רמאי, נוכל, גנב, חופשי ומאושר. למה סיימון לבייב לא בכלא?

שמעון חיות/סיימון לבייב | צילום מסך מעמוד האינסטגרם simon_leviev_official
שמעון חיות/סיימון לבייב | צילום מסך מעמוד האינסטגרם simon_leviev_official

"נוכל הטינדר", שעלה השבוע בנטפליקס, הוא בגדר חובת צפייה לכל רווקה. הסרט עורר ביקורת על הנשים שנפלו שבי אחר חיי הפאר המפוברקים, אפרת וכטל מזכירה שיש כאן אשם אחד בלבד

88 שיתופים | 132 צפיות

אני זוכרת את הפעם הראשונה שראיתי את סיימון לבייב. זה היה לפני כשנתיים, כשהדוגמנית הישראלית קייט קונלין, אותה הכרתי בצילומים במונטנגרו, העלתה לאינסטגרם תמונה שבה היא נשענת על מכונית פאר ולצדה בחור מהסוג שאימא שלי הייתה אומרת עליו שהוא "לא כל כך נראה לי". בניסיון להבין אם מדובר בבן זוג חדש, פצחתי מיד בסטוקינג קלאסי – חיפשתי את שם הבחור בתמונה ומצאתי סימנים שמסגירים קשר רומנטי, כמו אימוג'יז ספורים של לבבות בתגובה לכמה תמונות. הסתקרנתי מה יש לקייט לעשות עם אותו בחור ש"לא נראה לי". גיגול מהיר, ותוך פחות מחמש דקות מהרגע שראיתי את פניו לראשונה מצאתי את הכתבה שמספרת על "נוכל הטינדר", המתחזה שמעון חיות, שמספר לנשים אירופאיות שהוא בנו של לב לבייב המהווה חלק פעיל באימפריית היהלומים הנודעת.

לבייב אף פעם לא נעלם, תמיד התקשר והקפיד לשלוח הודעה בזמן. בסוף, זה כל מה שאנחנו רוצות. מישהו שבאמת יהיה שם. ואם יש לו מטוס פרטי, אז למה לא, בעצם?

 

לא עבר זמן רב, וכתבה של מירי מיכאלי אודות אותו סיימון-שמעון-חיות-לבייב שודרה בחדשות 13. מיכאלי מתעמתת עם הנוכל מול המצלמה, מטיחה בו האשמות ודורשת תשובות על השקרים, על ההונאות ועל תרגילי עוקץ עקיצות של מיליוני דולרים. בארץ, אגב, הוא ישב לזמן קצר בכלא על זיוף המחאה, לאחר שהוסיף, בקטנה, כמה אפסים לסכום המקורי. בכתבה קונלין עומדת איתנה לצידו, כששניהם מציגים פני תמימים ואומרים בפה מלא – אם כל מה שמוצג בכתבה אמת, אז למה לא עוצרים אותו? למה הוא חופשי בישראל? עם השאלה הלא פתורה הזאת גם אני נשארתי. איך זה יתכן? העובדות הרי ברורות כמו שוד לאור יום. מה אני לא מבינה?

עם נקודת הפתיחה הזאת הגעתי לצפייה ב"נוכל הטינדר", שעלה לשידור בנטפליקס השבוע, סרט תיעודי שהוא חובת צפייה לכל רווקה. אז נכון שאני הייתי חכמה מספיק כדי להבחין בזיוף של האיש, אבל אני גם לא אסתנוור מגברים שלובשים סריג עם דובי גדול שכתוב עליו מוסקינו ונראים כאילו פורשה הקיאה עליהם. לא הכרתי אותו באפליקציית היכרויות, וייתכן שטרום עידן הכתבות, כשהוא עשה הכל כדי להבטיח שחיפוש שמו יניב רק את השקרים שפיזר, הייתי משתכנעת שמדובר בדבר האמיתי. חשבון האינסטגרם שלו עמד בזמנו על 100 אלף עוקבים, מלא בתמונות שמציגות את אורח החיים הראוותני שהציג גם בפרופיל הטינדר שלו, כולל תמונות שנערכו בפוטושופ, של "האב ובנו". הדייטים הספונטניים במטוסים פרטיים, ארוחות יוקרה שגרתיות וסתם חיזורים מפנקים לא יכלו להדליק נורה אדומה לנשים שהלכו שבי אחריו. הוא לא קנה להן דבר, הן לא היו בקשר הזה בשביל המתנות. הן היו שם כי הוא ידע בדיוק על אילו כפתורים ללחוץ אצל הנשים למודות הדושים והגוסטינג מעולם האפליקציות. הוא אף פעם לא נעלם, תמיד התקשר והקפיד לשלוח הודעה בזמן. בסוף, זה כל מה שאנחנו רוצות. מישהו שבאמת יהיה שם. ואם יש לו מטוס פרטי, אז למה לא, בעצם?

ססיל פלהוי ופרנילה סוהולום | צילום: David M. Benett/Dave Benett/GettyImages for Netflix
ססיל פלהוי ופרנילה סוהולום | צילום: David M. Benett/Dave Benett/Getty
Images for Netflix

הסרט עוקב אחרי סיפורן של שלוש נשים אירופאיות, אותן חיות-לבייב הונה במקביל ב-2018 – ססיל פלהוי, פרנילה סוהולום ואיילין שרלוט. במשך כשעתיים הסרט מתחקה אחרי כל הודעת וואטסאפ, תמונה וסרטון ששלח "לבייב" ומשרטט את המנגנון של הונאת פונזי שערך על הקורבנות שלו. שתיים מהן היו משוכנעות שמצאו את אהבת חייהן, השלישית ניהלה עמו קשרי חברות חמים. אחרי שרכש את אמונן המלא, הוא נמלט במפתיע והחל לבדות סיפורי מעשיות על "אויבים" שרודפים אחריו ומסכנים את חייו. כך, הוא הצליח לגרום להן לשפוך עליו כספים שמצטברים למיליוני דולרים. 

אופן הפעולה של לבייב זהה בכל המקרים. הוא הכיר את האישה בטינדר, שלח לה כתובת של מלון, כמעין הודעה שאומרת 'היי, אשמח להיפגש, נוח לך להגיע למלון שבו אני שוהה?'. כנראה כשכאשר הלינק מוביל למלון יוקרה, זה כל מה שצריך. משם במהרה הוא קונה את עולמן כשהוא מרעיף עליהן מחיי חוג הסילון ומספר שהוא עובד במכרות היהלומים המסוכנים. לכל אורך היחסים הוא "בנסיעות עסקים", ולכן הקשר מתנהל בלונג-דיסטנס. אחרי שגרם להן לחשוב שהם עוד רגע מתחתנים, הוא מתחיל בביסוס השקר שיגרום להן לפעור את כל הממון שלהן בפניו. זה מתחיל מהודעות סתומות עם מילים אקראיות כמו "דם" או "פצוע", מלוות בתמונות של פיטר "שומר הראש" המדמם שלו, במבט עצוב, מספר שרצו לפגוע בו. היות שמחפשים אותו ועלולים לפגוע בו, הוא צריך את העזרה של החברה שלו. הוא מבקש מהן להוציא כרטיס אשראי חדש על שמן ולתת לו אותו, וכך הוא מתחיל למשוך מהן כספים ולדרדר אותן לחובות עמוקים.

מרגע שהנשים באות בדרישות להחזרת הכסף, הג'נטלמן המנומס הופך לתוקפני וקצר, ומסיים את ההודעות באיומים של "על כל פעולה-תגובה". בסופו של דבר פלהוי פונה למגזין נורבגי נחשב, ושם מתפרסמת כתבה שעושה הדים בכל העולם. על הדרך, מתגלה שהוא כבר ישב בכלא על אותה שיטת פעולה בה עקץ שלוש נשים פיניות בעבר, וכך איילין, הבחורה השלישית בסרט, מגלה מהתקשורת שבן זוגה הוא נוכל ערמומי ומסייעת לרשויות להסגיר אותו. בשביל הנקמה המתוקה שלה, היא מוכרת את בגדי המותגים שלו באיביי.

פרלינה סולוהום, אחת הקורבנות של חיות-לבייב | צילום: באדיבות נטפליקס
פרלינה סולוהום, אחת הקורבנות של חיות-לבייב | צילום: באדיבות נטפליקס

חיות-לבייב נשלח לכלא ומשתחרר אחרי חמישה חודשים בלבד. הוא עובר לישראל, ופה, משום מה, הוא חופשי ומאושר. עד היום. הוא גר בדירות יוקרה, חזר ללבוש מותגים, לבלות ביאכטות ובמטוסים ולמכור פגישות ייעוץ להצלחה בעסקים ב-300 דולר. הקורבנות שלו לא קיבלו את הכסף שלהן בחזרה. הן עדיין משלמות את החובות שלו, ועדיין מחפשות בטינדר את המאצ' המדויק, אבל מבחינתן הנקמה מוגשת כעת על המסך, כשפניו מתנוססות בגוגל ובנטפליקס וכל העולם מזהה אותו כ"הנוכל מהטינדר". פלהוי טוענת שזהו אות הקלון החמור ביותר בעיניה. אני כאן על מנת להזכיר שלמרות תוצאות החיפוש בגוגל שמסגירות את מעלליו, נכון לזמן צילום הסרט יש לצדו בת זוג תומכת. בדיוק כמו שסרט בנטפליקס אודות עבירות המין של מאסטר היוגה ביקראם צ'אודהורי לא מנע מאנשים להגיע לשיעורי היוגה שלו במקסיקו, אליה ברח. למעשה, מאז עליית הסרט לנטפליקס, ביום רביעי האחרון, נוספו ללבייב 30,000 עוקבים.

איילין שרלוט. מכרה את הבגדים שלו באיביי, כנקמה. מתוך: "נוכל הטינדר" | צילום: באדיבות נטפליקס
איילין שרלוט. מכרה את הבגדים שלו באיביי, כנקמה. מתוך: "נוכל הטינדר" | צילום: באדיבות נטפליקס

הצפייה בסרט מעלה שלל שאלות חדשות. למשל, היכן המשפחה והחברות של אותן נשים, שימנעו מהן לשלוח את כל הכסף הזה? וגם – מדוע משפחת לבייב מעולם לא התערבה כדי לנקות את שמה, לתבוע אותו על התחזות לבן המשפחה וניצול השם שלה כדי להונות נשים וחברות גדולות? ומתי אסי כהן נכנס לדמות שלו ועושה קצת צחוק מסיפור האימה הזה?

התגובות לסרט, שיוצריו אחראים ליצירות דוקו כמו "אל תתעסקו עם חתולים" ו"המתחזה", לוו בביקורת דווקא כלפי הקורבנות. הן הואשמו בנאיביות ובגולד דיגריות, למרות שחוץ מלהציע להן חיי עושר לצידו, חיות-לבייב לא נתן להן דבר. בנוגע לתמימות – אם רק נחפש את הרע ונחשוד בכל אחד, אז איך מלכתחילה נצא לדייטים? בטח ובטח כשמדובר באמן התחזות מיומן. אי אפשר להאשים את הקורבנות. יש כאן אשם אחד בלבד, שמעון או סיימון, תקראו לו איך שתרצו. ובכל זאת, טיפ ממני: פעם יצאתי עם מישהו שבדייט שני סיפר לי שהאקסית הוציאה נגדו צו הרחקה. יכול להיות שפספסתי את אהבת חיי, ועם זאת, העדפתי לא להמשיך לדייט השלישי. אז כשיש לו צלקות בגב והוא מספר לך שישב בכלא בדרום אפריקה, זה אחלה קיו לברוח או לפחות לחפש את הצד השני של הסיפור ולדלות את כל הפרטים.