נפרדות משנת 2016: אופנה מיידית

"קולקציית ספטמבר" של ברברי | צילום: GettyImages
"קולקציית ספטמבר" של ברברי | צילום: GettyImages

דחיית הסיפוקים הושלמה: עולם האופנה הכריז על מותה של העונה ונותן לנו לקנות ישר מהמסלול

88 שיתופים | 132 צפיות

 

עולם האופנה היה כמרקחה בפברואר האחרון, אז הודיע כריסטופר ביילי, המעצב הראשי של ברברי, על כוונתו למוסס את השיטה המקובלת, לפיה קולקציות מוצגות על המסלול כחצי שנה לפני שהן נמכרות בפועל. מוחות נהדרים חושבים באופן דומה – וכך במהרה הודיעו מעצבים ובתי אופנה נוספים, ביניהם טום פורד, טומי הילפיגר ומייקל קורס, על יציאה למרד זהה. תחת הכותרת "See now, buy now", הוצגו בשבועות האופנה של ספטמבר האחרון קולקציות שהוצעו למכירה מיד אחרי התצוגה, וכך שימרו את הדבר החשוב ביותר כשמדובר בניהול מותג: ניצול מושכל של המונמטום. בעידן בו הכל מתועד ומונצח עוד בטרם סיים להתרחש, השיטה הקודמת, המסורתית, הפכה למנותקת מרוח הזמן. הצרכן, שנחשף לתצוגה בספירה הוירטואלית וברשתות החברתיות, שכח דחיית סיפוקים מהי. הוא רוצה את הבגדים, והוא רוצה אותם עכשיו. אם יאלץ להמתין להם חודשים – קיימים שני תרחישים אפשריים: במקרה הטוב, התלהבותו תתפייד ותפנה מקומה לגחמה אחרת. במקרה הרע – הוא יסור לסניף הרשת המסחרית הקרוב לביתו. משולח רסן לאור המחירים הנגישים, הוא עלול לקנות אסופת חיקויים שינקו השראה במופגן ממה שהוצג על המסלולים, ובכך להשקיט את היצר המשתולל. לא חבל?

"קולקציית ספטמבר" של ברברי | צילום: GettyImages
"קולקציית ספטמבר" של ברברי | צילום: GettyImages

 

מתבקשת ככל שתהיה, ייסודה של שיטה חדשה היא צעד רדיקלי שעוד ישפיע רבות על תעשייית האופנה. היא מהווה מכת מחץ לרשתות, בכך שהיא גוזלת מהן זמן העתקה, ומעלה לסדר היום את שאלת נחיצותם של הקניינים (אם עד כה הם היו אלה שהחליטו איזה מפריטי הקולקציה יתלו על מדפי החנויות, הרי שעכשיו אין בכך צורך). בנוסף, הפוקוס עובר מחנויות הדגל והבוטיקים אל החנויות המקוונות, מעבר שיש לו השלכות מהותיות: העובדה שהפריטים נמכרים לכל יושבי הגלובוס בכל רגע נתון, דורשת התאמה שלהם לתנאי אקלים שונים ולמעשה מבטלת את הצורך בחלוקה לעונות. הגדילו לעשות ברברי, שקראו לקולקציה שלהם "קולקציית ספטמבר"  ולא חילקו אותה לחורף וקיץ, ובכך תרמו להווצרותה של "Season less Fashion". אך מעבר לכך, כמו כפתור הלייק המבשר לגולש כמה העולם אוהב אותו, כך מראים הנתונים ברצפת המכירה הוירטואלית כמה הקהל אוהב את הקולקציה. ובנקודה זו, טמונה תחילתו של שינוי במתווה העיצובי של מה שנראה על המסלול: פחות יצירתי, פנטזיונרי ומשוחרר, ויותר מסחרי ומכוון מכירות.

מה עוד היה לנו בשנת 2016?

התחלנו לדבר על בוטוקס בפינת הקפה בעבודה
הפסקנו להתבייש במחזור שלנו
המילניאלס הרגיזו את כל העולם
הסטוריז השתלטו על הרשתות החברתיות
מגפת ההטרדות המיניות גבתה מאיתנו מחיר יקר
העורכות יצאו למלחמה בבלוגריות
הזן קפיטליזם עשה לנו חשק לעתיד
המגדר יצא מכלל שליטה
לנה דנהאם הפכה מפמיניסטית לפריבלגית מנותקת
והתאהבנו במעצבים סובייטים
אז איך אפשר לסכם את מצב הנשים ברחבי העולם?