לא הפסקתי לבכות".

העילה לבחירתה של אגם היא המודל החיובי לטרנסג'נדרית שייצגה בתוכנית "גולסטאר" שבה השתתפה השנה, ובעיקר עבודתה במסגרת ארגון איגי לנוער גאה, שבו היא פעילה כבר חמש שנים. "לפני שנתיים הפעילות שלי באיגי עלתה מדרגה והבנתי שאנחנו חייבות קבוצת תמיכה לבנות נוער שרוצות לעבור את התהליך", היא מספרת, "רציתי להשפיע על נערות שעוברות מה שאני עברתי, שלא יתביישו בעצמן. בהרבה מקומות מכינים אותן לכך שעומד להיות להן קשה אבל אני רוצה להראות שזה יכול להיות גם פאן וכיף. גם ככה בגיל 15, כשיוצאים מהארון, לפעמים המשפחה לא מקבלת, את נזרקת מהבית, אבל אנחנו לא צריכים להפחיד עוד אלא לומר 'את זו שתחליטי איך להשתלב בחברה. אל תחכי לאישור של אף אחד'".

הקבוצה שהקימה אגם ממשיכה לפעול, מונה כ-50 בנים ובנות והייתה השראה לקבוצות נוספות ברחבי הארץ. בל עצמה, שלאחרונה גם נבחרה לוועד המנהל באיגי, התחילה השנה לעסוק בליווי אישי במסגרת איגי, "אני עושה מנטורינג, מלווה אישית בנות ומשפחות שמתמודדות עם תהליך של שינוי מין. אני לא מצליחה לפגוש את כולן אז אנחנו עובדים על זה שיהיו עוד חונכות אישיות וכמובן עוד קבוצות לנוער טרנסג'נדרי בכל הארץ".

"תמיד יש לאן להתקדם. כשראיתי את השלט של אלי ישי אמרתי וואט דה פאק, מה, אנחנו חיים בסרט שהתקדמנו?", בל אגם על המסלול שבוע האופנה ת"א 2018, צילום: אבי וולדמן,
"תמיד יש לאן להתקדם. כשראיתי את השלט של אלי ישי אמרתי וואט דה פאק, מה, אנחנו חיים בסרט שהתקדמנו?", בל אגם על המסלול שבוע האופנה ת"א 2018, צילום: אבי וולדמן,

אם מישהי כמוך מקבלת חיבוק ממסדי, זה אומר שמצבנו טוב?
"תמיד יש לאן להתקדם. כשראיתי את השלט של אלי ישי (נגד זוגות להט"ב, ה"ב) אמרתי וואט דה פאק, מה, אנחנו חיים בסרט שהתקדמנו? הייתה גם התאבדות של טרנסג'נדרית ממשפחה דתית וזה מאוד כואב. אבל בסופו של יום אנחנו מתקדמים גם אם יש כוחות חשוכים ואפלים. הטלוויזיה מאוד תרמה ללגיטימיות שלי. כשנכנסתי ל"גולסטאר", שהיא תוכנית לנוער, היה מדהים לראות שהפכתי לכוכבת שלהם ובכלל לא רלוונטי להם שאני טרנסג'נדרית".

מה הלאה במאבק הטרנסג'נדרי?
"אני מגיעה הרבה לכנסת, יושבת בוועדות, אני רוצה לקדם הקלות בביטוח לאומי, קצבאות יותר גדולות, שלטרנסג'נדריות תהיה אפשרות לחיים נורמטיביים. אני רוצה שנתחיל לחשוב על הגיל השלישי, יש טרנסיות בנות 50 ו-60 שלא קל להן בכלל. קיבלתי גם הצעות להיכנס לפוליטיקה, כרגע זו לא הדרך שלי אבל נראה מה יהיה".