הלב מרוסק לחתיכות: ענבר הימן נרצחה בשבי חמאס

ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה
ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה

ענבר הימן הלכה לפסטיבל רעים בשביל לשמור על אחרים - ונחטפה על ידי חמאס לעזה. בן זוגה, נועם אלון, ובני משפחתה כל כך חיכו שאהובתם תחזור הביתה. הערב (16.12) התברר כי היא נרצחה בשבי

88 שיתופים | 132 צפיות

באוקטובר 2023, זמן לא רב אחרי שענבר הימן בת ה-27 נחטפה לעזה מפסטיבל נובה בדרום, ראיינו את אמה יפעת ואת בן זוגה נועם, שקיוו וייחלו וחיכו כל כך לראות את אהובתם שבה אליהם בריאה ושלמה. הערב, מוצ"ש 16.12, התבשרה משפחתה כי ענבר נרצחה בשבי חמאס. 

בבוקרו של יום ראשון ה-8 לאוקטובר, ענבר הימן 27, ובן זוגה, נועם אלון, 24, היו אמורים לצאת לחופשה בסיני עד סוף השבוע. הוויזה למצרים סודרה, גם הלינה. שניהם, סטודנטים שנה רביעית לעיצוב גרפי ואמנות, חיכו מאוד לחופשה המשותפת, רגע לפני פתיחת שנת הלימודים האחרונה שלהם, שנקבעה ליום ראשון ה-15 בחודש. אלא שלפני כן, נסעה הימן עם חברות לפסטיבל נובה ברעים – ונחטפה לעזה על ידי מחבלים, בזמן מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס.

>> המחווה העצובה של עינב ורז מ"חתונה ממבט ראשון" לענבר הימן ובן זוגה נועם אלון

ענבר ונועם הכירו בלימודים. "היינו חברים טובים מהרגע הראשון והחברות הפכה כעבור זמן לזוגיות, אחרי שהיה לשנינו ברור שאנחנו הכי מחוברים והכי טובים אחד לשנייה", הוא אומר, ומודה שכבר תכנן להציע לה נישואים. "ההצעה לא תבוא באותו יום שהיא תחזור, אבל זה יקרה. מצאתי את האחת ואני רוצה עתיד איתה".

בינתיים נועם שוהה בבית הוריו בבנימינה, ואילו יפעת הימן, אימה של ענבר, שוהה בבית המשפחה בפתח תקווה. נועם ויפעת חולקים שותפות גורל אחרי ששלוות חייהם נקטעה באחת, והם מייחלים רק לדבר אחד: לשחרורה של ענבר ושל למעלה משאר 200 החטופים האחרים שנלקחו לעזה.

כן, יש בהם כעס על מה שקרה ואיך שקרה, אבל הם לא נותנים לו לבעבע. עכשיו זה זמן כאב, געגועים, ובעיקר זמן תקווה. מבוקר ועד לילה הם עסוקים בכל הקבוצות שהוקמו למען החטופים, וכמו שאר המשפחות שיקיריהן נחטפו – הם לא נותנים לממשלה להשתיק את קולם ולזנוח אותם. הם מתעקשים, ובצדק, למקם את נושא החטופים בראש סדר העדיפויות.

ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה
ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה

"המחדל שהיה מקומם, ועוד ידובר בו, אבל אני לא מתמקדת במי אשם", אומרת יפעת, "עכשיו ההתמסרות כולה לטובת ענבר, כבר ביום ראשון לפני שבועיים הודעתי לבוס שלי שאני לא מגיעה לעבודה. השחרור של האם והבת עם הדרכון האמריקאי נתן לנו איזושהי תקווה, אבל הזמן הוא עכשיו. פדיון השבויים והנעדרים צריך להיות בראש סדר העדיפויות של הממשלה".

מישהו נמצא בקשר אתכם?
"אף גורם רשמי לא דיבר איתנו. בעלי מתעדכן כל הזמן בקבוצות, ורמי גרינברג, ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג, מאוד עוזר. אני מקווה שלפני המבצע הקרקעי בעזה, הממשלה תעשה הכל כדי להחזיר את ילדינו ואת הורינו, זו המחויבות המוסרית של הממשלה. הבת שלי לא עשתה רע מעולם, היא אוהבת אדם, מגיע לה שיחזירו אותה ואת כולם – וצריך לעשות הכל כדי שזה יקרה".

>> רוני אפללו בת ה-22 שניצלה מהטבח בקיבוץ כפר עזה: "אתמול בפעם הראשונה הודיתי שאני ניצולת שואה"

ליפעת הימן, לבורנטית במקצועה, ובן זוגה העובד בהייטק, שני ילדים – ענבר היא הבכורה (27) ועידו הוא הצעיר (24). ענבר, צעירה תמירה ויפה למראה שהילכה קסם על כולם, נחשבת למוכשרת מאוד בתחום הגרפיטי. "היא נסעה למסיבה בתפקיד של 'הלפרית', מן אחת כזאת שעוזרת במקרים של כאלה ששתו מדי", מספרת אימה, "היא הייתה כולה בן אדם של עזרה ונתינה עם לב אחד גדול, חוץ מכישרון יצירתי מדהים".

"לא ידעתי בדיוק היכן המסיבה, אבל בשבת בבוקר הבנו הכל". משחזרת האם את בוקר ה-7 באוקטובר. נועם, בן זוגה של ענבר, מספר: "ביום שלישי נסענו לקמפינג בחמת גדר. ענבר גרה עם שותף בחיפה, ותכננו בהמשך לעבור לגור יחד. ביום חמישי כתבתי לה שאני חושב עליה ומתגעגע ומחכה להרפתקה שלנו בסיני. בשישי בערב היא כתבה לי בפעם האחרונה שגם היא מחכה ושהיא אוהבת אותי".

ענבר הימן ובן זוגה נועם | צילום: באדיבות המשפחה
ענבר הימן ובן זוגה נועם | צילום: באדיבות המשפחה

"ענבר מאוד אוהבת מסיבות טבע ופסטיבלים, אני פחות, אני אוהב מגרשי כדורגל ואת מכבי חיפה, ומרגע שהכרנו הדבקתי אותה באהבה לקבוצה. מאז היא באה למשחקים, מעורבת ומבינה. שמחתי בשבילה שהיא נוסעת עם חברות והיה לי כיף לראות שהיא בעננים וקורנת כל כך לקראת המסיבה. חברות שלה נפצעו, חבר נרצח", הוא מספר בצער.

יפעת, מתי שמעתם ממנה בפעם האחרונה?
"היינו בטיול בגאורגיה והיא הסיעה אותנו לשדה התעופה, חזרנו בלילה שבין חמישי ושישי. הסתמסנו איתה מאוחר בלילה ואמרנו לה שהיא לא צריכה לבוא והיא החזירה את הרכב בשישי. בשבת בבוקר גיסתי התקשרה ואמרה שיש מלחמה. ענינו לה שכמה טילים זה לא מלחמה וחזרנו לישון. בתשע וחצי בבוקר ראיתי את הבריחה מהמסיבה ואז נדלקה לי נורה אדומה. אחיה העביר לנו את התכתובת האחרונה ביניהם בבוקר. היא כתבה שיש טילים ושהיא בורחת".

>> אמו של החטוף אליה כהן: "אני מקווה שהוא שם בעזה עם התינוקות, שומר עליהם שלא יפחדו ולא יבכו"

מתי הבנתם שהיא חטופה?
"בארבעת הימים הראשונים ענבר נחשבה נעדרת, אבל יש סרטון שרץ ברשת, קשה לצפייה, ואבא של נועם זיהה אותה בו. זה קרה בזכות הטייץ המאוד ייחודי וצבעוני שהיא לבשה של מן גלקסיה. זיהינו אותה למרות שעשו לה אימוג'י על הפנים. את המידע האחרון אודותיה קיבלנו משני בחורים, אחרי ששאלנו ברשתות מי מזהה את הבחורה עם הטייץ הזה. נירית, אימא של נועם דיברה איתם. התברר שהיא התפצלה מהחברות שלה, וכשהתחילו הבומים, אותם בחורים ברחו יחד איתה. הם היו מתחת לבמה אבל אמרו להם שזה מסוכן, אז הם התחילו לרוץ וכל פעם הסתתרו. אחרי כקילומטר התברר כי הם רצו בכיוון הלא נכון, לכיוון עזה, ושם מחבל תפס אותה והצמיד לה סכין. הם ניסו להבריח אותו עם מוט עץ אבל מהר מאוד הגיעו מחבלים נוספים ולקחו אותה על אופנוע. לפי הסרטון היא נאבקה בהם וראו קצת דם, אבל הפצע היה שטחי. השניים שהיו איתה הצליחו לברוח. מהעדות שלהם אנחנו למדים שהחטיפה הייתה בשבת בצהריים".

מה חושבת אימא ברגעים באלה?
"אני עובדת על אוטומט, כמו רובוט, כי אם אתחיל לחשוב – לא אוכל להחזיק את עצמי. אני רוצה לחשוב שענבר ושאר החטופים במצב טוב כי הם נכס לחמאס. כל האנרגיות שלי, של בעלי, של אחיה של ענבר ושל גיסי וגיסתי מופנים להחזרת ענבר".

את בכלל מצליחה לישון?
"אין לי יום ולא לילה, לא יודעת איזה יום היום ומה השעה. לפעמים אני נרדמת בחלקים, ואז קמה בבהלה ומבינה שאני נמצאת באותה מציאות נוראית".

ענבר הימן ומשפחתה | צילום: באדיבות המשפחה
ענבר הימן ומשפחתה | צילום: באדיבות המשפחה

מה את חושבת שעובר לענבר במחשבות כל הזמן הזה?
"אני סומכת עליה. יש לה אופי חזק, היא תעזור שם לאחרים ותחזק אותם. היא אוהבת בני אדם והיא בן אדם שמקבל את כולם. היא עשתה שנת שירות לפני הצבא והתנדבה בבית ספר דו לשוני ללא הבדל דת או גזע. אני זוכרת שפעם אחת שאלתי אותה אם היא מקבלת שכר, אז היא אז היא ענתה לי שהשכר שלה הוא בעצם העשייה שלה".

גם נועם, בן זוגה של ענבר, השומר על קשר הדוק עם הוריה, מודה: "מאוד קשה לי. קושי לישון, קושי לתפקד, דפיקות לב מואצות פתאומיות. כל צלצול טלפון זה התקף לב קטן. אנחנו לא יודעים כלום, מנסים כל הזמן לייצר תשומת לב ציבורית ואני לא מתכוון לחזור ללימודים כשהשנה תיפתח".

>> "חייכתי כי רציתי שאם אימא שלי תמצא את הגופה שלי, היא תראה אותי מחייכת"

יש בך כעס?
"הרגש עכשיו הוא לא של כעס, אני מאוכזב מהממשלה, אבל רק אחרי שענבר תחזור והכל יהיה בסדר אוכל לשחרר את הכעס. בינתיים אני מחזיק את עצמי חזק כדי לא להתפרק".

ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה
ענבר הימן | צילום: באדיבות המשפחה

>> אחותו של אביתר דוד שתועד בשבי: "תחזיק מעמד עוד קצת"

שמה של ענבר עלה מאז סיפור חטיפתה בכמה נסיבות, חלקן מרגשות – כמו התגייסות חבריה האמנים ליצירת קמפיין גרפיטי ייחודי להשבתה; חלקן מכעיסות – כמו הסיפור לפיו בעל הדירה של ענבר בחיפה דרש לקבל שכירות מלאה למרות שהיא נעדרת כבר שבועיים.

איך נגמר הסיפור עם דירתה בחיפה?
"בעל הדירה התנצל, הוא לא לקח כסף וכל חפציה נמצאים בדירה. מועדון מכבי חיפה הודיע שכשהיא תחזור הוא יממן לה דירה למשך שנה".

נועם, מה שקרה האיץ בך את הרצון להתמסד?
"אני מודה שאני חושב הרבה איך יראו החיים שלנו. יצא לנו לדבר על זה. אני אציע לה נישואים, אבל לאט לאט. שנינו לא אוהבים חשיפה, והיא נכפתה עלינו בלי שהתכוונו שזה יקרה. אז אולי כדי לחזור לאנונימיות, אחרי שהיא תחזור, נצבע לבלונד ונחליף שמות".