מהדוכסית פרגי עד ברנדה מ"בוורלי": המפורסמות שחלו בסרטן השד

שאנן דוהרטי בשיא ההתמודדות עם סרטן השד ב--2016 | צילום: Jason LaVeris/FilmMagic for GettyImages
שאנן דוהרטי בשיא ההתמודדות עם סרטן השד ב--2016 | צילום: Jason LaVeris/FilmMagic for GettyImages

לאחרונה אובחנה שרה פרגוסון, הדוכסית מיורק (63) עם סרטן השד, ובכך הזכירה לנו עוד כמה יפות ואמיצות אשר מתמודדות עם סרטן השד ונוטעות השראה בכולנו

88 שיתופים | 132 צפיות

בתחילת השבוע נחשף כי הדוכסית מיורק, שרה פרגוסון (הידועה כפרגי) בת ה-63, אשתו לשעבר של הנסיך אנדרו ואימן של הנסיכות ביאטריס ויוג'יני, אובחנה לאחרונה עם סרטן השד עקב בדיקת ממוגרפיה שגרתית, עברה בהצלחה ניתוח להסרת הגידול וצפויה לה לפי רופאיה החלמה טובה – לא מעט בשל הגילוי המוקדם והטיפול המהיר.

>> פמטק: כשיש למשהו שם, אפשר להתייחס אליו

החשיפה של אושיה ציבורית מתוקשרת והעידוד שלה לחשיבות הבדיקה והאבחון, מעלות שוב לסדר היום הציבורי את הדיון במחלה עימה מתמודדות נשים רבות ברחבי העולם ומספקת לנו הזדמנות לחלוק את הסיפורים של כמה מהן לפניכן.

שאנן דוהרטי

כוכבת "בוורלי הילס 90210" ו"מכושפות" בת ה-52 מתמודדת עם סרטן השד כבר למעלה משמונה שנים. ב-2015 קיבלה את האבחון הראשוני ועברה טיפולים שהובילו לנסיגת המחלה ב-2017. לרוע המזל, ב-2020 המחלה חזרה בצורה אגרסיבית עוד יותר, ומאז הספיקה לשלוח גם גרורות לעמוד השדרה ולמוח של דוהרטי. למרות ייסורי התופת והתקופה האישית הלא פשוטה שהיא עוברת בשנה האחרונה, שכללה גם בגידה מצד בעלה ומאבק גירושים, דוהרטי מוצאת נחמה בשיתוף מיליוני עוקביה ברשת במאבק שלה, כשהיא לא מפחדת לחשוף את הצדדים הכואבים, הלא פוטוגניים והמפחידים מהטיפולים שלה כדי לעורר מודעות למחלה ולנסות לטעת תקווה בעוקבותיה.

שאנן דוהרטי | צילום: Gregg DeGuire/FilmMagic
שאנן דוהרטי | צילום: Gregg DeGuire/FilmMagic

כריסטינה אפלגייט

השחקנית זוכת האמי (על תפקידה ב"חברים" כאחותה של רייצ'ל) שלנצח תיזכר כקלי בנדי מ"נשואים פלוס" חלתה בסרטן השד בשנת 2008 ובבדיקות שבוצעו נמצא כי היא נושאת גם את הגן BRCA1 אשר עלול לגרום להופעה חוזרת של המחלה. אפלגייט החליטה שלא לקחת סיכון והעדיפה לעבור כריתה ושחזור של שני שדיה. "זאת לא הייתה החלטה קלה, אבל רציתי להיפטר מזה במובן מסוים", שיתפה בראיון לתוכנית גוד מורנינג אמריקה. על ההתמודדות עם המחלה דיברה גם כן בפתיחות ואמרה: "לפעמים אני בוכה ולפעמים אני צורחת ומתעצבנת. לפעמים אני שוקעת ברחמים עצמיים ואני חושבת שזה חלק מההחלמה", הוסיפה. אפלגייט גם ייסדה את הארגון Right Action for Women המסייע במימון בדיקות MRI לנשים ללא ביטוח רפואי או כאלו שהביטוח שלהן מסרב לכסות את עלות הבדיקה היקרה. "בלי הבדיקה הזו אני לא יודעת איפה הייתי", אמרה וסיפרה על הקשר הקרוב שנוצר בין הנשים החברות בארגון. "יש תחושת חיבור אמיתית כשאנחנו נפגשות. אנחנו מחזיקות אחת את השנייה חזק כי אנחנו יודעות בדיוק איפה כל אחת הייתה: בגיהינום וחזרה". אפלגייט היא דור שני לשורדות המחלה, לאחר שגם אימה חלתה בה והחלימה. באופן טראגי למדי, אפלגייט שרדה את הסרטן, אך בשנת 2021 בישרה כי אובחנה כחולה בטרשת נפוצה.

כריסטינה אפלגייט | צילום: GettyImages/Frazer Harrison
כריסטינה אפלגייט | צילום: GettyImages/Frazer Harrison

>> מירית גרינברג: גם סרטן הוא חוויה

קיילי מינוג

הזמרת והשחקנית האוסטרלית בת ה-55 אובחנה במאי 2005 בגיל 36. בשל הפופולאריות לה זכתה באותה התקופה, העניין התקשורתי במינוג היה עצום וכלל נוכחות מטרידה של צלמי פפראצי מחוץ לבית החולים בו טופלה. התהודה התקשורתית לה זכה סיפור המאבק שלה במחלה הוביל לתופעה שכתב העת הרפואי של אוסטרליה הגדיר כ"אפקט קיילי", במסגרתה תועדה עלייה של 100% בביקוש לבדיקות ממוגרפיה בקרב נשים שהזמינו תור לבדיקה לראשונה בחייהן, כשבמקביל, נרשמה עלייה של כ-40% בבקשה לבדיקות אצל נשים שכבר נבדקו בעבר. מינוג עברה ניתוח לכריתה חלקית של השד והחלה בטיפולי כימותרפיה שנמשכו שמונה חודשים לאחריהם חזרה להופיע. בראיון לאלן דג'נרס בשנת 2008, מינוג חשפה כי עברה אבחון שגוי אצל הרופא הראשון שפנתה אליו וכי הסרטן התגלה רק בסדרה שנייה של בדיקות. "רק בגלל שמישהו לובש חלוק לבן ומשתמש במכשירים רפואיים גדולים, לא בהכרח אומר שהוא צודק", התריעה, והוסיפה כי היא אינה רוצה לייצר פחד, אך היא ממליצה תמיד לסמוך על תחושת הבטן ובמידה ומתעורר ספק לא לחשוש לדרוש ולקבל חוות דעת נוספת. בשנת 2010, ארבע שנים לאחר שהחלימה, מינוג לקחה חלק בהפקת אופנה ייחודית של ארגון "אופנה נלחמת בסרטן השד" והצטלמה כשלגופה סדין משי בלבד. "להשתתפות שלי בקמפיין השנה יש חשיבות גדולה עבורי", אמרה אז על ההחלטה לקחת בו חלק. "אני תומכת בלב שלם במאמצים של ארגון 'אופנה נלחמת בסרטן השד' לאסוף כספים למען חקר המחלה".

קיילי מינוג לובשת סטלה מקרת'ני בטקס פרסי האופנה הבריטי. צילום: gettyimages
קיילי מינוג לובשת סטלה מקרת'ני בטקס פרסי האופנה הבריטי. צילום: gettyimages

מגי סמית'

ב-2007, בעיצומם של צילומי הסרט "הארי פוטר והנסיך חצוי הדם", סמית' בת ה-88 (שגילמה את פרופסור מק'גונגל בסרטים) אובחנה כחולה בסרטן השד. סמית' בת ה-73 עברה כריתה חלקית של השד הנגוע והמשיכה בטיפולי כימותרפיה והקרנות. "הייתי בלי שיער אז לא הייתה לי בעיה לחבוש את הפאה שלי. הייתי כמו ביצה קשה", אמרה בראיון לעיתון הטיימס בשנת 2009 וחשפה כי ההקרנות והכימותרפיה שעברה גרמו לה להרגיש גרוע יותר מהסרטן עצמו. "את מרגישה חולה וחסרת אנרגיות כל הזמן. נאחזתי במעקים ואמרתי לעצמי: 'אני לא יכולה לעשות את זה'", הודתה. באותו ריאיון השחקנית הבריטית זוכת פרסי האוסקר, האמי, גלובוס הזהב ועוד רבים אחרים, הביעה חשש מכך שהטיפולים האינטנסיביים שעברה ימנעו ממנה מלחזור לבמה. "הטיפולים משאירים אותך כל כך מותשת", אמרה, "ואני לא בטוחה שאוכל לחזור לתיאטרון. אני מרגישה מאוד לא בטוחה בעצמי", אמרה והוסיפה כי תחושותיה קשורות בוודאי לגיל המאוחר שבו אובחנה: "לוקח יותר זמן להחלים, והגוף לא חזק. אני מפחדת מכמויות האנרגיה שצריך לשאוב כדי להופיע על הבמה". לשמחתם של מעריציה הרבים, סמית' נלחמה במחלה, החלימה והמשיכה להצטלם לסרטים נוספים ואף לשוב לבמה. "אני מתחילה להרגיש שוב כמו בן אדם. האנרגיות שלי חזרו", סיכמה באופטימיות.

מגי סמית' | צילום: Karwai Tang/Gettyimages
מגי סמית' | צילום: Karwai Tang/Gettyimages

אנג'לינה ג'ולי

אנג'לינה ג'ולי בת ה-48 היא שם מעט יוצא דופן ברשימה הזו, שכן היא היחידה שלא חלתה במחלה – ולמרות זאת הפכה לאחד השמות המזוהים עם המאבק להעלאת המודעות אליה. בשנת 2013 פורסם בעיתון ניו יורק טיימס טור דעה של ג'ולי בו חשפה מדוע החליטה לבצע כריתת שדיים מניעתית, לאחר שבבדיקה גנטית שביצעה נמצאה אצלה מוטציה גנטית בגן BRCA המעלה באופן דרמטי את הסיכוי לחלות בסרטן השד והשחלות. "אני כותבת על כך עכשיו כי אני מקווה שנשים אחרות יוכלו להיעזר בניסיון שלי", שיתפה אז ג’ולי. "סרטן זו עדיין מחלה שמעוררת פחד בלב של אנשים ומייצרת תחושת חוסר אונים, אבל היום ניתן לגלות בעזרת בדיקה פשוטה האם את בסיכון גבוה לחלות בסרטן שד או שחלות ובהתאם לזה לקבל החלטות", הוסיפה ג'ולי, שעברה גם ניתוח להסרת השחלות והחצוצרות. אחרי הניתוח  ירדו סיכוייה לחלות מ-87% ל-5% בלבד, כשרופאות ואנשי בריאות בירכו על הטור האמיץ שזכה לתהודה עצומה בתקשורת ובציבור והביא לעלייה משמעותית בכמות הבדיקות לגילוי מוטציות גנטיות. במאי השנה, שיתפה ג'ולי פוסט באינסטגרם לזכר אימה מרצ'לין ברטרנד שנפטרה לפני 15 שנים מסרטן השד בגיל 56 בלבד, במה שהיה אמור להיות יום הולדתה ה-73. "היא נפטרה לפני 15 שנים, אחרי קרב ארוך עם סרטן השד והשחלות. ביוני הקרוב אהיה במרחק חודש אחד מהגיל בו היא הייתה כשאובחנה. עברתי ניתוחים שמטרתם לנסות למנוע את הסיכונים אבל כמובן שאמשיך להיבדק בהתאם", כתבה והוסיפה: "אני שולחת את אהבתי לאלו שאיבדו את אהוביהם ומחזקת אותם וגם את אלה שנלחמים ברגע זה ממש על החיים שלהם' בבקשה נצלו את הזמן בלשמור על עצמכן, עשו בדיקת ממוגרפיה, בדיקות דם ואולטרסאונד, בוודאי אם יש במשפחה שלכן היסטוריה עם סרטן", חתמה את הפוסט החשוב בבקשה למיליוני העוקבות שלה.

אנג'לינה ג'ולי | צילום: GettyImages/Michael Loccisano
אנג'לינה ג'ולי | צילום: GettyImages/Michael Loccisano

מירית גרינברג

מלכת היופי של ישראל לשנת 1997 בת ה-44 חשפה בפוסט באינסטגרם בשנת 2020 כי חלתה בסרטן השד ועברה כריתת שד מלאה. "אני מתה מפחד אבל יודעת שאני חזקה. גם סרטן זה סוג של 'חוויה' אם מסתכלים על זה בצורה הנכונה. מחר מתחילה מלחמה", שיתפה אז. בחודשים שלאחר מכן, שיתפה את עוקביה בתהליך ההחלמה כשהיא מקפידה לנסות לשדר מסר של אופטימיות גם בתקופות של משבר וכאבים קשים, אך מאידך לא הסתירה את הקושי גם לאחר שהכריזה כי היא נקייה מהמחלה בשנת 2021. "אנשים חושבים שאחרי שמסיימות את הטיפולים פשוט חוזרות לחיים הרגילים", ביקשה גרינברג להבהיר שלא כך הדבר בפוסט חשוף שהעלתה לאינסטגרם. "אני מלמדת את הילדים שלי להסתכל רק על הצד החיובי בכל דבר בחיים. אז כן אני נטולת סרטן – טפו טפו – אבל עם הרבה רעל בגוף, מצבי רוח ועצבות לא מוסברת – או שכן", וסיכמה: "אז Always look on the bright side of life, אבל שתדעו שיש כל כך הרבה ימים שזה הרבה יותר קשה ממה שנשמע".

מירית גרינברג | צילום: זהר שטרית, סטיילינג: שי לי ניסים, חליפה: Echo by Tamar Netanely, עיצוב פרחים: ido frid event design
מירית גרינברג | צילום: זהר שטרית, סטיילינג: שי לי ניסים, חליפה: Echo by Tamar Netanely, עיצוב פרחים: ido frid event design