רינה מצליח חושפת כי חלתה בסרטן השד: "שידרתי עם פאה ואף אחד לא ידע"

מתוך הפודקאסט של רינה מצליח להעלאת המודעות לסרטן השד | צילום מסך מיוטיוב
מתוך הפודקאסט של רינה מצליח להעלאת המודעות לסרטן השד | צילום מסך מיוטיוב

בפאנל מיוחד להעלאת המודעות לסרטן השד בשיתוף "את", חשפה רינה מצליח כי התמודדה בעצמה עם המחלה. בשיחה עם שרון חזיז, ד"ר אורלי אלדר-פרידמן ועורכת "את" רוני ודנאי, היא שופכת אור על המחלה הכי נפוצה בקרב נשים, ויש יותר ממסר חשוב אחד

88 שיתופים | 132 צפיות

חודש המודעות לסרטן השד התפוגג כלא היה בעקבות השבעה באוקטובר והמלחמה שמתרחשת מאז, אבל יש עוד מלחמה שחשוב לנו לדבר עליה, וזוהי המלחמה היומיומית שמסכנת את חייהן של נשים רבות בישראל ובעולם. לרגל חודש המודעות לסרטן השד שלא היה, מערכת "את" שיתפה פעולה עם העיתונאית ואשת התקשורת הוותיקה רינה מצליח, בפודקאסט מיוחד בנושא בהגשתה מבית ערוץ המשמעות ו-All In, בו התארחו הזמרת והשחקנית שרון חזיז, ד"ר אורלי אלדר-פרידמן ורוני ודנאי עורכת "את".

>> אילנית לוי חושפת שאובחנה עם גידול: "חיה את הפחד היומיומי"

מצליח חשפה בפני קהל המאזינות והמאזינים כי התמודדה בעצמה עם סרטן השד, במהלך שיחתה עם שרון חזיז, אשר חלתה גם היא והבריאה. "בואי אני אספר לך משהו, אני שידרתי בטלוויזיה עם פאה ואף אחד לא ידע", חשפה מצליח. "את חלית בסרטן השד?", שאלה חזיז המופתעת את מצליח, שהשיבה לה בחיוב והודתה כי עברה טיפולי כימותרפיה.

חזיז, שניצחה את המחלה לפני 18 שנה, סיפרה כי עד היום נשים מתייעצות איתה בנושא. "אני מכירה נשים שחלו בצבא או שחולות בזמן היריון, ומה שהכי חשוב זה להגיד שהשד לא כזה נוראי כשמגלים את זה בזמן. עשיתי הכל כדי שהסרטן הזה לא יחזור. אני פחות עסוקה היום במחלות כמו שהייתי לפני הסרטן, שאז הייתי היפוכונדרית… למדתי להעריך את עצמי, הרגשתי די חלשלושה לפני".

חזיז שיתפה בתחושותיה, כי לא שמים דגש מספיק על מה קורה אחרי המחלה: "כביכול את נראית בסדר, השיער גדל, השדיים מסיליקון, אבל כשאתה עובר לגיל 36 ואת מתחילה גלי חום, והגוף שלך מתנהג כמו של אישה בת 60 פלוס ואת בת 30 פלוס".

"אצל כל החולות יש את הקטע הזה שאת מחלימה, וכולם מסמנים אותך כאחרי, אבל את לא אחרי", הסכימה עמה מצליח, "סיימו לתמוך בך, כי את אחרי, אבל את נכנסת בתוכך למשבר עמוק".

>> מירית גרינברג חושפת בכאב: "נותרתי עם הרבה רעל בגוף"

על פי נתונים שפורסמו ב-ynet ביולי 2023, זמן ההמתנה הממוצע לבדיקה אצל כירורג שד הוא כשלושה חודשים, כאשר המצב בשטח מוכיח כי זמן ההמתנה לבדיקה אצל כירורגית שד ארוך עוד יותר.

"אני צריכה להיבדק פעם בחצי שנה, כי יש לי רקע משפחתי", אמרה עורכת "את" רוני ודנאי לרינה מצליח. "גילוי מוקדם מציל חיים, אבל הבעיה מגיעה כשאת רוצה לקבוע תור ואין כמעט תורים לרופאות נשים בזמן אמת. הבדיקות האלה לא הכי נעימות בלשון המעטה, ולא מעט נשים מעדיפות לראות כירורגיות נשים מסיבותיהן וזה יכול לקחת חודשים. בפריפריה המצב עוד יותר עגום".

>> בקמפיינים צועקים עלינו שנלך להיבדק בהקדם, חבל רק שזה לא באמת אפשרי

"אני מבינה לחלוטין את הנשים האלו, הבדיקה הזו היא בדיקה יחסית אינטימית, ולפעמים נשים מרגישות יותר בנוח כזה מבוצע בין אישה לאישה", אמרה ד"ר אורלי אלדר-פרידמן, והבהירה את החשיבות שבבדיקה אצל כירורג/ית שד פעם בשנה. מבחינת המספרים, סיברה ד"ר אלדר-פרידמן את האוזן וסיפרה כי כיום אחת מ-8 עד 9 נשים חולות בסרטן השד, וכי זהו הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בעולם כולו, לא רק בישראל. "זו נשמעת קלישאה אבל זו המציאות, אבחון מוקדם מציל חיים. אחוז ההחלמה גבוה מאוד וקרוב למאה אחוז כשמדובר בגילוי מוקדם".

>> מהדוכסית פרגי עד ברנדה מ"בוורלי": המפורסמות שחלו בסרטן השד

"ההמלצות של משרד הבריאות לא התעדכנו מאז שנות השמונים, אנחנו הורדנו את הגיל והיום הקווים המנחים אומרים להתחיל ממוגרפיה מגיל 40 ולא מגיל 50. ההחלטה הזו הייתה מבוססת על מחקרים ישנים משנות ה-80, הטכנולוגיה השתנתה פלאים והיום אנחנו עושים ממוגרפיות בטכניקה הרבה יותר יעילה ומדויקת".

הן דיברו גם על הפער בין החברה הערבית לחברה היהודית. "השכיחות של המחלה נפוצה יותר בקרב נשים יהודיות, אבל יחד עם זאת צריך לזכור שאצל הנשים הערביות האבחון הוא הרבה יותר מאוחר. יש הרבה פחות מודעות והאבחון הוא הרבה יותר מאוחר".

"יש מה לשפר", השיבה ד"ר אלדר-פרידמן למצליח ששאלה אותה האם עושים מספיק כדי להביא לשם מודעות, וציינה כי זה חל גם על האוכלוסיה החרדית. "זה קצת השתפר בשנים האחרונות, אבל בנוגע למה שאמרת קודם, הסיכוי שאישה חרדית תלך להיבדק אצל רופא גבר הוא הרבה יותר קטן".