הידעתן? התה הזה ממש עוזר להפחית סטרס

אוכל יכול להיות מנחם, אבל צריך להיות גם נכון | צילום: shutterstock
אוכל יכול להיות מנחם, אבל צריך להיות גם נכון | צילום: shutterstock

חוות חוסר תיאבון או אכילה רגשית? בזמן מלחמה הכל מובן. אבל דווקא עכשיו, תזונה עשירה ומאוזנת תסייע לכן לתפקד ביעילות ולהפחית סימפטומים של סטרס. וגם: התה שכדאי להוסיף לתפריט

88 שיתופים | 132 צפיות

כולנו נמצאות כרגע בסטרס אדיר, בין אם אנחנו או משפחותינו עברו את התופת ובין אם אנחנו צורכות את סיפורי הזוועה מרחוק. גם בלוטת יותרת הכליה מרגישה מה שעובר עלינו מבחינה נפשית. למעשה, היא זו שאחראית, במידה מסוימת, למצב הדחק שאנו מצויות בו.

>> דעה לא פופולרית: מותר להסיט את המבט מהחדשות לרגע

הבלוטה, הנמצאת על החלק העליון של הכליה, מתחת לסרעפת, אחראית על מצבי הדחק בגוף. שמענו אזעקה? הבלוטה מיד נכנסת לפעולה. היא מקבלת הוראה מהמוח להפריש הורמוני סטרס: קורטיזול ואדרנלין שמכינים את גופינו במהירות למצב החירום החדש. תהליך זה של היערכות אנרגטית, מחייב שרשרת של תגובות: מפירוק שומנים וחלבונים וגיוס סוכר לדם ועד האצת הדופק, עליה בלחץ הדם, הפרשת מינרלים מהעצמות ועוד. כתוצאה מכך – המערכת נכנסת לעירנות, כושר המחשבה משתפר, הריאות מקבלות יותר חמצן, התיאבון יורד ומערכת העיכול מורידה פעילות. לכאורה, פעולות טובות וחכמות שהגוף שלנו יודע לעשות. אז מה הבעיה? שהדחק שאנו נמצאות בו הוא מתמשך, ולא בריא להיות במצב של דריכות מתמדת, בטח כשגם ההתאוששות מהסטרס והחזרה לאיזון מחייבת רמות קורטיזול גבוהות.

שיבולת שועל | צילום: shutterstock
שיבולת שועל | צילום: shutterstock

מנקודת מבטה של הרפואה הסינית האנרגטית, בעיתות של מתח נפשי, הכבד שלנו נמצא בעומס רב בשל חסימת אנרגיה שהצטברה ואינה זורמת באופן תקין בגוף. חסימת אנרגיה זו מאפשרת את הופעתם של סימפטומים כמו מתח שרירי באיזור הצוואר, הכתפיים והגב העליון, עצבנות ותנודות במצב הרוח, בעיות עיכול שונות, כאבי ראש ועוד. כשהמתח מתמשך, אנו נכנסות לשלב שבו הגוף מנסה בעצמו לתקן את הנזק שנגרם, באמצעות חומרים המגיעים מהתזונה. כאן חשובה מאוד התייחסותנו למה שאנו אוכלות בתקופה הזאת – התייחסות מזלזלת תגרום להמשך התדרדרות מצב הגוף. כושר העמידות של הגוף תלוי הרבה ביכולתן של בלוטות האדרנל להפריש הורמוני סטרס וכן ביכולתו של הגוף להזרים את אנרגיית הכבד. לצורך כך דרושה לגוף תזונה עשירה בחלבונים, בחומצה פנטוטנית ובויטמיני E,B,C.

אז מה מומלץ לאכול עכשיו?

ירקות ירוקים: חסה, עלי בייבי, עלי צנון, רוקט, ארוגולה, ברוקולי, תרד, כרוב, נבטים, בזיליקום, נבט חיטה טרי או מיובש.

אצות כגון כלורלה וספירולינה המכילות חלבון, חומצות אמינו חיוניות, מינרלים, ויטמיני B, אומגה 3, כלורופיל ועוד. הן מאוד מזינות, מחזקות ומחדשות את המערכת ההורמונלית, העצבית והחיסונית ומווסתות חילוף חומרים.

חליטות צמחי מרפא: קמומיל, מליסה שמזינים את מערכת העצבים המרכזית ואת הבלוטות.

תה ירוק: שמכיל כמות קטנה של קפאין (לכן עדיף לא בשעות הערב) אך מסייע בטיפול בכאבי ראש, דיכאון, המרצת מערכת החסון, סיוע למערכת העיכול והרחקת רעלים מהגוף.

פחמימות מורכבות: כדאי לאכול מנות מתונות של דגנים מלאים (אורז, קינואה), להרבות באכילת שבולת שועל (קוואקר) שמרגיעה את הנפש. פחמימות מורכבות העשירות בסיבים תזונתיים תורמות לתזונה בזכות כמות גבוהה של ויטמיני B הנותנים תחושת רגיעה.

כדאי להמעיט בחלבון מן החי, במיוחד בשר אדום ומוצרי חלב. מומלצת ביצה אחת ליום, קטניות (עדשים, שעועית, חומוס) ודגים.

תוך כדי ההקפדה החשובה על תזונה, לא נשכח את הפעילות הגופנית שחשובה לשחרור מתח מצטבר והפרשת אנדורפינים המשפרים את מצב הרוח. גם טיפול בדיקור ושיאצו עשויים להיות יעילים לשחרור מתח ולוויסות אנרגיה התורמת לשיפור פעילות הבלוטות. ניתן להשתמש בשמנים ארומטיים בעיסוי, באמבט או בתערובת למריחה על הגוף – גרניום, לבנדר, מליסה, ג'וניפר.

ירקות ירוקים ושמן זית | צילום: shutterstock
ירקות ירוקים ושמן זית | צילום: shutterstock

הכותבת היא מומחית לרפואה סינית ויפנית, מתמחה באונקולוגיה סינית ביחידה האינטגרטיבית, מרכז דוידוף, בי"ח בלינסון