הציפרלקס של הטבע: מצאנו עוד סיבה לשתות מיץ תפוזים

ויטמין סי לגוף ולנשמה. דרכים טבעיות להעלאת המורל | צילום: Shutterstock
ויטמין סי לגוף ולנשמה. דרכים טבעיות להעלאת המורל | צילום: Shutterstock

מה אפשר לעשות עם תחושות הסטרס והדכדוך שפוקדות אותנו בימים מלחיצים אלה? הנה כמה דרכים טבעיות לשיפור מצב הרוח

88 שיתופים | 132 צפיות

מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר הנוכחית מדד הסטרס של כולנו בשחקים. מצב הרוח הלאומי בא לידי ביטוי בעלייה דרמטית בביקוש לסיוע נפשי, ועוד קודם לכן חלה עלעיה של עשרות אחוזים בביקוש לתרופות לבריאות הנפש, בין היתר לטיפול בדיכאון וחרדה ובעיות שינה. אז מה יכולה הרפואה המשלימה להציע לכל אחד ואחת מאיתנו כדי לרומם את מצב הרוח בתקופה לא פשוטה זו? מתוך ניסיוני בקליניקה כהרבליסט קליני (מומחה ברפואת צמחים מסורתית) אלה הפתרונות הטבעיים הכי יעילים לשיפור מצב הרוח:

>> היי, תנשמי: טכניקות להרגעה עצמית ועוד שיטות להפגת המתח

תזונה

לאוכל שאנו אוכלות השפעה רבה על המצב הנפשי שלנו, על כך הצביעו מחקרים רבים בשנים האחרונות. כך למשל נמצא קשר בין דיכאון למחסור בנוגדי חמצון כגון ויטמין C, הנמצא בפירות וירקות טריים, ויטמין E, הנמצא בשמנים מהצומח, וגלוטתיון, המורכב מחומצות אמינו שונות. מצד שני נמצא קשר בין צריכת דגים ואומגה 3, מגנזיום, ברזל ואבץ לירידה בתחושות של דיכאון. ישנן כמה השערות באשר לקשר בין התזונה למצב הנפשי. לפי אחת מהן, למזונות שונים השפעה על מדדי הדלקת בגוף. עלייה במדד הדלקת מביא בין היתר להתפתחות מצבי דיכאון. לפי סברה אחרת תזונה הכוללת סוכרים, בשר מעובד, מזון עשיר בשומן רווי וממתיקים מלאכותיים עשויה לגרום לשינוי בהרכב חיידקי המעי, שבמקרים מסוימים עלול להתבטא בעלייה ברמת הסטרס כמו גם לפגיעה במערכת החיסון ובמערכת העצבים. על כן תזונה פרוביוטית מסייעת לשמירה על הרכב נכון של חיידקי המעי, שיכול להקנות הגנה מפני התפתחות של דיכאון. 

>> כך תפחיתו את החרדה: פעילויות ביתיות לכל המשפחה

צמחי מרפא

עוד בתקופות קדומות בהיסטוריה, שימשה רפואת הצמחים כדרך טבעית להתמודדות עם אתגרי החיים ומצבים רגשיים שונים, וכיום גם עולם המדע מתפתח לכיוונים אלו. כך למשל, זני הג'ינסנג למיניהם משמשים ברפואה המסורתית לתמיכה בתפקוד מערכת העצבים, לחיזוק עמידות האדם במצבי סטרס ולשיפור מצב רוח ירוד ודכדוך. מחקרים קליניים מצאו כי לג'ינסנג יש השפעה מעוררת במצבי עייפות והשפעה מווסתת על רמות גבוהות של הורמון הסטרס אדרנלין. גם המליסה הרפואית משמשת ברפואה המסורתית לשיפור מצב הרוח, בפרט במצבים של נפילת מצב רוח ומועקה על הלב, ויש המשווים את התחושה שלאחר נטילתה לתחושה של חיבוק עוטף. השמנים הנדיפים שמצויים בעלי המליסה ידועים כמרוממים את הנפש, ומאפשרים להרפות את הגוף והמיינד ולהירגע. המליסה נמצאה במחקרים כמסייעת בשיפור תחושות עצבנות וחוסר מנוחה. צמח נוסף שכדאי להכיר הוא הבקופה, המגיע מהרפואה ההודית ומשמש בספרי הצמחים המסורתיים לטיפול במצב רוח ירוד, בתשישות, חרדה ובמתח נפשי. מספר מחקרים קליניים הצביעו על השפעות מבטיחות מאוד כגון שיפור מדדי דיכאון, מוטיבציה וחרדה. מחקרים שבחנו את מנגנוני הפעולה של צמחי מרפא שונים בהקשר של מצב הרוח, מצאו כי הם תורמים להעלאת רמות של מתווכים עצביים שונים במוח, כגון סרוטונין ודופמין, המקושרים למצב רוח טוב. דוגמה לכך הוא צמח המרפא רודיולה, ששימש שנים רבות ברוסיה ובסקנדינביה כטיפול טבעי לשיפור מצב הרוח, להרגעה ולהעלאת רמות האנרגיה. מחקרים קליניים מצאו כי לרודיולה השפעה ממריצה על מערכת העצבים וכי הוא מסייע להפחית תסמיני סטרס כגון עייפות, תשישות וחרדה, לשפר את הערנות ולהפחית תחושת תשישות מנטלית.

פעילות גופנית

ידוע כי פעילות גופנית משפיעה גם כן על הפרשה גבוהה של אנדורפינים וסרוטונין, והיא מפחיתה את הסיכוי לדיכאון. אך מעבר להשפעה הכימית במוח, לכל פעילות יש את היתרונות שלה, ובסופו של דבר כולן תורמות לרווחה נפשית טובה יותר. כך למשל פעילויות כמו יוגה ופילאטיס, המשלבות בין חיזוק השרירים לתרגילי נשימה, נמצאו כמסייעות בהפחתת דיכאון ובמניעתו. באימוני כוח התוצאות הניכרות לעין מעודדת דימוי גוף חיובי. פעילות אירובית כמו זומבה, המלוות במוזיקה קצבית, היא פעילות מעוררת שמגבירה את תחושת האושר, ולעומת זו פעילות כמו שחייה דווקא מסייעת להשיג תחושת רוגע. בסופו של דבר חשוב מאוד לבחור בפעילות גופנית שאתם מתחברים אליה ונהנים ממנה. אם אתם מוצאים את עצמם משתעממים במהירות מפעילות מסוימת, עדיף שתחפשו פעילות גופנית אחרת. בסופו של דבר המטרה היא לבחור בפעילות שבה ככל הנראה תוכלו להתמיד כמה שיותר ושתפיק עבורכם כמה שיותר הנאה.

>> מחשבות של אימא: איך אפשר לנשום עכשיו?

אל תתמודדו לבד

כולנו נמצאים באותה הסירה, ולכן אין כל סיבה שנשמור את התחושות הקשות לעצמנו. אל תחששו מביקורת, הפחד רק יעכב אתכם ממציאת מענה. שתפו את הקושי שאתם חווים וכבר תרגישו הקלה מעצם שחרור המחשבות הקשות. שתפו ותוכלו לקבל לא רק כתף להישען עליה אלא גם נקודות מבט נוספות ובעיקר את ההבנה שאתם לגמרי לא לבד. המשפחה הקרובה והחברים הטובים יכולים להוות קבוצת תמיכה נהדרת, אך חשוב גם להיות פתוחים לקבלת סיוע נפשי מקצועי, בעיקר כשאתם חשים שהמועקה מפריעה לכם לתפקוד היומיומי. במקרים שאתם חשים במצוקה קשה היעזרו גם במוקדי הסיוע הטלפוני הזמינים בכל שעה של היממה.

קווי חרום לסיוע נפשי

ער"ן – 1201
הצ'אט של עמותת סה"ר – סיוע והקשבה ברשת
מרכז אלה להתמודדות נפשית עם אובדן – 050-9949244, 03-6910921
עמותת בשביל החיים – סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו – 03-7487771
מוקד מידע וסיוע של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים – 118

 הכותב הוא הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח בברא צמחים

חשוב לנו להבהיר כי צמחי מרפא אינם תרופות וכי התוכן בכתבה זו הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, של גישות ברפואת הצמחים המסורתית, והמידע אינו התווייתי, אינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת ואינו מתייחס למוצר כלשהו. נשים בהיריון, מניקות, ילדים והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.