כולם זקוקים לאמפתיה, אבל מה עושות כשכבר אין מאיפה לתת?

תקשורת מקרבת | צילום: gettyimages
תקשורת מקרבת | צילום: gettyimages

אמפתיה נדרשת היום במיוחד על מנת לעזור לכל מי שקרוב אלינו, אבל לא לכולם זה בא בקלות. הבשורות הטובות הן שאפשר ללמוד את זה, וזה אפילו מדבק. ד"ר שירלי הרשקו מסבירה כיצד

88 שיתופים | 132 צפיות

מקור המושג אמפתיה במילה היוונית empatheia, ומכאן: em משמעה "בתוך", ו- patheia משמעה סבל. כלומר משמעותי המילה היא: "לסבול עם". אמפתיה היא היכולת לשים את עצמנו בנעליו של אחר, להתבונן על המציאות מבעד לעיני הזולת, להרגיש ולהבין את עולמו של האחר כאילו היה זה העולם שלי, אבל מבלי לאבד את עצמי, כלומר לעשות את ההפרדה ביני לבין האחר, וזה בשונה מהזדהות, המוגדרת כהידמות גמורה (התמזגות עם האדם האחר).

>> מה הקשר בין המלחמה לדחיינות ואיך תתמודדי? 5 טיפים

לחוש אמפתיה יכול אולי להעציב אותנו, להכביד עלינו ואף לגרום לנו לבזבז זמן או כסף על האחר כדי לנסות לסייע, אבל זה חלק מהתנהגות פרו-חברתית שמסייעת ליצור קשר אינטימי וחברות אמת, ולהיות חלק מקהילה. האמפתיה מאפשרת לנו להבין את רגשות האחר ולהביע רגש מדויק.

אמפתיה נדרשת היום במיוחד על מנת לעזור לכל מי שקרוב אלינו, אבל לא לכולם זה בא בקלות. הבשורות הטובות שאפשר ללמוד את זה, וזה אפילו מדבק! סבלנות נדרשת וגם כמה טכניקות התנהגותיות.

מה חשוב לדעת על אמפתיה כדי להכליל את התכונה הזו ביום יום שלנו?

1. אפשר ללמוד להיות אמפתי.
אמפתיה זה משהו שאפשר ללמוד. האמונה שלנו בכך שניתן ללמוד את זה, מסייעת לנו מאוד לסגל לעצמנו התנהגויות אמפתיות.

2. אמפתיה היא לגמרי מדבקת.
ההשפעה של כל אחד מאיתנו על הסביבה שלנו גבוהה מאוד. אם נצעק על מישהו ניצור קשר של פחד. אם נגיב באמפתיה נעצב קשר שמניב אמון והכלה. לכן, החכמה היא לא להטיף לאמפתיה אלא פשוט להיות אמפתי, כדי להדביק את כולם בה.

3. צריך לתקשר את האמפתיה.
אנחנו נוטים להחמיא לעצמנו על כך שהגבנו באופן אמפתי למצוקה של מישהו. אבל כדי להיות אמפתי לא מספיק להגיב נכון במצבים קיצוניים, אלא לנהל תקשורת כזו כל הזמן. אחת הדרכים המומלצות היא דווקא לספר בגלוי על החסרונות שלך. כשעושים כך, מסמנים שזה בסדר לא להיות בסדר, מה שכבר מביא לתקשורת אמפתית יותר.

>> האהבה תנצח: ניקיטה וחברתו נלחמים כדי שיוכל לחזור ללכת

4. אמפתיה לא בהכרח מתגמלת.
כשאנחנו מגיבים באמפתיה אנחנו מצפים לחיזוק חיובי מיידי מהצד השני, אך לא תמיד זה קורה, והצד השני לא תמיד מתמסר או מוקיר את האמפתיה שלנו, בטח אם הוא עסוק במצוקה שלו. חשוב לא להיבהל ולא להיכנע, להתמיד בהתנהגות הזו לאורך זמן ולא לחפש את ההוקרה בכל רגע ורגע.

5. אנחנו אמפטיים למי שדומה לנו.
מחקר שנערך באוניברסיטת טורונטו בשנת 2010 מצא שכאשר נבדקים צפו בקטעי וידאו של אנשים המשתייכים לאותו מוצא אתני שלהם, נוירוני המראה שלהם, האחראיים על זיהוי של תחושות כוונות ופעולות אצל הזולת פעלו. לעומת זאת, כשהוצגו בפניהם קטעי וידאו של אנשים ממוצא אתני אחר, נוירוני המראה לא פעלו כלל.

6. נשים יותר אמפתיות מגברים.
מחקר מאוניברסיטת נורת'וווסטרן בשנת 2008 מצא שבמבחנים בהם בדקו אמפתיה רגשית, כלומר הרגשת רגשות של האחר, הנשים הצליחו באופן מובהק יותר מהגברים.

>> את בלופ אינסופי של מחשבות שליליות? תכיני רשימות

7. אמפתיה מאפיינת את אוכלוסיית הקשב.
תכונת האמפתיה נמצאת בשכיחות גבוהה יותר אצל ילדים ואנשים עם הפרעות קשב. ביחד עם תכונות נוספות כמו: חוש צדק, כנות, אותנטיות, נתינה, רגישות. זה הקסם שבהפרעת קשב.

ד"ר שירלי הרשקו היא מומחית בכירה בהפרעת קשב, מאבחנת, סופרת, חוקרת ומרצה

ד"ר שירלי הרשקו | צילום: אינגה אבשלום שיליאן
ד"ר שירלי הרשקו | צילום: אינגה אבשלום שיליאן