"קיבלתי חוזה מרוברטו קוואלי שאי אפשר היה לסרב לו"

ידע להפוך אישה לגדולה מהחיים. רוברטו קוואלי והיידי קלום. 2014 | צילום: gettyimages
ידע להפוך אישה לגדולה מהחיים. רוברטו קוואלי והיידי קלום. 2014 | צילום: gettyimages

הבשורה על לכתו של מעצב העל האיטלקי רוברטו קוואלי היכתה את עולם האופנה. בריאיון ל"את" מספר המעצב הישראלי, יניב פרסי, שזכה להכיר אותו מקרוב, מה הוא למד ממנו ואיך זה לעבוד לצד אגדת אופנה?

88 שיתופים | 132 צפיות

בסוף השבוע האחרון נפרדנו מרוברטו קוואלי, מעצב העל האגדי האיטלקי, שהפך את האופנה גם לרוקנרול וגם לקאלסיקה על זמנית. סלבס איי-ליסטיות מחו"ל (מטיילור סוויפט ועד קים קרדשיאן) ומהארץ (ממעין קרת ועד שלומית מלכה) דיגמנו את העיצובים שלו, שכיכבו כמובן גם בשלל סרטים וסדרות. קוואלי נחשב למלך החיות של ההדפסים והמציא את ג'ינס הסטרץ'. הוא אהב את ישראל, ביקר כאן ופתח את שבוע האופנה בתל אביב, אי שם ב-2012. קוואלי עבד עם מעצבים ישראלים, כמו ויוי בלאיש, תמרה יובל ג'ונס, וגם עם המעצב הישראלי הבינלאומי יניב פרסי, שמספר לנו בריאיון הבא, איך זה לעבוד עם אגדת אופנה. 

>> תכירו את סאן מזרחי, הדוגמנית הישראלית של זארה שגרמה לסערה עולמית

על ריצוף השיש המנומר בבית המרשים ביפו של המעצב הישראלי הבינלאומי יניב פרסי (46), מתנוססת חותמת של רוברטו קוואלי. הריצוף עצמו הוא ממותג ההום סטייל של מעצב העל האיטלקי, שהלך לעולמו בסוף השבוע האחרון.  

רוברטו קוואלי | צילום: gettyimages
רוברטו קוואלי | צילום: gettyimages

בהרבה מובנים קוואלי היה עבור רבות ורבים, וביניהם גם פרסי, מורה ומקור השראה. פרסי פגש את קוואלי לראשונה בשנת 2008: "הייתי בן 27 אחרי לימודים בשנקר ועבדתי כמנהל קריאטיבי בחברת ג'ורג' רץ', חברה צרפתית ותיקה", נזכר פרסי. "הייתי מיודד עם אליסה פלומינו, מי שהייתה מנהלת העיצוב של ג'ון גליאנו ושל דיור. פלומינו קיבלה הצעה לעבוד בבית האופנה של רוברטו קוואלי וביקשה שאבוא לעבוד איתה. מבחינתי זה היה וואו, הייתי אמנם חדש בחברה הצרפתית, אבל מהר מאד קיבלתי חוזה מקוואלי שאי אפשר היה לסרב לו". 

מותו של קוואלי מסמל דור שהולך ונעלם

קוואלי לא היה רק בית אופנה גדול וחשוב, אלא שמו הלך לפניו גם בזכות הטקסטיל שהוא ייצר בעצמו, כולל חברת הדפסה משלו, והמותג מכר את הטקסטיל לכל העולם. "המקום דרש מקצוענות ומרגע שהתקבלתי התחלתי ללמוד איטלקית מקוואלי", ממשיך פרסי. "כשאני מסתכל על עולם העיצוב אני רואה דור הולך ונעלם; קרל לגרפלד, ויויאן ווסטווד, ז'יבנשי ועכשיו קוואלי. כמה עצוב".

קים קרדשיאן עם שמלה של רוברטו קוואלי | צילום: gettyimages
קים קרדשיאן עם שמלה של רוברטו קוואלי | צילום: gettyimages

כאמור, רוברט קוואלי המעצב האיטלקי האגדי, שאהב את ישראל, נפטר בסוף השבוע האחרון בגיל 83.5 ממחלה קשה. תעשיית האופנה העולמית כולה מבכה על מותו של המעצב הייחודי שכולם אהבו לאהוב: את התפירה המוקפדת והמשובחת, המקוריות והוורסטיליות, המעבר בין דגמי עלית ליומיומים והנגיעה הסקסית הייחודית שלו, ועד המשחק הנהנתי שלו עם הדפסי חיות – קוואלי סימל באופנה שלו את החיים הטובים, ואתן בטח זוכרות את העיצובים המדהימים שלו שכיכבו בסקס והעיר הגדולה.  

"היה לו סטאר קוואליטי ובצעירותו היה חתיך מאוד עם סטייל משלו. גם כשהוא התבגר והשמין הייתה לו נוכחות כובשת וכריזמה עצומה. הוא התחבר לכולם עד אחרון המנקים"

 

קוואלי פרש בשנת 2015 והמעצב הראשי כיום של המותג הוא פאוסטו פואיזי. חוץ מאימפריית אופנה, קוואלי השאיר גם מותג  בישום, וודקה, משקפי שמש, ועיצוב לבית. הוא נפטר בביתו בפירנצה, המקום בו נולד ובו חי כל חייו. הוא הותיר שישה ילדים, כולל פעוט בן שנה מבת זוגתו ב-15 השנים האחרונות, הדוגמנית והשחקנית השוודית, סנדרה ברגמן נילסון.  

בלה חדיד עם שמלה של רוברטו קוואלי | צילום: gettyimages
בלה חדיד עם שמלה של רוברטו קוואלי | צילום: gettyimages

כשגזרה פוגשת טקסטיל

בעברו הרומנטי, סיפור אהבה עם המעצבת והדוגמנית הישראלית חווה לוי, ומי שהייתה מלכת היופי של ישראל לשנת 69'. בזכות לוי, קוואלי הכיר את המעצבת הישראלית תמרה יובל ג'ונס, שעבדה איתו לאורך מספר שנים. אשתו הראשונה הייתה סילוואנלה, ממנו נולדו שני ילדיו והם התגרשו  כעבור עשור. אשתו השנייה הייתה אווה דירינגר, מיס אוסטריה לשעבר וסגנית מיס יוניברס לשנת 77', נולדו להם שלושה ילדים והם התגרשו כעבור 30 שנה.

ספר על הקולקציה הראשונה שלך עם קוואלי.
"היא הייתה בהשראת אפריקה וגרטה גרבו. התפקיד שלי היה לפתח את הטקסטיל ולהתאים אותו לגזרות  כלומר, גזרה פוגשת טקסטיל. בקוואלי אהבו עורות ופרוות והתחלתי לעשות ציורים. קיבלתי ממנו כלים כמעצב שאני מיישם בעבודתי היום ואת היכולת לחבר בין הדפסים לצבעים. כשהגעתי לקוואלי, הייתי יותר מונוכרומטי, קיבלתי ממנו גם את התעוזה לא לפחד, להדגיש קימורים ולהשתולל עם צבעים".

כשהתחלת לעבוד אצלו, איזה רושם קיבלת ממנו?
"רוברטו קוואלי היה הפנים של  החברה. היה לו סטאר קוואליטי ובצעירותו היה חתיך מאוד עם סטייל משלו. הוא היה מגיע לעבודה בלבוש אלגנטי, וגם בג'ינס ומוקסינים עם חולצה מכופתרת פתוחה וסיגר בפה. גם כשהוא התבגר והשמין הייתה לו  נוכחות כובשת וכריזמה עצומה. הוא התחבר לכולם עד אחרון המנקים. הוא עצמו לא היה מגיע הרבה. הוא טייל בעולם, אהב מאוד הפלגות. אשתו אז, אווה ניהלה הכל יחד עם אחד הבנים. בזמנים שנפגשנו, תמיד התעניין לשלומי. התרשמתי שהוא נהנתן שאוהב את החיים, איש של אנשים עם המון הומור. למרות שהוא התחתן והתגרש מספר פעמים הוא הצטייר כאיש משפחה. 

"למדתי מקאוולי איטלקית וקיבלתי ממנו את התעוזה לא לפחד, להדגיש קימורים ולהשתולל עם צבעים"

 

וכמעצב?
"האישה האידיאלית של קוואלי היא כזאת שלא דופקת חשבון, שהולכת עד הסוף, גם מבחינה רומנטית, וגם פרובוקטיבית. הוא ראה בעיני רוחו אישה איטלקיה חזקה, הייתי אפילו אומר, גדולה מהחיים. הגזרות היו מוקפדות חטובות וסקסיות עם אמירה ברורה בחתימת ידו".   

איך עוזבים משרת חלומות כזו?
"באותם ימים לא יכולת לקבל דרכון זר, היום כבר יש לי אזרחות אירופאית, אבל אז התחילו להתעורר קשיים עם ויזת העבודה שלי. בקוואלי ניסו להילחם עבורי, בסוף נשארתי שנה וחצי והמשכתי הלאה. לימים פרשתי כנפיים והיום יש לי חנויות שלי בארץ, בארצות הברית, בקנדה ובספרד".   

איך לדעתך תראה החברה בלעדיו?
"אני חושב שהחברה תמשיך לשמור על המורשת שלו, ה-די.אן.איי שלו ישאר, אבל החברה תלך גם למחוזות חדשים".

טיילור סוויפט לובשת רוברטו קוואלי | צילום: טוויטר swifferupdates@
טיילור סוויפט לובשת רוברטו קוואלי | צילום: טוויטר swifferupdates@
התחבר לכולם עד אחרון המנקים. רוברטו קוואלי והיידי קלום. 2014 | צילום: gettyimages
התחבר לכולם עד אחרון המנקים. רוברטו קוואלי והיידי קלום. 2014 | צילום: gettyimages
מעין קרת לובשת רוברטו קוואלי | צילום: אינסטגרם maayan_keret@
מעין קרת לובשת רוברטו קוואלי | צילום: אינסטגרם maayan_keret@
למד איטלקית מקוואלי. יניב פרסי | צילום: עידן כהן
למד איטלקית מקוואלי. יניב פרסי | צילום: עידן כהן