קמפיין הנידה

"למכור טבעונות זה בסדר?" רותי לבייב עדיין לא מבינה מה הסעיר את כל המדינה

רותי לבייב I צילום: רינה קליין
רותי לבייב I צילום: רינה קליין

"אני לא פועלת בהסתרה, אני פועלת בגאווה ובגאון": יזמת עמותת "שעשני אישה" לא מבינה מה הקשר בין הקמפיין שלה למיסיונריות ולא מתנצלת על מימון ערכים דתיים. ריאיון

88 שיתופים | 132 צפיות

שבועות ספורים לאחר שמדינה שלמה סערה סביב "קמפיין הנידה",  בו מיטב סלבריטאיות ארצנו, בהן שי מיקה, מיכל אנסקי ומירי כהן התראיינו בערוץ היוטיוב של יעל בר זוהר, תוך שהן מהללות את ערכי הנידה וחווית הביקור במקווה, רותי לבייב יליזרוב בוחרת לקבל את פניי בביתה שבסביון בשמלה אדומה. אני לא יכולה שלא לתהות על צירוף המקרים סביב ימי החודש בהם אנחנו דנות, אך היא מבטלת זאת בצחוק: "לא שמתי לב". 

זמן קצר לאחר שעלו הריאיונות לערוץ של בר זוהר, נחשף בתחקיר של "ערב טוב עם גיא פינס", כי המרואיינות עשו זאת בעבור סכום כסף לא מבוטל מטעם לבייב, יזמית הפרויקט "שעשני אישה", בשיתוף ברכה שילת. עכשיו לבייב, בתו של המילארדר לב לבייב, פותחת בפני את ביתה במטרה לבאר את הדברים סביב הקמפיין וסביב הנידה עצמה.

הבית בסביון רחב ידיים. למרות הבריכה בחצר, הוא מצליח לשמור על איפוק ולא לנקר עיניים. ניכרת בו תחושת חמימות וקבלת אורחים מזמינה. אנחנו מתיישבות על שפת הבריכה, ועל הכסא מאחורינו משתרע חתול הרחוב הג'ינג'י, שזכה לשם סיימון אחרי שהגיח לפתע בבית המשפחה ולא עזב, כמחווה של המשפחה לנוכל הטינדר, סיימון לבייב, שהתביית על שם המשפחה של לבייב ללא קשר למשפחה כלל, והונה עשרות אנשים ועסקים.

לא שותקת לגיא פינס

"ידענו שזה לא יעבור חלק, נידה זה נושא שאף פעם לא דובר", ניגשת לבייב ישר ולעניין. "פתאום שתי נשים קמות ומרימות מיזם כזה. צפינו שיהיה שיח אבל לא צפינו את העליהום רק בגלל שזה נושא שקשור ליהדות. אנחנו מאוד בעד שיח וגם באנו להעלות את הדברים על פני השטח. זה נושא שסובל מהרבה סטיגמות ומיתוסים, ורצינו להתחיל לספר את הדברים כפי שהם, ולא כמו שהכרנו אותם כמו היום". 

העליהום התחיל קודם כל בגלל שלא היה גילוי נאות, והעוקבים שצפו בסרטונים ובתוכן לא ידעו שבעצם מדובר בפרסומת.
"זה לא נכון. גם בפרסומים שיעל בר זוהר העלתה וגם אצל שי מיקה, הן כתבו בפירוש שזה חלק מקמפיין בשיתוף 'שעשני אישה'. אמנם לא מדובר פה במוצר, אבל העמוד של 'שעשני אישה' מתויג". 

בעמוד היוטיוב של יעל בר זוהר, בו עלו הראיונות המדוברים, מופיע אותו גילוי נאות לקמפיין בסוף הראיון. בנוסף, לאחר שלוחצים על כפתור ה-SHOW MORE, "הראה עוד" מופיע כיתוב המעיד כי הסרטון נוצר בשיתוף עמותת "שעשני אישה". בניגוד לפרסומת או לתוכן שיווקי מובהקים, צריך ממש להגיע לסוף הריאיון או לחפש את הגילוי הנאות באופן אקטיבי. 

"אני לא פועלת בהסתרה, אני פועלת בגאווה ובגאון ואומרת: עשינו את זה, שילמנו להן על הזמן שלהן. אני לא רואה בזה בעיה"

 

"כאן, בחצר הזו שאת יושבת בה, הייתה מסיבת השקה כשבועיים לפני עליית הקמפיין", מבהירה לבייב. "הוצאנו הודעה יזומה לתקשורת שכללה את כל הפרטים ואת כל המשתתפות עם ציטוטים נבחרים מתוך הראיונות. פתאום החליטו לעשות תחקיר מתוך מקום של להשתיק אותנו. עכשיו גילית? וואלה, הכול היה גלוי וידוע מהיום הראשון. אני לא פועלת בהסתרה, אני פועלת בגאווה ובגאון ואומרת: עשינו את זה, שילמנו להן על הזמן שלהן. אני לא רואה בזה שום בעיה". 

ב'עכשיו גילית' אני מניחה שאת מתכוונת לגיא פינס?
"אני לא יודעת עד כמה הוא מבין וכמה הוא מעמיק ביהדות, אבל לצאת בצורה כל כך מכוערת ולצייץ בטוויטר בשבת 'עכשיו כשהם לא פה' ולקרוא לפילוג כזה – זה לא המקום שאני באה ממנו. אני באה ממקום מחבר, ואם נשים מתחברות להפרשת חלה או למסיבות, שיתחברו איפה שרוצות. בואו לא ניתן לקיצון לנהל אותנו. רוב האנשים הדתיים שתפגשי זה אנשים כמוני. מה הפחיד אותו כל כך פתאום? למה הוא חיכה לשבת לצייץ?".

אל תקראו לה מסיונרית

מעבר לנושא הגילוי הנאות, הבעיה השנייה עם הקמפיין התייחסה לתשלום עבור קידום ערכים דתיים.
"התשלום שהן קיבלו זה ממש לא כדי להעביר ערכי דת. הן סיפרו את החוויות שלהן. הן דיברו על משפחה, על זוגיות, על הקשר שלהן למסורת. מיכל אנסקי לא אמרה שהיא הולכת כל חודש למקווה, היא סיפרה על החיבור הרוחני שלה עם הדת וציינה שהייתה לה חוויה חד פעמית. היא לא ניסתה להטעות את העוקבות שלה.  שי מיקה סיפרה שהיא שומרת נידה מאז ומתמיד, וגם הרבה לפני שהיא פגשה את 'שעשני אישה', וככה הגענו אליה. מירי כהן הלכה כל חייה למקווה. כל אחת סיפרה את הסיפור האישי שלה. לא ידענו מה הן יגידו. לא ידענו שמיכל אנסקי תספר שהיא בתור אישה נשואה לא טובלת אבל טבלה פעם. זה לא שינה לנו".

אז אם היא הייתה מצהירה שהיא אוהבת לשכב עם בן הזוג בזמן ימי הדימום, זה היה מקובל עליכן?
"כמובן נפגשנו עם כל אחת כדי לבדוק מה החיבור שלה. לא הגענו אליהן סתם. יעל (בר זוהר, א"ו) סיפרה כבר בעבר שהיא מתקרבת למסורת היהודית בגלל בעלה. את חושבת שהן היו משתתפות אם זה לא היה ממקום של אמת? זה השם שלהן, הקריירה שלהן, הן לא יעשו את זה כדי לשקר ולמכור משהו. הזמנו אותן לספר את הסיפור שלהן. הכסף שהן קיבלו זה בעבור הזמן שלהן. כמו שלא מצופה מאף אחת להנחות מצעד או לעבוד בהתנדבות, אז לא מקובל כסף מול דת? שכל אחד יעשה את החישוב שלו. אני לא רואה בזה שום בעיה. להגיד שזו בעיה זו צביעות".

רותי לבייב יליזרוב וברכה שילת, השקת מיזם "שעשני אישה" | צילום: רפי דלויה
רותי לבייב יליזרוב וברכה שילת, השקת מיזם "שעשני אישה" | צילום: רפי דלויה

למה בעינייך זו צביעות?
"למה אפשר לדבר היום על כל דבר – נטיות מיניות, מגדר, ורק כשזה קשור לדבר כל כך חשוב כמו דת אני לא יכולה להביע דעה? למכור טבעונות זה בסדר? יוגורט שהוא טבעוני זה בסדר? הטבעונות היא ערך לכל דבר. אני לא רואה הבדל. אין נושא שלא מדברים עליו ב-2022, ובואי לא נשכח ש- 30% מהאנשים פה במדינה הן נשים שמקפידות על המצווה הזו, אז למה לעשות את זה בשקט ולא לדבר? רצינו שנשים יכירו את זה ושכל אחת תבחר מה שהיא רוצה. אין כאן עניין של כפייה. לכל אחת יש את הזכות לקבל את המידע הנכון והמדויק". 

הנכון והמדויק? מדובר פה על חוויות אישיות של המרואיינות.
"בכוונה אני אומרת הנכון והמדויק, כי אם אנחנו מסתכלים על הסערה שקרתה פה – אנחנו פעלנו כמו שצריך, פרסמנו עם גילוי נאות הודעות לתקשורת. אבל אם זה לא היה נושא כל כך נפיץ כמו טהרת המשפחה, זה לא היה קורה. זה רק בגלל שזה נושא שקשור ליהדות".

אז מבחינתך אפשר לשלם על קידום ערכי דת? זה לא נחשב למיסיונריות?
"זה רחוק ממיסיונריות. אני חושבת שלהגיד שזה מיסיונרי, זה מיסיונרי, וזו גם השתקה".

שלוש משפיעניות חילוניות עם עוקבים רבים קיבלו תשלום כדי לעודד את העוקבות שלהן להתקרב לערכי הדת ולשמור נידה. זאת מיסיונריות.
"זה לא נועד לקרב ולהפוך אותן לכלום, הן באו וסיפרו חוויה אישית. היום יש המון מפורסמות שנכנסות לבתי ספר ומקבלות כסף מכל מיני מוסדות ומדברות על עניינים של מגדר. למה זה בסדר לדבר עם ילד מתחת לגיל 18, שאין לו בכלל אפשרות לבחור, ולא קיבל חינוך מיני, לא בבית ולא בבית ספר, ולהכניס לו כל מיני רעיונות, אבל לדבר עם נשים שנותנים להן בחירה – זה לא בסדר? זה עידן שבו מדברים על הכל. הכל ליברלי, הכל אפשרי וכל ההעדפות קיימות".

"החלטתי לעשות הפלה. מאותו הרגע הייתי צריכה להיאבק מול המערכת הרפואית על הכול"

 

בימים בהם ארה"ב, הדמוקרטיה הגדולה בעולם, מבטלת פסק הדין שמתיר הפלות אנחנו ברגרסיה. העולם נהיה מפחיד ופחות חופשי.
"זה אחורה במובן אחר לגמרי, זה כבר לא קשור למיניות. את לא יכולה להשוות את זה".

זה קשור מאוד למיניות, זה לתת לערכים דתיים להכתיב לאישה מה עליה לעשות בימי הווסת. גם פה, בעזרת הרבה כסף, את מפיצה תפיסת עולם שמרנית.
"אנחנו במדינה דמוקרטית, ואף אחד לא ישתיק אף אחד. מדברים פה על הכל. אז למה כשזה מגיע ליהדות, כולם כל כך מפחדים, מה כל כך מפחיד בזה? למה לא לשמוע?"

אז מבחינתך אם משפיעניות יתראיינו על איך הן עשו הפלה והן מתחרטות על זה, תמורת כסף מעמותת שונות, זו לא תהיה בעיה?
"את הולכת קצת רחוק מדי. אני לא נכנסת לזה. אני נותנת לך מידע. זה לא מידע שלי, זה היהדות עצמה, ואני רוצה שכל אישה תלמד אותה". 

אבל גם היהדות אוסרת על הפלות באופן עקרוני, מבלי להכנס לפרשנויות ספציפיות, אלא אם היא בעקבות סיכון חיי האם.
"אני לא נכנסת לזה כי אני לא בקיאה בזה. אני מדברת על הבית היהודי ועל הכלים שהיהדות נותנת. מי שרוצה – מוזמנת. מי שלא רוצה, הכל טוב. אנחנו לא עושות קמפיין שמכריח". 

טהרת משפחתה 

רותי היא בתו של המליארדר הישראלי לב לבייב. היא נשואה ואם לשבעה ועד לפני חמש שנים התגוררה עם משפחתה בלונדון. בעבר הייתה מנהלת חטיבת הקניונים 'אפריקה-ישראל', ובשנה האחרונה עבדה על המיזם "שעשני אישה", הכולל שלטי חוצות באיילון עם התיוג #זה_היום_שלך ואתר אינטרנט שמפרט על המקוואות המומלצות. לצד סרטוני המפורסמות, האתר מכיל סרטונים של אנשי מקצוע שמפרטים על מצוות הנידה, טהרת המשפחה, ומחקרים שונים בנושא יחסים וזוגיות. 

רותי לבייב ומשפחתה | צילום באדיבות המצולמת
רותי לבייב ומשפחתה | צילום באדיבות המצולמת

את המיזם הקימה לבייב בעקבות התמודדות אישית עם בנה כשהיה בן 7. "גרנו אז בלונדון, ומילד מאוד טוב ומצטיין הוא הפך לילד כועס, עצבני, לא מרוצה. לא הבנו פתאום מה קורה לו, הילד עבר משהו. ואז אמרו לי – כשיש דברים שקשורים לבית, הרבי מלובביץ' ממליץ ללמוד טהרת המשפחה ולהקפיד קלה כחמורה. אז התחלתי ללמוד. למדתי את זה מתוך עניין. לא כי צריך, אלא ממקום שזה חיבר אותי לעצמי בתור אישה. הבנתי את העוצמות המדהימות שיש כשאת מבינה מה את עושה".

"אנשים חושבים שאישה במחזור היא אישה טמאה, אוי ואבוי. זה לא טמאה במובן של מלוכלכת ומגעילה, שאסור להתקרב אליה, או שהיא בגדר מוקצה"

 

"באחת הפגישות האחרונות עם הפסיכולוגית של הילד, שאמרה שהיא לא יודעת מה עוד לעשות, חזרתי הביתה בוכייה. חברה ביקשה ממני להשיג לה רבנית שתעביר ערב עבור נשים ותדבר על טהרת המשפחה. באותו יום הדלקתי נרות ולקחתי על עצמי למצוא לה מישהי. לקחתי על עצמי הקפדה 'ביי דה בוק' ורק ביקשתי 'תעזור לי עם הילד'. בסוף לא מצאתי לה מרצה, כי בלונדון זה לא כמו בישראל, אז אני העברתי את הערב", היא משחזרת. "ככה הכל התחיל. באמת לאט לאט העניינים עם הילד נרגעו ומפה לאוזן זה נהיה גלגל – כלות וזוגות הגיעו אליי וממש אהבתי את זה. נכנסתי אל תוך העולם של הייעוץ הזוגי והמיני. מבחינתי זו שליחות, זה הגיע אליי".

ומכאן הגעת לנושא טהרת המשפחה?
"אני מדריכה זוגות לפני חתונה, וכשאני פוגשת זוגות שמגיעים אליי מפוחדים כי הם שמעו מה קרה בהדרכת כלות, בסוף הם יוצאים מחויכים. זה לא קשור לטהרת המשפחה, זה להבין את הקונספט של זוגיות. שתהיה לנו תוכנית עסקית מדויקת. זוגיות זה גם לבנות משהו יחד ולדאוג שהבית שלכם יהיה יפה, לעבוד על תקשורת, על מיניות, חברות, יש פה משהו הרבה יותר גדול מזה".

גם המילה 'משפחה' מחזיקה בתוכה מודל שאולי כבר לא רלוונטי ל-2022.
"היהדות לא רלוונטית ל-2022, היהדות היא מלפני 3,200 שנה. מי שרוצה שיחיה על פיה, מי שלא – אני מכבדת כל אחד לפי בחירתו. אבל דווקא בעידן של היום, האתגר הכי גדול זה זוגיות. זה המוסד שכולם נכנסים אליו עם כל כך הרבה ציפיות וכמעט 50% לא עומדים בו. דווקא מה שהיהדות נתנה לנו כל כך רלוונטי למה שקורה היום, לדור שלנו. היום הכול צ'יק צ'אק. אם משהו נשבר – מחליפים, אם אני לא מרוצה – מתגרשים. אנחנו כל הזמן בורחים ולא מתמודדים. רצינו להביא משהו הרבה יותר עמוק. זה לא משנה איזו משפחה, זה עובד בכל זוג. רצינו לחדד את המקום של התקשורת, לעודד לכבד את השני, לשים גבולות. מי שרוצה לשמור את ההתרחקות כדי להתקרב, שתשמור".

לא לבייב

בשנה החולפת גרף כותרות ומשך תשומת לב רבה "לבייב" אחר – סיימון לבייב, נוכל הטינדר. הנוכל, אשר שמו האמיתי הוא שמעון חיות, אימץ לעצמו את שם המשפחה המזוהה עם אביה המליארדר. בימים אלה מתנהל מולו משפט מטעם משפחת לבייב שתובעת אותו על שימוש בשם שלהם. 

איך התמודדתם עם הסרט והחשיפה?
"שנה לפני עליית הסרט החלטתי לדבר על זה, כי ראינו את כמות האנשים והנשים שהוא פגע בהם. החלטנו להוציא הודעה מסודרת שאין לנו שום קשר אליו. זה היה מאוד מכעיס לראות את כל הנזק שהוא עשה. הוא פגע בכל כך הרבה אנשים פרטיים שהפסידו את כל מה שיש להם. אנחנו די שמחים שכולם כבר מכירים ויודעים עליו ושאנשים יהיו מספיק חכמים כדי להיזהר".

נפגעות נוכל הטינדר: איילין שרלוט, פרנילה אליזבת׳ וססיליה פילהוי עם חגית לבייב | צילום: יח"צ
נפגעות נוכל הטינדר: איילין שרלוט, פרנילה אליזבת׳ וססיליה פילהוי עם חגית לבייב | צילום: יח"צ

איפה המשפט מולו עומד היום?
"היה צריך להיות דיון לפני שבועיים, ויום לפני הוא אמר שהוא חולה קורונה, בחמישי האחרון שוב היה דיון והוא לא הגיע". 

למרות שאתם לא קרובי משפחה, את מרגישה אחריות כלפי הנשים בהן פגע?
"אני לא בקשר איתן אבל אחותי חגית בקשר עם הנשים שהוא הונה. עשינו איתן שיתוף פעולה בדמות צמיד שכתוב עליו Stronger together שכל ההכנסות ממכירותיו הולכות אליהן, כי הן עדיין בחובות. יש אנשים ששופטים את הנשים, אבל צריך לזכור שזה מקום לא הוגן, כי הן התאהבו ופתחו את הלב. בארץ, אם וכאשר נזכה בתביעה שלנו, נחלק את הכסף לאנשים וחברות שנפגעו ממנו. אנשים מכרו ומשכנו את הבתים שלהם וגרים היום אצל ההורים בשכירות ומשלמים משכנתא על בית שלא יהיה להם אף פעם. בלתי נתפס איך הוא יכול להתנהג ככה בכלל. הוא לא סתם בחר את השם לבייב, הוא ידע שבלי לבדוק זה יפתח לו דלתות. אנשים נותנים לו כספים, והוא פגע בחברות מאוד גדולות שמתעסקות בצ'ארטרים, במטוסים פרטיים, בקרוזים. לא כולם רוצים להיחשף כי לא פשוט להודות שנפלו קורבן. אני מקווה שזה ילמד אנשים לבדוק. חיפוש בסיסי בגוגל היה מגלה להם את השמות של ילדי לבייב, זה לא משהו נסתר".

רב הגלוי

לאחר שנחשף הקמפיין של העמותה, הוגשה נגד שי מיקה, יעל בר זוהר ועמותת "שעשני אישה" בקשה לאישור תביעה מטעם ליהי גלפנד התובעת 300 אלף שקלים פיצויים וכן היא הגישה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 2.5 מיליון שקלים על היעדר גילוי נאות המחוייב בחוק. "שוב אני אומרת – לא היה שום מסווה", לבייב מתעקשת. "לא היה שום ניסיון לשום הסתרה. הכל עלה כמו שצריך, עם תיוגים. שחררנו והוצאנו הודעת יח"צ. אני לא מאמינה בהסתרה, ואם זו לא היתה מבחינתי שליחות, לא הייתי פה היום מוציאה כסף אלא דואגת איך להכניס כסף. גם את כתב התביעה שהוגש נגדנו אנחנו אלה שפרסמנו. מבחינתנו, אם זה לא היה בנושא יהדות, אף אחד לא היה אומר שום דבר. זה ניסיון להשתיק ולהפחיד אותנו וזה רק נותן לנו כוח להבין שאנחנו בדרך הנכונה".

מה אבא שלך חושב על הסערה?
"ההורים שלי מאוד גאים, זו הדרך שבה גדלתי והתחנכתי". 

באותו השבוע של סערת הנידה, התחוללה סערה נוספת במקביל – פרסומת לתחתוני מחזור הציגה את דם הווסת במלוא הדרו. והפגינה זווית שונה מזו של ההסתרה והבושה בדימום. מה דעתך על הפרסומת?
"אני לא באה לפרשן או לבקר פרסומות. מבחינתי הקמפיין שלנו נותן את כל הכבוד ואת כל המקום לווסת. אישה שמדממת, זה הזמן שלה לבדוק עם עצמה. זה מחבר את האישה לגוף שלה ולעצמה מהמקום הכי מכבד, ולא מתוך המקום שלה לדאוג לצרכים של בעלה. בשביל זה הקמנו את "שעשני אישה", כי אנשים חושבים שאישה במחזור היא אישה טמאה, אוי ואבוי. מה זה אומר אישה טמאה? זה לא טמאה במובן של מלוכלכת ומגעילה שאסור להתקרב אליה, או שהיא בגדר מוקצה. כולנו נמצאים במצב של טומאה, כהגדרה הלכתית, עד שיבוא המשיח וייבנה בית המקדש. 

"אני יכולה להבין למה המילה טומאה כל כך מקוממת, אבל במקום להגיד 'אוי, זה אומר שאני מלוכלכת וקטנה', צריך להבין באמת את המשמעות של המילה הזאת ולהבין כמה כנשים יש לנו את האופציה לצאת מהמצב הזה. זה כוח עצום ואני תמיד אומרת – כשאני טובלת אני מרגישה הכי מועצמת והכי פמינסטית. את לא יושבת מול אישה חשוכה שחיה לה באיזו קהילה קיצונית בבני ברק. אם הייתי חושבת פה על עצמי, הייתי ממלאה את כיסיי, ממשיכה להתקדם בעולם העסקים, לנפוש במיקונוס על יאכטה גדולה עם כל החברים שלי ולהעלות בסטורי כמה אני שמחה ומאושרת".

מתוך קמפיין מודיבודי | צילום מסך
מתוך קמפיין מודיבודי | צילום מסך

מהי אותה טומאה, מדוע על אישה להתנקות בצורה רוחנית?
"כשאישה מקבלת מחזור יש איבוד של פוטנציאל חיים, כי רירית צוואר הרחם נושרת. היה פוטנציאל של היריון ולא היה היריון, ולכן אישה נכנסת לסוג של מצב רוחני שנקרא נידה – מלשון נדידה, ולא מנידוי. ברגע שאישה טובלת במקווה, זה מוציא אותה ממצב של נידה ויש לה עוד פעם פוטנציאל ליצור חיים. זה סוג של גלגל, זה המחזוריות. אין לזה שום קשר לנקיון ולכלוך. להיפך, התורה אומרת שימי הווסת נותנים לך הזדמנות לשים את עצמך בראש. הגוף שלך מאותת ומזכיר לך לשים את עצמך למעלה. נשים תמיד חושבות על כל השאר ורק לא על עצמן, הן מתאפקות ולא הולכות לפיפי, לא אוכלות אוכל נורמלי אלא שאריות של הילדים. זמן נידה הוא הזדמנות לעצור ולחשוב 'מה קורה איתי', 'איפה אני'. להתחבר למחזור, לא להסתיר אותו. זה הדבר הכי מדהים, וכשמבינים שזה בשביל האישה, מבינים את הכל.
המיזם מלכתחילה נקרא 'שעשני אישה'. הוא מהווה בית לנשים שרוצות ללמוד ולהתייעץ על כל נושא שקשור לנשיות, זוגיות ומיניות לפי המסורת היהודית. ולמה יש בו צורך? כי הרבה פעמים אנשים חושבים שהאישה ביהדות היא מקום שני לעומת הגבר, שהיא מוחלשת ומסתירים אותה".

ועם זאת קוראים למיזם 'שעשני אישה' אבל הברכה היא "ברוך שלא עשני אישה".
"אם כבר אנחנו בניפוץ מיתוסים, גבר לא אומר רק 'שלא עשני אישה' הוא גם אומר 'שלא עשני עבד'".

"לא מאמינה בהסתרה". רותי לבייב יליזרוב | צילום: סיון פרג
"לא מאמינה בהסתרה". רותי לבייב יליזרוב | צילום: סיון פרג

זה לא מרכך את זה. פעם גם עבדים היו ללא זכויות וגם הנשים היו ללא זכויות.
"זה לא עניין של זכויות, זה עניין של מצוות. לאישה יש רק שלוש מצוות ולגבר יש הרבה יותר- תפילין, ציציות, כיפה על הראש, תפילות בבית כנסת. לאישה יש רק הדלקת נרות שבת, הפרשת חלה ושמירה על טהרת המשפחה, שאלו מצוות אינטימיות ופרטיות. כלומר, אף אחד לא יודע אם היא עושה אותן או לא. גבר אומר 'ברוך שלא עשני אישה', לא בגלל שאישה זה לא טוב, אלא גבר מודה על זה שיש לו הרבה יותר מצוות שיקרבו אותו לאלוהים".

אז לאישה יש פחות דרך להתחבר?
"אישה מעצם היותה, מעצם זה שהיא נבראה ממשהו חי, היא הרבה יותר רוחנית. היא לא צריכה כל כך הרבה מצוות כדי להתחבר כי החיבור הרוחני שלה הרבה יותר חזק. לכן גם המצוות שלה פרטיות".

אם כבר מצווה, אני מבינה שזו לחלוטין המצווה שלך, והמיזם הושק ללא מטרות רווח.
"הכול בהתנדבות מוחלטת. אף אחת לא לוקחת משכורת, מעולם לא גבינו הוצאות על שום דבר. יש לנו גם תורמים שמושקעים בזה ואני הכי שמחה להוציא על דברים כאלה, אלו דברים שנותנים הרבה אור והרבה ידע, וזו השליחות שלי". 

נידה? לעשות סקס במחזור זה דווקא לוהט