פרויקט תקווה

לילי בן עמי: "מאז הרצח של מיכל, חלק ממנה נמצא בתוכי"

לילי בן עמי | צילום: שרון גבאי
לילי בן עמי | צילום: שרון גבאי

מיכל סלה ז"ל נרצחה על ידי בן זוגה, מתוך השבר הנורא קמה לילי בן עמי במטרה למנוע מקרי רצח מכאיבים ומיותרים כמו של אחותה. אופטימיות קוסמית - פרויקט מיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות
איור: Shutterstock
איור: Shutterstock

"בראש השנה אשתקד, ישבנו בחיק המשפחה בחצר ההורים, האחיות והאחים, כולל מיכל ז"ל, אלירן הרוצח ובתם התינוקת. היה צחוק של ילדים ושום דבר לא בישר על כך שהחיים שלנו עומדים להתהפך. כעבור שלושה ימים הוא רצח את מיכל וחזרנו לאותה חצר, כדי לשבת שבעה. הרצח שלה היה כרעם ביום בהיר. באותו ערב בילינו שתינו יחד, זה היה ערב כיפי ומיכל הייתה מאושרת. היא לא ידעה שהיא בסכנת חיים, בבית שלה לא הייתה אלימות פיזית. אצל מחצית מהנרצחות, מתברר, לא הייתה אלימות כזאת. היום אני יודעת שהיא רצתה להתגרש כי הוא כיבה את האור שלה. הוא היה קנאי לה בצורה אובססיבית. כדי להציל חיים, המשפחה שלנו הסכימה להיחשף ולחשוף את סיפורה של מיכל.

הקמתי את עמותת פורום מיכל סלה השנה, במטרה להציל חיים ולמנוע אלימות כלפי נשים באמצעות חדשנות וטכנולוגיה. אני מאמינה שהטכנולוגיה יכלה להציל את מיכל. העמותה פועלת ללא מטרות רווח. אני נמצאת בתפקיד היו"ר בהתנדבות וזהו עיקר עיסוקי היום. יש לנו כ־70 בעלי תפקידים בעמותה, רובם בהתנדבות, ומאגר של כאלף מתנדבות וכ־20 אלף חברים בקהילה שנוצרה ברשת, כולל כחצי מיליון חשיפות חודשיות. האירוע הראשון שהפקנו נערך בבית הנשיא, במעמדו ובנוכחות שרים ובכירים מענף ההייטק. האירוע היה הצלחה מסחררת וזכה לתהודה עולמית, וכעת אנחנו מגבשים ומקדמים פתרונות מצילי חיים, בין השאר תוכנית 'אקסלרטור מיכל סלה' עם עמותת בוגרי 8200, פרויקט 'כלבי מיכל סלה' להצמדת כלבי הגנה לנשים מאוימות, פרויקט 'הסיירת' בשיתוף יוצאי שב"כ, מחקר עולמי בנושא אלימות עבור האו"ם ועוד.

"מדי יום אני מקבלת פניות מנשים שמשתפות איך חייהן ניצלו בזכות המודעות שעוררה מיכל. זה יוצק משמעות למוות המיותר, החורך והאכזרי של אחותי הקטנה"

היעד הסופי שלנו בפורום מיכל סלה הוא אפס נרצחות בשנה. אנחנו לא מחכות שיצילו אותנו. אנחנו חוצבות תעלות ופוסעות במסע מרגש, מחזק ומרפא להצלת חיים. בסוף המסע הזה נחיה בעולם עתידני שבו יהיו פתרונות חדשניים מצילים חיים בתוך הבית. בסופו נתקדם מהמציאות המייבשת שמותירה מאחור את הנושא של רצח נשים ואלימות בתוך המשפחה, אל מציאות שבה ישראל היא חוד החנית בנושא, בדיוק כמו בעולמות הלוחמה בטרור והסטארטאפים.

בינתיים, מדי יום אני מקבלת פניות מנשים שמשתפות איך חייהן ניצלו בזכות המודעות שעוררה מיכל. זה יוצק משמעות למוות המיותר, החורך והאכזרי של אחותי הקטנה.

מימין: מיכל סלה ז"ל, משמאל: לילי בן עמי | צילום: באדיבות לילי בן עמי
מימין: מיכל סלה ז"ל, משמאל: לילי בן עמי | צילום: באדיבות לילי בן עמי

מאז הרצח יש בתוכי תחושה שקשה להגדירה במילים. חיבור נשמתי. כל השנים היינו שונות מאוד, מיכל ואני, ועכשיו אני מרגישה כאילו חלק ממנה נמצא בתוכי. הרצח שלה גרם לי לראות דברים שלא ראיתי קודם ולגעת בעולמות שלה. מתוך השבר הגדול והבלתי נתפס, מיכל הרימה אותי. היא הייתה אדם שרואה אותך ומרים אותך, וכל מה שאני עושה היום הוא באור של מיכל.

את בתה התינוקת של מיכל מגדלת אחותנו ליאת, היא האימא של מטה. מיכל היא האימא של מעלה, שתמיד תהיה איתה בלב. לתינוקת יש סיפור חיים שקשה לגדול איתו, אבל יום אחד היא תקרא על מיכל ותהיה גאה. היא תדע שהאור של אימא שלה רק גדל והתעצם והוא מציל חיים".

לילי בן עמי (40), יזמית חברתית, אקטיביסטית ומרצה בכירה ליזמות, מגדר וחינוך. השנה הקימה את עמותת פורום מיכל סלה להצלת חיים ומיגור האלימות במשפחה באמצעים טכנולוגיים