ביום ראשון זה מתחיל: שבוע האופנה תל אביב יוצא לדרך

שי זנקו בתצוגת בננהוט, שבוע האופנה קורנית תל אביב 2022 | צילום: אבי ולדמן
שי זנקו בתצוגת בננהוט, שבוע האופנה קורנית תל אביב 2022 | צילום: אבי ולדמן

שבוע האופנה קורנית FAC תל אביב יוצא לדרך, והשנה הדרך הזו קשה מתמיד. מי המעצבים הישראלים שיציגו השנה, מה מחירי הכרטיסים לתצוגות ואיך קשורים שינויי גיל המעבר שחוותה גלית גוטמן?

88 שיתופים | 132 צפיות

"אני יכול להבין מה זה אישה שיולדת. כל הדרך לכאן היו לי צירים", כך פתח הבוקר  מוטי רייף את מסיבת העיתונאים לקראת שבוע האופנה קורנית FAC תל אביב שיתקיים ב: 19-22 במרץ בהאנגר 11 נמל תל אביב. "זאת התרגשות מאוד גדולה, במיוחד בימים שאנחנו חיים בהם היום. אנחנו חיים במציאות לא קלה, כולם הולכים להפגנות ואני מעלה סטוריז של שבוע האופנה וזה מרגיש מוזר, אבל החלטתי שאני ממוקד ולא נותן לשום דבר לעצור אותנו".

>> רותם סלע מככבת בשבוע האופנה במילאנו

האיש שעומד כבר 12 שנה מאחורי אירוע האופנה הישראלי הגדול מכולם, מגיע השנה לשבוע האופנה טעון רגשית מתמיד. ההיגיון אומר שככל שהפז"ם דופק, כך הפקת שבוע האופנה אמורה לעבור חלק יותר, אבל השנה לראשונה בהיסטוריה של שבוע האופנה – האירוע יתקיים ללא תמיכת משרד החוץ ומשרד התיירות. הסיבה הרשמית: "אין תקציב", כדברי רייף.

המשמעות של החלטת המשרדים הממשלתיים לא לתמוך כלכלית בשבוע האופנה הישראלי, היא שהשנה לא יגיעו עיתונאים זרים, בלוגרים מחו"ל, קניינים ושאר גורמי מפתח בינלאומיים שנחשפים מדי שנה למעצבים הישראלים וחושפים אותם לעולם. ההחלטה הזו אינה פוגעת רק במעצבים הישראלים, אלא גם במדינה עצמה, שבזכות האופנה הישראלית זוכה ליחסי ציבור חיוביים בעולם – וכעת היא זקוקה להם מתמיד.

בהמשך לכך, השנה גם לא תתקיים תצוגה של מעצב/ת בינלאומי/ת מחו"ל בערב הגאלה של פתיחת שבוע האופנה.

ינקי ונטף | צילום: אבי ולדמן
ינקי ונטף | צילום: אבי ולדמן

"אני לא אדם פוליטי", מצהיר רייף, "ותמיד השתדלתי לא לקחת צד פוליטי כי בשבוע האופנה יש הכל מהכל. אני מודה שהשנה לא הזמנתי אף צד מהממשלה למעט אשת הנשיא שתעניק את פרס מפעל חיים להגר אלמביק". רייף מספר כי מעצבים שפנו אליו בבקשה להביא מחאה על המסלול בנוגע להפיכה המשטרית ובכלל, יקבלו חופש מלא לעשות זאת.

"הגוף שלי רועד מהקושי להביא את הדבר הזה", הוא משתף באתגרים ובקשיים שמורגשים השנה יותר מתמיד, "שבוע האופנה עולה הרבה מאוד כסף, זה לא סוד שאנחנו ממנים את רוב המעצבים הצעירים, אין להם שקל. זאת השנה ה-12 שאני עושה את זה. זאת קריעת תחת, אבל לשים את הגאווה והיצירה הישראלית בפרונט זאת חובתי האישית".

אז מה הלו"ז?

לוח התצוגות של שבוע האופנה מגלה כי הרבה מאוד מעצבים צעירים תפסו את המקום של המעצבים הוותיקים. ברשימת הוותיקים מככבים אלמביקה, טובהל'ה, אלון ליבנה, משכית, שחר אבנט ועידן לרוס. ברשימת המעצבים הצעירים נמצאים שמות מבטיחים כמו דוד וקסלר, ינקי ונטף, מונה ליזבט, רותם שאול והאוס אוף ג'אפה של צמד המעצבים גולן פרידמן ואדי גברילידיס, כאשר לא מעט תצוגות נעשות בשיתוף אמנותי עם חברת קורנית דיגיטל, השותפה העיקרית של שבוע האופנה.

"אנחנו רוצים להציג כשרונות חדשים", אומר רייף, "וגם השנה לתת דגש על ערכים של גיוון וקבלת השונה".

מוטי רייף | צילום: רונן אקרמן
מוטי רייף | צילום: רונן אקרמן

ערב הגאלה החגיגי יתקיים ב-19 במרץ, בו יוענק פרס מפעל חיים למעצבת הגר אלמביק ותתקיים תצוגה של אלון ליבנה. עוד בתוכנית האמנותית: מופע של "כחולות", מופע מחול של נשים בגיל 75 ומעלה. אגב, ליבנה יציג תצוגה נוספת של אותה הקולקציה לקהל הרחב במהלך שבוע האופנה, במסגרת התצוגות אליהן ניתן לרכוש כרטיסים מראש. אי אפשר שלא לתהות האם מדובר בנגזרת נוספת של הקשיים המרחפים השנה מעל שבוע האופנה.

אותה תהייה מתעוררת גם נוכח התצוגה של מותג ההלבשה התחתונה הישראלי FIX, רשת אופנה מסחרית למהדרין, ונוכח התצוגה בחסות קבוצת עזריאלי שמפגישה בין פאשניסטות ו"משפיעניות רשת מהצד הטוב", כדברי רייף, שמוכרות את בגדיהן באתר E-Fashionista, ויציגו על המסלול בגדי יד שנייה שעברו מיחדוש. "אני מעדיף לעבוד עם מה שיש ולא עם מה שאין", אומר רייף ומספר כי כל הדגמים הממוחדשים ימכרו אחרי ההצגה, כאשר ההכנסות יועברו לקרן "אימהות" ע"ש דוגמנית העבר המיתולוגית פינצ'י מור ז"ל, שמטרתה לעזור לאימהות חד הוריות.

האג'נדה היא חלק בלתי נפרד מלוח התצוגות. מלבד אירוע התרמה לעמותת רוח נשית, השנה מושק מיזם חדש בשם FAC (ראשי תיבות של Fashion, Agenda, Community). במסגרת המיזם סלבס שונים ישתתפו במגוון פאנלים שמטרתם להעלות מודעות חברתית ולייצר שיח, כאשר השנה הנושא הנבחר הוא בריאות האישה. המיזם כולל 11 אירועי תוכן בני 20 דקות שיתקיימו כהקדמה לחלק מהתצוגות ומבוססים על חוויות אישיות. כך למשל, תעביר גלית גוטמן פאנל על גיל המעבר, ותום חיימוב המוכר מ"האח הגדול" יעביר פאנל על פסוריאזיס. יעל בן ישראל, עורכת ראשית של שבוע האופנה ומנהלת התוכן של FAC מבטיחה: "האירועים הללו נבנו במלאכת מחשבת והם ישזרו בצורה עדינה ואלגנטית בלו"ז".

>> ענת לב-אדלר: "אמרתי לרופא – אני לא צריכה כדורים, אני צריכה את האסטרוגן שלי חזרה"

אהרון גניש | צילום: @haydonperrior
אהרון גניש | צילום: @haydonperrior

בדומה לשנים קודמות, גם השנה האג'נדה לא פוסחת על הדוגמניות והדוגמנים שיצעדו על המסלול. בעוד שברחבי העולם אנחנו עדות לחזרה למודל הרזון כמודל היופי, רייף מקפיד להמשיך עם עיקרון הגיוון. "כל השנים נדפקנו כולנו כי הראו לנו מודל אחד, אז זה שבעולם חוזרים היום לרזון? זה שדיור רוצים להעלות ילדה בת 15 שדופה?", הוא אומר, "מעולם לא הסתכלתי מה אחרים עושים וזה לא מעניין אותי. אני יודע שהמגמה בעולם חוזרת אחורה, אבל אני באמת מאמין שלתעשיית האופנה יש תפקיד. המגוון זה חוק אצלי, ויש מעצבים שלא השתתפו בשבוע האופנה כי הם לא זרמו איתו. אין תצוגה שלא יהיה בה לפחות 30-50 אחוז מגוון. לא רוצה נשים מבוגרות על המסלול? אז יש מגוון של גובה, צבע ומבנה גוף. תקראו לי ארכאי, אני לא".

לוח התצוגות המלא בשבוע האופנה:

לו"ז התצוגות שבוע האופנה קורנית תל אביב 2023 | צילום: יח"צ
לו"ז התצוגות שבוע האופנה קורנית תל אביב 2023 | צילום: יח"צ

מחירי הכרטיסים לתצוגות הם 100-400 ש"ח, מכירת הכרטיסים באתר של האנגר 11. שבוע האופנה ישודר במלואו בערוץ האופנה הישראלי, ערוץ 69 ב-HOT וב-yes.