גם נשות מגזין "את" חטפו מהסליז של שי אביטל. על הסט היתה נטע אלחימיסטר

שי אביטל | צילום מסך: מתוך "חשיפה", קשת 12
שי אביטל | צילום מסך: מתוך "חשיפה", קשת 12

עורכת "את" מספרת מה גרם לנו להפסיק לשתף פעולה עם שי אביטל. וגם: איך חברי הכנסת הישראלים התגייסו לטובת שכמותו

88 שיתופים | 132 צפיות

אחרי התחקירים ב"הצינור" וב"חשיפה", נפתח שיטפון ששוטף את הרשת ומכביד על הלב. עשרות צילומי מסך וסיפורים אישיים שאינם משאירים מקום לספק. גם אם המילה "לכאורה" מצורפת לתיאור הדברים, כי האיש עדיין לא הורשע בבית משפט – המסה מעידה שמדובר בטורף סדרתי לכאורה, ולא יעזרו הכחשותיו.

באופן אישי במערכת "את", היו לנו כמה התקלויות לא נעימות עם שי אביטל. הפעם הראשונה הייתה לפני כמה שנים לקראת טקס פרסי האופנה של "את". הוזמנתי לאירוע מצומצם ויוקרתי עם נציגים של חברה צרפתית בבית השגריר הצרפתי. הכול היה מעודן ובטוב טעם, מלווה בשמפניה ובמבטא צרפתי. אסתי גינזבורג הייתה הפרנזטורית של המותג בארץ ואביטל התלווה אליה. כשהלכתי בתום האירוע אל החניה, גינזבורג ואביטל צעדו מאחוריי. אביטל התקרב אליי בצורה מאיימת והתחיל לדבר בבוטות ובכעס על כך שמיוצגות שלו לא נבחרו כמועמדות לדוגמנית השנה. אני לא זוכרת את המילים, אבל גם במרחק השנים אני זוכרת היטב את התחושה המאפיוזית, ההפך הגמור מהזוהר שבו הייתי עד לפני רגע. גינזבורג, אגב, הייתה קרובה מספיק כדי לשמוע את הדברים.

כעבור כשנה בערך, שתי נשות מערכת בשתי סיטואציות שונות נמצאו על סט צילומים שבו אביטל נכח. שתיהן חזרו על סיפור דומה: הן הגיעו לסט כאאוטסיידריות, לא חלק מהחבורה המגובשת על הסט שעבדה יחד כבר יותר מפעם אחת, ובזריזות גדולה זיהה אותן אביטל כחוליה הכי חלשה בחדר ואמר להן דברים סליזיים, שהכניסו אותן מיד לאי נעימות גדולה. זה לא היה משהו פלילי, לא מתקרב לזה, גם לא משהו שעושים עליו תחקירים נוקבים – אבל בשתי הסיטואציות היה שימוש מילולי באלמנטים מיניים או המרמזים למיניות באופן רעיל מאוד. בריונות שמשתמשת במין ככלי נשק. אגב, בשני המקרים נטע אלחמיסטר נכחה בסט לצד אנשי צוות נוספים שיכלו לשמוע את הדברים בלי מאמץ. באחד המקרים חלקם היו קהל פעיל ומעורב שלקח חלק בחגיגת הסליז המילולי.

אחרי המקרה הראשון דיברתי עם אביטל ואמרתי לו שזו לא התנהגות שמקובלת עלינו ב"את", שאני לא מוכנה שידבר בצורה כזו עם עובדות "את" ושלא מדברים ככה עם נשים ואנשים באופן כללי. הוא לא הבין מה אני רוצה ממנו. הוא אמר ש"זו בסך הכול בדיחה" ונשבע שלא התכוון לפגוע באף אחת. אחרי הפעם השנייה, שהתרחשה ב־2018, קיבלנו החלטה מערכתית שפשוט לא נעבוד איתו יותר ומאז לא עשינו עמו שום שיתוף פעולה. התלבטנו איך להתייחס למיוצגות שלו, והגענו למסקנה שהן לא צריכות לשלם את המחיר על מעשיו. החלטנו שכל עוד אפשר לפרסם עליהן אייטמים ופוסטים שלא מחייבים אותנו להיות איתו בקשר – נעשה זאת, אך לא נפרסם עמן שערים או שיתופי פעולה שדורשים איזושהי תקשורת עם אביטל.

היום, בדיעבד, אני מצטערת שלא שיתפנו בכך את המיוצגות שלו, שלא עדכנו אותן שאנחנו לא רואות בו יותר סוכן לגיטימי. אולי הן היו מתעוררות קודם, מתנערות ממנו ועוזרות לגדוע את מעגל האימה שהוא מפיץ לכאורה כבר שנים. אולי הן היו מתעלמות ומנפנפות אותנו. אי אפשר לדעת. כאמור, הטענות שלנו כלפי אביטל לא היו חמורות ולא הגיעו לסף הפלילי. את הדברים האיומים שנחשפו עכשיו לא ידענו. ובכל זאת, העובדה שלא עשינו זאת מייסרת אותי מאוד כרגע.
כעבור שנתיים שלח לי אביטל הודעת התנצלות. הוא כתב שהוא הבין שאסור להתנהג ככה, שיש לו עכשיו הרבה כבוד לנשים או משהו כזה. זה לא שינה את מצב הדברים ועדיין סירבנו לשתף איתו פעולה.

ההודעה של נטע אלחימיסטר | צילום מסך: מהסטורי של נטע אלחמיסטר
ההודעה של נטע אלחימיסטר | צילום מסך: מהסטורי של נטע אלחמיסטר

לשמחתנו, אנחנו כבר בעידן שבו ברור (כמעט) לכול, שהמעשים שנחשפו בתחקירים מזעזעים ושאין מקום להאשמת הקורבנות. אנחנו בפוסט Me Too, ולשמחתנו הגבול בין מותר לאסור הולך ונעשה ברור מאי פעם ולא חייבים להסביר אותו בכל פעם מחדש. כלומר – בערך, עובדה שאייל גולן הוא עדיין הזמר הלאומי שמקבל אייטמים חנפניים ב"ערב טוב עם גיא פינס", במקום שיורד באסלת בית השימוש של הזמר העברי. אני לא טוענת פה שגולן הוא אנס סדרתי לכאורה, כפי שעולה מהעדויות כלפי אביטל, אבל העדויות על גולן מעידות שגם הוא, כמו אביטל, שייך לזן של אנשים שרואים נשים כאינסטרומנט שלהם, כחפץ שאפשר להעביר בין חברים.

מה שהאנשים האלה לא מבינים הוא שכל פגיעה כזו שלהם, מעבר לטראומה האישית שהיא צורבת אצל הנפגעות עצמן, מחלחלת לרבות אחרות. יש למעשים האלה After Effects, שמשפיעים על נשים רבות. לא מעט צופות שראו את התחקירים, רגע לפני שהן נרדמו הן נמלאו בצמרמורות גועל ובחילה מהמחשבה על מה שנגלה להן. הרעל שהטביע אביטל בקורבנותיו לכאורה, חלחל והופיע בסיוטים של נשים רבות שלא פגשו אותו מעולם. עבורן, בפעם הבאה שהן ישכבו עם גבר, גם אם זהו בן הזוג המוכר והבטוח, הן יאלצו להתמודד עם דמדומי החשכה של אביטל. עבור חלקנו, בפעם הבאה שבה גבר – גם אם אהוב ומוכר – ישים לנו יד במפשעה, תגיח מהצללים תמונתו של אביטל עושה זאת לבנות 17 – וישר הלב יתכווץ וייאטם, התשוקה תיפגע, הביטחון יתנדף ונצטרך לקחת לעצמנו רגע או שעות כדי להתעשת ולנער מאיתנו את הזוהמה.

עוד חשוב לזכור, שזוהמה עמוקה כזו לא צומחת בחלל ריק, יש מי שמטפח אותה. רק לאחרונה עזרו לה לגדול ולשגשג 51 חברי כנסת מהאופוזיציה, שהתנגדו להצעת החוק לסיוע נפגעות ונפגעי אונס. 51 גברים ונשים, נבחרי ציבור ישראלים, פעלו לטובת אנסים כמו אביטל לכאורה, וניסו לתרום להשמדה מהירה של ראיות שיכולות להפליל אותם. כשאנחנו הולכות לישון בלילה, ומהצללים מגיח למרחב הבטוח של החלומות שי אביטל עם הטלפיים המטונפים שלו, זכרו שהוא מלווה ב־51 מלאכי החבלה האלה, העמותה לקידום תרבות האונס בישראל.