אחותה של רומי גונן מייחלת לשחרורה: "אני בטוחה שהיא בחיים"

רומי גונן ואחותה ירדן | צילום: באדיבות המשפחה
רומי גונן ואחותה ירדן | צילום: באדיבות המשפחה

רומי גונן בת ה-23 נחטפה לעזה בעודה פצועה ומדממת, ומאז אמה מירב ואחותה ירדן עושות הכל בשביל להשיב אותה הביתה. "איך יכולים להפקיר את אחותי בת ה-23 ואת שאר הנשים?", זועקת אחותה

88 שיתופים | 132 צפיות

ירדן גונן (29) אחותה של החטופה רומי גונן (23), שנורתה ונחטפה לעזה בעודה פצועה ומדממת, רותחת מזעם. "לא מתקבל על הדעת שאף ארגון נשים בעולם ואף ארגון זכויות אדם לא פצה עד היום את פיו. יש 100 נשים חטופות בשבי החמאס, איך הארגונים האלה יכולים להפקיר את אחותי בת ה-23 ואת שאר הנשים?".

>> ענבר הימן זוהתה בסרטון של חמאס בגלל הטייץ שלה. כעת משפחתה נאבקת להחזרתה

"זה בלתי נתפס, זה הרי דבר בסיסי שנשים יהיו בעד נשים", היא אומרת בכעס, "חמאס לקחו נשים, אנסו אותן עד שמתו. לפי הדיווחים אישה ילדה שם, ויש שם נשים שיכולות להרות מהמחבלים – במקום שידרשו לעשות כאן צדק עולמי, הן סותמות את הפה ולא נותנות יד על מנת לעצור את הזוועה הזאת. ההתעלמות שלהן היא פשע נגד האנושות. איך הן יכולות לקרוא לעצמן נשים אחרי כל זה?".

רומי גונן | צילום: באדיבות המשפחה
רומי גונן | צילום: באדיבות המשפחה

"יש 100 נשים חטופות בשבי החמאס, איך הארגונים האלה יכולים להפקיר את אחותי בת ה-23 ואת שאר הנשים? איך הן יכולות לקרוא לעצמן נשים אחרי כל זה?"

 

"זה לא מביך, זה מבייש, אני מתביישת להיות אישה", זועמת גונן, "איך אפשר לעמוד מנגד? מי שעושות את זה משתפות פעולה עם כל הזוועות. ציפיתי שבשנת 2023, אני ארגיש בטוחה להיות אישה בעולם שאנחנו חיים בו".

לאחרונה הגשתם לצלב האדום מטעם מטה משפחות החטופים דו"ח רפואי מאוד מטריד, בעיקר בנוגע למצבן של הנשים בשבי.
"נכון. פרופסור חגי לוין הציג את הקשיים של הנשים ואת האתגרים הרפואיים שהן צריכות להתמודד איתן בשבי, כמו מחזור חודשי, היגיינה, סניטריה, מחלות רקע ועוד. בדו"ח מדובר על המצבים הרפואיים השונים, ועל ההשלכות לגבי מי שלא טופלה בעקבות אונס, ירי, ומחלות שונות מפאת הגיל".

>> יום זכויות הילד הבינלאומי? איזו שטות. לעולם לא אכפת מילדינו

רומי כבר עשתה את כל ההכנות למעבר לדירתה של אחותה הגדולה בתל אביב כדי לשמור על הכלבה שלה, בזמן שהיא ובן זוגה יטיילו באוסטרליה, הטיול שחיכו לו מזה זמן. רומי חזרה לפני כשנה מהטיול הגדול בדרום אמריקה עם החברה הכי טובה שלה, גאיה חליפה ז"ל מקריית אונו, שנרצחה בטבח בפסטיבל נובה. השתיים הכירו לפני ארבע שנים באקראי בבדיקת קורונה בשדה התעופה, והמפגש הוליד חברות נפלאה. יחד הן טסו לדרום אמריקה למשך שמונה חודשים ולא נפרדו ליום אחד. "גאיה לימדה את אחותי מהי חברות אמת, איך להירגע, ואיך לתקשר, ויחד עם יצאו למסיבה ברעים. רומי אהבה לחגוג את החיים" מספרת ירדן.

רומי גונן וחברתה גאיה חליפה ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה
רומי גונן וחברתה גאיה חליפה ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה

אמן של רומי וירדן, מירב לשם גונן, הגיעה לאחרונה עם המאבק להחזרתה של בתה הביתה עד לאל ג'זירה. ברגע האמת היא פוצצה את הריאיון לאחר שגילתה במהלך השידור כי מאחורי גבה החליטו לצרף לשיחה גם נציג של חמאס. "אימא נמצאת בכל מקום כדי להדהד את נושא החטופים", אומרת ירדן, "כולם מכירים אותה בתור אימא של רומי".

מירב לשם גונן וביתה רומי שחטופה בעזה | צילום: באדיבות המשפחה
מירב לשם גונן וביתה רומי שחטופה בעזה | צילום: באדיבות המשפחה

הוריהן של רומי וירדן גרושים, אך מתגוררים שניהם בנפרד בכפר ורדים. ירדן היא הבכורה מבין חמישה אחרים ורומי היא האמצעית. "רומי היא הדבק בין כולנו", אומרת ירדן.

מה אתם יודעים על נסיבות החטיפה של רומי?
"אני הייתי בסוף השבוע בכפר ורדים אצל אבא שלי. בשעה שש וארבעים של אותה שבת, רומי התקשרה אליי. כמעט סיננתי אותה בגלל השעה אבל עניתי והיא אמרה לי שיש הרבה טילים וצבע אדום. מהר מאוד אבי ואני ראינו דיווחים על מחבלים בשדרות, אז התקשרתי אליה ואמרתי לה שאני לא רוצה להלחיץ אבל שיש מחבלים באזור ושהיא וגאיה יעופו לאוטו. בעשר ורבע היא אמרה לאמי שירו בה ושהיא מדממת. גם הרכב נפגע ואי אפשר היה עוד להזיז אותו. גם אבא של גאיה היה איתן בשיחה. רומי אמרה 'הם עלינו, הירי מתקרב'. מסביב היו צרחות בעברית ובערבית. הן התחבאו שעתיים בשיחים".

>> הסמב"צית אושר ברזילי נרצחה במוצב שלה: "היא כתבה 'תתפללו בשבילי' ומאז לא שמענו ממנה"

"בשלב מסוים אסף אותן בן שמעוני, הוא ניצל במסיבה וחזר כדי לחלץ אנשים ובסוף נהרג. הוא היה גיבור", משתפת ירדן, "רומי אמרה לאימא שהוא נרצח ושירו בגאיה והיא לא עונה לה. רומי וגאיה אחזו ידיים ופתאום היא לא הרגישה יותר את היד שלה. גאיה נרצחה והובאה לקבורה. בשיחה האחרונה של רומי עם אימא, היא אמרה לרומי כמה אוהבים אותה. אני יודעת שזה מה שהיא הייתה צריכה לשמוע ושזה חיזק אותה. אני מאמינה בה ובכוחותיה".

רומי גונן | צילום: באדיבות המשפחה
רומי גונן | צילום: באדיבות המשפחה

ראיתם צילומים של רומי?
"לא. ועד שאין חדשות אחרות, אז אלה חדשות טובות. אני חייבת להסתכל על זה ככה, אחרת לא נחזיק. אני בטוחה ומתעקשת שרומי חטופה ובחיים".

אתם מרגישים שעושים הכל להחזיר את החטופים?
"אנחנו המשפחות, יחד עם העם שמאחורינו, עושים כל מה שאנחנו יכולים אבל זה לחלוטין בידיים של המדינה, של הקבינט. לא מדברים איתנו, ואנחנו בעיקר מקבלים הרבה מידע מהאינטרנט. בן הזוג שלי הוא לוחם, הוא וחבריו מסכנים את חייהם והמדינה צריכה לתת להם גב. לתת לכולנו. אנחנו במשבר מטורף בתוך המדינה, וכל עוד החטופים לא כאן – הכל עלול להתפרק. בלעדיהם, שום דבר לא יחשב לניצחון. אני מאוד כועסת על כל מי שנותן יד לכך שהחטופים עוד לא כאן. אם הם רק היו מתייחסים אליהם כאל ילדיהם, הוריהם, האחים שלהם או הסבים שלהם".

הסכם שחרור החטופים נראה קרוב מתמיד על פי הדיווחים.
"אני מאמינה שאם וכאשר זה יקרה, אף אחד לא יגיד לא להסכם כזה, כי כל אחד שיחזור הוא עולם ומלואו – ולא משנה אם הוא נחטף מהבסיס, מביתו או מהמסיבה – אבל צריך מראש לדאוג שכולם יוחזרו בפעימות ושלא יסתפקו בחמישים חטופים, כי אז זה ביזיון למדינת ישראל – וגם לעולם שמאפשר לזה לקרות".

>> הבושה מתה: למה הממשלה יורקת בפני משפחות החטופים?

מה את יכולה לספר לנו על הקשר שלך עם רומי?
"הקשר שלנו התחזק מאוד, למרות הפרש שבע השנים שבינינו. רומי הייתה אצלי הרבה, היא גרה פה כמה פעמים ועבדה במסעדה בתל אביב כדי לחסוך כסף לנסיעה למזרח. פעם בשבוע, כל יום ראשון, יצאנו יחד לרקוד. עכשיו יום ראשון בשבוע בלעדיה, הוא היום הכי קשה לי. ניסיתי פעם אחת בכל התקופה להיות שם בלעדיה, וזה היה קשה מנשוא. אנחנו חיות במציאות נפרדת – אני במציאות נורמלית והיא לא, ואי אפשר לסבול את זה. אני מרגישה את הגעגוע אליה בעצמות. הייתי מוכנה להתחלף איתה עכשיו. אני מדמיינת אותה בכל פינה, אז אני מעדיפה להתכחש למציאות הקודמת. עכשיו במסעדה משאירים שולחן ריק, זה השולחן של רומי שמחכה לשובה. אנשי המסעדה מאוד מחזקים אותה".

ירדן ורומי גונן | צילום: באדיבות המשפחה
ירדן ורומי גונן | צילום: באדיבות המשפחה
ירדן ורומי גונן | צילום: באדיבות המשפחה
ירדן ורומי גונן | צילום: באדיבות המשפחה

איך לדעתך היא שורדת שם?
"רומי היא ילדה מאוד אהובה, שמכניסה אור לכל מקום, וטובה עם ילדים. במיוחד עם ילדים שעל הספקטרום. אני מניחה שאחרי הטיול במזרח היא תרצה ללמוד חינוך מיוחד. אני מאמינה שיש לה חוסן נפשי – היא בחורה אמיצה וחזקה, שיודעת להיות ערסית כשצריך וגם להקליל מצבים. היא יודעת לתמוך וגם לקבל תמיכה".

בעיני רוחך את כבר רואה את הפגישה?
"כן. אני רואה אותה קצת מלוכלכת, השיער שלה מפוזר והיא קופצת לתוך הידיים שלנו. כולנו סביבה והכלבה ג'וני תקפוץ עליה ותלקק אותה. בין הכנענית המעורבת שלנו לבין רומי, הייתה אהבה מיוחדת".

ובינתיים אוסטרליה נראית לך מרוחקת?
"אנחנו ניסע לאוסטרליה עם החבר שלי ועם רומי והכלבה. אנשים טובים ששמעו על הסיפור של רומי הציעו לנו להטיס אותה יחד איתנו ושמחנו על זה. רק שתחזור כבר".