אימה של ענבר הימן ז"ל: "אני מרגישה שהנשמה שלה סובלת כל עוד היא בעזה"

ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה
ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה

אמנית הגרפיטי ענבר הימן נחטפה ב-7.10 ונרצחה באכזריות. היצירות שלה, לצד יצירות של חטופות נוספות, מוצגות כעת על שלטי חוצות ברחבי הארץ. בינתיים יפעת הימן, מחכה שיחזירו את גופת בתה מעזה: "אני לא מצליחה לישון בלילות בידיעה שענבר עדיין שם"

88 שיתופים | 132 צפיות

ענבר הימן הידועה בכינויה PINK, הייתה אמנית גרפיטי בת 27 שנרצחה באכזריות בשבי חמאס לאחר שב-7 באוקטובר נחטפה מפסטיבל נובה ברעים. כמה מציוריה וצילומיה של הימן עלו היום על שלטי חוצות ברחבי ישראל, כחלק מפרויקט #יוצריםתקווה, שנועד לתת מקום של כבוד לתקווה ולשוות לה ביטוי אומנותי ויצירתי במרחב הציבורי, דווקא בימים כואבים וקשים כל כך.

>> "קר לו? יש לו אוכל?": אשתו של החטוף רון בנימין מפחדת כל הזמן

יצירה של ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה
יצירה של ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה

הימן גדלה בפתח תקווה ובשנים האחרונות התגוררה בחיפה. היא למדה תקשורת חזותית במרכז האקדמי ויצו חיפה, שם הכירה גם את בן זוגה נועם אלון, שנותר שבור לב. היא ראתה באומנות כלי לביטוי של הרגשות ותפיסת העולם שלה. הוריה מספרים שהיא הייתה אדם מיוחד, מלא אהבה ונתינה והייתה חולמת גדולה, שהאמינה שהעולם יכול להיות מקום טוב יותר. האמנות של הימן הייתה מלאת צבעים, חיים ושמחה. היא ציירה ציורי גרפיטי של פרחים, ציפורים, ילדים ואנשים שמחים. היא האמינה שהאמנות יכולה להפיץ תקווה ואושר בעולם.

>> אחותו של החטוף איתי סבירסקי שנרצח בשבי: "נקרע לי הלב"

יצירה של ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה
יצירה של ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה

"ענבר, הבת היפה והאהובה שלי, הייתה בת 27, סטודנטית מצטיינת לתקשורת חזותית. ענבר הייתה אומנית, היא ראתה באומנות כלי לביטוי של הרגשות שלה ותפיסת העולם שלה", מספרת אמה של ענבר, יפעת הימן. "היא תמיד ראתה את האור והצבע באנשים, חיה את החיים עם נתינה אינסופית, ונגעה בהמון אנשים מכל הסוגים".

>> "זה הורג אותנו": זה מה שעושים לבנות שלנו בשבי

"ענבר עבדה כהלפרית בפסטיבל הטבע ליד קיבוץ רעים. באותה שבת שחורה של ה-7 באוקטובר, בשבע וחצי בבוקר, היא התכתבה עם אחיה וסיפרה לו על מתקפת הטילים. זה היה הקשר האחרון איתה", מספרת יפעת, "כשהתחילה חדירת המחבלים מעזה היא ברחה והסתתרה מתחת לבמה של הפסטיבל יחד עם עוד מספר צעירים, אבל אחרי זמן מה הזהירו אותם שהמחבלים מתקרבים. כל מי שנשאר מתחת לבמה נרצח".

יצירה של ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה
יצירה של ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה

>> חברתה של שירי ביבס: "היינו בהיריון משותף. מהבטן עוד אמרנו שהילדים שלנו יתחתנו"

"ענבר ברחה עם עוד שני בחורים לכיוון קיבוץ בארי, כשבדרך היא ראתה מעשי זוועה, גופות של נרצחים, אונס והתעללות ברוטלית בצעירים שהיו במסיבה. תוך כדי המנוסה שלה היא הצליחה לעזור לכמה אנשים", משתפת יפעת, "כשענבר הגיעה לפרדסים של בארי, היא גילתה שהבתים בקיבוץ עולים בלהבות. מחבלים שהגיעו מבארי גילו אותה, רצחו אותה באכזריות וחטפו אותה לעזה. למחרת החמאס פרסם את סרטון הזוועות של החטיפה שלה".

>> בזמן שדולב שבוי בעזה, נולדה לו בת בישראל. מתי היא תזכה להכיר את אביה?

"במשך 70 יום היינו בתקווה שענבר פצועה ונלקחה לבית חולים בעזה וקיבלה טיפול", מספרת אימה בכאב, "אך לצערנו קיבלנו את הבשורה המרה שענבר נרצחה. גופתה של ענבר עדיין מוחזקת בעזה על ידי החמאס".

יצירה של ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה
יצירה של ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה

"אני לא מצליחה לתפקד ולישון בלילות בידיעה שענבר עדיין שם ולא הגיעה לקבר ישראל", אומרת יפעת ומכווצת לנו את הלב. "אני מרגישה שהנשמה שלה סובלת ולא נחה כל עוד היא בעזה. אני מרגישה רע שאפילו את החסד האחרון שאפשר לעשות איתה, להביא אותה לקבורה בישראל, אני לא מצליחה לעשות. אני רוצה לפחות שיהיה לנו קבר שנוכל לפקוד אותו".

>> "סליחה שלא שמרנו עלייך": הרשת מבכה את רצח עדן זכריה

יפעת מבקשת לשתף אותנו גם בכמה מילים שכתבה לבתה האהובה בטקס הנטיעות שהתקיים בט"ו בשבט בקיבוץ רעים, היכן שאירע פסטיבל הבלהות.

"יפה שלי, אני הולכת לנטוע לך מחר עץ שתוכלי להסתכל מלמעלה ולראות אותו גדל ואולי אפילו לנוח עליו, פרפרית ורודה שלי", כתבה יפעת לבתה ענבר, "אני גם אהיה במיצג שעשו לך ובאנדרטה איפה שלקחו לי אותך המחבלים, בני העוולה הרוצחים האלה, ואני מבטיחה לך שנסגור עם כולם חשבון ונביא אותך לקבורה בארץ ישראל. אני אעשה את הכל שזה יקרה, הרים אני אזיז בשבילך, שתהיי פה ואוכל סוף סוף להיפרד ממך כמו שצריך ולבנות לך מצבה ואודה כמו שאת. שאוכל לבקר כל יום".

ענבר הימן ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה
ענבר הימן ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה

"את לא תישכחי לעולם, זה הייעוד שלי. אני אנציח אותך בכל מקום מלאכית יפה שלי, פרח יפה וקסום, ילדת שמש וחופש שלי. תמשיכי לרקוד שם למעלה וציירי עננים ורודים. ותגיעי בבקשה גם אליי בחלומות, כי אני מתגעגעת אלייך עד כאב. אוהבת אותך תמיד לתמיד, אימא".

>> הקהילה של נובה עדיין המומה ומדממת. כך נוכל לעזור

את פרויקט #יוצריםתקווה יזמה חברת מאנדיי והוא כולל עשרות יצירות של 26 ישראלים וישראליות, בהם חטופות שחזרו מן השבי, משפחות ששכלו את יקיריהן, מילואימניקים, תושבי עוטף, גברים ונשים שנכנסו ללבבות של כולנו מאז השבת השחורה של ה-7 באוקטובר למצד אמנים מוכרים.

יצירה של ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה
יצירה של ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה

בין המשתתפות והמשתתפים נמצאות אמיליה אלוני בת ה-5 שנחטפה עם אמה דניאל אלוני בעת ביקור בקיבוץ ניר עוז ושוחררה מהשבי; אביגיל עידן, בת ה- 4 שנחטפה ללא משפחתה מכפר עזה ושוחררה, לאחר שהוריה עידן וסמדר ז"ל נרצחו בקיבוץ; מורן סטלה ינאי, מעצבת תכשיטים מבאר שבע, נחטפה מהמסיבה ברעים ושוחררה.

>> אחותה של מורן סטלה ינאי: "מצאנו בטיקטוק סרטון שלה מתפללת, מתחננת על חייה"

בפרויקט משתתפת גם אלה וולדמן, צלמת ואימא של דניאל וולדמן ז"ל שנרצחה ברעים; לביא ליפשיץ ז"ל, לוחם עורב גבעתי שנהרג בצפון הרצועה, צלם חובב; נעמה פרידמן, חיילת באוגדת עזה וציירת שהייתה בבסיס ברעים, בן זוגה, אמיר צור, לוחם סיירת מטכ"ל נפל בקרב בכפר עזה; יאיר פלדמן, עובד מאנדיי וקצין הנדסה במילואים שנפצע ממטען ברצועה, ועוד. בין השמות היותר מוכרים שמשתתפים בפרויקט, תבחינו בשמותיהם של צלם העיתונות זיו קורן, הקומיקאי והשחקן ציון ברוך ואיש התקשורת גיא פינס.

כל היצירות המשתתפות בפרויקט מופיעות בעמוד האינסטגרם yozrimtikva, בו ניתן למצוא גם את הסיפורים שמאחוריהן. בנוסף, הציבור הרחב מוזמן להעלות באינסטגרם יצירות בנושא תקווה ולתייג #יוצריםתקווה. יצירות נבחרות יזכו להופיע על גבי השלט הדיגיטלי הגדול בעזריאלי.