רוצה לדגמן בשבוע האופנה? למה, בעצם?

דורין אליהו באודישנים, חמושה בג'ינס הלוהט שרכשה באתא. צילום | נסטיה
דורין אליהו באודישנים, חמושה בג'ינס הלוהט שרכשה באתא. צילום | נסטיה

דורין אליהו קפצה לאודישן הפתוח לשבוע האופנה תל אביב, כדי לבדוק האם קורצה מהחומר ממנו עשויות דוגמניות אמיתיות. זה לא נגמר טוב

88 שיתופים | 132 צפיות

אמנם אנחנו הנשים של מהפכת מי טו, אבל גם אנחנו מגדלות כמיהה כמוסה בלב, ולצד הקריירה כמדענית טילים היינו רוצות להיות גם דוגמניות. האם אין זה פירושו של פמיניזם 2020? להיות גם וגם וגם? לגמרי. בצירוף מקרים מדהים יצאה בשבוע שעבר בת קול והודיעה שכל מי שרוצה מוזמנת להגיע לאודישנים הפתוחים ומי שתעבור אותם תזכה לצעוד על המסלול בשבוע האופנה תל אביב הקרוב.

יש מקום לסוכנות פלאס סייז. ריי שגב בתצוגה של RETEMA בשבוע האופנה תל אביב 2019. צילום אדריאן סבל
יש מקום לסוכנות פלאס סייז. ריי שגב בתצוגה של RETEMA בשבוע האופנה תל אביב 2019. צילום אדריאן סבל

כך יצא שמכל נשות המערכת, דווקא לשולחני המצופף הגיעה ההצעה להשוויץ במרכולתי הגנטית על מסלול הדוגמנות ואף לקחת חלק באודישנים הפתוחים לרגל שבוע האופנה הרביעי. בטרם זכיתי למתוח רגליים, לתרגל חיוכי עיניים, קפיצות תחת וחברות דמיונית עם טיירה בנקס, התברר כי מדובר בתצוגה ל"נשים אמיתיות". כן, צירוף המילים המכובס הזה שמתאר נשים שאינן עילאיות גנטית, מבלי להעליב (את עצמי). ואני נחתתי בחזרה לקרקע כמו גל גדות בתצוגה של קסטרו ב-2008. מושפלת וכאובה. 

>>קרין גורן מביאה עוגה לאודישנים לדוגמניות פלאס סייז

אחורי הקלעים של החלום הנוצץ | צילום דורין אליהו
אחורי הקלעים של החלום הנוצץ | צילום דורין אליהו

אני לא יודעת אם רציתי להוכיח שאמא שלי בכל זאת צדקה כל השנים האלו או שאולי קצת נהניתי מהטיזינג עם הרעיון שהלכלוכית שאני תזכה לצעוד בנעל זכוכית מטאפורית ולנעוץ ציפורן מחודדת בכל אותן עיניים שגולגלו בזלזול מולי. וכך, בגלל שהתקווה מתה אחרונה, מצאתי את עצמי בערב חמישי גשום בביתן 26 בנמל ת"א.

בתום מסירת פרטי הזדהות כמו מידת מכנסיים וגובה, זכיתי במספר 197. אחת מתוך 286 שחולמות על כרטיס כניסה לנשף של הבנות היפות. לכרטיס הזיהוי צורפה גלויה קטנה ממנה ניבטת דוגמנית עגלגלה ולה מחלת עור כלשהיא(ויטילגו? פסוריאזיס?). השראה בגרוש, אם יורשה לי לדייק. סליחה, אמרתי בגרוש? התכוונתי בחינם. שכן, קריאה מהירה בחוזה  הבהירה לי שכסף זה לדוגמניות כוסיות. צלמתי את החוזה והנה קטע קטן מתוכו, שאני אוהבת לכנות סעיף 2: "אני מעניקה ליוניליוור באופן בלעדי ובלתי חוזר את כל הזכויות הנתונות לי בכל הקשור להשתתפות ביום הליהוק  ו/או תצוגת האופנה וכן להופעתי בתמונות ופרסומן, רבות זכויות יוצרים ותמלוגים וכן נותנת את אישורי לעשות שימוש ופרסום של תמונות, צילומי פוטו או וידאו אשר יילקחו במהלך יום הליהוק, וכו". חתמתי כמובן, שהנשים האמיתיות יגידו תודה שמישהו בכלל נותן להן סיכוי. אבל איזו חמודה השמנה עם הויטיליגו? נו? כבר קיבלת השראה? את אוהבת את עצמך?

>> רונית יודקביץ גם מתמודדת עם מחלת הויטילגו

ריי שגב,מוטי רייף נורית גורדון וחיה האוסמן | צילום: מרק אורן
ריי שגב,מוטי רייף נורית גורדון וחיה האוסמן | צילום: מרק אורן

את ההמתנה הארוכה מפיגה נסטיה, בת לוויה שהיא גם בת תשחורת. מצוידת בסומק טבעי מהמם, היא ניגשת לדבר איתי על סמך אאוטפיט דומה (דוק מרטינס ומאמ ג'ינס מהניינטיז) ותהיות על שגרת טיפוח התלתלים שלנו. היא חיילת מהקריות שבכלל חולמת ללמוד רפואה בגרמניה, אבל מה אכפת לה לנסות? זה הרבה יותר הרשים אותי. סליחה, העצים אותי.

אנחנו מצטלמות בזו אחר זו לאחר שהבת של גלית גוטמן קוראת לנו לפי המספרים. צילמו שתי תמונות פנים שלנו וזה הרגיש כמו מאג שוט. אחיותיי לחלום הדוגמנות הן ילדות באאוטיפט נועה-קירלי ואמונה שבנדנה על המצח תשווה להן לוק אדג'י, גרסאות הפריפריה של ציפי ובר, נשים מבוגרות שנקלעו לסיטואציה, צעירות מהצפון והדרום שמתרגלות ריקודים, חרדיות מנפצות סטריאוטיפים, מוסלמיות מנפצות סטריאוטיפים ואתיופיות מנפצות סטריאוטיפים . רק אל תספרו להן שהכל פה עניין של גימיקים סוחטי לייקים. 

>> נטע ברזילי מככבת בבגד ים צהוב בתצוגה בשבוע האופנה

סוף סוף מספר 197 נזרק לאוויר, ואני מכניסה את הבטן ונכנסת לאודישן מול שולחן השופטים, שהורכב ממוטי רייף, ריי שגב (דוגמנית פלאס סייז ובעלת סוכנות דוגמנות הפלאס ג'וסי), נורית גורדון, דוגמנית בת 72 שהיא כולה מופת של העצמה נשית, ועוד שתי נשים מטעם נותני החסות. בלי יחסים מיוחדים עם אלוהים, נכות ניכרת לעין ומידת מכנסיים נגישה הם נראו מאוכזבים מכמה רגילה אני. אני דווקא חושבת שדוגמנית בגובה 158 ס"מ זה חתרני, אבל צעידתי הנמרצת ברגליי הקצרות לא הותירה בהם חותם. קול חבטה מכיוון השולחן בישר על אייפון שנפל במהלך שיטוט משועמם באינסטגרם, שבכלל לא העליב אותי.

כן, תעשיית האופנה עוברת שינויים מדהימים, וכן, זה לגמרי היה ניכר במגוון הנשים שפקדו את ביתן 26 באותו ערב קר בו הכה הגשם במלוא העוצמה על הגג. אבל אידיאל היופי, גמיש ככל שיהיה, לא יכול ולא צריך להכיל את כולן. וזה ממש בסדר. אנחנו יכולות להקים מספיק מסיבות משלנו עם נשים בכל מיני טווחים של מראה חיצוני שהן גם עוד דברים אחרים. והמסיבות האלו יכבדו אותנו. יותר מאשר לצעוד על המסלול מבלי לקבל תשלום על כך, כאשר דוגמניות מקצועיות כן מקבלות תשלום על אותה צעידה, אותו מסלול, אותם צעדים. 

ועד שטיפות הגשם נרגעו קמעה, עשיתי מה שגברים עושים (שונאת לפרגן, אבל כשמגיע – מגיע) שלחתי את המודעות העצמית לישון מוקדם באותו ערב, חשבתי על האנשים שאוהבים אותי כמו שאני, על ההישגים ועל בקבוק הפינו שמחכה לי בבר האהוב עליי. הצטערתי שאנחנו לא יודעות להעניק לעצמנו קרדיט לעתים קרובות יותר וגם הלכתי לתקוע משהו, כי את מניפולציית תצוגת האופנה המעצימה הזו לא הצלחתי לבלוע והייתי פאקינג רעבה. ועוד דבר: אני לא הולוגרמה. לא פנטזייה ולא חלום בלהות. אף אישה לא. מכוסית על ועד כעורה. מילדה ועד בגירה. כולנו ממש אמיתיות. כתף אל כתף. ציץ לשד.

חן קולקר, אשת יחסי הציבור של יוניליוור יבואנית דאב, מסרה :"המסמך עליו חתמו המשתתפות באודישנים לשבוע האופנה מתייחס לכך שהמשתתפות לא יקבלו תמורה מיוניליוור עבור הגעתן לאודישן וצילום השתתפותן. בסופו של דבר המשתתפות שיבחרו על ידי ההפקה לצעוד כדוגמניות בתצוגות האופנה יקבלו את שכרן מהפקת שבוע האופנה".

ממוטי רייף, מפיק שבוע האופנה, נמסר "כל דוגמנית שתשתתף בשבוע האופנה תקבל תמורה, למעט אירועי התרמה".

>>טיפים ליופי ולחיים מאשלי וקסמן בקשי, פנינה רוזנבלום, חווה זינגבוים ומרתה סטיוארט

>>מה קרה בשבוע האופנה תל אביב 2019?