יום המודעות הבינלאומי לתסמונת אלכוהול עוברית

גידול במקרי תסמונת האלכוהול העוברית בתינוקות ישראלים

עלייה במקרי תסמונת האלכוהול העוברי בישראל | צילום אילוסטרציה: shutterstock
עלייה במקרי תסמונת האלכוהול העוברי בישראל | צילום אילוסטרציה: shutterstock

בעשור האחרון חל בישראל גידול במספר התינוקות המאובחנים עם תסמונת אלכוהול עוברית. התסמונת נגרמת בשל שתיית אלכוהול בהיריון ועלולה לגרום לפגיעות קשות. למה זה קורה ומה עושים

88 שיתופים | 132 צפיות

 ה- 9/9 הוא יום המודעות הבינלאומי לתסמונת אלכוהול עוברית. מנתונים של משרד הבריאות מסתמן שישנה עלייה מדאיגה בתסמונת האלכוהול העוברי בישראל ובעולם. על פי הערכות משרד הבריאות, בעשור האחרון חל בישראל גידול של כ-5% במספר התינוקות המאובחנים עם תסמונת אלכוהול עוברית. במשרד מסבירים את הנתונים הללו כתוצאה מאימוץ תינוקות מחו"ל מאימהות שמכורות לסמים ולאלכוהול, וכן בשל שינוי בתרבות השתייה של הנשים בארץ, שהלחץ הסביבתי משפיע עליהם. המשמעות של זה היא שכיום נולדים בישראל כ- 200 תינוקות מדי שנה, שנחשפו לאלכוהול במהלך ההיריון, ומתמודדים עם תסמונת אלכוהול עוברית בדרגות שונות.  העלייה היא בינלאומית ובארצות הברית, למשל, מדובר על כ -1% מכלל הלידות של תינוקות שייוולדו עם התסמונת. 

במשך שנים רבות התסמונת לא הייתה מוכרת כל כך לציבור הרחב ומה שגרם להעלאת המודעות בשנים האחרונות היה השיתוף של העיתונאית אריאנה מלמד, בכך שילדיה המאומצים לקו בתסמונת, בשל האלכוהילזם של אימם הביולגית.

התסמונת כוללת קשת של לקויות פיזיות ונפשיות העלולות להתפתח אצל תינוקות שנחשפו לאלכוהול לפני לידתם, במהלך ההיריון. אלכוהול נחשב לאחד החומרים הרעילים ביותר לתהליך התפתחות העובר ועלול לגרום נזק למוח ולאיברים אחרים של התינוק. חשיפה לאלכוהול במהלך ההיריון עלולה לגרום למגוון נזקים בלתי הפיכים לעובר אשר חלקם עשויים לבוא לידי ביטוי רק מאוחר יותר, עם גדילתו של הילד והתפתחותו. 

לא ידוע עד היום מהו המנגנון המדויק דרכו האלכוהול פוגע בעובר, אך בכל מקרה חשיפה לאלכוהול בטרימסטר הראשון גורמת לשינויים מבניים המאפיינים את התסמונת (כגון עיוותים בפנים), ושינויים בגדילה והפרעות של המערכת העצבים המרכזית יכולים להיווצר במהלך כל תקופת היריון.

אצל אדם בוגר, האלכוהול מתפרק בנוכחות אנזים שלא נמצא בעובר, על כן האלכוהול מהווה סכנה חמורה לעובר. השלייה מאפשרת מעבר חופשי לחלוטין של אלכוהול מהאם לעובר לפיכך רמות האלכוהול בדם העובר זהות לרמות בדם האישה ההרה בעת שתיית משקאות המכילים אלכוהול. ככל שהחשיפה לאלכוהול ממושכת יותר, הסיכון לגרימת נזקים לעובר עולה.

תסמונת האלכוהול העוברית עלולה להתבטא בפגיעה במוח, בלב, בגפיים, בעיניים, באוזניים ובאברי המין. בנוסף תהיינה בעיות גדילה, מנת משכל ירודה המלווה בבעיות התפתחות, למידה והתנהגות. אצל נשים שונות אותה כמות אלכוהול עשויה לגרום לנזקים בעוצמה ובממדים שונים. הדבר קשור למצבה התזונתי של האשה ההרה, יכולתה המטבולית לפרק את האלכוהול ושימוש בחומרים טרטוגניים (חומרים העלולים לגרום למומים מולדים) נוספים. בנוסף חשוב לדעת שחלק מהנזקים יתגלו רק בשלב מאוחר יותר.

הגורמים המוסמכים מבקשים להדגיש שאין תקופת היריון שהיא בטוחה יותר לשתיית אלכוהול וישנם מחקרים המעידים כי ילדים שנולדו לאימהות שותות (בממוצע משקה אלכוהולי 1 ליום) עלולים לסבול מבעיות התנהגות או לקויות למידה. שתיה בולמוסית (Binge Drinking), שהיא שתיית ארבע מנות אלכוהול תוך זמן קצר, מהווה סיכון גבוה לעובר. ובקיצור – ההחלטה להימנע משתיית אלכוהול בהריון הינה ההחלטה הטובה ביותר. במידה ואת מתכננת היריון, או לא עושה שימוש באמצעי מניעה, עדיף שתמנעי כליל משתיית אלכוהול. על פי המחקרים עולה כי יש חשיבות להימנע משתיית אלכוהול שלושה חודשים לפחות לפני הכניסה להיריון.

ההגבלה על שתיית אלכוהול נמשכת גם בתקופת ההנקה: ככל שהאם המניקה שותה כמות גדולה יותר של אלכוהול כך הסכנה לתינוק רבה יותר משום שכמות האלכוהול שחודרת לחלב האם זהה לכמות האלכוהול שמצטברת בדמה. בתחילת חייו התינוק אינו מסוגל להתמודד עם אלכוהול, גם לא בכמות קטנה. האלכוהול, שעובר לתינוק היונק בחלב האם עלול לגרום לישנוניות, אי שקט, הפחתה בכמות החלב שנוצרות ופגיעה בעלייה במשקל.

"מניעת התופעה של תסמונת אלכוהול עוברי והגברת המודעות לנושא היא בהחלט בסדר היום הציבורי שלנו", אומרת אסנת לוי, מיילדת בחדר לידה במרכז הרפואי הלל יפה וראש ועדת הסברה בארגון המיילדות בישראל כתגובה לנתונים, "אחת הדרכים לבצע גילוי מוקדם של סיכונים פיזיים וגם נפשיים בקרב נשים בתחילת ההיריון הוא מודל של ליווי היריון רציף שאנחנו מקדמות בימים אלו. הרעיון הוא ליווי רציף בקהילה באמצעות מיילדת, מתחילת ההיריון ועד סופו באופן המשכי מקצועי והוליסטי. ברוח זו המפגש הראשון בין המיילדת לאישה יכלול בין היתר גם שיחה מקצועית בנושא מניעת צריכת אלכוהול. הגישה של המודל כבר מיושמת בהולנד, בריטניה, ניו זילנד, פינלנד ומדינות רבות נוספות. השאיפה שלנו היא לבנות ביחד עם משרד הבריאות, קופות החולים והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, שיטת עבודה מסודרת כך שהליווי הרציף על ידי מיילדת יכלול פרוטוקול טיפול אישי עבור כל אישה במהלך כל ההיריון ולא רק ברגע השיא של הלידה".

 

מורן אטיאס הקשיבה לדוקטור גוגל, הרופא האמיתי מבקש להרגיע