קמה מהשבעה על אימא שלה והקימה בית לחולות סרטן

בר לוי | צילום: איתמר אריאלי
בר לוי | צילום: איתמר אריאלי

סבתא רבא של בר לוי נפטרה מסרטן השחלה, סבתה חלתה בסרטן השד ואמה נפטרה מסרטן רירית הרחם, רגע לפני שהספיקו להגשים את החלום המשותף. עכשיו היא עושה זאת בעצמה, כדי למנוע עוד מוות מיותר

88 שיתופים | 132 צפיות

"סבתא רבא שלי נפטרה מסרטן השחלה, סבתי חלתה בסרטן השד, ואימי נפטרה מסרטן רירית הרחם", מספרת בר לוי בכאב על המכה שחוותה משפחתה בעקבות המחלה האיומה. "אמי אהבה את החיים ומיצתה אותם כאילו ידעה שימיה קצובים.  סיכויי ההחלמה נגזרים מגילוי מוקדם של המחלה, אך במקרה שלה היא התגלתה בשלב מאוחר מדי והיא נפטרה לאחר תשעה חודשי מאבק".

>> כשעברתי שיחזור שד, אף אחד לא הכין אותי לגודל הצלקות שיישארו

שבוע אחרי פרוץ המלחמה הקימה לוי (30), מייסדת ומנכ"לית "עמותת הבית של בר", בית לכל הנשים שמתמודדות או התמודדו עם סרטנים גניקולוגיים, חמ"ל  גינקו-אונקולוגי ראשון בישראל למען נשים עם סרטן גניקולוגי. מספר הטלפון של אמה של לוי, שהיה דומם בשנתיים האחרונות, קיבל פתאום משמעות חדשה וחזר לחיים כשהפך למספר הטלפון שאליו מתקשרות הנשים שפונות לחמ"ל.

"בזמן שאמי חלתה, חלמנו יחד על הקמת העמותה. בתום השבעה ייסדתי את העמותה, בראש ובראשונה במטרה למנוע את המוות המיותר"

 

"שירתתי בצבא בקבע מספר שנים, חמש שנים ניהלתי את המוכנות לחירום של היחידה שלי בצבא, השתתפתי בעשרות תרגילים וביליתי לילות רבים בחמ"לים, אבל אף אחד מהלילות האלה לא הכין אותי ליום שבו העמותה אותה הקמתי תצטרך לפתוח חמ"ל ועוד תחת המספר הזה", היא מספרת, "הקו חזר לחיים והפך לחמ"ל עבור נשים שחוששות או מוותרות על טיפולים מצילי חיים בשל המלחמה".

בעמותה שלה נמצאות מעל 2,000 נשים, כל העובדות לצדה עושות זאת בהתנדבות מלאה. "מתחילת המלחמה העמותה ערה למגמה מדאיגה של דחיית טיפולים, ניתוחים ואי הגעה למעקב בקרב נשים מאובחנות", לוי מסבירה את הסיבה להקמת החמ"ל שלה. "זה קורה בעיקר בקרב מאובחנות חדשות בשל גיוס בני משפחה ורופאים למילואים, בשל מצב רוח ירוד וחרדות וכן בשל הפינויים הנרחבים מהבתים בדרום ובצפון".

נשים רבות עלולות לגלות שחלו בסרטן בזמן הקרוב | צילום אילוסטרציה: Gettyimages
נשים רבות עלולות לגלות שחלו בסרטן בזמן הקרוב | צילום אילוסטרציה: Gettyimages

בכתבת ריאיון שפרסמנו לאחרונה עם פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, היא אמרה מפורשות שבעקבות המלחמה והדחייה הרבה של טיפולים אצל נשים, נשים רבות עלולות לגלות שהן מאובחנות בסרטן, מה שמצדיק את עשייתה של לוי אף יותר.

ספרי על העשייה של העמותה בזמן המלחמה.
"החמ"ל מתפקד כחמ"ל הגניקולוגיה של ישראל ומטרתו לסייע ולעודד לנשים בריאות ומאובחנות עם סרטן גניקולוגי, להתמיד בשגרת הטיפולים והמעקבים שלהן, לצד טיפולים אנטי סרטניים, חיסונים ומניעת המחלה. החמ"ל מסייע לנשים להמשיך את הרצף הטיפולי ולהכווין אותן למקום הנכון, מהווה להן אוזן קשבת ולעזור להן מול רשויות המדינה".

"מתחילת המלחמה העמותה ערה למגמה מדאיגה של דחיית טיפולים, ניתוחים ואי הגעה למעקב בקרב נשים מאובחנות"

 

"בחודשים האחרונים זכינו לסייע לנשים רבות, בהן מפונות מהצפון ומהדרום אשר התבטלו להן ניתוחים מצילי חיים, שיתפנו פעולה עם מנתחים ומנתחות ממספר בתי חולים, הצענו סל של פתרונות לכל תרחיש ומענה מהיר לכל מי שפונה על מנת שתשמור על הרצף הטיפולי שלה", מספרת לוי. "למשל, מטופלת בת 80 שפונתה מקיבוץ בצפון נכנסה לניתוח מציל חיים בבית חולים במרכז הארץ. הייתה גם אישה מהדרום שסובלת מסרטן בצוואר הרחם ולא הסכימה להתפנות עד שבעלה יחזור מהמילואים, כי יש לה ילדים קטנים. בזכות העמותה היא נכנסה לניתוח, בזמן שמתנדבות העמותה דאגו לכל הפרטים הקטנים – כולל הסעות לילדיה הקטנים. כולם צריכים להבין, גם ארגוני הבריאות, שרפואה מונעת היא לא הוצאה שמודדים כמו בסל הבריאות – אלא כהשקעה ארוכת טווח. עלות ההתחסנות והעלאת המודעות הם זניחים ביחס לטיפול בסרטן".

>> רינה מצליח חושפת כי חלתה בסרטן השד: "שידרתי עם פאה ואף אחד לא ידע"

"גם מי שלא אובחנה כחולה בסרטן ועדיין רוצה לדעת היכן ניתן לבצע בדיקה גניקולוגית, או אם יש לה סימפטום שמטריד אותה – אנחנו כאן בשבילה", מדגישה לוי. "אנחנו נותנות מענה פרטני לכל בעיה של מטופלת על מנת לשמור על שגרת הטיפול, מענה לפניות של רופאות ורופאים בבקשות של תמיכה וסיוע במטופלות, וכן סיוע במיצוי זכויות מול רשויות המדינה, תמיכה רגשית ואוזן קשבת".

בר לוי בצעירותה עם אימה | צילום: פרטי
בר לוי בצעירותה עם אימה | צילום: פרטי

לוי חיה עם בת זוגה כבר שמונה שנים ומקווה להרות בעתיד הקרוב. היא בוגרת תואר במשפטים ומוסמכת כעורכת דין, ובנוסף היא בוגרת תואר שני במנהל עסקים  וסטודנטית לתואר מחקרי בבריאות הציבור בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. לאחרונה אף נבחרה כחברת הנהלת העמותות האירופאיות למען סרטן גניקו-אונקולוגי האירופי. לצערה, כאמור, יש לה קשר כמעט ישיר לסרטן, שהופך את הנושא כל כך קרוב לליבה ואת העמותה למעין חלום שהתגשם.

לפני פחות משלוש שנים אמה של לוי, מעצבת האופנה שרית רוזנברג לוי (עיצבה בין היתר לחברות מקומיות כמו עונות, סאקס, גולף ועוד), מתה מסרטן רירית הרחם בגיל 54. כחודש לפני כן לוי עזבה קריירה משפטית בפרקליטות הצבאית.

מאיפה נולד החלום לפתוח את החמ"ל?
"בזמן שאמי חלתה, חלמנו יחד על הקמת העמותה. בתום השבעה ייסדתי את העמותה, מתוך חזון להיות בית לכל הנשים שמתמודדות והתמודדו עם סוגי הסרטן  הגניקולוגיים. העמותה שמה לה למטרה בראש ובראשונה למנוע את המוות המיותר. היא באה לעודד גילוי מוקדם והתחסנות, וגם להנגיש מידע למטופלות, לתמוך בהן ובבני משפחותיהן ולתמוך במחלימות".

>> סרטן והקמת משפחה? כן, זה אפשרי. זה מה שאת צריכה לדעת

"אם גברים לא יתחילו לציין בפני בנות הזוג שלהם כי הם שמו לב למשהו חריג בזמן קיום יחסי מין, לא נצליח לשבור את הטאבו שקיים סביב הנושא"

 

ויש עוד דבר. "יש לנו תוכניות שיקום כדי להחזיר את האישה לחיי מין רגילים", מספרת לוי. "יש לנו חומרי הדרכה בשפה נעימה שרופאים יכולים לתת למטופלות. העמותה פועלת לקידום בריאות האישה באמצעות הנחת הנושא על סדר היום, הנגשת המידע לשם מניעה וגילוי מוקדם ולשיפור חווית הטיפול".

הנתונים מדברים בעד עצמם: בישראל מתגלות בישראל כ-5,000 נשים עם טרום סרטן של צוואר הרחם, ובווירוס הפפילומה נדבקים בישראל במהלך חייהם ארבעה מתוך חמישה אנשים. זהו הסרטן היחיד שניתן למנוע אותו באמצעות התחסנות, ואף לגלות אותו באמצעות בדיקות סקר בשלביו המוקדמים והטרום סרטניים. מדי שנה מאובחנות כ-280 נשים עם סרטן צוואר הרחם, ואלפי נשים מאובחנות עם מצבים טרום סרטניים.

וירוס הפפילומה הוא של כולם, נשים וגברים כאחד | צילום אילוסטרציה: Gettyimages
וירוס הפפילומה הוא של כולם, נשים וגברים כאחד | צילום אילוסטרציה: Gettyimages

העמותה קוראת לנשים להתחסן נגד וירוס הפפילומה, לבצע בדיקת PAP או את הבדיקה המתקדמת יותר (HPV TYPING), שיכולה לזהות זנים שונים של הפפילומה ב-90%  מהמקרים. למרות שלווירוס הפפילומה אפשר לעשות סיכול ממוקד ולמגר לחלוטין את סרטן צוואר הרחם באמצעות הבדיקות הללו, נשים ממשיכות לשלם את המחיר גם בזמן המלחמה.

אני מתארת לעצמי שקיבלתן הרבה פניות מרגע פתיחת החמ"ל.
"קיבלנו פניות מעשרות רבות של נשים אשר ביטלו להן את התור או שהן ביטלו בעצמן – פרוצדורות, הקרנות, הדמיות, וכן מעקבים של רופאים. במקרים רבים העמותה ניידה נשים מבתי החולים המצויים תחת מתקפה בלתי פוסקת, לבתי חולים במרכז הארץ".

"בחודש שעבר ציינו את חודש המודעות לסרטן צוואר הרחם. וירוס הפפילומה הוא של כולם, נשים וגברים כאחד. אם לא כולנו נתחסן – לא נצליח למגר את הווירוס", מדגישה לוי, "ואם גברים לא יתחילו לציין בפני בנות הזוג שלהם כי הם שמו לב למשהו חריג בזמן קיום יחסי מין, לא נצליח לשבור את הטאבו שקיים בנושא ולהוביל לגילוי מוקדם של סרטן – שיכולת הריפוי ממנו היא גבוהה מאד".

נשים המעוניינות לפנות לחמ"ל מוזמנות להתקשר למספר: 050-7252703