בוקר שחור: החוק שעבר הלילה בכנסת מסוכן מאוד לנשים

מפגינות בתל אביב נגד ההפיכה המשפטית, 20 בפברואר | צילום: JACK GUEZ/AFP via Getty Images
מפגינות בתל אביב נגד ההפיכה המשפטית, 20 בפברואר | צילום: JACK GUEZ/AFP via Getty Images

מבין כל הרפורמות המשפטיות שמתכנן השר יריב לוין, השינוי בוועדה לבחירת השופטים נשמע הכי פחות דרמטי, אבל מתברר שהוא הכי צריך להדאיג את הנשים בישראל. נוי ארז משדולת הנשים מסבירה למה

88 שיתופים | 132 צפיות

השיח הישראלי גועש ורועש סביב ההפיכה המשטרית והרפורמות המשפטיות של שר המשפטים יריב לוין. מכל קצוות האוכלוסייה אנחנו שומעות חשש אמיתי לזכויות אדם ולעתיד של קבוצות המיעוט בישראל. הלילה עברה בקריאה ראשונה הצעת החוק שתאפשר לקואליציה לשלוט בבחירת השופטים ותנטרל את כוחו של בג"צ של יוכל להתערב בחוקי יסוד. 63 חברי כנסת הצביעו בעד החוק.

>> מדוע פסקת ההתגברות מסוכנת במיוחד לנשים?

בין שלל המונחים והמושגים נראה כי עבור מי שלא עשתה תואר במשפטים או הקדישה שעות לקריאה בנושא, כל הרפורמות המשפטיות מסתכמות בכותרות מפציצות שלא אומרות הרבה. ועל זה יריב לוין בונה – שניסחף אחר הנאום שלו ונאמין לו שיהיה בסדר, שהם בסך הכל רוצים לחזק את מערכת המשפט, שהם לא יתנו לאף אחד לפגוע בנו. על פניו, השינוי הגדול בוועדה למינוי שופטים לא נשמע כזה ביג דיל. מה אכפת לי כאישה בישראל מי הוא זה שממנה את השופטים? ומה אכפת לי מי הם אותם שופטים? מדובר במערכת המשפט, הרשות השופטת, ואני סומכת עליה שתהיה מקצועית ותגן על הזכויות שלי. הרי בשביל מה יש חוקים?

צריך לדאוג מהרפורמות משפטיות. שר המשפטים יריב לוין | צילום: MENAHEM KAHANA/POOL/AFP via Getty Images
צריך לדאוג מהרפורמות משפטיות. שר המשפטים יריב לוין | צילום: MENAHEM KAHANA/POOL/AFP via Getty Images

למינוי שופטים יש השפעה ישירה על נשים

ההיסטוריה מוכיחה שמינוי השופטים תמיד נגוע באינטרסים פוליטיים, ולכן צריך מערכת של איזונים ובלמים, גם כאן. ההרכב שלה היום מאפשר בדיוק את זה. כיום הוועדה מונה תשעה חברים, ביניהם שלושה שופטי עליון, שר משפטים, שר נוסף, ח"כ מהקואליציה, ח"כ מהאופוזיציה, ושני נציגי לשכת עורכי הדין. המבנה הנוכחי של הוועדה נותן מענה יחסית מאוזן לכל הגופים השונים שמרכיבים אותה. אז מה לוין מציע? קודם כל, להוסיף עוד חברים לוועדה ולא סתם חברים, אלא כאלה שנבחרים אך ורק על ידי פוליטיקאים. נציגי עורכי הדין יוחלפו בנציגי ציבור שתמנה הממשלה, בנוסף למינוי של שר נוסף וח"כ נוסף מהקואליציה. ההרכב החדש יאפשר לפוליטיקאים רוב קבוע בבחירת שופטים, והמשמעות היא שהם יוכלו למנות כל שופט שרק ירצו, מבלי שלשאר חברי הוועדה תהיה השפעה על כך.

>> תקציב מגדרי הוא לא עניין של ימין ושמאל

לא צריך ללכת רחוק כדי להבין את המשמעות של השינוי הזה. בממשלה של היום, עם קולות הולכים וגוברים של גורמים שמרניים, אפשר להניח כי המינויים הפוליטיים יהיו גם הם נגועים באותה השמרנות שהשתלטה על הממשלה.

ב-24 ביוני 2022, רגע לפני כניסת השבת, רטטו הטלפונים בישראל מהודעה דרמטית שהתקבלה מעבר לים: בית המשפט העליון בארה"ב החליט לבטל את פסק הדין שאיפשר הפלות, וזאת בעקבות מינוי של שלושה שופטים מהצד השמרני של המפה הפוליטית. אף אחד לא האמין שבארצות הברית הליברלית יכולה ליפול החלטה כזאת. גם פה אנחנו עדיין מסרבות להאמין. גורמים רבים בקואליציה לא היססו להביע את עמדתם בנושא בעבר: שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', התבטא בנושא והצהיר כי "משלב מסוים בהריון הפלה היא רצח". ח"כ איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי, התייחס גם הוא להפסקות הריון ואמר ש"צריך לזכור שיש שם עובר שגדל ואי אפשר להתעלם ממנו".

>> המדינה עדיין מחליטה על הגוף שלנו, וזה לא שפוי

חברת הכנסת אורית סטרוק, השרה למשימות לאומיות, אמרה ממש לא מזמן בהקשר של חוק האפליה כי "אסור לכפות על רופא ורופאה לתת טיפול שעומד בניגוד לעמדתם הדתית". מה יקרה כשאותם רופאים יאלצו להיות חלק מהליך הפסקת היריון? אנחנו מסרבות להאמין, אבל האמת הקשה היא שאם נמשיך בכיוון אליו אנחנו דוהרות עכשיו – ונפקיד את בתי המשפט והשופטים בידי הפוליטיקאים – לא רחוק היום שזה יקרה גם כאן.

"צריך לזכור שיש שם עובר שגדל ואי אפשר להתעלם ממנו". ח"כ איתמר בן גביר | צילום: Gettyimages/JACK GUEZ
"צריך לזכור שיש שם עובר שגדל ואי אפשר להתעלם ממנו". ח"כ איתמר בן גביר | צילום: Gettyimages/JACK GUEZ

כשנשים נמצאות במוקדי קבלת ההחלטות הן דואגות ומקדמות נושאים שקשורים לנשים. הן יכולות לראות את העולם במשקפיים שלא תמיד גברים רואים. כשאין ייצוג הולם לנשים בוועדה למינוי שופטים, אין מי שתייצג את הקול שלנו, ואין מי שתדאג לנו

מדוע עכשיו ייפגע הייצוג שלנו עוד יותר?

ב-2014 נכנס לתוקף סעיף חדש בחוק בתי המשפט, שמחייב שלפחות 4 מתוך 9 חברי הוועדה יהיו נשים. לפחות אחת מנציגי בית המשפט העליון, אחת מנציגי הממשלה, אחת מנציגי הכנסת, ואחת מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה. מה הבעיה? שהצעת החוק שפורסמה על ידי יריב לוין לחוק יסוד השפיטה, פוגעת בייצוג הנשים שקבוע בחוק. ייצוג הנשים בהרכב החדש יצטמצם משמעותית.

ראשית, בהצעת החוק הוחלפה הקבוצה של לשכת עו"ד בנציגי ציבור, ואין תיקון בהתאם להכניס גם בין הנציגים לפחות אישה אחת. בנוסף, נציגי הכנסת שמוזכרים בתזכיר חוק הם תפקידים קבועים – יו"ר ועדת הכנסת, יו"ר ועדת חוקה ויו"ר הוועדה לביקורת – וכאשר הם כולם גברים, כמו במצב הנוכחי, נפגע כמובן הייצוג הנשי. לשם כך, גם אם תורחב הועדה כמוצע, חייב להקבע בחוק ייצוג שוויוני לנשים, גם בהרכב החדש של הוועדה. כשנשים נמצאות במוקדי קבלת ההחלטות הן דואגות ומקדמות נושאים שקשורים לנשים. הן יכולות לראות את העולם במשקפיים שלא תמיד גברים רואים. כשאין ייצוג הולם לנשים בוועדה למינוי שופטים, אין מי שתייצג את הקול שלנו, ואין מי שתדאג לנו.

>> גם לנו יש קואליציה: בזמן השבעת הממשלה קמה קואליציית ארגוני נשים חדשה

הממשלה הנוכחית מורכבת מהרבה גורמים שמאיימים להחזיר אותנו אחורה. לפגוע במאבק הכל כך חשוב לשוויון זכויות, לפגוע במקום שלנו במרחב הציבורי, בצבא, ובכל תחומי החיים. ייצוג הנשים בממשלה ובכנסת נמצא בשפל שלא נראה כמותו כבר תקופה ארוכה, והחשש לעתיד שלנו הולך וגובר. הרפורמות המשפטיות שמציעה הממשלה החדשה צריכות להדאיג את כולנו. אסור לשתוק מול הרפורמות, שכל מטרתן לחזק באופן לא מידתי את נבחרי הציבור ולהחליש אותנו, האזרחיות והאזרחים. נלחמנו קשה להגיע לאיפה שאנחנו היום. אנחנו לא יכולות לחזור אחורה.

הכותבת היא דוברת שדולת הנשים בישראל