שיעור בפמיניזם: רותם סלע היא האישה שכולנו צריכות לשאוף להיות ב-2022

רותם סלע | צילום: דודי חסון
רותם סלע | צילום: דודי חסון

רותם סלע חוגגת 39 וממשיכה להיות הטאלנטית הכי גדולה בישראל. 5 דברים חשובים שלמדנו ממנה

88 שיתופים | 132 צפיות

זה לא היה ריאיון עיתונאי מבריק, רחוק מזה. לא נשאלו שם שאלות קשות והנחת הסלב שהוענקה לרותם סלע, הטאלנטית היקרה של קשת 12 – אותו הערוץ שבו שודר הריאיון, התנוססה בענק על האטיקט עוד בפרומואים. עם זאת, לריאיון שקיימה דנה ויס עם רותם סלע בפברואר האחרון הייתה חשיבות מטורפת מבחינה פמיניסטית, וכפועל יוצא מכך גם חשיבות תקשורתית כבירה. היום (16/8) סלע חוגגת 39, ולכבוד יום ההולדת של הטאלנטית הכי מצליחה בישראל, רצינו להזכר ב-5 דברים חשובים שלמדנו מהריאיון המדובר שנתנה השנה, והעיקר שיהיה הרבה מזל טוב ובריאות!

1. לא להתנצל על זה שאת רוצה לעשות כסף.

לא להתנצל על זה שאת עושה כסף. לא להתנצל על זה שכסף זה דבר שחשוב לך. לא להתנצל על זה שכסף הוא אינטרס שלך. יושבת לה אישה בפריים טיים, בג'ינס וטי שירט, ואומרת את הדבר שרובנו עדיין לא מעזות לומר ב-2022, ועל כן זהו אולי השיעור הכי חשוב בריאיון הזה. וזה לא משנה שהאישה הזאת מרוויחה 850 אלף ש"ח לשלושה ימי צילום של פרסומת לפאקינג מזגן, שהיא מקבלת 102 אלף ש"ח על יום צילום נוסף או שהיא עושה 24 אלף ש"ח על כל שעת עבודה אקסטרה. כמו שסלע אמרה בעצמה – היא לא לקחה מאף אחד, לא גנבה מאף אחד ולא העלימה מס (בניגוד לידועניות אחרות שהפכו את עבירותיהן לסדרת "דוקו"). היא עשתה הכל בעצמה, ולא רק שהיא לא צריכה להתנצל על כך, דנה ויס היא זו שצריכה להתנצל על עצם השאלה. "תראי, קודם כל זה לא דבר נחמד שאת יושבת מולי עכשיו ואומרת, כמו שלך זה לא היה נחמד אם הייתי שואלת אותך 'דנה, כמה את מרוויחה?'", סובבה סלע את הראי כלפי המראיינת, בתגובה לדיספליי שעשתה ויס לסעיפי ההשתכרות של סלע – בסופם חוזה של 2.5 מיליון ש"ח עבור הג'וב החדש שלה כפרזנטורית של בנק דיסקונט. לפני הכל, מתי לאחרונה יצא לכן לראות אישה מובילה קמפיין של בנק? סלע פוצצה את הבועה שהייתה שמורה לגברים בחליפות שפונים לגברים אחרים בחליפות, ולא רק שהליהוק שלה הוא חשוב מאין כמותו במונחים פמיניסטיים – היא עוד הפרזנטורית שמרוויחה הכי הרבה בישראל. יס סיסטר. אחרי הכל, אישה שיושבת לשולחן המשא ומתן כשהיא חמושה במחשבון ובאטיטוד של "נעים לנו מאוד לדבר על כסף, נעים לנו מאוד לדרוש כסף, נעים לנו מאוד להיות מתוגמלות על העבודה שלנו", היא האישה שכולנו צריכות לשאוף להיות.

2. לא להתנצל, נקודה.

"ריאיון בלתי מתנצל" – המושג שחביב כל כך על אנשי ונשות תקשורת, כן, גם עלינו, מודה באשמה – הפך מזמן לקלישאת הקלישאות. ועדיין, כנשים, אנחנו צריכות להיחשף לכמה שיותר נשים שבוחרות במופגן שלא להתנצל – על המראה שלהן, על הקריירה שלהן, על הרצונות שלהן, על הקיום שלהן. ההתנצלות היחידה של סלע, שהייתה מתבקשת אך עם זאת די עקומה, הייתה בעקבות הדאחקה הלא ממש מצחיקה שפגעה בקהל שלם של נשים. סלע התנצלה "אם נשים נפגעו" מסאגת הפאה המתולתלת והנמשים המזויפים ב"הכוכב הבא", וטענה שלא ניסו "לכער" אותה, כפי שאמרה שירי מימון בתוכנית – אלא רק להסוות את זהותה בשביל שלא יזהו אותה. ניחא.

הגברים של "בלאדי מורי" הם רק הקישוט. זה מה שעשה אותה כל כך נפלאה

3. לדעת לשמור על עצמך.

כי אם אין אני לך, מי לך. הנחת הסלב הגיעה לעיצומה בשלב השאלות על פרשת אסי עזר, שנחשד בהטרדה מינית. עזר הוא הבסטי של סלע והחצי השני שלה על המסך, וכמובן הטאלנט היקר השני של קשת 12. לתת לאישה הכי אהובה בישראל את תפקיד הסנגורית, למרות שבכלל לא ביקשה אותו, ועוד בפריים-טיים – זאת אסטרטגיה חכמה. סלע לא עלתה על אף מוקש, אפילו שלא ממש פוזרו כאלה באמת, ודבקה בעצמה. היא בוחרת להיות בעד עזר, זכותה. היא בעד לקיים דיון, והיא קודם כל בעד עצמה – יכולת שרבות מאיתנו עדיין צריכות לעבוד עליה. "אני לא מנוהלת על ידי התקשורת, אני לא חיילת של התקשורת, אני אתראיין מתי שלי בא להתראיין, מתי שלי מרגיש בנוח להתראיין", אמרה סלע לויס. החליפו את המילה "תקשורת" במילים "אף אחד" ואת המילה "להתראיין" בכל פעולה אחרת שבאה לכן רע – ותראו איך המשפט הזה יכול בקלות להפוך למנטרה ולמוטו לחיים.

4. לצאת מהסרט שאת חייבת להקסים את כולם כל הזמן.

משחר האנושות עברנו כולנו תהליך חיברות לפיו אנחנו צריכות להקסים את הסובבים אותנו – אחרת איך יבחינו בנו, איך נמצא בעל ואיך נרצה את כולם? סלע לימדה אותנו שזה עוד דבר שאנחנו לא צריכות לעבוד בו, ומי שרוצה להיקסם שילך לראות הארי פוטר. היא לא מתחנחנת, לא מפחדת להיות אסרטיבית ולא מתביישת להעמיד במקום גברים ונשים כאחד – מדנה ויס בעמדת המראיינת עד סוכן הדוגמניות שי אביטל בעמדת השרץ שהטריד אותה בשידור כשהייתה דוגמנית צעירה בתחילת הדרך. וזה הדבר הכי מקסים שיש.

רותם סלע בריאיון לדנה ויס בחדשות 12 | צילום מסך
רותם סלע בריאיון לדנה ויס בחדשות 12 | צילום מסך

5. להחליט שאת גם וגם בעולם שרוצה שתחליטי אם את או זה או זה, ולעוף על זה.

רותם סלע היא אישה מרהיבה ביופיה. היא גם אישה סופר פיקחית וחריפה, והיא גם אישה מוכשרת לאללה. אף אחד מאלה לא בא על חשבון האחר, תאמינו או לא, גם כשהיא מצטלמת בבגד ים. "אנחנו יותר מפרצוף יפה וגוף יפה, כולנו, אבל מצד שני – למה לא לחגוג את עצמנו", אומרת סלע בריאיון. כמה דקות קודם לכן סיפרה שהביטחון העצמי שלה לא הגיע מעולם מהבחוץ שלה, תמיד מהבפנים. "זה אף פעם לא היה 'אני בטוחה בעצמי כי אני יפה'. זה אף פעם לא היה משהו שהוביל אותי בחיים". אפשר בקלות לצקצק ולהגיד "איף" בהתחשב בכך שהאמירה הזאת מגיעה מפיה של אחת הנשים היפות בישראל, אבל אחר כך היא מתייחסת לתדמית הדיווה שמנסים להדביק לה מאחורי הקלעים – ומזכירה לכולנו שאין מספיק מייק אפ בישראל בשביל לכסות את כל השוביניזם שאנחנו צריכות להתמודד איתו. "למה זה לא בסדר לבקש שיהיה מאפר ותאורן ומלבישה? מה הבעיה עם זה? הרי הגישה שאומרת שזו בעיה היא גישה שוביניסטית. למה אנחנו לא יכולות להיות יפות? מה הבעיה עם זה?", היא שואלת, והיא צודקת. אין שום בעיה עם זה.

>> איך שגלגל מסתובב: רות גונזלס לא נעלמה, היא פשוט מצאה את עצמה אחרי 30 שנה