תסתכלו עליו טוב: מה עומד מאחורי הקמפיין החדש בכיכוב צחי הלוי?

מתוך קמפיין "משנות את התמונה" של שדולת הנשים בכיכוב צחי הלוי | צילום: באדיבות שדולת הנשים
מתוך קמפיין "משנות את התמונה" של שדולת הנשים בכיכוב צחי הלוי | צילום: באדיבות שדולת הנשים

בימים האחרונים נדמה שפניו של צחי הלוי נמצאים בכל פינה ברחוב, אבל אם תסתכלו מקרוב תגלו שמאחורי התמונה שלו מסתתר קמפיין מטלטל, וממש לא לחברת אופנה או לסדרה חדשה

88 שיתופים | 132 צפיות

תסתכלו טוב על צחי הלוי, אבל ממש טוב. אם תתקרבו באקסטרים אל פניו של השחקן והזמר המפורסם, תבחינו שפניו בקמפיין החוצות החדש בכיכובו הוא למעשה פסיפס המורכב מאלפי תמונות מוקטנות של נשים. ככל שתביטו לתוך פניו של הלוי, תוכלו לזהות דמויות של נשים שהפנים שלהן הושחתו על גבי שלטי חוצות לאורך השנים כולל העיתונאית ומגישת הטלוויזיה לוסי אהריש, שהיא גם רעייתו ואם בנו.

>> מישהו יכול להסביר לנו איך זה הגיוני שמאי גולן היא השרה לקידום מעמד האישה?

למרבה הצער, יש מקומות בישראל שזוהי הדרך היחידה להראות נשים במרחב הציבורי. 400 נקודות הפרסום שהוצבו ברחבי הארץ הן חלק מקמפיין היוצא נגד השחתת פנים של נשים המופיעות על גבי שלטי חוצות. את הקמפיין בהשתתפות צחי הלוי ולוסי אהריש, מובילים משרד הפרסום אדלר חומסקי בשיתוף עם שדולת הנשים בישראל, חברת Bria ו- JCDecaux חברת פרסום החוצות המובילה בעולם.

מטרת הקמפיין היא להעלות למודעות את תופעת הדרת הנשית משלטי חוצות, תופעה שההיקפים שלה גדלו בשנים האחרונות ואינה מקבלת מענה ראוי מהרשויות. על פי הנתונים 95% מהתיקים שנפתחו במשטרה בין 2017-2021 נגד השחתת נקודות פרסום נסגרו, ותיק אחד בלבד הגיע לתביעה. בינתיים, בשנים האחרונות מפרסמים וחברות פרסום נמנעים מלפרסם קמפיינים בכיכוב נשים על שלטי חוצות, למשל בירושלים, כדי להימנע מהעלות הכספית הכרוכה בתיקון הפרסומים המושחתים. מי שמשלמות את המחיר האמיתי הן כמובן אנחנו, הנשים, שמודרות מהזירה הציבורית.

שילוט חוצות של רמי לוי בירושלים לאחרי שהושחתו תמונותיהן של מיכל אנסקי ושר פיטנס | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק התעוררות בירושלים
שילוט חוצות של רמי לוי בירושלים לאחרי שהושחתו תמונותיהן של מיכל אנסקי ושר פיטנס | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק התעוררות בירושלים

>> מיכל אנסקי: "אני לא זוכרת שלט חוצות שלי בירושלים שלא הושחת ב-12 השנים האחרונות"

"כבר יותר מעשור שקבוצות קיצוניות מוחקות פנים של נשים מפרסום חוצות בירושלים ובערים נוספות", אומרת מיכל מרזין, מנהלת קריאייטיב באדלר חומסקי, "התופעה ההולכת וגוברת של השחתת הפרסומים אילצה את תעשיית הפרסום והשיווק הישראלית להשלים עם המצב ולהימנע מפרסום דמויות של נשים עקב העלויות הכספיות הכרוכות בהחלפה ותיקון השלטים והמתקנים שניזוקו. התוצאה היא שילדה שגדלה בעיר לעולם לא תראה אישה במרחב הציבורי, לא פוליטיקאית שמתמודדת על תפקיד ציבורי ולא ספורטאית מצליחה שנבחרה להוביל קמפיין. הקמפיין נועד לשים זרקור על התופעה ולדרוש מהעירייה והמשטרה לפעול ביתר נחישות נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי. העלמת נשים אינה הפתרון".

"תופעת השחתת שלטי חוצות עם דמויות נשים היא רק חלק מתופעת ההדרה של נשים מהמרחב הציבורי, המהווה איום של ממש על ההישגים המשמעותיים שהושגו בתחום זכויות הנשים והשוויון המגדרי בישראל", אומרת הדס דניאלי ילין, מנכ"לית שדולת הנשים. "מחיקת פרצופי נשים היא פרקטיקה שמחזקת ומאששת את פעולותיהם של גורמים קיצוניים שמבקשים להעלים אותנו מהמרחב הציבורי. הגענו למצב אבסורדי בו חברות הפרסום נאלצות להימנע מפרסום תמונות של נשים. אין אכיפה ואין הרתעה. הרוב המוחלט של התיקים שנפתחים על השחתת מתקני פרסום נסגרים. הטיפול בתופעה יגיע רק באמצעות הצבת הנושא בראש סדר העדיפויות של משטרת ישראל וגורמי האכיפה השונים. אנחנו נמשיך להיאבק נגד תופעת ההדרה של נשים מהמרחב הציבורי ולא ניתן שיעלימו אותנו".

>> כמה נשים צריכות להירצח כדי שהממשלה תפעל?

"לא ניתן שיעלימו אותנו". קמפיין "משנות את התמונה" של שדולת הנשים | צילום: באדיבות שדולת הנשים
"לא ניתן שיעלימו אותנו". קמפיין "משנות את התמונה" של שדולת הנשים | צילום: באדיבות שדולת הנשים