מורן אטיאס הקשיבה לדוקטור גוגל, הרופא האמיתי מבקש להרגיע

מורן אטיאס במסיבת סוף שנה של רנואר | צילום: אור גפן
מורן אטיאס במסיבת סוף שנה של רנואר | צילום: אור גפן

השחקנית הבינלאומית, שנמצאת בהיריון מתקדם, חשפה: "התגלה בבדיקה שיש לי סוכרת היריון". הוידוי זרע בהלה בקרב היריונית. ד"ר מתן אלעמי סוזין, מומחה ברפואת נשים, כאן כדי להרגיע

88 שיתופים | 132 צפיות

השבוע שיתפה בדמעות הדוגמנית מורן אטיאס (41), את עוקביה באינסטגרם, כי אובחנה כסובלת מסוכרת היריון והעובר שלה בסיכון: "החרדות שלי התאמתו, התגלה בבדיקה שיש לי סוכרת היריון, ולפי ד"ר גוגל אחת מההשלכות היא שיכולה להיות פגיעה שכלית בילד או בילדה בהמשך, ויש לזה טיפול, תזונה נכונה והליכות שהפסקתי לעשות וזו טעות שלי".

השיתוף האותנטי של אטיאס רצוף כוונות טובות: "זהו, משתפת בחלק הפחות ורוד של החיים. גם אני מתחזקת מכם. אז ללא פילטר, ארבע בבוקר אני משתפת ומודה לכם ומאמינה שהכל יהיה בסדר". אך למעשה, יש הטוענים כי הסטורי של אטיאס זרע בהלה מיותרת ברשת בקרב נשים רבות. ד"ר מתן אלעמי סוזין הוא מומחה ברפואת נשים ואנדוקרינולוגיה, רופא בכיר בחדר לידה ומנהל יחידת רפואת אם עובר במרכז הרפואי לניאדו, כמו כן הוא מכהן כיושב ראש החברה הישראלית לגינקולוגיה של ילדות ומתבגרות. הבוקר, בעקבות סערת סוכרת ההיריון שהתעוררה בקבוצות נשים רבות בפייסבוק בעקבות הסטורי של אטיאס, פרסם ד"ר אלעמי פוסט בפייסבוק, בו הוא מדגיש מספר נקודות חשובות לגבי סוכרת היריון: "לצערי בנסיון לייצר כותרות נזרעת בהלה מיותרת בקרב נשים רבות. בעקבות הפרסום אנו מקבלים בימים האחרונים תגובות רבות מנשים מבוהלות שאבחנו אצלן או שיש חשד לסוכרת היריון. חשוב לי בהקשר הזה להדגיש מספר נקודות חשובות:

1. שכיחות סוכרת היריון בשנים האחרונות עלתה מ-4% לכ-10% ואפילו בנשים שאין להן משקל עודף. יש קשר ישיר לאי ביצוע מספק של פעילות גופנית ולפיתויים התזונתיים האורבים בכל פינה (מכונות משקה ממותק, מאפים, עוגות וכו').

2. כ- 85% מסוכרות ההיריון ניתן לאזן על ידי שינוי אורח חיים בלבד ורק 15% יזדקקו לטיפול תרופתי. גם אם יש צורך בטיפול תרופתי עדיף לטפל כי למעשה סוכרת שהיא מאוזנת היטב (העובר לא יהיה חשוף לרמות סוכר גבוהות) משיגה תוצאות דומות מאוד להיריון שאינו סוכרתי.

3. סוכרת היריון לא מעלה את הסיכון למומים (בניגוד לסוכרת טרום היריונית שהיא שכיחה פחות).

4. הסיכונים המשמעותיים לעובר בסוכרת היריונית לא מאוזנת נובעים מ"תכנות" של העובר ברחם להיות מבוגר עם נטייה עתידית להשמנת יתר ולתסמונת מטבולית (סיכונים לטווח ארוך). בטווח הקצר מדובר בעיקר על הגדלה לא פרופורציונלית של שריר הלב שעלולה לפגוע בתפקוד הלב וכן לעלייה משמעותית במסת השומן ולמעשה לעובר גדול (מאקרוזומיה). עוברים גדולים מאוד עלולים לסבול מפגיעות במהלך הלידה אם כי גם זה לא מאוד שכיח ועל פי נייר העמדה הישראלי העוסק בסוכרת בהיריון, ההמלצה לניתוח קיסרי במצב זה היא שמשקל העובר המוערך הוא מעל 4250 גרם (כך אנו נוהגים גם בחדר הלידה שאני עובד בו בלניאדו. אני מודע לכך שיש שימליצו על ניתוח קיסרי בסוכרת כבר בהערכת משקל של 4000 גרם). במקרים של סוכרת היריון לא מאוזנת יש גם יותר סיכוי שהיולדת תעבור ניתוח קיסרי דחוף ויותר סיכון לקרעים משמעותיים בתעלת הלידה.

5. אני חוזר ומדגיש!!! עצם העובדה שקבלת "תווית" של סוכרת היריון לא בהכרח אומרת שההיריון שלך מאוד בסיכון. כל עוד הסוכרת מאוזנת היטב התוצאות דומות מאוד להיריון שאינו סוכרתי ורמת הסיכון פוחתת מאוד. לכן חשוב להיות במעקב ולהקפיד על תזונה ופעילות גופנית.

6. חשוב מאוד כי נשים שאובחנו עם סוכרת היריון יקפידו על אורח חיים בריא גם לאחר ההיריון כי כך הן יכולות להפחית סיכון עתידי לסוכרת בשלבים מאוחרים בחייהן וגם לסוכרת היריון בהיריון הבא.

7. מורן אטיאס התייעצה ב"ד"ר גוגל". כך היא טוענת בעצמה. אנו הקמנו קבוצה (הכוונה לקבוצת הפייסבוק הסגורה: בריאות האישה הקבוצה המקצועית – מערכת את) שמטרתה לתת מידע רפואי מבוסס ראיות מדעיות. יש הרבה חומר בקבוצה העוסק בסוכרת היריון שאתן יכולות למצוא כאן (פוסטים ו"לייב"). אנא מכן בבקשה התייעצו בצוות רפואי המבין ומטפל יום יום בנשים עם סוכרת – למען בריאותכן הגופנית והנפשית".