לילי בן עמי: "כשאני רואה קמפיין שאומר 'קומי, לכי, תהיי אמיצה', אני כועסת"

לילי בן עמי מייסדת פורום מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות המצולמת
לילי בן עמי מייסדת פורום מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות המצולמת

לילי בן עמי לא מוצאת מנוח מרגע הירצחה של אחותה מיכל סלה ז"ל. אחרי שגייסה למאבק באלימות נגד נשים את פייסבוק וגוגל, חוברת העמותה שהקימה לשיתוף פעולה מוזיקלי מרגש עם זאפה

88 שיתופים | 132 צפיות

שנתיים וחמישה חודשים חלפו מאז הירצחה של מיכל סלה ז"ל, על ידי מי שהיה בן זוגה ואבי בתה התינוקת, אלירן מלול. בשבוע שעבר קיבלה אחותה לילי בן עמי חלק מחפציה האישיים של סלה ז"ל, שנלקחו מהדירה על ידי המשטרה אחרי הרצח כראיות במשפט.

>> לילי בן עמי: "מאז הרצח של מיכל, חלק ממנה נמצא בתוכי"

"ההמתנה לקבל את החפצים הייתה קשה מאוד", אומרת בן עמי, פעילה חברתית ותיקה ואישה נדירה שהקימה את עמותת "פורום מיכל סלה" במטרה למנוע את הרצח הבא.

המועקה הקשה ותחושת ההפסד של מה היה אילו, לא מרפה. "עד עכשיו לא הייתה לנו גישה לחפצים האישיים, כמו הטלפון והיומן שהיא כתבה. לפני כל דיון פנינו והתחננו לקבל את חפציה ואת תיק החקירה, להבין מה קרה. לרוצח נתנו לעיין בכל זה ולנו לא, כי ככה זה בחוק הפלילי – הנאשם צריך להגן על עצמו ואילו אנחנו, נפגעי העבירה, לא צד במשפט", היא משתפת.

בן עמי מספרת שבמשך חודשים ארוכים אחרי הרצח, היא ניסתה לחבר את הפאזל כדי להבין מה קרה. "בניגוד לרוב הנרצחות, למיכל היה קול", היא אומרת בהתייחס ליומן שלה. "היא כתבה יומנים כל חייה, והיא כתבה גם רגע לפני הרצח. מיכל רצתה להיפרד ממנו אבל לא שיתפה אותנו, היא לא רצתה להדאיג אותנו ורצתה להיפרד יפה. היא אמרה לו – ננשום עמוק, נעשה את זה בהדרגתיות, בהתחלה נישן בחדרים נפרדים ובהמשך נתגרש. הילדה שלנו תדע ששנינו אוהבים אותה, גם אם אנחנו לא אוהבים אחד את השני".

מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות לילי בן עמי
מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות לילי בן עמי
קברה של מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות לילי בן עמי
קברה של מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות לילי בן עמי

אבל כידוע, לסיפור של סלה ז"ל יש סוף מר ומכעיס. "אלירן לא הסכים להיפרד", ממשיכה בן עמי, "הוא איים עליה 'אם תעזבי אותי אני אתאבד'. נשים באלימות הן בשבי, הן הולכות על ביצים בתוך הבית שלהן. את בן הזוג האלים אני מכנה טפיל, והטפיל מכור לשליטה בבת זוגו. זו לא אהבה, אלא שליטה. כשהיא מבקשת להיפרד, הטפיל מרגיש כמו נרקומן שלקחו לו את הסמים. זה הרגע הכי מסוכן וקטלני. לכן, כשיש אובססיביות בזוגיות, אסור להיפרד לבד. חשוב לשתף ולהתייעץ עם מומחית אלימות במשפחה במוקד 118. כשאני רואה קמפיין שאומר 'קומי, לכי, תהיי אמיצה' אני כועסת, כי זו הנחיה סטריאוטיפית ומסוכנת".

מדוע?
"בסיטואציה הזו האישה היא החלשה, היא מפחדת לצאת מהזוגיות עם הטפיל – ובצדק. קחי לדוגמא את גלעד שליט כאשר היה בשבי חמאס, מה היה קורה אילו הוא היה מנסה ללכת? היו יורים לו בראש. לכן ההנחיה היא – קודם כל תשתפי. הפחד, הבושה, והשתיקה מדשנים את שורשי הרוע. הרוע צומח פרא כשאת פוחדת, שותקת ומתביישת. ביום הרצח, מיכל עשתה לק ג'ל בקניון. האישה שעשתה לה את הטיפול, לורן שמה, סיפרה לי שמאז הרצח היא חלמה כל יום את אותו חלום. בחלום מיכל מגיעה אליה לקליניקה ואז נכנסת חברה משותפת שלהן ושואלת את מיכל כל מיני שאלות: מה שלומה, איך התינוקת, איך הנישואין, האם טוב לה איתו. ולמה זה משמעותי בעיניי? כי צריך להתעניין וגם לדחוף את האף. זה יכול להציל חיים".

מאז הרצח של אחותה, מקדישה בן עמי את כל מרצה לפעילות הפורום, במטרה לתת כלים ולסייע לנשים ששבויות בביתן שלהן לצאת בביטחון. היעד הוא אפס נרצחות בשנה. "בחזון שלנו, יבוא יום וכולנו נגיד לנכדים שלנו שפעם הייתה כאן תופעה של רצח נשים והיום כבר לא", היא אומרת. "רצח נשים בביתן זו לא גזירת גורל. אני הייתי עם מיכל שעה וחצי לפני שנרצחה, ועד עכשיו קשה לי לתפוס את מה שקרה. לא העליתי על דעתי שדבר כזה יכול לקרות. זה כמו שהיו אומרים לי שחייזרים יחטפו את אחותי, זו לא מחשבה שאפשר לדמיין. היום אני יודעת שאפשר היה להציל אותה. אילו פורום מיכל סלה היה קיים לפני שלוש שנים – מיכל הייתה חיה".

מיכל סלה ז"ל ולילי בן עמי | צילום באדיבות המשפחה
מיכל סלה ז"ל ולילי בן עמי | צילום באדיבות המשפחה

"ההתמודדות עם אלימות במשפחה מעלה תמונה קשה", ממשיכה בן עמי, "כל הפתרונות הקיימים הם בדיעבד, וכולם על כתפי הקורבן, גם במקרים של אלימות קשה. פניה למשטרה, למקלט או לרווחה – כל הפתרונות הם אותם פתרונות כבר 50 שנה. היכן המניעה מראש? הניבוי של האסון? בכל תחום אחר שיש בו סכנת חיים יש גילוי מקדים למניעה. טרור, קורונה, תאונות דרכים – בכל התחומים האלה מלמדים אותנו מה הסימנים, אבל רק לא באלימות במשפחה, למרות שהמחיר הוא חיי אדם. איך זה יכול להיות? מדובר בתופעה רחבה מאוד, פונות אלינו לפורום מיכל סלה מעל 30 נשים ביום. חייבים להתעורר".

על הרוצח נגזר מאסר עולם ונשללה ממנו האפוטרופסות על הבת. "הוא כבר לא אבא שלה", אומרת בן עמי, "התיקון לחוק האפוטרופסות הוא הצלחה היסטורית. לפני שנה אני פניתי לח"כ גדעון סער ושיתפנו פעולה עם ח"כ עודד פורר וכך החוק עבר. על פיו, אישום ברצח בת זוג, ניסיון לרצח בת זוג או אונס של צאצא, גורר אוטומטית איבוד אפוטרופסות של ההורה שעשה זאת".

"נשים באלימות הן בשבי בתוך הבית שלהן. את בן הזוג האלים אני מכנה טפיל, והטפיל מכור לשליטה בבת זוגו. זו לא אהבה, אלא שליטה. כשהיא מבקשת להיפרד, הטפיל מרגיש כמו נרקומן שלקחו לו את הסמים. זה הרגע הכי מסוכן וקטלני"

 

התינוקת שהייתה בת שמונה חודשים בעת הרצח, חגגה כבר יום הולדת שלוש והיום היא הילדה הרביעית במניין ילדיה של ליאת פריימן, אחותה של מיכל שמגדלת אותה יחד עם האיש שלה, ירדן. הילדה קוראת לליאת וירדן אימא ואבא. "היא מזכירה את מיכל והיא ילדה שמחה ואוהבת חיבוקים", מספרת בן עמי. "היא כבר הייתה בקבר אימה, הביאה לה ציור לשם. היא זוכרת את אימא מיכל ושואלת עליה".

מאז הקמת פורום מיכל סלה במאי 2020, הצליחה בן עמי לרתום למגרש האלימות במשפחה בכירים בממשל לצד מומחי הייטק ולוחמה בטרור. "בימים אלה אנחנו יוצאים לפיילוט עם המשרד לביטחון פנים", היא מספרת, "המשרד אישר שני פרויקטים מצילי חיים שלנו. הראשון הוא פרויקט 'כלבי מיכל סלה', שספק לנשים כלבי שמירה והגנה ומאפשר להן את החופש לנוע ללא פחד. העלות של כלב כזה היא 70 אלף ש"ח, כאשר גם הכלב וגם האישה עוברים הכשרה פרטית ייחודית על ידי בוגרי יחידת עוקץ של צה"ל. הפרויקט השני הוא 'סיירת מיכל', המספק חבילות אבטחה והרתעה ביתיות לנשים שנמצאות תחת איום. החבילה כוללת מצלמת אבטחה ולחצן מצוקה, סייר שמגיע מיידית 7\24 אם מתקבלת קריאה, שיעורי הגנה עצמית ומשרד עורכי דין שישלח בשמה מכתב התראה למאיים".

ב-7 במרץ יתקיים אירוע גיוס כספים מיוחד בוועידת המשפיעניות של קשת 12 – יזמיות של סטארטאפים מצילי חיים שנולדו במסגרת התוכניות של פורום מיכל סלה, יוכלו לגייס השקעות כספיות לפיתוח המיזמים שלהן. בחודש מאי תיערך בפעם השלישית תחרות האקתון מיכל סלה SAFE@HOME בבית הנשיא. זו תכנית הדגל השנתית של הפורום – תחרות המתכנתים היחידה בישראל להצלת חיים ומניעת אלימות במשפחה באמצעות טכנולוגיה. להאקתונים קודמים נרשמו כ-3,000 מתכנתים, ובין המשקיעים והשותפים לעשייה נמנו גוגל, פייסבוק, אמדוקס ומיקרוסופט. הגמר החגיגי ייערך ביום ההולדת של סלה ז"ל.

רוקדת כאילו אף אחד לא מסתכל. מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות לילי בן עמי
רוקדת כאילו אף אחד לא מסתכל. מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות לילי בן עמי

במסגרת חודש האישה הבינלאומי שחל כעת, יזמה קבוצת זאפה מגוון פעילויות ושיתופי פעולה תחת השם "Ladies Muse" – חודש של נשים יוצרות במפגן העצמה נשית, מסרים חברתיים, הופעות חיות ואירוע התרמה לפורום מיכל סלה. ערב גאלה חגיגי יפתח את אירועי החודש עם תערוכת צילומים של 32 הזמרות והיוצרות המובילות בישראל שצולמו על ידי הצלם ויוצר התוכן עידו איז'ק. בסוף החודש התמונות יוצעו למכירה וכל ההכנסות יועברו לפורום.

במסגרת שיתוף הפעולה עם קבוצת זאפה, קבוצת מי עדן יצרה סדרת בקבוקים במהדורה מוגבלת שעל התוויות מודפסים משפטי העצמה של זמרות מובילות שנרתמו למהלך, בהן מירי מסיקה, ריקי גל, אורית שחף ועוד. יש גם בקבוק עם מילותיה של סלה ז"ל: "המסע הזה טומן בתוכו אור, צבע וטוב. רק קחי וחייכי". הבקבוקים יימכרו ברשת ארומה אספרסו בר, וההכנסות יוקדשו לפעילות הפורום.

"מוזיקה הייתה אהבתה הגדולה של מיכל", מספרת בן עמי, "היא הייתה הראשונה שקמה לרקוד, היא הייתה רוקדת בשמחה גדולה של אהבת החיים. היא תמיד נהגה ללכת לפסטיבלים והופעות, וכשהיא הייתה סטודנטית, היא בחרה לעבוד במקומות שיש בהם הופעות חיות, למשל פאב הפטריה בצפון ובית הקונפדרציה בירושלים. היא גם עבדה כדיג'יי והקימה הרכב עם חברה. 'ג'ינג'ר ולמון', הן קראו לעצמן. היא הייתה מן ילדת פרחים, אהבה מאד רוק ישראלי. סולן להקת בית הבובות סיפר לי שהוא זוכר אותה היטב, פעם אחת אחרי הופעה שלהם, היא ניגשה אליהם והם דיברו עד הבוקר. אחרי הרצח הם הקדישו לה סינגל עם ציור שלה על העטיפה. מיכל אהבה מאוד גם את אביב גפן, אח שלנו פנה אליו אחרי הרצח והוא הקדיש לה הופעה שלו. יש לי תמונה שלה, רוקדת עם כל הגוף כאילו אף אחד לא מסתכל. מיכל אהבה את עצמה, היא אהבה את החיים".

>> המאבק באלימות נגד נשים: אחת מתוך ארבע ישראליות נפגעת מאלימות