ביי לפיתה בלי כלום: איך לגרום לילדים שלכן לאכול בריא?

איך משווקים מזון בריא לילדים ולהורים? | צילום: Gettyimages
איך משווקים מזון בריא לילדים ולהורים? | צילום: Gettyimages

ילדים הם הקהל הכי מאתגר קולינרית, כי כידוע הם לא בולעים בקלות כל דבר ש"מוכרים" להם. בעזרת הכתבה הזו תדעי אחת ולתמיד איך לגרום לילדיך לרצות לאכול בריא, ואפילו לאהוב את זה

88 שיתופים | 132 צפיות

דו"ח שפרסם האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים, מצביע על מגמת עלייה בשיעורי ההשמנה בקרב הילדים באמריקה. זו תזכורת מצוינת לכך, שחינוך לתזונה בריאה אפשר להתחיל כבר מגילאים צעירים, ולהביא את המודעות לאכילה רגשית, אכילה מול מסכים, העדפה לשתיית מים, לשים לב למצבי רעב ושובע וכולי.

>> הגוף שלך באמת זקוק לפיצה הזאת או שזו אכילה רגשית?

לנו המבוגרים קל לנו יותר להסביר לעצמנו למה כדאי לנו לאכול בריא ומהן ההשלכות. אבל לילדים שלנו, אוהו, מדובר בקהל המאתגר ביותר. תזונה היא אחד הפקטורים החשובים ביותר בחיי הילדים: היא משפיעה על התפתחותם, בריאותם ואף על מצב הרוח שלהם. בשעה שהביולוגיה שלנו מתכנתת אותנו לאכול כמה שאפשר, כי אחר כך אנחנו עלולים להיות רעבים – המציאות בפועל היא שאנחנו מוקפים במזון, והרבה ממנו איננו כזה שיתרום להתפתחות התקינה של ילדינו.

כמה ג'אנק אפשר לאכול? | צילום: Gettyimages
כמה ג'אנק אפשר לאכול? | צילום: Gettyimages

נכון שהכל היה הרבה יותר פשוט אם במקום שוקולד וחטיפים, ילדים היו חולמים על ברוקולי, קינואה וכרוב ניצנים, אך כיוון שזה לא המצב, נדרשת מאיתנו יצירתיות. כאן, אנחנו כאימהות נכנסות לתפקיד ה"משווק", ואיך נשווק לקהל הכי מאתגר את המוצר הכי מאתגר? כל הטיפים בכתבה הבאה.

נבשל בריא – נחשוב בריא

ילדים הם קהל יעד רגיש ודינמי, שקשה לשנות את הרגלי הצריכה שלו. הם אוהבים ממתקים, חטיפים ומשקאות קלים, אך לצד זאת חשוב לזכור שהם נמשכים למוצרים עם אריזות צבעוניות ודמויות מוכרות, ובזה – לגמרי אפשר להיעזר. כך למשל ניתן לעשות שימוש בקמפיינים שמשלבים כוכבים, גיבורי על או דמויות אהובות על ילדים, עם מסרים על חשיבות התזונה הבריאה. העיקרון המנחה שלכן כשמשווקות מאכל מסוים לילדיכן, הוא ששיווק לילדים מחייב מיזוג בין ערכים בריאותיים לבין קרבה ומשיכה ויזואלית, ודורש יצירתיות וחדשנות.

דוגמה לכך ניתן למצוא באפליקציות ומשחקים המלמדים על תזונה בריאה דרך פעילות מהנה ואינטראקטיבית, או לחלופין קורס דיגיטלי. למשל "My Very Hungry Caterpillar" שמלמד ילדים על תהליך הגדילה של פירות וירקות, או אפליקציה כמו "Toca Kitchen" שבה ילדים יכולים לבשל ולהכין מזונות בריאים באופן וירטואלי, או אפילו קורס ישראלי שנכתב על ידי מחברת תכנית החינוך התזונתי עבור משרד החינוך "אוכלים בריא".

יעילות היא שם המשחק

גם נגישות וזמינות הם היבטים שחשוב לשים עליהם דגש. חברות רבות מציועות מארזי פירות\ירקות חתוכים, שמגדילים את הסבירות שהילדים יתחילו לנשנש פירות וירקות. בין אם אלו מוצרים שאתן משתמשות בהם כשמבשלות יחד עם הילדים, או פשוט שמות במקרר ומקוות שיאכלו. אם האוכל יוגש במארז מפתה – זה יכול לעזור.

לצד זאת, כמובן שהמזון הבריא צריך גם להיות טעים או לכל הפחות כזה ש"מחליק בגרון" (תרתי משמע), כי עוד לא נוצר השיווק שישכנע ילד לשתות משקה עשב נבט חיטה (עדיין).

שתפו את הילדים בבישול

כפי שהזכרנו מוקדם יותר בכתבה, כאשר ילדים מעורבים בתהליך הבישול, הם לא רק לומדים כישורים חיוניים אלא גם נהנים מהחוויה, ומרגישים גאווה בתוצאה הסופית. כך, אחרי שהם הכינו דבר מה, הם יהיו יותר נכונים לנסות את מה שלקחו חלק בהכנתו.

ילדים מתוקים מבשלים | צילום: shutterstock
ילדים מתוקים מבשלים | צילום: shutterstock

הציגו להם את המזון בדרך מעניינת

ילדים אוהבים לשחק ולחוות דברים חדשים גם בזמן האוכל. לכן, הצגת מזונות בצורה יצירתית, כמו יצירת פנים משמחות מירקות ופירות, יכולה להפוך את האכילה לחוויה כיפית ומעודדת. ילדים רבים יתלהבו לנסות "עיניים" של עגבניות או "פה" של מלפפון, ובכך יכירו טעמים חדשים בדרך מהנה ולא מאיימת.

חשוב לזכור גם כן שקיימת חשיבות רבה להדרגתיות וסבלנות בהצגת מזונות חדשים לילדים. ילדים עלולים לדחות מזונות חדשים בפעמים הראשונות, כך שלעיתים נדרשת חשיפה חוזרת ונשנית כדי שיתחילו לקבל ולאהוב אותם. הצגת המזונות בצורה מעניינת ולא "לוחצת" יכולה להפוך את התהליך לחיובי ומוצלח יותר. לכן, כפי שמציגות את המזון בצורה מעניינת, אולי כדאי להפסיק להשתמש ב"איום" המיתולוגי: "אם לא תאכל יבוא שוטר".

>> רוצה לישון טוב יותר ולהיות פחות מדוכאת? תאכלי פחות פחמימות

תנו להם להרגיש שיש להם סיי

השתתפות הילדים בתהליך הבחירה של המזון מגבירה את עניינם ומעורבותם באכילה. זה יכול להיות כמו לבחור יחד בשוק או בסופרמרקט אילו ירקות או פירות לקנות, או לתת להם לבחור בין מספר אופציות של מנות בריאות לארוחת הערב. כאשר ילדים מרגישים שהם חלק מהתהליך, הם יותר נכונים לקבל ולאכול את המזון שבחרו.

ברוקולי זה טעים, ברוקולי זה מדהים 

חשוב להציג בפני הילדים מזונות בריאים, באופן שמדגיש את הטעם הטוב והאיכות שלהם. זה יכול להיות באמצעות הכנת מתכונים שמשלבים ירקות ופירות בדרכים יצירתיות, או על ידי שימוש בתיבולים ורטבים שילדים אוהבים. כך, הילדים לא רק מקבלים את המרכיבים המזינים אלא גם נהנים מהטעם, וזה יעודד אותם לאכול יותר מזונות בריאים בעתיד.

שלבו מאכלים שהם אוהבים עם המאכלים שאתן רוצות לשווק

שילוב של מזונות מוכרים עם מזונות חדשים בארוחה יכול להקל על הילדים לקבל את המזונות החדשים. לדוגמא, אם הילד אוהב תפוחי אדמה, ניתן להכין תפוחי אדמה בשילוב עם ירקות חדשים, ואם הוא מסרב לאכול אורז מלא אז בשלו את האורז המלא עם אורז לבן. השילובים הללו יוצרים תחושת בטחון של המוכר מול החדש, ובמקביל מציגים בפני הילד טעמים ומרקמים חדשים.

>> התאפרת היום? תיזהרי שהדבר הזה לא יהרוס לך את העור

נצלו את הארוחה המשפחתית

ארוחות משפחתיות הן לא רק הזדמנות לאכול יחד, אלא גם הזדמנות ליצור רגעים של למידה וחינוך תזונתי לילדים. נסו להסביר לילדים סביב השולחן על מקורות המזון, הרכיבים השונים והיתרונות הבריאותיים שלהם. זה יכול לעורר עניין וסקרנות אצל הילדים ולעודד הרגלי אכילה נכונים.

גם משרד החינוך אימץ תכנית לחינוך תזונתי. מחברת התכנית עבור משרד החינוך, רויטל אדמוני, אף פיתחה קורס דיגיטלי עבור ההורים שמנחה אותם צעד אחר צעד ומדגים את כל הטכניקות שיגרמו לילדים להכיר ולאהוב מזונות בריאים כמו קינואה, ברוקולי ועדשים.

 הכותבת היא רויטל אדמוני, מנהלת תוכנית הלימודים "אוכלים בריא" למשרד החינוך