איילת זורר היא הגיבורה שחיכינו לה כל הזמן הזה

"חולי אהבה" | צילום מסך, קשת 12
"חולי אהבה" | צילום מסך, קשת 12

"חולי אהבה", הדרמה החדשה של קשת, מסתמנת כאחת הסדרות המסקרנות והמבטיחות על המסך. איילת זורר מתגלה כגיבורה שחיכינו לה, ועמוס תמם, טוב, מי לא רוצה לצפות בעמוס תמם?

88 שיתופים | 132 צפיות

ב"אגף הסרטן", ספרו של זוכה פרס הנובל אלכסנדר סולז'ניצין מ-1966, יש דמות של רופאה, ראש מכון הקרינה, המגלה שהיא חולה בסרטן ומסרבת לשמוע על טיפול. נזכרתי בדמותה של לודמילה במהלך הצפייה בשני הפרקים הראשונים של "חולי אהבה", הדרמה החדשה של קשת 12. גיבורת הסדרה, עמליה לוי, היא כירורגית במחלקה האונקולוגית באיכילוב, שמגלה שיש לה גידול ממאיר בשד. בניגוד להנחיות שהיא נותנת למטופלות שלה, עמליה (איילת זורר) לא הקפידה על בדיקות שגרתיות, והגוש גדל עד שהבחינה בו במישוש מקרי. בתגובה לגילוי, עמליה מתכנסת בתוך עצמה, לא עונה לטלפונים מהרופאים (אמנון וולף, חנה לסלאו) ודוחה שוב ושוב את הניתוח. רופאים, כך נאמר, הם המטופלים הכי גרועים.

>> דרמת הלידה של מאי מ"חתונמי": "כשאיבדתי את אחי לא בכיתי ככה"

"חולי אהבה" | צילום מסך, קשת 12
"חולי אהבה" | צילום מסך, קשת 12

עמליה מנחה את שירין (שאדן קנבורה), הרופאה המתלמדת שמלווה אותה, לתפוס מרחק רגשי מהמטופלים, שאם לא כן היא תתקשה לעשות החלטות רפואיות נכונות. למטופלות היא נוהגת לומר "נעשה כל מה שאפשר ונקווה לטוב". גם למחלה שלה היא מנסה להתייחס בריחוק מקצועי, אבל כשאף אחד לא רואה היא מרשה לעצמה להתפרק. איילת זורר מגלמת היטב את הניגוד הזה בדמותה של אשת הקריירה המצליחה, ומעצבת גיבורה שנרצה לעקוב אחריה בפרקים הבאים.

>> כשעברתי שיחזור שד, אף אחד לא הכין אותי לגודל הצלקות שיישארו

"חולי אהבה" היא סדרת הטלוויזיה הראשונה שיצרו צמד הקולנוענים שרון מימון וטל גרניט ("מיתה טובה"). בשנה שעברה יצא למסכים סרטם דובר האנגלית "סוף טוב", עיבוד בעייתי למחזה של ענת גוב על שחקנית מפורסמת שמתאשפזת במחלקה אונקולוגית ומתמודדת עם ההכרה בקיצה הקרב. על התסריט לסרט ההוא חתומה רונה תמיר, שכתבה איתם את הסדרה. אני לא יודעת מה קדם למה, אבל על פי שני הפרקים הראשונים שנשלחו לביקורת נראה ש"חולי אהבה" היא יצירה שלמה ומשכנעת יותר, כתובה ומבוימת טוב יותר, שמצאה את הטון הנכון לעיסוק בחומר הלא משובב נפש.

"חולי אהבה" | צילום מסך, קשת 12
"חולי אהבה" | צילום מסך, קשת 12

>> סרטן והקמת משפחה? כן, זה אפשרי. זה מה שאת צריכה לדעת

עמליה נמצאת ביחסים ידידותיים עם האקס הנחמד שלה (זוהר שטראוס) ואבי ילדיה בני העשרה. אחותה הצעירה ממנה עדי (נלי תגר) היא סטנדאפיסטית כושלת, שמתקשה למצוא את הסיפור האישי שבאמצעותו תוכל ליצור קשר עם הקהל במועדון שבו היא מופיעה. כשעדי מגלה את עובדת מחלתה של עמליה היא פורצת מיד בבכי, שלא כמו אחותה המאופקת. ואז היא מאמצת לעצמה את הסרטן שלה כבסיס למופע שכולו הומור גרדומים וכובשת את הקהל. התרמית הזאת היא קו עלילתי ודרמטי מוצלח, שמכניס לסדרה תבלין של הומור מחודד, וציפייה לקונפליקט עתידי, והתפקיד יושב על תגר כמו כפפה. אולג לוין תורם נוכחות גברית כריזמטית ומחוספסת כמנהל המועדון ששם עליה עין.

"חולי אהבה" | צילום מסך, קשת 12
"חולי אהבה" | צילום מסך, קשת 12

דמות יותר חלקלקה וחמקמקה היא זו של מיכה חדאד (עמוס תמם), חבר כנסת ושר הבריאות לשעבר, שמגיע לשולחן הניתוחים של עמליה בשל סרטן שד. חדאד נמצא בעיצומו של קמפיין בחירות – הוא שואף להיות ראש ממשלה – ומלווה ביועץ שלו (יואב לוי) שרק חושב איך להעלים את המחלה הלא גברית מעין הציבור. נראה שחדאד נבנה בדמותו של יאיר לפיד, ולפחות בפרקים הראשונים הסדרה אינה מגלה לנו מהי נטייתו הפוליטית. בימים אלה של מלחמה ופילוג, הדימוי הזה של הפוליטיקאי הפופולרי נחווה כאנכרוניסטי.

>> יאיר לפיד בן 60. ליהיא לפיד בברכה שמוחצת את הלב

מיכה מפיץ חיוכים לכל עבר, ובעיקר לעבר עמליה, ועל פי שם הסדרה והתקציר בוויקיפדיה נראה שבהמשך יתפתח ביניהם רומן המבוסס על שותפות הגורל. אלא שמיכה נשוי (לדנה סמו) ובשלב זה של הסדרה עדיין לא נוצר מתח מיני בינו לבין עמליה. נראה שהחיוכים שלו הם חלק מהתדמית הפוליטית שבנה לעצמו – עמליה מכנה אותו "נער הפוסטר של איגוד מגדלי הטופו" – והשאלה היא אם בהמשך יתגלה מאחוריהם אדם שלם וראוי לאהבה.

"חולי אהבה" | צילום מסך, קשת 12
"חולי אהבה" | צילום מסך, קשת 12

קשה לכתוב ביקורת מושכלת על בסיס צפייה בשני פרקים בלבד. שרה פון שוורצה, שעל פי הדיווחים מגלמת דמות מרכזית של חברה במפלגה של מיכה שחותרת תחתיו, תופיע רק בהמשך, וככל הנראה תחזק את הרובד הפוליטי. יש אופציה שהיא תהיה הנבל המסומן של הסדרה, כי בינתיים כל הדמויות סימפטיות, וזה נאמר לחיוב. האם "חולי אהבה" תעמיק את הכאב והחרדה של ההתמודדות עם המחלה? האם האהבה בין שני הקרייריסטים, שהדחיקו את הסרטן עד שהוא גדל לממדים מסוכנים, תתפתח באופן משכנע ותיגע ללב הצופים? האם הרובד הפוליטי יהיה בעל משמעות? בשלב זה מוקדם מדי לדעת, אבל ההתחלה בהחלט מזמינה להמשיך לצפות.
"חולי אהבה", שני 21:30, קשת 12

הכתבה פורסמה לראשונה באתר "טיים אאוט"