זיכרון חוצה דורות: פרויקט מרגש שמחבר בין שורדות ושורדי השואה לדור הצעיר

דנה פרידר בפרויקט "מעלים זיכרון" של Meta בישראל וארגון 'לתת' | צילום: יח"צ
דנה פרידר בפרויקט "מעלים זיכרון" של Meta בישראל וארגון 'לתת' | צילום: יח"צ

פרויקט "מעלים זיכרון" של מטא וארגון "לתת" מפגיש בין שורדות ושורדי השואה האחרונים, לבין הדור הצעיר, דרך סרטונים שיעלו באינסטגרם של סלבס ויוצרי/ות תוכן הכי גדולים/ות בארץ, וישודרו ב-yes

88 שיתופים | 132 צפיות

בעוד שנים מעטות כבר לא ישאר מי שיספר ותספר בגוף ראשון על הזוועות שחוללו הנאצים ביהודים בתקופת השואה. הדור של שורדות ושורדי השואה הולך ונעלם. לכן, לפרויקט הבא יש חשיבות מאין כמותה – הזדמנות אחרונה לחבר בין העדויות וסיפורי הזוועות של שורדות ושורדי השואה, לדור ההמשך – בטח חודשים ספורים אחרי השבעה באוקטובר, אחרי שואה שנייה שהרעידה את אדמתנו.

>> "אימי החזיקה את התינוק שלי ושניהם נלקחו לאש וזהו, נגמר"

לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שיצוין הערב ומחר, ייצא לאור "מעלים זיכרון" – פרויקט שיזמו חברת Meta בישראל וארגון "לתת", במטרה לחבר בין הדור ששרד לדור הצעיר, ולהעלות את המודעות לכך שרבים מניצולי השואה בישראל חיים בעוני ובבדידות, ולגייס תרומות שיסייעו לשורדות ולשורדים לחיות בכבוד. לפרויקט התגייסו אמנים ואמניות, יוצרי ויוצרות תוכן ומשפיענים מובילים בישראל – שבעזרת האינסטגרם מחברים את מיליוני עוקבים שלהם לסיפורים ולזיכרונות של שורדות ושורדי השואה.

זוהי השנה הרביעית לפרויקט, שמקבל השנה משמעות נוספת על רקע השבעה באוקטובר, והעלייה באנטישמיות בעולם. בפרויקט משתתפים גם ניצולי שואה ששרדו את טבח השבעה באוקטובר – ביניהם רות הרן, חיים רענן ודניאל לוז מקיבוץ בארי.

השנה לקחו חלק בפרויקט (לפי סדר הא'-ב'): אודיה אזולאי (235 אלף עוקבים), אופירה אסייג (1.4 מיליון), אוראל צברי (193 אלף), אור שפיץ (461 אלף), אלמוג בוקר (136 אלף), אנה ארונוב (425 אלף), אניה בוקשטיין (129 אלף), בר מיניאלי (153 אלף), גאיה שליטא כץ (107 אלף), גיא פינס (1 מיליון), דילן דרור (56 אלף) ואמילי מדואל (17 אלף), דנה פרידר (475 אלף), דנית גרינברג (492 אלף), מאור בוזגלו (506 אלף) ומירן בוזגלו (504 אלף), מיכל פעילן (30 אלף), מייקל רפפורט (2.1 מיליון), גוף התקשורת N12 (353 אלף), נבו עמרני (201 אלף), משי קליינשטיין (77 אלף) ושחר חיון (498 אלף).

אופירה אסייג בפרויקט "מעלים זיכרון" של Meta בישראל וארגון "לתת" | צילום: יח"צ
אופירה אסייג בפרויקט "מעלים זיכרון" של Meta בישראל וארגון "לתת" | צילום: יח"צ

בכל שנה, מתגייסים לפרויקט כ-20 מפורסמות ומפורסמים בולטים. כל אחד ואחת מהן/ם נפגש לשיחה אינטימית עם שורד, או שורדת שואה, ותיעד/ה את הסיפור האישי שלו/ה. לאחר מכן, הסרטונים האלו עולים כרילס באינסטגרם בערב יום השואה לחשבונות שלהם, וכך הדור הצעיר מקבל הזדמנות בלתי אמצעית לשמוע את סיפורי השורדות והשורדים בקולם ומפיהם. בפרויקט "מעלים זיכרון" השתתפו השנה שורדות ושורדי שואה מרחבי הארץ, חלקם נתמכי "סיוע לחיים" – תוכנית ייעודית של ארגון "לתת", אשר נועדה להעניק מעטפת תמיכה הוליסטית ולספק את הצרכים החיוניים הדרושים לקיום בכבוד של שורדות ושורדי שואה נזקקות ונזקקים.

מאור ומירן בוזגלו במפגש עם דניאל לוז, ניצול שואה מבארי | צילום: יח"צ
מאור ומירן בוזגלו במפגש עם דניאל לוז, ניצול שואה מבארי | צילום: יח"צ

השואה vs השבעה באוקטובר

בנוסף, השנה מפנה הפרויקט זרקור גם אל סיפוריהם של ניצולות וניצולי שואה, ששרדו את זוועות השבעה באוקטובר בעוטף עזה, ושבני משפחותיהם וקרוביהם נרצחו, נחטפו או נפלו בקרב: ניצולת השואה רות הרן, ששרדה את הטבח בקיבוץ בארי ושבעה מבני משפחתה נחטפו לעזה, נפגשה במסגרת הפרויקט עם הרקדנית אנה ארונוב. דניאל לוז, ניצול שואה ששרד את הטבח בקיבוץ בארי בשבעה באוקטובר יחד עם זוגתו עדנה, נפגש עם מאור ומירן בוזגלו. חיים רענן, ששרד את השואה בבודפשט, שיתף עם גיא פינס את סיפורו המצמרר מהשבעה באוקטובר – וכיצד שרד במשך יום שלם בממ"ד יחד עם נכדו. דנית גרינברג נפגשה עם ניצולת השואה צילי ונקרט, שנכדה עומר ונקרט חטוף בעזה מאז אותה שבת שחורה, ושמעה כיצד צילי שרדה את השואה ברומניה ואת זעקתה העכשווית להחזיר את עומר הביתה.

לאורך שנותיו, השתתפו בפרויקט יותר מ-80 יוצרות ויוצרי תוכן, כוכבות וכוכבי ילדים, ונשות ואנשי תקשורת מובילים. תכני הפרויקט צברו יותר מ-30 מיליון חשיפות לאורך השנים וגויסו בזכותם כשני מיליון שקלים עבור ניצולי שואה החיים מתחת לקו העוני באמצעות ארגון "לתת". ניצולי וניצולות השואה שהשתתפו השנה ב"מעלים זיכרון" (לפי סדר הא-ב): אווה ארבן, אספיר גרוסמן, ברט בדיחי, גבי הירש, גבריאל מוקד, דניאל לוז, חיים להט, חנה ליבמן, יהודית שוש, יונה לוי, יוסי קורן, יוסף גייטנר, יעקב שור, חיים רענן, מיה אבידן, עדינה סימון, עליזה ארבר, פולי וברנהרד פליקמן, צילי ונקרט ורות הרן. השנה, במסגרת שיתוף פעולה עם חברת yes, כל סרטוני הפרויקט יהיו גם זמינים לראשונה לצפייה ב-yesVOD וב-+STING החל מערב יום השואה.

דנה פרידר בפרויקט "מעלים זיכרון" של Meta בישראל וארגון "לתת" | צילום: יח"צ
דנה פרידר בפרויקט "מעלים זיכרון" של Meta בישראל וארגון "לתת" | צילום: יח"צ

לתרומה לתכנית "סיוע לחיים" למען ניצולי שואה נזקקים: 6833* או latet.org.il