"דוגמניות עולות עם תכשיטים שלי לתצוגה, ואז מגייסות כסף לעזה"

אלישיה קיז עונדת תכשיטים של קרן וולף | צילום: אינסטגרם קרן וולף
אלישיה קיז עונדת תכשיטים של קרן וולף | צילום: אינסטגרם קרן וולף

קרן וולף ניהלה שיחות הסברה עם תומכי פלסטין. אלון ליבנה ספג נטישה של עוקבות וליהי הוד שינתה את שמה כדי שלא יזהו שהיא ישראלית. מעצבי אופנה ישראלים מספרים על השוק של 7.10 מנקודת מבטם

88 שיתופים | 132 צפיות

אף אחת מאיתנו לא יכלה להתכונן למאורעות השבעה באוקטובר, ולשנאה והאנטישמיות שסופגת ישראל בעולם בעקבותיהם. המלחמה פגעה גם במעצבים ומעצבות אופנה ישראליים, בין אם בהכנסות ממכירות, הפניות מקהל בינלאומי או פשוט התחושה שאנשים שהכרת, אהבת ועבדת מולם – כבר לא כל כך בעדך, דווקא עכשיו.

>> הסלבס היהודים נגד טיקטוק: "אתם יוצרים אנטישמיות. תתביישו!"

שוחחנו עם מעצב האופנה אלון ליבנה, מעצבת התכשיטים קרן וולף ומעצבת שמלות הכלה ליהי הוד, כולם מעצבים ישראליים עם לקוחות ברחבי תבל, כדי לבדוק מה מצבם כיום, לאור מאורעות המלחמה.

אלישיה קיז בצבעי פלסטין

"יש דוגמניות שעלו לתצוגה עם תכשיטים שלי בשבוע האופנה בניו יורק שהיה לנו חיבור מקסים ופתאום את רואה את התמונות שהן מעלות, מגייסות כספים לעזה, ואת מבינה שהן תומכות פלסטין", מספרת מעצבת התכשיטים קרן וולף, שעבדה בין היתר עם מדונה, ניקי מינאז', אלישיה קיז ונוספות. "הורדתי עוקב כי פשוט הרגשתי שאני לא יכולה להכיל את זה".

ניסית להסביר להן מה קורה פה?
"ניסיתי ואני עדיין מנסה להסביר לאנשים מהתעשייה שמגייסים כספים לילדים בעזה – שהכסף לא יגיע לילדים האלה. אבל משהו בי ממש נשבר מזה. איזה כוח מועט יש לנו ברשת, מול המונים תומכי חמאס, שהפעולות שלהם ברשתות החברתיות קברו אותנו. זה שתה לי את האנרגיה, הייתי מאוד עצובה לגלות שאנשים שאני אוהבת לא אוהבים אותנו, וזה מאכזב וכואב שהם בוחרים לחזק צד מלא ברוע".

קרן וולף | צילום: גיל חיון
קרן וולף | צילום: גיל חיון

רק לאחרונה עיצבה וולף את התכשיטים לטור של הזמרת אלישיה קיז. לטענתה של וולף, נכון לכתיבת שורות אלה, היא לא הושפעה כלכלית מלקוחות בעולם שקראו להחרימה, אבל מקרה מסוים עם קיז גרם לה להבין שעליה להיות מאוד מחושבת ועירנית למה שקורה ברשת: "אלישיה קיז העלתה תמונה עם בגד בצבעי פלסטין. בעקבות הפוסט שלה, התחלתי לקבל הודעות על זה שזו בושה שעשיתי לה תכשיטים, אני זוכרת את זה כמשהו קיצוני. לא חוויתי כאלה שאמרו שלא ירכשו, אבל ירדו המון עוקבים".

>> אחותה של רומי גונן: "אם יסתפקו בהחזרת 50 חטופים – זה יהיה ביזיון למדינת ישראל"

ניסית להגיע לצוותים של קיז או לכוכבות נוספות שפנו נגד ישראל?
"כתבתי לאנשים של זמרות שעבדתי איתן, ובנוסף חתמתי על עצומה של מעצבים יהודים בעולם האופנה ואני פעילה בקבוצת ווטסאפ של אמנים ומעצבים יהודים מכל העולם. אני רואה בזה הרבה יותר כוח מאשר שאני אישית אכתוב לצוות של מדונה".

רק לאחרונה, בספטמבר האחרון, הצגת את התכשיטים שלך בשבוע האופנה בניו יורק. איך זה מרגיש עכשיו?
"זה נראה לי גלגול קודם בכלל. אני עסק שניזון מהמון אינטרקציה גם בעולם, ואף פעם לא הרגשתי צורך להסתיר מאיפה אני. היתרון של המותג שלי זה ש'וולף' הוא שם בינלאומי, אז לא נאלצתי להתעסק עם זה, תמיד בחרתי גם לא להתעסק עם דת וסמלים, היום אני מתגאה בישראליות שלי".

"כן עיצבתי מגן דוד כתכשיט כי היה לי את הצורך", היא ממשיכה, "אבל אני לא ממהרת להוציא אותו החוצה. כשעשיתי את תכשיטי השפתיים שמזוהים איתי מאוד, המסר של הקולקציה היה 'החיים והמוות ביד הלשון'. ודווקא היום, עוד יותר מתמיד יש לנו אחריות לשמור על הלשון, ולהיות ערים למה שאנחנו מפרסמים".

סיפרת שלאור שמך הבינלאומי לאורך השנים הרגשת כמו אזרחית העולם. זה השתנה?
"לגמרי. יש לי לקוחות ערביות, אסייתיות, אני אכן שייכת מאוד לעולם אבל לאחר הטבח הנורא הזה אני מרגישה שייכת מאוד לפה. המלחמה הזו ייצרה בך איזושהי פטריוטיות שרוצה להגיד לעולם, 'הלו מה קורה'".

>> מגלית גוטמן עד מעין מ"חתונמי": הסלבס מתאחדות למען החטופים

"בימים הראשונים שעוד טבחו בנו ולא הגבתי, קיבלתי המון הודעות דאגה, כולל חברה סורית שלי שגרה בניו יורק", וולף מוסיפה. "כשישראל הגיבה זה נעצר לגמרי. זה הפליא אותי, הרי מה שקרה לא נעלם, יש לנו חטופים. אני יכולה להגיד לך שמיד בתחילת המלחמה טסתי לפריז עם בנותיי, והקהילה היהודית בפריז הייתה מדהימה, אבל רציתי מאוד הביתה, הרגשתי שאני מקורקעת לפה. לתחושתי אחרי המלחמה הולכים לקרות למעצבים ישראליים דברים גדולים".

"בתשיעי לאוקטובר קיבלה פנייה מסטייליסט. אמרתי לו בתגובה: 'אתה לא יודע מה קורה בישראל?!"

הלכו 1000 עוקבים באינסטגרם

גם מעצב האופנה הבינלאומי אלון ליבנה, שעיצב בין היתר גם לקיילי ג'נר וביונסה, הושפע מאוד מהמלחמה באינטרקציה עם עוקביו ברשתות החברתיות. "כשאני מעלה הסברה פרו ישראלית אז כן, אני חווה אנטישמיות", הוא מספר. ״כותבים לי כל מיני דברים ואיבדתי 1000 עוקבים באינסטגרם. לאחרונה אני מעלה פחות כי אני מרגיש שאני נשאב לזה".

אלון ליבנה | צילום זוהר שיטרית
אלון ליבנה | צילום זוהר שיטרית

ברמה העסקית אתה מרגיש שזה פוגע בך?
"לא שמתי לב למשהו מיוחד. אני עדיין מקבל פניות מכל מיני כוכבות להלבשה, אבל גם רוב הקהל שאני עובד איתו הוא אמריקאי, שם האנטישמיות פחות גדולה. בתשעה לאוקטובר קיבלתי איזו פנייה למשהו גדול, מאיזה סטייליסט. אז אמרתי לו 'אתה לא יודע מה קורה בישראל?!'. היה נראה לי הזוי שהוא בכלל פונה אליי, אמרתי בנימוס שזה לא זמן טוב בשבילי, ואין לי ראש כרגע לדברים מהסוג הזה".

מערך הסברה של בן אדם אחד

מעצבת שמלות הכלה ליהי הוד לא רואה השפעה ממשית במכירות, אבל כן ספגה אנטישמיות רבה ברשתות החברתיות. "ירדו לי המון עוקבות ולצערי הרגשתי שאני צריכה להוריד סממנים ישראלים מהפרופיל שלי. הייתה בו את הכתובת שלי, היה כתוב שאני מישראל. מצד שני, חזרתי אתמול מלוס אנג'לס, ופגשתי משפחה פרסית, הם היו סופר נחמדים ומדהימים – לא דיברנו על המצב אבל הם היו מדהימים וזה נגמר בחיבוקים".

איפה השבעה באוקטובר תפס אותך?
"הייתי אמורה לטוס באותו לילה למרקט שלי בניו יורק, הכל היה ארוז. כמובן שלקחתי החלטה לא לטוס, לא הרגשתי שאני מסוגלת, הייתי בהלם גדול, פחד של מה קורה וברור שגם לא הייתי מסוגלת לעשות משהו שמח באותם ימים".

>> אשת חיל: הכירו את האישה שמאחורי החמ"ל החרדי הראשון בארץ

ומאז המלחמה, מה החוויה שלך מול לקוחות וקולגות?
"כשהתחילה המלחמה התחלתי ישר לפרסם תכנים בעמוד שלי, הייתי מותקפת על ידי בוטים פלסטיניים ועוקבות פרו פלסטינאיות שלא הפסיקו לאיים עליי ולאחל לי דברי שטנה. הרגשתי שאני מערך הסברה של בן אדם אחד, נכנסתי להרבה שיחות. לא ישנתי בלילות ולכן זה מה שעשיתי בלילה, ניסיתי להסביר את המצב שלנו ושזה לא כמו שזה נראה. בשלב מסוים הפסקתי עם ההסברה לא כי ירדו לי עוקבים אלא כי אני צריכה לנהל עסק".

ליהי הוד | צילום: לירון אראל
ליהי הוד | צילום: לירון אראל

יש לך חנות גם בלונדון, אחד המקומות שיש בהם כרגע הרבה הפגנות פרו פלסטיניות. איך זה מרגיש שם?
"בעל החנות שלי בלונדון הוא יהודי. החנות שלי שם תרמה המון כסף לישראל. גם לקוחה יהודייה שלי בלוס אנג'לס ומשפחתה, שהם מאוד עשירים, הרימו אירוע התרמה ועל כל דולר שנתרם הם תרמו שלושה. אני מקבלת רק תמיכה, פשוט חבל לראות את הירידה ברשתות החברתיות ואת השנאה. להגיד לך שהסתובבתי בחו"ל בנוחות? לא, שיניתי את השם שלי באובר ולא דיברתי בעברית".

תחושת חוסר הנוחות הזו גורמת לך לסנן תוכן שאת מעלה לרשתות?
"במקום מסוים כן, בהתחלה העליתי תכנים מאוד קשים, כיום פחות. אני משתדלת שיהיה לי כל הזמן סטורי על החטופים, ומעלה תוכן על נשים כי אני מבינה שאיכשהו הצלב האדום וארגוני הנשים לא מכירים בנושא האונס וזה חילול כבוד הנשים מבחינתי״.