והאוסקר הולך ל…הארווי וויינסטין על השטיק עם ההליכון!

הארווי וויינסטין | צילום:  Spencer Platt/Getty Images
הארווי וויינסטין | צילום: Spencer Platt/Getty Images

המושבעים הכריעו במשפט של הארווי וויינסטין והוא הורשע בשני סעיפים מתוך חמישה: מעשה אונס ותקיפה מינית חמורה, ומיד הובהל לבית חולים

88 שיתופים | 132 צפיות

מזה שנתיים נערך משפטו של הארווי וויינסטין, מי שבמשך שני עשורים כמעט היה המלך הבלתי מעורער של הוליווד, ובתקופת מלוכתו כמפיק על וחצי מהבעלים של חברת מירמקס אנס והטריד מינית מאות נשים, רובן שחקניות ועובדות הפקה. עם פרוץ מהפכת MeToo החלו לצאת עדויות של נשים שוויינסטין הטריד מינית ואנס, בעיקר בזכות כתבה שכתב רונאן פארו (בנה של השחקנית מיה פארו) בניו יורק טיימס, ובה נחשפו עדויות של שבע נשים בהן פגע וויינסטין. כתבה זו הייתה יריית הפתיחה למה שבסופו של דבר הפך למשפט שנערך נגד וויינסטין בניו יורק (משפט נוסף עומד להתקיים נגדו בלוס אנג'לס ובו הוא נאשם בארבעה סעיפים נוספים), והתחיל שינוי חברתי עמוק בהוליווד ובעולם.

>> "יש מליון גברים כמו הארווי וויינסטין, וחשוב שנעצור אותם"

הנה רשימה חלקית של הנשים שסיפרו כי הוטרדו על ידי וויינסטין: קארה דלווין, אשלי ג'אד, גווינת' פאלטרו, אסיה ארג'נטו, רוזאנה ארקט, קייט בקינסייל, קייט בלאנשט, פז דה לה הוארטה, אווה גרין, סלמה האייק, אן הש, מינקה קלי, מיה קירשנר, ג'וליאנה מרגוליס, רוז מקגאוון, אנג'לינה ג'ולי, לופיטה ניונגו ושרה פולי. תמונת האינסטגרם המצורפת למטה אינה באמת מחשבונו של וויינסטין, אבל חושפת את הנשים המרכזיות שהתלוננו נגדו.

>> איך השפיעה מהפכת מי טו על עומרי בן נתן?

View this post on Instagram

Look at all the people Ive dated

A post shared by Harvey Weinstein (@the_real_harvey_weinstein) on

לפני כמה חודשים פורסם ספרו החדש של פארו "לתפוס ולהרוג", המתאר את הקושי לפרסם את העדויות נגד וויינסטין, בגלל שוויינסטין מצא דרכים להשתיק את העדויות האלה. למשל, כאשר ניגש פארו אל רשת NBC וביקש לפרסם שם את העדויות, בין היתר של כוכבות ענקיות כמו אנג'לינה ג'ולי וגווינת' פאלטרו, סרבו לו. ומדובר בידיעה שמבחינת ערכה החדשותי היא כמו ביצת זהב. הסיבה: וויינסטין איים כי יחשוף את פרשיות הטרדה של מגיש החדשות הכוכב של הרשת, מט לאואר. במקרים אחרים נשים שפנו לתקשורת, כמו רוז מקגאוון, הפכו למוקד של חקירות והטרדות, אפילו חברת הסייבר הישראלית בלאק קיוב נשכרה כדי לחפור ולגלות חומר מרשיע על מקגאוון. בספר מתואר המנגנון המסואב שאיפשר לוויינסטין (ולטראמפ, אבל זה סיפור אחר) להמשיך במעלליהם ולקבור אייטמים רקובים בחצר ביתם.

View this post on Instagram

#stopsexualviolence #harveyweinstein #victory

A post shared by Michelle Bergh (@berghmichelle) on

המשפט ביטא את השינוי שחל בהוליווד בשנים האחרונות. בעבר רוז מקגאוון חתמה חוזה השתקה מול וויינסטין, בו שולם לה סכום של כמאה אלף דולר תמורת העובדה שהיא לא תספר איך פגע בה וויינסטין בשנת 1997. אך מקגאוון זכתה לסלאט שיימינג, כמות העבודה שלה נפגעה ואמזון סטודיו ביטלו חוזה עמה.

אתמול הרשיע צוות מושבעים המונה 7 גברים וחמש נשים את וויינסטין בפגיעה מינית מדרגה ראשונה ובאונס מדרגה שלישית. הוא נמצא זכאי בשני סעיפים של התנהגות מינית פוגענית ("של טורף", הוא התרגום המדויק), כי ככל הנראה המושבעים לא האמינו לעדותה של השחקנית אנאבל שיורה ("הסופראנוס"). הוא עומד בפני עונש של בין חמש ל-29 שנות מאסר.

>> בזכות ג'ניפר אניסטון הבנתי שעברתי אונס

בזמן הקראת פסק הדין ישב וויינסטין בין ארבעת עורכי דינו, הביט קדימה ולא נראה נרעש, אם כי טען שלוש פעמים "אבל אני נקי כפיים". מיד עם סיום הקראת פסק הדין הכריז השופט כי וויינסטין יישלח לכלא לחכות להחלטה על עונשו, אך הנאשם ישב קפוא וסרב לזוז. שני שוטרים של בית הדין כפתו אותו ונשאו אותו החוצה כאשר הוא מתנודד בינם. משם נלקח באמבולנס לבית חולים כיוון שהתלונן על כאבים בחזה.

המשפט שהגיע לסיומו אמש ארך שנתיים ונחשב קו פרשת המים של תנועת מי טו. ארגון time's up הוציא ידיעה ובה נאמר: "המשפט והחלטת המושבעים היום מסמנים תקופה חדשה של צדק, לא רק עבור אלה ששברו את הדממה ושילמו על כך מחיר אישי כבד, אלא לכל קורבנות הטרדה, התעללות ותקיפה במקום העבודה".

הניו יורק טיימס מדווח שעורכי דינו של וויינסטין רקמו דיל בן 25 מיליון דולר בין וויינסטין, התובעות וחברת ההפקה שלו. נקודה מרירה היא שוויינסטין לפי פרטי ההסכם לא יצטרך להודות שהוא פגע בנשים, והכסף שיצטרך לשלם לא ייצא מכיסו אלא מחברות הביטוח של מירמקס (שטענה לפשיטת רגל בשנה שעברה).

בחודש דצמבר האחרון עבר וויינסטין ניתוח גב, ומאז הוא מסתובב עם הליכון, כמה אפקטיבי. עורכי דינו חושבים, ככל הנראה, שמעולם לא ראינו דרמת בית משפט, אולם אנחנו חייבות תודה להוליווד שבזכותה אנחנו יודעות דבר או שניים על חשיבותה של הופעה בבית המשפט: כמה חשוב לבחור נכון את המושבעים (ולכן בחרו בכוונה שבעה גברים ורק חמש נשים, כדי לא ליצור תחושה שהוא נשפט על ידי חבורת נשים זועמות), כמה חשוב מה לובשים למשפט (חליפה כחולה היא הבחירה הכי טובה), איך מתאפרים (בטבעיות) ואיך יושבים, על מי מסתכלים ואיך מגיבים. לכל פרט כזה יש השפעה על המושבעים, ובטח להליכון המשווה לנשען עליו מראה של איש זקן, חלש ופגיע, עלה נידף ברוח שזקוק לשמיכה בחורף וראוי לערוך מגבית כדי להשיג לו תנור סלילים. בקיצור – הארווי, מגיע לך אוסקר, אבל כבר היינו בסרט הזה ולכן לא תקבל אותו. וכאבי הלב אחרי הקראת פסק הדין? זה מאסטרפיס! זה החומר ממנו עשויות דרמות זוכות אוסקר בקטגוריית התסריט. הארווי, הסצנה בסרט כבר כותבת את עצמה. אוסקר שני ונוסף לאל פצ'ינו (או ראסל קרואו) על גילום הארווי וויינסטין. ברכות!

צילום מסך מתוך הסרט "ניחוח אישה"
צילום מסך מתוך הסרט "ניחוח אישה"

הנה ציטוט מתוך הסרט "שיקגו" בהפקת מירמקס, בו מככב ריצ'רד גיר בתור עורך דין המייצג את רוקסי הארט שרצחה את בעלה. סצנת המשפט בכלל נערכת באולם מיוזיקל, והמשפט כולו הופך למחזה ראווה. "תהממי אותם בזוהר שלך והם לא יבינו כלום", אומר לה גיר ומוסיף "אני לא רוצה להתרברב, אבל אם ישו היה חי היום בשיקגו ומגיע אליי שאייצג אותו והיו לו 5,000 דולר, בואי נאמר שהדברים היו נראים אחרת". במילים אחרות, עורכי דינו של וויינסטין יכולים להוציא אותו גם מזה, אבל זה יעלה כסף.

סצנת המשפט מתוך הסרט "שיקגו" של מירמקס, חברת ההפקות של וויינשטין | צילום מסך מתוך הסרט
סצנת המשפט מתוך הסרט "שיקגו" של מירמקס, חברת ההפקות של וויינשטין | צילום מסך מתוך הסרט

אבל  מה שאומר פסק הדין יותר מהכול הוא שוויינסטין לא יחזור לעשות סרטים, כך לפי הגרדיאן הבריטי. שאנון ווילקינסון, "יועצת לשיקום מוניטין" מניו יורק אמרה למגזין כי "המוניטין שלו לעולם לא ישוקם". באחד הפרקים בעונה העשירית והחדשה של "תרגיע", ג'ף , ידידו הקרוב והסוכן של  לארי דיוויד, מסתבך ואפילו מקבל מכות מנשים זרות רק בגלל דמיונו הפיזי לוויינסטין.

הוא באמת דומה לו | צילום מסך מתוך "תרגיע"
הוא באמת דומה לו | צילום מסך מתוך "תרגיע"

אתמול כתבה אשלי ג'אד, שהייתה האישה הראשונה שהעזה לדבר על וויינסטין בשמה בכתבה ההיא בניו יורק טיימס, ואמרה "לנשים שהעידו במשפט הזה ועברו גיהינום טראומטי, עשיתן שירות ציבורי לנשים ונערות בכל העולם, תודה לכן". בסופו של דבר, הדברים לא ישובו להיות כפי שהיו, והמשפט הזה מסמל את נקודת השינוי, הפריפיטיאה, כפי שהיא מכונה בטרגדיה היוונית. זוהי נקודת ההיפוך, מכאן והלאה שום דבר כבר לא ייראה כפי שנראה קודם. תודה לנשים שעשו את השינוי, ועכשיו תורנו להמשיך את דרכן: לא לשתוק מול עוולות, לעמוד על זכותנו ליחס הולם ולא מיני, ולשבור תקרות זכוכית נוספות עבור נשים אחרות. וחשוב לזכור גם זאת, בתקופה בה התקשורת הפכה לשק החבטות של אנשים בעמדות כוח, בסופו של דבר עיתונאי עקשן, חסר פחד ומסור למטרה הוא שחשף את הפרשה.

>> הסרטים שכבר לא עובדים בעידן מי טו