קרין גורן: "הפחד הכי גדול שלי התממש, וראיתי שזה היה שטויות"

קרין גורן באודישנים לרתמה | צילום: שוקה כהן
קרין גורן באודישנים לרתמה | צילום: שוקה כהן

באודישנים למותג הפלאס סייז רתמה נפגשו קרין גורן ושמחה גואטה לשיחה על השמנה, דימוי גוף ואיך להרגיש שאת יפה גם כשמברכים אותך על היריון (שלא קיים)

88 שיתופים | 132 צפיות

עוברי האורח המזדמנים שטיילו להנאתם בקניון שרונים בהוד השרון אתמול בערב, זכו לחזות במחזה יוצא דופן: לאורך מחצית מהקומה השנייה השתרך לו טור ארוך של כ-300 נשים צעירות, בעקבים, בלבוש מושקע ובאיפור מוקפד. כמה קונים סקרנים טרחו לפלס את דרכן בין הנשים המפטפטות בהתרגשות, ולהגיע עד קיצו של התור, שהגיע עד מפתן הדלת של סניף המותג "רתמה", אך כשהציצו פנימה, גילו, למורת רוחם, כי בפנים לא מחלקים מתנות או כסף – אלא מלהקים דוגמניות פלאס סייז.

רתמה אודישנים | צילום: שוקה כהן
רתמה אודישנים | צילום: שוקה כהן

>> את אלה סטולר – הדוגמנית הוירטואלית – אתן מכירות?

300 הצעירות הגיעו מכל קצוות הארץ לאודישנים לתצוגת האופנה של מותג הפלאס סייז הצעיר והמצליח. רתמה הוקם לפני כמעט שנתיים כדי לאפשר גם לנשים מלאות לקנות בגדים שיקיים ויפים. בשתי חנויות המותג ניתן למצוא בגדים בטווח מידות רחב, ממידה 44 ועד מידה 56 – ולכן זהו גם טווח המידות של הדוגמניות שהוזמנו להיבחן.

קרין גורן: "איזה כיף להגיע לתצוגה של שמנות, אפשר להביא אוכל אמיתי. אם זו הייתה תצוגה רגילה היה פה רק מיץ גזר"

לטובת מציאת שלושים דוגמניות שיציגו את בגדי המותג בשבוע האופנה הקרוב בתל אביב, גייסה המעצבת והבעלים רתם לויתן, שהיתה מועמדת השנה לפרס המעצבת המבטיחה בפרסי האופנה של מגזין "את", צוות שופטים מקצועיים ונוצצים, הכולל את קרין גורן, שמחה גואטה, ריי שגב, שגם מנהלת את סוכנות הפלאס הראשונה בארץ, ג'וסי, ומוטי רייפ, שאחראי על הפקת שבוע האופנה בתל אביב.

>> ריי שגב מקימה סוכנות פלאס

מימין: ריי שגב, שמחה גואטה, רתם לויתן, קרין גורן, מוטי רייפ | צילום: שוקה כהן
מימין: ריי שגב, שמחה גואטה, רתם לויתן, קרין גורן, מוטי רייפ | צילום: שוקה כהן

לויתן, גואטה, שגב ורייפ כבר ישבו אל השולחן והמתינו לתחילת התצוגה, כשגורן נכנסה באיחור אופנתי, נושאת עמה כמנחת פיוס בראוניז חלומיים ועוגת שמרים ענקית ומוגזמת. "איזה כיף להגיע לתצוגה של שמנות, אפשר להביא אוכל אמיתי", אמרה גורן לשופטים האחרים, שמיהרו לבצוע לעצמם חתיכות מן העוגה. "אם זו הייתה תצוגה רגילה, היה פה רק מיץ גזר".

מה אתם מחפשים בדוגמנית פלאס?
"אני מחפשת אישה שבטוחה בגוף שלה", אומרת גואטה, שתשתתף בשבוע האופנה זו השנה החמישית. "אני מחפשת כריזמה, מישהי שמסוגלת להחזיק בגד. מה זה אומר להחזיק בגד? לעמוד זקוף, לצעוד עם אטיטיוד. מישהי עם אישיות", היא מסבירה.

"אני מחפשת מישהי שיודעת ללכת הליכת מסלול, אבל שגם תוכל לעמוד בלחץ של לצעוד מול 700 איש", מוסיפה לויתן. "הפקתי לקחים משבוע האופנה הקודם. בשנה שעברה לקחתי בנות שהלכו נהדר באודישנים, ואז ברגע האמת הן נורא התרגשו, וההליכה שלהן פתאום נראתה אוקוורד", היא מספרת. "צריך לזכור שאין מספיק עבודה בארץ לדוגמניות פלאס, ולכן רוב הדוגמניות שלנו הן לא דוגמניות מקצועיות. רוב הנשים שהגיעו היום לאודישן שייכות לקהילת הלקוחות של החנות", היא אומרת. "חוץ מללכת טוב ולהחזיק בגד, אין לנו דרישות לגוף מסוים, כי זה נוגד את הערכים של המותג".

"אני לא מחפשת מידה מסוימת, ולא משהו ספציפי בתווי פנים", מוסיפה גורן, "אני מחפשת את האקס פקטור. הילה, כריזמה, מישהי שקשה לי להוריד ממנה את העיניים".

להיות פה עושה לך חשק לדגמן בעצמך?
"שמעי, הייתי עפה על זה. זה לא המקצוע שלי, ואני בכלל לא בטוחה שאני אהיה טובה בזה. אני בסך הכול עושה עוגות ואני עושה אותן די טוב. אז אם היו מציעים לי הייתי זורמת על זה, אבל ליום אחד, לא כקריירה".

קרין גורן ומוטי רייפ | צילום: שוקה כהן
קרין גורן ומוטי רייפ | צילום: שוקה כהן

מה החשיבות של דוגמניות פלאס בעינייך?
"אני גדלתי במשפחה שבה כולם התעסקו בדיאטות והיו רזים, ואני הייתי ילדה שמנה. לא הכרתי שמנות, פשוט לא היו מסביבי, ואני תמיד הייתי השמנה של הכיתה. כשהייתי מגיעה למסיבות של הכיתה היו אומרים לי 'באת רק בשביל הממתקים, נכון?'. עזבי שהם צדקו, עדיין הרגשתי חריגה. לכן חשוב לי שילדות ייחשפו לנשים שמנות".

ככל שהשנים עוברות, הציבור יותר מקבל אותך?
"אני שמה זין. זו שאלה שאני לא מתעסקת בה בכלל, כי אני מקבלת את עצמי. פעם כשהיו ניגשים אליי ואומרים לי 'יה, את בהיריון' ומלטפים לי את הבטן, שהיא בכלל בטן של בראוניז, זה היה יכול להרוס לי את היום. הייתי ישר הולכת ולהחליף בגדים. היום אני לא רואה אף אחד ממטר", היא מעידה. "כמובן שזה לא בא מעצמו, זה בא הרבה אחרי עבודה עצמית, וגם הודות לעליהום הציבורי שהיה עליי בעקבות התוכנית 'בייק אוף'. לפני שזה קרה, כל הזמן פחדתי ממה יגידו – ופתאום, הנה, זהו, כל המדינה צוחקת עליי שהשמנתי. הפחד הכי גדול שלי התממש, וראיתי שזה היה שטויות. זה שחרר אותי, שחרר אותי מלהסתיר ולטשטש. בינינו, גם אם אני אקח אוהל שחור ואלבש אותו, אני לא אעבוד על אף אחד שאני רזה. יש לי כרס ויש לי תחת ואני אוהבת אותם. כוסית זה עניין של החלטה, והיום אני מרגישה יפה גם כשאני יותר רזה וגם כשאני יותר שמנה, זה לא קשור לגודל של התחת שלי".

>> קבלו 10 מתכונים מנצחים לעוגות של קרין גורן

איזה טיפים יש לך לתת לדוגמניות שפה היום, שאולי בעתיד יתמודדו עם שמנופוביה ושיימינג?
"הן לא צריכות את הטיפים שלי. ראית איך הן באו לפה היום? הן לבושות צמוד, חשוף. הן עפות על עצמן. זה שהן פה זה ניצחון. יש פה תור של חצי קומה".

למה לדעתך כל כך קשה לאנשים לראות אישה שמנה שלא מתביישת בגוף שלה, שהיא לא בתהליך של דיאטה, שפשוט טוב לה איך שהיא?
"לדעתי זה עושה לאנשים דיסוננס, כי השמנה תמיד הייתה מחוברת לנו בראש עם חולשה. אנשים התרגלו לחשוב שאם מישהי שמנה, היא לא שולטת בעצמה. אבל יש אנשים שהם לא רזים, והם לא יהיו רזים, וזה לא קשור לעוצמה נפשית".

איפה את בעצמך קונה בגדים?
"אוהו, אני כל כך גרועה בזה וגם זה לא מושך אותי. אני לא נהנית משופינג, אני אוהבת ללכת לשופינג רק של תבניות ודברים למטבח. את רוב הבגדים שלי אני קונה אחרי הצילומים לתוכנית שלי, ממה שהמלבישה מביאה לי. בתכלס ביום יום אני רוב הזמן עובדת בבית, אז אני רוב הזמן בטרנינג. חוץ מזה, את הבגדים שלי אני קונה בשוק רמלה-לוד, זו הרמה".

>> גם במידה 48 אפשר להתלבש בסטייל

הגיוון מתחיל בתוכי

אין ספק שהנושא של גיוון מאוד נוכח בשיח בשנים האחרונות. קשה לדבר על דוגמנות בלי להשתמש במושגים 'אידיאל היופי המשתנה' ו"בודי פוזיטיב". אך האם השינוי בשיח מיתרגם גם לשינוי בשטח?

גואטה: "פעם היו משלמים לנו 500 ש"ח, והיום משלמים לנו 1,500 ש"ח לתצוגה, כמו לכל הדוגמניות האחרות. מה יש, גם אנחנו מזיעות על עקבים כמו כולן"

גואטה: "לפני ארבע שנים, כשאני התחלתי לדגמן בשבוע האופנה, לא היו אודישנים מסודרים לפלאס. אני הלכתי וכיתתי את רגליי בין מותגים ואנשים שהכרתי, עד שהצלחתי להשתחל פנימה. אני מהחלוצות של התחום, כשדגמנתי בשבוע האופנה הראשון, זה היה גימיק להביא שמנה. היום זה הרבה יותר טריוויאלי. בשנה הראשונה היינו רק אני וריי. שנה לאחר מכן הצטרפה בחורה נוספת. שנה אחרי כבר היינו שש, והשנה יהיו שלושים. פעם היו משלמים לנו 500 ש"ח, והיום משלמים לנו 1,500 ש"ח לתצוגה, כמו לכל הדוגמניות האחרות. מה יש, גם אנחנו מזיעות על עקבים כמו כולן".

האם אלה אכן הסכומים שמקבלות דוגמניות פלאס או שאלה הסכומים שאת מקבלת?

גואטה: "אלה הסכומים שאני קבלתי, ויכול ליהות שזה בגלל שאני גם סלב ולא רק דוגמנית".

שגב: "אני מרגישה את השינוי בתעשייה ביום יום שלי. כיום הדוגמניות שאני מייצגת עובדות עם מותגים מובילים. מעבר לזה התעשייה היום הרבה יותר מבינה את הדקויות של העבודה עם דוגמניות פלאס. צריך להבין שכשמצלמים דוגמנית פלאס, זה מהר מאוד יכול להידרדר ולהיראות גרוע או זול. פתאום מגיעה לסט הצילומים מישהי עם ציצי, וכבר אי אפשר לשים עליה משולש קטן שיחזיק, צריך תמיכה כדי שזה ייראה מכובד ולא סליזי או מוחצן. כל התעשייה רגילה לעבוד בצורה מאוד מסוימת. אבל זה משתנה, אני רואה ביום יום איך התעשייה לומדת להתייחס לדוגמניות פלאס".

>> ומה לגבי גברים פלאס סייז?

מוטי רייפ: "דוגמנית היא מישהי שהמקצוע שלה הוא להציג בגד, זה לא קשור לאיך שהיא ניראית. מבחינתי דוגמנית היא ביטחון עצמי. היא רק צריכה להיות בחורה עם נוכחות"

הייתן רוצות שדוגמניות פלאס לא יהוו קטגוריה נפרדת אלא שהקטגוריה של דוגמניות פשוט תהיה מגוונת ותכלול את כולן?
שגב: "הייתי רוצה שבעתיד לא תהיה קטגוריה נפרדת, אבל אני לא מתקטננת, העיקר שבפועל השינוי קורה ודוגמניות פלאס עובדות ומיוצגות בעולם האופנה".

רוב הדוגמניות מגיעות למקצוע בשביל ההכרה והפרסום. רבות רוצות להפוך לסמל ליופי ולסקסאפיל. מה מניע נשים להפוך לדוגמניות פלאס?
שגב: "אותו הדבר. רק שאצל דוגמניות פלאס זה כן משולב עם אג'נדה. לכל אחת פה יש סיפור. חלק התמודדו עם הפרעות אכילה, חלק עברו חרם. אז נשים מגיעות גם כדי לקדם אג'נדה של קבלה עצמית ואידיאל יופי מגוון, אבל בסוף הן באות ורוצות את מה שכל אחת רוצה – להרגיש סקסית ויפה".

משיחה עם הנשים שהגיעו להיבחן באודישנים, עולה כי שגב מדייקת בדבריה. ירדן משה, אחת המתמודדות, מספרת כי הגיעה לדוגמנות פלאס בעקבות הצקות שחוותה בבית הספר ובני זוג ששאפו כי תרד במשקל. חברתה, אדר לסרי, מעידה כי עבודה הדוגמנות מספקת הזדמנות לעבור תהליך של השלמה וקבלה עצמית. "לפני שהתחלתי לדגמן לא היה לי בכלל ביטחון בגוף שלי, אם היו נותנים לי מחמאה על המראה שלי לא הייתי מאמינה. הדוגמנות גורמת לי לקבל את עצמי. העולם של הפלאס סייז הוא סביבה כל כך מחבקת ומעצימה".

מה היעד הבא מבחינת גיוון אידיאל היופי, ולאן עוד יש לתעשייה להתפתח?
רייפ: "האודישן הזה הוא אודישן ראשון לתצוגות שבוע האופנה, ראשון מיני רבים. השנה אנחנו פותחים את שבוע האופנה לגילאים נוספים ובכלל, אין אוכלוסייה שלא יהיה לה ייצוג השנה בשבוע האופנה – דתיות, ערביות, נכות, נשים בכל הצבעים והמידות. אנחנו הולכים להיות הראשונים בעולם שעושים את זה", הוא מבטיח. "היעד שלנו הוא לשנות את ההגדרה של מהי דוגמנית. אנחנו הולכים לפרק את הקשר בין דוגמנות לבין יופי. דוגמנית היא מישהי שהמקצוע שלה הוא להציג בגד, זה לא קשור לאיך שהיא ניראית. מבחינתי דוגמנית היא ביטחון עצמי. היא רק צריכה להיות בחורה עם נוכחות", הוא חותם.