אור שפיץ: "אכלתי אוכל מוכן, שניצל טבעול, עד גיל שבע הייתי לבד עם עצמי"

אור שפיץ | צילום: יח"צ
אור שפיץ | צילום: יח"צ

המטבח שסבא שלה בנה לה במרתף וגרם לה להתאהב באפייה, הרצון בזוגיות והסיבה שצבעה את השיער לוורוד. הקונדיטורית אור שפיץ בריאיון אינטימי

88 שיתופים | 132 צפיות

"אכלתי שניצל טבעול, אוכל מוכן מחצי חינם, חביתות או פשטידות מוכנות או במקרה הטוב אוכל מסבתא יפה", מספרת מי שנחשבת היום לאחת הקונדיטוריות המבטיחות בישראל, וכוכבת העונה השנייה של "בייק אופ", אור שפיץ. "אוכל חגיגי אצלנו נחשב לעוף בתנור שזרקו לתבנית שלו תפוחי אדמה. עד גיל שבע הייתי לבד עם עצמי". היא מוסיפה. בגיל 23 היא הבעלים של בית קפה בייקרי בסגנון פריזאי שכמעט כל יום עומדים אליו בתור שובל של אנשים שרוצים עוגות ועוגיות. למרות ההצלחה המהירה, ויעידו על כך גם 300 אלף העוקבים שלה, שפיץ לא הגיע מבית שאוכל בו העיקר. "ההורים שלי היו קציני משטרה, הם התחתנו צעירים מאוד, היו בעצמם ילדים שעסוקים בקריירה. והמטבח אצלנו, בצבע לבן, היה בעיקר ליופי. בישול ואפייה בכלל לא היו אישיו".

"ההורים שלי היו קציני משטרה, הם התחתנו צעירים מאוד, היו בעצמם ילדים שעסוקים בקריירה. והמטבח אצלנו, בצבע לבן, היה בעיקר ליופי. בישול ואפייה בכלל לא היו אישיו"

 

אז מתי גילית את המטבח?
"בגיל 10. אצל סבתי הפרסייה נחשפתי לבישולים. חיפשתי לעשות דברים מסובכים, כמו ממולאים למשל אבל מהר מאד נשביתי בתחום האפייה. הורי היו מגיעים הביתה, רוצים לראות בשקט חדשות ואני הייתי מפעילה את המיקסר והתנור ועושה בלגן. התבכיינתי לסבא שלי ברוך, שהייתי מאוד מחוברת אליו, שאני לא יכולה לעבוד ככה והוא שכנע את הוריי לבנות לי מטבח במרתף. הוא בנה לי את המטבח הכי יפה בעולם. קובייה קטנה, בוורוד. כמובן. ומשם התחלתי לייצר בכמויות. עד היום אני לא מבינה איך הצלחתי ליצר את כל הכמויות שייצרתי בזמנו. מגיל צעיר יש לי חוש לעסקים. הייתי תלמידה בינונית, חד משמעית. החלק החזק שלי היה החברתי ולארגן את הפנינג פורים או את יום האהבה ופעילות במועצת התלמידים. אהבתי להתעסק במכירות, בגיל 9 עשיתי טיפולי פנים עם מלפפונים תמורת 10-5 ש"ח ואפילו היה לי תפריט טיפולים. כנערה מכרתי כל מיני שטויות, מחולצות גלקסייה, דרך עגילים לפופיק, מישהי באה אלי יום אחד מכרכור לקנות עגילים לבנות שלה ועד היום אנחנו בקשר. עם הניסיון הזה הגעתי לעסקי האפייה, התחלתי לפרסם וזה רץ גם מפה לאוזן עוד לפני השרות הצבאי. במהלך השרות, קל"ב, הלכתי ללמוד אצל השף קונדיטורית אסטלה שיש לה כיתות אמן לקונדיטוריה. בימי שלישי, קמה בשש בבוקר נוסעת בשני אוטובוסים ללימודים ומכינה הזמנות ליום רביעי: עוגות מזולפות, מגשי קינוחים עוגות מוס ועוד ועוד".

הרומן שלה עם עוגות מזולפות החל ביום הולדתה ה-18, אימה העניקה לה במתנה סדנת זילוף. מבחינתה, זה היה שיא השיאים. התגשמות כל החלומות. היא חזרה מהסדנא עם שתי עוגות מעוצבות, אחת היא הביאה למשפחה ואת השנייה מכרה באינסטגרם שהיה אז בחיתוליו ומאז הכל היסטוריה.

אור שפיץ והשיער הירוק | צילום: יח"צ
אור שפיץ והשיער הירוק | צילום: יח"צ

את הסניף הראשון שלה פתחה לפני כמעט שנה. הצבע הוורוד שהפך לסמלה המסחרי, מבצבץ מכל פינה, בשולחנות ובכיסאות, לרוב גם בבגדים שלה ובשיער כי ככה זה שאת אופטימית חסרת תקנה.

"מגיל צעיר יש לי חוש לעסקים. אהבתי להתעסק במכירות, בגיל 9 עשיתי טיפולי פנים עם מלפפונים תמורת 10-5 ש"ח. כנערה מכרתי כל מיני שטויות, מחולצות גלקסייה, דרך עגילים לפופיק, עם הניסיון הזה הגעתי לעסקי האפייה"

מתי התחיל הסיפור שלך עם הצבע הוורוד?
"תמיד אהבתי ורוד, כי הוא צבע אופטימי, חיובי מתוק. כשהתגייסתי החלטתי שכל החדר שלי בטירונות יהיה ורוד. המצעים והשמיכה ואפילו הבובה שהבאתי איתי. כשצבעתי את השיער שלי לוורוד סבא שלי אמר לי שאף אחד לא יתחתן איתי ובדיוק אז הכרתי את האקס שלי. כשסבא שלי היה כבר חולה מאוד, אימא שלי אמרה, תקני צבע לשיער ותלכי לבקר אותו. הגעתי אליו עם צבע חום טרי על הראש, בוכה. נשארתי בחום גם אחרי שהוא נפטר, עד שפתחתי את הבייקרי שלי, לא הייתי מסוגלת לחזור לוורוד".

כיום יש לה כבר 11 עובדות. "זה לא בכוונה שיש רק בנות, בנים לא הגיעו לראיונות עבודה", לדבריה. ההייליט של הבייקרי שלה הוא המארזים שעוקביה ברשתות מחבבים במיוחד, "יש מארז 'אנחנו בהיריון' דרך מקורית לבשר לסבים לעתיד. ויש מארז 'ללב השבור', מארז 'דרך חדשה' למפוטרים כי כל סוף הוא גם התחלה". אך מלבד הבייקירי שלה וחשבון האינסטגרם המשגשג בו היא נהנית משיתופי פעולה עם מותגים רבים, היא גם מרצה בפורומים שונים על הדרך שעשתה, ונשים שגילן כפול מגילה מספרות לה כמה השראה היא מהווה עבורן. בימים אלה היא משיקה שיתוף פעולה שני עם חברת "סבון", יחד הם השיקו מארז חגיגי לאביב, בשם "BLISSFUL GREEN" המשלב מרכיבים כמו מאצ'ה ירוק, ואל המארז מצורפים מקרונים מאצ'ה פיסטוק מעשי ידיה של אור שלצורך הקמפיין צבעה את שיערה לירוק. "הערכה נהדרת, צבע השיער הירוק עשה הרבה רעש ונרשמה התלהבות גדולה" היא אומרת. מחיר המארז: 179 ש"ח והוא נמכר באתר של סבון.

הערכה של אור שפיץ ל־SABON | צילום: רונן מנגן
הערכה של אור שפיץ ל־SABON | צילום: רונן מנגן

נשמע שסדר היום שלך סופר עמוס, מי מנהל אותך?
"מירי, אימי המחוננת, כמה התחננתי שתהיה הסוכנת שלי, היא לא רצתה עד שנשברה. היא מאד עוזרת. מנהלת את העובדים ואת המשמרות".

הגעת למקום החמישי בעונה השנייה של "בייק אופ", ספרי על החוויה.
"פנו אלי מהתוכנית ולא האמנתי שאתקבל, באותה תקופה לא באמת האמנתי בעצמי, הייתי המתמודדת הצעירה ביותר ויצאתי מקום חמישי כי לקראת הסוף עפה לי המנה מהידיים אחרי שנתקלתי באחד המתמודדים ולא הייתה לי מנה להגיש. זו הייתה מנת קינוח בהשפעת הגינה של סבא משה עם בצק ומוסים ופרחים. אבל יצא מזה רק טוב, החוויה הזאת נתנה לי הרבה ביטחון, ניצלתי את הרעש סביבי ופתחתי ערוץ יוטיוב, התחלתי לעשות הדרכות ולימדתי להכין מתוקים ואנשים התחברו".

היית הולכת שוב לריאליטי אחר?
"כל הזמן מציעים לי, הישרדות, האח הגדול, אני תחרותית מאד, יש לי את זה מעולם הקונדיטוריה. חוץ מ'המירוץ למיליון', השאר פחות מעניינים אותי".

אמרת בעבר שאפשר להגיע לגבר דרך הבטן. ניסית את זה?
"היום כשכולנו נורא עסוקים, לא על הבטן יקום וייפול הגבר המושלם. בשביל זוגיות צריך יותר מזה. אין לי גברים, אין כלום. אני צריכה מישהו מאוד מדויק בשבילי והוא עוד לא הגיע. בינתיים אני מוצאת הרבה חברויות עם אלה שאוכלים אצלי או באים לקחת עוגות. היה לי אקס כמעט שנתיים, היום אני מרגישה בשלה לזוגיות אבל אצטרך מישהו שידע להכיל שאני אישה עובדת, שיש לי לו"ז קשוח ושיבין את המשמעות של זה".

איך נראה התפריט היומי האישי שלך?
"אני מתביישת להגיד אבל אני לא מוצאת זמן לשבת לאכול כמו שצריך, אז אני אוכלת בעיקר שטויות ועוגות וקרואסונים, כל מה שיוצא מהתנור".

יש לך מחשבות לגדול?
"
מציעים לי הרבה זכיינות ויש הצעות גם בחו"ל אז יש המון מחשבות אבל זו עבודה מאד קשה ואני רוצה להיות אשת עסקים חכמה ולייצב את המותג ששמו 'אור שפיץ'. הבטחתי לאימא שבשנה הראשונה אני לא עושה כלום מעבר לעסק הקיים".

אור שפיץ | צילום: יח"צ
אור שפיץ | צילום: יח"צ

>> מיכל אנסקי: "כשנלקח לי החיוך אמרתי שאחזור לחייך ויהי מה"