אמו של אליה כהן שנחטף לעזה זועמת על הממשלה: "תדאגו לחטופים"

נחטף לעזה. אליה כהן | צילום: באדיבות המשפחה
נחטף לעזה. אליה כהן | צילום: באדיבות המשפחה

אליה כהן תכנן להציע נישואים לחברתו זיו, אך השניים נקלעו לטבח ברעים. זיו הסתתרה מתחת לגופות וניצלה אך אליה נחטף לעזה. אמו סיגי מאוכזבת מביידן ומנתניהו, וזועקת: "חשבו על הילדים שלנו"

88 שיתופים | 132 צפיות

השבעה באוקטובר חל ביום שבת, משפחת כהן מצור הדסה היא משפחה דתית ולא ידעה עד אותו יום בצהריים מה קורה.

>> האישה שטיפלה בטראומה של ילדי העוטף – נחטפה לעזה

"בשבת בצהריים, ידידה של אליה שאלה אותי אם זה נכון שאליה נחטף. "עניתי לה 'מה?'. ככה הבנו שיש בלגן גדול ואז פתחתי את הטלפון. היא שלחה לי תמונה עם כיתוב בערבית וגיליתי שבני בעזה. רק כעבור יומיים הודיעו לי רשמית שהבן שלי חטוף. מהר מאוד למדתי שהוא גם נפצע במהלך המתקפה הרצחנית במסיבה ברעים, ומאז לא שמעתי דבר".

אלו הם דבריה של סיגי כהן, אמו של אליה. כהן כועסת. היא מתקשה להאמין כי מדינת ישראל מספקת סיוע הומניטרי לעזה. "הילדים שלנו חטופים בעזה ואנחנו בעלטה מוחלטת ובחוסר אונים משווע. במקום שיגידו לנו מילה, שיתנו פיסת מידע, אני רואה עכשיו שפותחים להם ציר הומניטרי".

"הדעת לא סובלת את זה שדואגים להם שם בעזה ולי יש בן חטוף ופצוע, אני אפילו לא יודעת אם מטפלים בו ומה שלומו", היא אומרת בכאב לב. "למה? ועוד בלי תמורה של כלום? איזה מן דבר זה?".

"לפני הכל תדאגו לחטופים". תיעוד של אליה כהן שמחטף לעזה | צילום: באדיבות המשפחה
"לפני הכל תדאגו לחטופים". תיעוד של אליה כהן שמחטף לעזה | צילום: באדיבות המשפחה

"החטופים שלנו הם אזרחים חפים מפשע, המינימום היה לדרוש מידע על החטופים – אם לא להביא אותם קודם הביתה", היא ממשיכה בשצף של רגשות. "למה לא מדברים על החטופים ולמה נותנים לנו תחושה שזה לא על סדר היום הציבורי? זה מקומם. אני מבינה שלקח זמן, יומיים לפחות, עד שהמדינה התאפסה על עצמה – שזה מחדל שלא נתפס, והממשלה עוד חייבת לנו תשובות – אבל לפני הכל תדאגו לחטופים. יש שם תינוקות, ילדים וקשישים. לפני כניסה קרקעית וחיסולים בעזה, תחשבו על הילדים שלנו. תראו לנו שיש לנו גב, שעניי עירך קודמים. למה אתם לא מראים לנו?".

לכהן יש מסר חד וברור לראש הממשלה בנימין נתניהו, והיא אף מאוכזבת מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. "נתניהו, אנחנו רוצים לראות פעולות בשטח, גם אם יש דברים שלא מדברים עליהם – כי אנחנו מרגישים כאילו אנחנו אוויר ושום דבר", היא אומרת, "לפחות תזכירו את החטופים. השקט שלכם רועם. וביידן? הוא הבטיח שארצות הברית תדאג שהחטופים יחזרו. היה לו נאום מאוד מעודד לישראל, ובפועל? הוא קודם כל דואג לתושבי עזה".

>> אי אפשר להכיל: נויה בת ה-13 וסבתה נרצחו על ידי חמאס

מה את יודעת על נסיבות החטיפה?
"אחרי שהחלו היריות והמטחים, אליה וחברתו הצליחו להיכנס לתוך מיגונית. את מה שקרה מאז אנחנו יודעים מהחברה שלו. הם חשבו שהמיגונית תגן עליהם, ולא שיערו עדיין את גודל הבלגן, אבל אחרי כחצי שעה הגיעו שני רכבים ובהם 12 מחבלים. הם החלו לירות עליהם כמו במטווח, וגם זרקו עליהם רימונים ו-RPG. החברה שלו ניצלה כי הייתה מתחת לגופות והמחבלים לא זיהו שהיא חיה. אליה נפצע ברגלו, הם ראו שהוא חי, הוא הספיק לומר לזיו שהוא פצוע ומשכו אותו משם. עכשיו זיו בבית הוריה, מתאבלת על אחיין שלה שנרצח ומחכה לאליה".

אתם לא מקבלים שום עדכונים?
"אחת ליומיים מגיעים אלינו שני חיילים הביתה. אני שואלת אותם מה חדש, והם עונים 'אין חדש'. אז אני מבקשת, אל תגידו מה, רק תגידו שעושים. אבל הם לא יודעים".

"תכנן להציע נישואים". אליה כהן עם זיו חברתו שניצלה | צילום: באדיבות המשפחה
"תכנן להציע נישואים". אליה כהן עם זיו חברתו שניצלה | צילום: באדיבות המשפחה

אליה כהן, בן 26, נסע עם חברתו זיו למסיבה מדירתם בתל אביב. אמרו להם שזו מסיבה ליד אשקלון. שש שנים הם יחד באהבה גדולה. הוא בן למשפחתה דתית שיצא בשאלה, נולד בבית שמש ולפני עשור עברה המשפחה לצור הדסה. הוא הבכור במשפחה, ויש לו שלוש אחיות צעירות ממנו.

סיגי בת 52, מנהלת חשבונות ראשית ב"אורון צובא" שבקיבוץ צובא. "גם אם אני רוצה לחזור לעבודה, ואני רוצה, אבל לא מסוגלת", היא אומרת והלב יוצא אליה. "המוח שלי אטום. אני פועלת על אוטומט".

>> מעיין אדם קמה מהשבעה על אחותה: "מפל הייתה אהבתי הראשונה"

"באים הרבה אנשים כל יום ומנסים לעודד, אני גם מעורבת במטה המשפחות ויש הרבה מתנדבים, כולם עם הרבה רצון טוב", היא מספרת. "אני לא יוצאת הרבה. היום אלך לפגישה שעוסקת בחטופים ולשמוע, ואני מפעילה חברים שילכו, יעמדו וישמיעו את הקול של אליה. אני לא אלופה ברשתות אבל עכשיו אני משתפת מה שאפשר. בסוף כולנו יודעים שזה בידיים של הממשלה והצבא".

אבא של אליה הוא נכה. בעקבות חטיפת בנו, מצבו הנפשי התערער. לדברי סיגי, הוא מעשן כמו קטר, מרבה לישון וכמעט אינו מדבר, רק מודה לאשתו שהיא נלחמת בשביל שניהם.

אליה עזב את הדת לפני גיל 16. "זו הייתה בחירה שלו ומבחינתי זה היה או לאבד אותו או לקבל אותו – וקיבלנו אותו", אומרת אמו, "הוא ילד גדול עם בסיס טוב, מניח תפילין, וכשהוא מגיע אלינו בשבתות הוא מכבד".

"ילד שמח ואוהב חיים". אליה כהן עם אחיותיו והוריו | צילום: באדיבות המשפחה
"ילד שמח ואוהב חיים". אליה כהן עם אחיותיו והוריו | צילום: באדיבות המשפחה

ספרי לי עוד על אליה.
"הוא ילד שמח ואוהב חיים, יפה תואר, כריזמטי ומנהיג. יש לו חברים בכל מקום – בארץ ובעולם. הוא טייל הרבה ובכל מקום אסף חברים, ואנחנו רואים שהם מפרסמים וצועקים את הצעקה שלנו. הוא מאוד משפחתי, מגיע הרבה לבקר והוא אוזן קשבת לאבא שלו. הוא מאוד אמפתי ויש לו נפש מאוד רגישה. אני מקווה שהוא שם בעזה, עם התינוקות, כי הוא בטוח משחק איתם, דואג להם ושומר עליהם שלא יפחדו ולא יבכו. הוא חובב מסיבות, בעבר הפיק מסיבות והוא מכיר הרבה אמנים בארץ וגם הביא אמנים מחו"ל. הוא מאוד אוהב מוזיקה אלקטרונית וטכנו, אבל גם מאוד אוהב את שרית חדד. עד כדי כך שכשהוא תכנן להציע נישואים לזיו, הוא חשב להזמין אותה למסיבת החתונה שלו. בשנה האחרונה הוא התיישב, וכיום הוא איש מכירות בחברת 'הכפתור' והחל לעסוק בנדל"ן".

>> רביד ניצלה מהטבח ברעים: "רצתי, הקאתי, ונלחמתי על חיי"

את בוכה הרבה?
"אני בוכה בעיקר כשאני לבד. כשאני עם עצמי כל האמוציות עולות והמחשבות לא מרפות. בעיקר יוצא לי לבכות כשחבריו באים, כי אז אני מרגישה שאליה קרוב אליי".

בכל הכאוס הזה שאתם שרויים בו, יש גם רגעי חסד?
"בשבוע שעבר, הבת שלי, שהיא רכזת 'נחשון' של הנוער המתבגר בבני עקיבא, הזמינה את הבנות של 'נחשון' ועשינו מעגל שירה והפרשת חלה. הן ישבו שעות עם גיטרה ושרו ולא רצו ללכת".

מה את רוצה להגיד לאליה?
"אנחנו מחכים לך מאוד. אנחנו אוהבים ודואגים ויודעים שתחזור. מכינים פה מסיבה גדולה עם המשפחה והחברים, ומתפללים לשלומך – ואני מבקשת גם מכן, תתפללו למען אליה בן סיגלית".