כוכבת השבוע היא הוואגינה, ולא רק של ג'יליאן אנדרסון

ג'יליאן אנדרסון | צילום: Gettyimages
ג'יליאן אנדרסון | צילום: Gettyimages

ג'יליאן אנדרסון החזירה את הוואגינה לפרונט בטקס גלובוס הזהב. ד"ר פאני בר לוי חושבת שהגיע הזמן להפסיק להתבייש ולהתחיל לדבר על הדברים שמפריעים לנו - ולטפל בהם. על התחדשות הנרתיק שמעת?

88 שיתופים | 132 צפיות

עד לא מזמן היה זה טאבו לדבר על הנשיות שלנו, על הוואגינה, על המחזור, על גיל המעבר ועל הבעיות והצרכים שלנו, הנשים. לחשוב שפעם החשיבו אותנו למין הנחות, ושעדיין יש מקומות בעולם בהם האישה נחשבת לנחותה. יחד עם זאת, מאז הגל הראשון של הפמיניזם שהחל במאה ה –19, אנו הנשים עברנו תהפוכות והרבה שינויים. כל שביקשנו לקבל זה להיות משוחררות מדיכוי מיני ולקבל שוויון זכויות חוקי, זה אמנם תהליך ארוך ומייגע, אבל הזמן עובד לטובתנו והפסקנו להצניע את מה שמגיע לנו. למרבה האירוניה, השיעורים שקיבלנו בחינוך מיני בעשורים קודם, לא ממש אפשרו לנו לצעוד על השטיח האדום עם שמלה רקומה בעשרות ואגינות – כפי שעשתה השבוע כוכבת הסדרה "חינוך מיני", ג'יליאן אנדרסון, בטקס גלובוס הזהב.

>> מה שטוב לפנים טוב לווגינה? זה הטרנד החם של הכוכבות בהוליווד

ואגינות על השטיח האדום. ג'יליאן אנדרסון | צילום: Gettyimages
ואגינות על השטיח האדום. ג'יליאן אנדרסון | צילום: Gettyimages

אנדרסון לא לבד. גווינת' פאלטרו הוציאה בעבר הלא רחוק נר בריח הוואגינה שלה, וקים קטרל, הלא היא סמנת'ה מ"סקס והעיר הגדולה" התבטאה אף היא בנושא וקראה לנשים להוציא את הוואגינה מהארון: "אני לא חושבת שזו בושה. זה טבעי כמו להביא ילד לעולם – זה חלק מהחיים. האם אני אהיה מושכת, נחשקת, נשית? אני חושבת שזו אחת הסיבות לכך שלא מדברים על זה – זה מפחיד מדי אפילו לדבר עם רופא על זה. אני רוצה לפנות לנשים כדי לעודד אותן". הוואגינה מככבת גם בספר "השטן לובשת לולולמון" (מאת מחברת הלהיט "השטן לובשת פראדה", לורן וייסברגר), כאשר הנשים המטופחות בגריניץ' וילג' בניו יורק חושפות את הכל, כולל הסודות המביכים ביותר.

"זו לא בושה". קים קטרל ל־skims | צילום: vbuntitled מתוך אינסטגרם skims@
"זו לא בושה". קים קטרל ל־skims | צילום: vbuntitled מתוך אינסטגרם skims@

עוד שגרירות שהעלו נושאים נשיים על הבמה היו מישל אובמה והשחקנית נעמי ווטס. האחרונה שיתפה בעמוד האינסטגרם שלה על התחושות והחוויות של גיל המעבר אותו היא עוברת. ווטס תיארה כמה קשה היה לה לדבר על כך עם אמה, ולא ידעה כיצד לבקש עזרה – אפילו מרופאים. לסיכום היא קראה לנשים בעולם "להתבגר", ואמרה ש"זו זכות וזמן עבורנו להרגיש גאות בחוויות המצטברות שלנו – להרגיש מועצמות ולא להתנצל. להיות חלק מדור מחולל שינוי זה מרגש. להפסיק לעבור את זה לבד". גם כוהנת הלייף סטייל שהוזכרה מקודם, גווינת פאלטרו, הצהירה בעבר כי גיל המעבר מקבל סיקור ממש גרוע וצריך לעבור מיתוג מחדש. אופרה ווינפרי התבטאה אף היא בנוגע לגיל המעבר, ואמרה בעבר: "כל כך הרבה נשים שדיברתי איתן רואות ברכה בגיל המעבר. גיליתי שזה הרגע שלך להמציא את עצמך מחדש, אחרי שנים של התמקדות בצרכים של אחרים". השחקנית סלמה הייק שיתפה בעבר בשאלות ששאל הרופא שלה על השינויים אותם עוברת. "אין תאריך תפוגה לנשים", אמרה הייק, "אנחנו לא כאן רק כדי לתת שירות לכל דבר ולכולם מסביבנו, לא כאן רק כדי לעשות תינוקות".

כוהנת הוואגינה הגדולה. גווינת' פאלטרו | צילום: Gettyimages
כוהנת הוואגינה הגדולה. גווינת' פאלטרו | צילום: Gettyimages

התהליך שאנו עוברות חשוב עד מאוד ורק התחלנו. גם בעולם הרפואה הנשית הבינו את עומק החשיבות בשינוי תפיסה, והחלו להציע פיתוחים ושינויים גדולים. אם פעם ביקרנו את רופא/ת הנשים רק בכדי לעבור בדיקה, להתקין טבעת, להצטייד במרשם ולעקוב אחרי ההריונות שלנו – כיום אנו מבינות שנשים לא בהכרח הולכות בתלם ובטח לא מסתפקות בתשובה לאקונית של "זה מה יש".

למה כל כך חשוב השיח הפתוח והציבורי על הוואגינה?

הסרת הטאבו והשיח הפתוח בנושאים ואגינליים, מאפשרים לכל אישה לדעת יותר מה פשר התחושות והתופעות הנלוות לשלבים שונים במעגלי החיים שלה, ולבחור איך ואם לטפל. בשנים האחרונות הצטבר ידע רחב, הנה כמה דוגמאות.

גיל שכולו התחדשות
כולן מכירות ושמעו על "גיל המעבר", "גיל הבלות" וה"מנפאוזה". כל כך הרבה תופעות משבשות את היום יום: מצבי רוח ודיכאון, ירידה בחשק המיני, חוסר שינה, יובש נרתיקי, בריחת שתן ועוד מכל הטוב הזה. כל אלו עוברים מהפך, ומאז שנשים כבר לא מקבלות את "זה מה יש" כתשובה, בשנים האחרונות ובהשקעה של מיליונים, החלה מגמה לפיתוח טכנולוגיות ופתרונות לשיפור איכות החיים של נשים. יחד עם התפתחות המודעות, הסקרנות והצורך למצוא פתרונות לתופעות גיל המעבר, נולד לו המונח "התחדשות הוואגינה". זה התחיל בפיתוח התרופה הראשונה להפחתת סימני גיל המעבר וגלי החום וממשיך בפיתוח מכשירים וטיפולים המיועדים לחידוש הוואגינה כדי לשפר את איכות חיים נוכח הבעיות מהן סבלנו עד כה.

זה מה יש? לא נראה לנו. גיל המעבר | צילום: Shutterstock
זה מה יש? לא נראה לנו. גיל המעבר | צילום: Shutterstock

>> "הצעדים לשלום לא מתחילים בפוליטיקה, אלא בחדר המיטות עם בן הזוג״

עדיין לא כולן הגיעו לשלב שבו הן מבינות עד כמה ניתן לשפר את איכות חיי האישה שעוברת את גיל המעבר. אז הנה כמה דברים שכדאי לכן לדעת:

התחדשות הנרתיק
זהו המושג הכי משמעותי שתשמעי עליו כאישה! מדובר בהליך אסתטי רפואי קצר, בו נעצב מחדש את אזור הנרתיק. הסיבות לעבור זאת, שונות ומגוונות: מי שכבר עברו את ההליך, יעידו כמה ההליך מצדיק את עצמו ומשפר את איכות החיים. בהליך של שעה עד שעתיים, הנרתיק יעבור הידוק של השרירים הפנימיים והחיצוניים לשיפור טונוס השרירים, הכוח והשליטה בנרתיק. התחדשות הנרתיק בעצם מטפלת בבעיה ממנה סובלות נשים רבות, הנקראת "רפיון הנרתיק". זהו מצב שכיח הקשור ללידות והזדקנות, ויש לה בין היתר השלכה מיידית על הנאה מסקס – שזהו עוד נושא שממעטות וממעטים לדבר עליו. גם לנו יש זכות לרצות לחוות סקס מענג ומהנה. אולם מצבים שונים טבעיים בגיל המעבר, ובכלל, עלולים לפגוע גם בהיבט הזה.

מחקרים שנעשו בנושא מראים כי 83 עד 90 אחוז מהנשים שעברו את הליך ההתחדשות הנרתיקית, מדווחות על שיפור בחיי המין שלהן וגם הגברים שלהן דיווחו על הנאה מוגברת. אבל לא רק מבנה הנרתיק משפר את חיי המין של המטופלות, אלא גם התחושה האישית של שיפור במראה האסתטי. זה משליך על הביטחון העצמי, מוריד את הלחץ וכתוצאה מכך מתרחשת גם התגברות בחשק המיני.

ועוד סיבה לסיכום
זה באמת לא רק בשם חיי מין טובים יותר. ישנן סיבות רבות לנשים אשר בוחרות לעבור התחדשות נרתיקית, ולרבות מהן אין שום קשר למין. הסיבות הללו קשורות למבנה הנרתיק הגורם לאי נוחות או בעיות תפקודיות כגון בעיות בהחזקת טמפונים, רקמה מצולקת גלויה המקיפה את הנרתיק, בעיות בזמן היציאה או חוויה של צליל נפיחה "מביך" במהלך שיעור יוגה, פילאטיס, הליכה או פעילויות שגרתיות אחרות. אלה מצטרפים לתופעות פופולריות יותר כגון דליפת שתן, יובש נרתיקי וסקס כואב, וכל אלה משליכים ישירות על הדימוי העצמי של האישה.

ד"ר פאני בר לוי, גינקולוגית בכירה, וחלוצת הטיפולים האסתטיים-ואגינליים-רפואיים בישראל