עייפות ועקצוצים בלסת: מחלות לב בקרב נשים נראות אחרת לגמרי

אישה סובלת מכאבים | צילום: shutterstock
אישה סובלת מכאבים | צילום: shutterstock

אחת מכל שתי נשים תסבול ממחלת לב במהלך חייה, אבל למרות הנתון המטורף הזה הרפואה עדיין מפספסת המון נשים. למה זה קורה וממה צריך להיזהר?

88 שיתופים | 132 צפיות

אנחנו טובות בלחשוש מכך שנידבק בשפעת, מהסיכוי שנחלה בסרטן השד או מזה שרצפת האגן שלנו תעשה צניחה חופשית, אבל בעיות שקשורות ללב אנחנו נוטות לדחוק הצידה, מכניסות אותן למשבצת שלא קשורה אלינו – מחלה של גברים, מבוגרים, מעשנים. על פי נתוני המרכז לבריאות לב האישה בהדסה ירושלים, אחת מכל שתי נשים תסבול ממחלות לב במהלך חייה ואחת מתוך שלוש עשויה למות מהן. בשנים האחרונות גדלה השכיחות של מחלות לב גם בקרב צעירות: על פי מחקר מקיף שנערך בארצות הברית חלה עלייה של 10 אחוז במספר הנשים שלקו בהתקף לב בגילאים 35-54. על פי סקר של האיגוד הקרדיולוגי הישראלי משנת 2017, שיעור התמותה של נשים מהתקפי לב כפול מזה של גברים, בעיקר בגלל הקושי באבחון והגיל המאוחר יחסית, העשור השישי או השביעי לחיים, שבו עולה הסבירות ללקות בהתקף.

>> עוד מחלה נשית שהממסד הרפואי מזניח: נשים שסובלות מאנדומטריוזיס משתפות

"אכן יש נטייה לחשוב שנשים פחות חולות מגברים במחלות לב", אומרת ד"ר לימור אילן בושארי, קרדיולוגית ראשית במחוז צפון במכבי שירותי בריאות. "אבל היום ידוע שזה לא נכון. נשים בהחלט חוות אירועים לבביים וזה אחד מגורמי התמותה העיקריים אצל נשים. הן גם סובלות כמו גברים מבעיות במסתמי הלב ובעיות קצב".

ממה נובע העיכוב באבחון אצל נשים?
"מחלת לב נתפסת כמחלה גברית", אומרת ד"ר בושארי. "אצל גברים הסימפטומים הם קלאסיים יותר – כאב בחזה, הזעה, כאב שמקרין ליד. אצל נשים זה יותר מעורפל. הן מתלוננות על מגוון רחב של תלונות וסימפטומים שהם לא טיפוסיים. יכול להיות שהן עייפות או שמשהו מציק להן, אולי כאבים ברום הבטן (החלק העליון של הבטן, מ"ג), דפיקות לב, בעיות במערכת העיכול. גברים ילכו ישר לרופא אם משהו כואב להם, נשים נוטות להתעכב כי הן מייחסות את התסמינים לדברים אחרים. בנוסף, ההתייחסות אליהן שונה. הצוותים הרפואיים פחות מכירים את הסימפטומים הייחודיים של מחלת לב חסימתית אצל נשים וכשהן מגיעות לרופאים הרבה פעמים מפספסים. בנוסף, אצל נשים קיימת שכיחות גבוהה יותר של מחלות כלי דם קטנים, דבר שמשפיע על האבחון".

התסמינים שונים בקרב נשים. מחלת לב | צילום: shutterstock
התסמינים שונים בקרב נשים. מחלת לב | צילום: shutterstock

לפי ד"ר בושארי, אותם גורמי הסיכון לבעיות בתפקוד הלב חלים גם על נשים – עישון, עודף משקל, עלייה בלחץ הדם, עלייה בערכי הכולסטרול ורמת הסוכר בדם, אבל אצל נשים תורם לכך גם חוסר איזון הורמונלי שמתרחש בגיל המעבר. לכן נשים בדרך כלל יראו סימנים עשר שנים מאוחר יותר מאשר אצל גברים, עם הפסקת המחזור החודשי. "לאסטרוגן השפעה מגינה על הלב", היא אומרת. "לכן כשיש פחות אסטרוגן יש נטייה לפתח יותר אירועים". בנוסף, חוסר האיזון ההורמונלי מוביל גם להצטברות שומנים בגוף ולעלייה בערכי הכולסטרול.

"ההתייחסות לנשים שונה. הצוותים הרפואיים פחות מכירים את הסימפטומים של נשים, וכשהן מגיעות לרופאים, הרבה פעמים מפספסים"

גם סטרס לאורך זמן עלול להשפיע לרעה על הלב. על פי מחקר של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה מ־2014, ליבן של נשים שסובלות מבעיה בתפקוד הלב פגיע יותר למתח רגשי מאשר זה של גברים. מחקר נוסף שנערך בברזיל ב־2019 מצא קשר מובהק בין לחץ במקום העבודה ובין בעיות בתפקוד הלב. אחד הסינדרומים הרפואיים שאופייניים יותר לנשים הוא "תסמונת הלב השבור", מצב המתבטא בהיחלשות זמנית אך משמעותית של שריר הלב, ברוב המקרים על רקע לחץ פיזי או נפשי משמעותי. "הרבה פעמים מדובר במצבי קיצון כמו גירושין, מוות במשפחה או ניתוח מאוד גדול", היא מסבירה. "זהו מצב שמחקה סימנים של התקף לב אבל לא מוצאים הפרעה בזרימת הדם בעורקים. התופעה בדרך כלל חולפת עם קבלת טיפול מתאים".

אישה סובלת מכאבים בלב | צילום: shutterstock
אישה סובלת מכאבים בלב | צילום: shutterstock

לאילו סימפטומים כדאי לשים לב?
"במחקרים שעשו ראו שנשים התלוננו על עייפות שנמשכת כמה ימים, למשל. זה יכול להיות לחץ בחזה שמקרין ליד שמאל, עקצוצים בלסת, תחושת של לחץ ברום הבטן, נמלולים, נדודי שינה או כאבי ראש, ובאופן כללי תחושה שמשהו לא רגיל אצלן. אף אחד לא מכיר אותך יותר טוב ממך עצמך, ולכן חשוב מאוד ללכת לבדיקה וחשוב שהצוות הרפואי יכיר את התלונות הלא אופייניות של נשים".

"למזלנו, הרפואה המגדרית הולכת ומתחזקת בשנים האחרונות, ובכל זאת, המודעות עדיין לא מספיק טובה, גם בקרב המטפלים וגם בקרב הנשים עצמן"

לדברי ד"ר בשארי, למרות שיש שיפור במודעות עדיין יש לאן להתקדם. "למזלנו, הרפואה המגדרית בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת", היא אומרת. "יש גם מרפאות ייעודיות של לב האישה בקהילה. כלומר היחס כן השתנה והגישה היא לקחת בחשבון את כל הסימפטומים, להיות רגישים ולדייק יותר באבחנות, ובכל זאת המודעות לא מספיק טובה, גם בקרב המטפלים וגם בקרב הנשים עצמן".