הצילו, מה קרה לפנים שלי? מדריך טיפול לעור בעונת המעבר

מדריך לטיפול בעור רגיש | צילום: Gettyimages
מדריך לטיפול בעור רגיש | צילום: Gettyimages

לפעמים החיים דופקים ייבוש, וזה קורה במיוחד בעונות מעבר. איך מטפלות באדמומיות, גרד ויובש שנגרם לפנים? סמנכ"לית ההדרכה של דרמלוג'יקה מסבירה מה לעשות וממה להימנע

88 שיתופים | 132 צפיות

אם העור שלך רגיש, אדמומי, מגרד, צורב וגורם לאי נוחות, הכתבה הזו היא בשבילך. עור יכול להיות רגיש משלל סיבות, בין אם גנטיות ובין אם סיבות קבועות, ובדרך כלל מאופיין כעור דק, בהיר ומלא באי נוחות. יש גם נשים שהעור שלהן הופך לרגיש בעקבות סיבות שונות, כמו למשל תזונה לקויה, סטרס, סגנון חיים בעייתי וחשיפה לגורמים חיצוניים אשר יגרמו להתפרצות של מצבי רגישות בעור.

>> פשוט הברקה: שתי אמפולות ואת נראית כאילו יצאת מטיפול פנים

הגורם לרגישות שלך אינו חשוב או משנה. בכל המצבים, נקודת הפתיחה של הרגישות תהיה שחיקה ופגיעה בשכבת ההגנה החיצונית של העור (המחסום האפידרמלי הליפידי). אז מה צריך לעשות ולמה צריך לשים לב?

רגישות או אלרגיה?

יש להבדיל בין עור רגיש לבין אלרגיה. במצבים של אלרגיה, התגובה בעור תפרוץ ברגע שבו תבואי במגע עם אותו מחולל אלרגני, וזאת מכיוון שיש בגוף נוגדנים בדיוק לאותו מרכיב שהוא אלרגי אליו. בעור רגיש התגובה בעור תופיע מסיבות שונות: סטרס, מזג אוויר, שימוש בסבונים, פילינג או סתם יובש לא ברור. במצבים כאלה קיימת פגיעה או שחיקה במחסום ההגנה הטבעי של העור, העור מאבד מים, מה שגורם לחדירה של גורמים עוינים לעור כמו חיידקים, וירוסים ושאר מזהמים.

סימן שבא אביב: איך תדעי שיש לך רגישות בעור וזה לא סתם רגע מטריד?

ברגע שנחוש בעור יובש, מתיחה, גירוד, אודם, אי נוחות וצריבה – נדע שהעור במצב רגיש, אבל מי שנולדה עם רגישות בעור תדע מיד וזה ילווה אותה כל החיים. לפעמים זה יצוץ בתחפושת של מחלות כרוניות בעור, כמו פריחה, סבוריאה, אסטמה של העור, פסוראיזיס, קונטאקט דרמטיטיס והרשימה ארוכה. לפעמים כמעט ולא תהיה הפוגה. נשים אשר לרוב עורן בריא ואינן סובלות מבעיות או רגישות, יחושו בזה הכי מהר ברגע שיהיה טריגר להתפרצות של רגישות שלא הייתה שם קודם.

>> אנה ארונוב מגלה: מי הצילה לה את העור ואצל מי עשתה בוטוקס

אז מה לא לעשות?

כאשר חשים ברגישות בעור, ישנו את כלל "הפחות" – מומלץ פשוט להפחית בכל פעולה על העור, פחות לרחוץ את העור, פחות להיות במגע עם סבונים, פחות לשפשף או חלילה לקרצף, פחות פילינג, ופחות מים חמים או חום בכלל. הפעולה העיקרית, ואולי היחידה שמותרת ואף מומלצת בימים של עור מגורה ורגיש, זו הקפדה על הרגעת העור וליחוח שלו.

היזהרו מעצות אחיתופל

על כל כל צרה שלא תבוא, תמיד יקומו "יודעי דבר" ויבקשו לעוץ לך עצה. אפילו לאנשי מקצוע לא תמיד יש את התשובה המיידית, ולכן חשוב באמת להבין מה פשר הרגישות. לפעמים זו תהיה תגובה לא מוכרת אשר תגרור תגובה בעקבות גישה לא נכונה. לקוחה שיתפה אותי בסיפור שהחל אצלה לפני כמה שנים. "בוקר אחד, התעוררה עם נקודה אדומה ומגרדת כמו עקיצת יתוש", היא כתבה לי. בהתחלה היא לא ממש התייחסה וככל שעברו השעות, היא ניסתה לטפל בגרד עם משחות שקיבלה מהשכנה, בעבודה ומאימא שלה. יום למחרת כל הפנים והעפעפיים התנפחו, היא החלה לדאוג וניגשה לרופאה אשר דאגה לתת לה קורטיזון ועוד כדורים נוספים אנטי היסטמינים כדי לטפל בתגובה אשר נגררה לכדי שבוע ימים. לאחר כמה חודשים, התופעה חזרה על עצמה וגם הפעם לא קישרה שזו תגובה אלרגית למשהו שעמו הגיעה במגע. לכן מאוד חשוב לא להתגרות בעור שמתחיל להראות סימני של רגישות, צריבה, גרד או כאב.

הכל מתחיל מבראשית

העיקרון הכי חשוב בעור רגיש, הוא לדעת ולהבין כי כל רגישות נובעת מפגיעה ושחיקה בשכבות ההגנה! הטיפול בעור רגיש כולל קודם כל התאמת שגרת הטיפוח, בדגש חשוב על תכשירים נקיים, ללא פרבנים, ללא חומרים משמרים וללא בישום. כיום מוצעים תכשירים ייעודיים לטיפול בעור רגיש, החל מג'ל, דרך סרום ועד תכשירים רפואיים בהמלצת רופאות ורופאי עור.

העור הוא דינאמי והטיפוח שלו משתנה כל הזמן | צילום: Shutterstock
העור הוא דינאמי והטיפוח שלו משתנה כל הזמן | צילום: Shutterstock

>> שגרת טיפוח מינימלית ויעילה, לימים שבהם אין לך כוח לכלום

ניקיון העור

ניקיון העור הוא גם גורם משמעותי בטיפול בעור הרגיש. במקרים רבים ניתן ואפשר לעזור לעור להשתקם על ידי ניקוי בחומרים נכונים אשר לא יפגעו בלחות של העור ובשכבת ההגנה. ניתן לעור את מעטפת ההגנה בעזרת תכשירי לחות מותאמים, עם חומצה היאלורונית שתללחח את רקמת העור הפנימית והחיצונית ובכך ליצור מעטפת ראויה. החומצה ההיאלורונית צריכה להיות במולקולות קטנות וגם גדולות – חומצה היאלורונית במבנה מולקולרי מאוד קטן כדי שתיספג, וחומצה היאלורונית במולקולה גדולה דווקא כדי לעטוף ולמנוע את אובדן המים.

הכותבת היא סמנכ"לית ההדרכה של דרמלוג'יקה ישראל