ג'ינג'ר ספייס: תבליני הפלא שיחממו אתכן בחורף

תערובות תבלינים | צילום: אנטולי מיכאלו
תערובות תבלינים | צילום: אנטולי מיכאלו

ג'ינג'ר, קינמון, פלפל שחור, הל וציפורן נחשבים לפי הרפואה הסינית לתבלינים המחממים את הגוף, ואף יעילים בטיפול בשפעת ובהתקררות. סגולותיהם של התבלינים ומתכונים למאכלים מחממים

88 שיתופים | 132 צפיות

יש תרבויות שבהן המטבח אינו יכול להתקיים בלי שפע של תבלינים ואחרות משתמשות בהם בצורה מינימלית, הכל בכפוף לזמינות ולמגוון חומרי הגלם. במטבחים המערביים מוגשים אמנם בחורף תבשילי קדרה ומרקים מחממים, אך בניגוד לתרבויות המזרחיות, הדוגלות בראייה הוליסטית, אין כמעט התייחסות לשימוש בתבלינים על-פי תכונותיהם האנרגטיות ובהתאמה לעונות השנה.

>> השמיכה הכי חשובה אחרי הפוך: הכירבוליות הכי מפנקות שיש

לפי הרפואה הסינית, לחום הגוף יש משמעות בריאותית, וחום גוף לא מאוזן עלול לגרום לתופעות לוואי, לא רק פיזיות (חום, ליחה או כיבים) אלא גם נפשיות (התפרצויות זעם). בעונת החורף יש לגוף נטייה להתקרר ולספוג לתוכו את הלחות. לפי הרפואה האלטרנטיבית, עודף קור בגוף יתבטא בתחושת קור, אך גם בכאבי בטן, לשון חיוורת ועוד.

תבלינים מסוימים יכולים לחמם ואף לטפל בתופעות צינון | צלם: ingimage
תבלינים מסוימים יכולים לחמם ואף לטפל בתופעות צינון | צלם: ingimage

מינון – מינון השימוש המדויק הוא אינדיבידואלי ותלוי באדם, אבל מומלץ להשתמש בתבלינים בבישול או לשתות כחליטה, למשל שורש ג'ינג'ר עם לימון ודבש (את הדבש יש להוסיף לאחר שהחליטה מתקררת מכיוון שהוא מתפרק בחום).

למי מומלץ – תבלינים מחממים לא מומלצים לאנשים שסובלים מעודף חום שמתבטא בהזעה, פנים אדומות, רעב, צמא, אולקוס, שתן כהה ועוד. גם למי שממהרים להתרגז מומלץ להמעיט בתבלינים מחממים.

אנטיביוטיקה טבעית מומלצת לשלבים מוקדמים של הצטננות: מכניסים לתוך כוס מים שתי שיני שום, שורש ג'ינג'ר, חצי לימון וכפית עד שתיים של דבש. שותים קצת כל כמה שעות, מתקלחים במים חמים ונכנסים מתחת לפוך. הגוף יצנן את עצמו דרך הזעה.

אחת הדרכים לחמם את הגוף בעונות הקרירות היא בעזרת מאכלים עם תבלינים הנחשבים למחממים מבחינה אנרגטית. זו גם הסיבה שבתרבויות רבות יוגשו בחורף מאכלים אופייניים בעלי אופי מחמם. לדוגמא: במטבח הפרסי נקראים המרכיבים החמים garmi, ומאכלים מתובלים בתבלינים מחממים ימריצו את מחזור הדם, יגרמו לתחושה טובה וחמימה, יחזקו את מערכת החיסון ויתרמו להרגשת שובע. מכיוון שבזמן הבישול אנחנו ממילא משתמשים בתבלינים, כל מה שנותר הוא רק להכניס לתודעה את יתרונותיהם ולתת להם לחמם את הגוף בחורף הקר.

>> מנזקי המלחמה: גל הפרעות אכילה בקרב מתבגרים

תבליני החורף

אגוז מוסקט – גדל על עץ אגוז המוסקט שמוצאו מאינדונזיה, וכיום נפוץ בסרי לנקה, הודו, מלזיה והאיים הקריביים. במאה ה-17 רווחה הדעה שאגוז המוסקט הוא התרופה היחידה למגפת הדבר שפשטה באירופה, והיו מי שמכרו את כל רכושם כדי להשיגו בתקווה שיציל את חייהם. אמונות נוספות סברו שאגוז המוסקט הוא מעורר תאווה, ושכפית ממנו בכוס חלב לפני השינה היא סגולה לשינה רגועה, דעה הרווחת גם כיום. אגוז המוסקט ידוע כמחמם, מחטא ואף מעורר מינית, אך גם כמרגיע כאבי שרירים ושגרון.

ג'ינג'ר/זנגביל – מופיע בצורת שורש שאותו מגררים או חותכים, ומוסיפים למרקים, תבשילים, ירקות מוחמצים ועוד. משפיע על מערכת הדם ומקל על בעיות עיכול, כגון גזים ובחילות. הג'ינג'ר עשיר בשמנים אתריים ונחשב למעורר ומחמם. ברפואה הסינית הוא שייך לצמחים המחזקים את הצ'י (האנרגיה שזורמת במרידיאנים) ומקל במקרים של שיעול, הצטננות, בעיות נשימה, כאבי שרירים והתקררות. בנוסף ידוע הג'ינג'ר כמונע בחילות, מקל על כאבים ודלקות ואף מפחית את הסיכון לחלות בטרשת עורקים.

מרק כתום של בטטה ושורשים לערב קפוא

מרק בטטה כתום עם ג'ינג'ר ועוד כל מיני תבלינים ושורשים, המספק שכבות מענגות של טעמים ושכבת הגנה מפני מזג האוויר הסוער שבחוץ.
>> למתכון של מיכל חביביאן

מרק בטטה ושורשי סתיו של מיכל חביביאן | צילום: שני בריל
מרק בטטה ושורשי סתיו של מיכל חביביאן | צילום: שני בריל

הל – בארץ אנו מכירים את ההל כתרמיל ירקרק או בצורת אבקה, אך ניתן למצוא אותו גם בגרסה שחורה, שהיא דומיננטית יותר בריח ובטעם. מקורו של ההל בדרום הודו וסרי לנקה והוא שייך למשפחת הג'ינג'ר. בתרבויות הים-תיכוניות ההל מצוות בעיקר לקפה, ואילו במזרח הרחוק הוא משמש חלק בלתי נפרד מתערובות תבלינים. ברפואה האלטרנטיבית משתמשים בהל להקלה על בעיות נשימה, קצרת ושיעול המלווים בחום.

מרק גונדי

מנה ביתית מפנקת של מרק עוף צח עם קציצות גונדי עשירות בטעמים ותבלינים כמו הל, כמון וכורכום. מתכון מעולה של פלאפל גבאי שישאיר אתכן בבית שבעות ומחוממות בימי החורף הסגריריים.
>> למתכון של לירן גבאי

מרק גונדי | צילום: אפיק גבאי
מרק גונדי | צילום: אפיק גבאי

פלפל שחור – זהו אולי התבלין הנפוץ ביותר בעולם. מקורו בצמח מטפס, והצבעים המוכרים לנו – ירוק, שחור, אדום ולבן – הם תוצר של עיבוד שונה. מקורו של הפלפל בהודו ומתבלים בו סוגים שונים של מאכלים, כולל שוקולד. ברפואה האיורוודית נחשב הפלפל כמייבש ומחמם מאוד ויעיל במקרים של קצרת, חום וסינוסיטיס. לפי הרפואה הסינית, פלפל שחור מסייע לגוף להתמודד עם שפעת והתקררות בכך שהוא מסלק את הקור מהגוף עוד בשלבי המחלה המוקדמים.

>> טישו אאוט, פרחים אין: הצמח שירגיע את המתח והחרדה שלך

ציפורן – מקור התבלין בעץ טרופי ירוק-עד שגדל במזרח אינדונזיה, וכיום מגדלים אותו ומייצרים את התבלין המופק ממנו בזנזיבר, מאוריציוס ודרום-מזרח אסיה. ניצני הפרח הסגור שצורתם כמסמר, נקטפים ידנית, מיובשים ונמכרים כתבלין. מסמרי ציפורן, שלמים או טחונים לאבקה, משמשים לתיבול מאפים, נקניקים ורטבים. לציפורן תכונות מחטאות, וברפואה האלטרנטיבית נעזרים בתבלין זה נגד מצבי אסטמה ושיעול וכחומר מכייח.

קינמון – מקורו בעץ ירוק-עד שגדל בעיקר בסרי-לנקה, והוא בעל המרקם העדין יותר ומוכר כ"קינמון אמיתי", וכן בסין, שהקינמון המופק בשטחה הינו בעל ארומה חזקה יותר. לתיבול משתמשים בקליפה הפנימית של אחד ממיני העץ, בצורה הטבעית של מקלות קינמון או כאבקה. את הקינמון נהוג להוסיף לעוגות, קינוחים ואפילו בשר, וגם ליין או סיידר חם. בתרופות סבתא שונות משמש הקינמון לטיפול בשיעול ובדלקות שקדים, וכדי להיפטר מהתקררות מלווה בנזלת אפשר ללעוס חתיכת קינמון כמה פעמים ביום.

עוגת שמרים קינמון מופלאה עם אלמנט הפתעה

עוגת שמרים קינמון קלאסית ורכה, עם טוויסט מפתיע בעלילה: מלית קינמון מבושם בהל. אחרי שתטעמו לא תרצו להפסיק.
>> למתכון של שף-קונדיטורית גילי מילר

עוגת שמרים קינמון של שף-קונדיטורית גילי מילר | צילום: מיקה גורוביץ
עוגת שמרים קינמון של שף-קונדיטורית גילי מילר | צילום: מיקה גורוביץ

>> הידעתן? התה הזה ממש עוזר להפחית סטרס

שום – צמח תבלין ששימש בעבר גם לשימור מזון ומניעת קלקולו. ידוע כיעיל נגד טפילים, זיהומים ודלקות וכמונע מחלות, בשל חומר אנטיביוטי טבעי שנמצא בו ומעכב הצטננות ושפעת. ברפואה הסינית נחשב למחמם מאוד ובתרופות סבתא משתמשים בו לחיזוק המערכת החיסונית והקלה על דלקות אוזניים.