כאבי ראש והתקפי זעם: התסמונת שאת לא מטפלת בה, וחבל

קשה לחיות ככה. PMS | צילום: shutterstock
קשה לחיות ככה. PMS | צילום: shutterstock

את מאלה שהסייקל מביא להן את מתנת ה-PMS המפוקפקת בכל חודש? התסמינים עמומים ועשויים להשתנות מאישה לאישה, ורובינו פשוט לא מטפלות בה. אבל אפשר

88 שיתופים | 132 צפיות

לפני מספר חודשים הגיעה אליי טלי עם אמא שלה. טלי בת 17, וסובלת ממגוון תסמינים פיזיים, יחד עם מצב רוח ירוד – כך שמצבה החברתי התחיל להידרדר וגם הציונים שלה. המצב הזה, כך העידה, נמשך זה שנתיים לסירוגין, אבל התחושה שלה היא שזה הולך ומחמיר, לפעמים הכל עובר, ואז שוב חוזר. לדבריה, יש הרבה תקופות בהן היא סובלת מסימפטומים כמו כאבי ראש, כאבי בטן, נפיחות בטנית יחד עם תחושה רעה ומצבי רוח משתנים, ומתחננת בפני אימה שרק תיתן לה "משהו להירגע". 

>> בארה"ב כבר לא צריך מרשם לגלולות נגד היריון

הן יושבות מולי במרפאה ורוצות לדעת: "האם זה דיכאון?". אנחנו מדברות, משתפות את התחושות, ואז אני שואלת את טלי: "שמת לב אם יש קשר למחזור שלך?" – והופס. הנורה נדלקת. כן, טלי בעצם סובלת מ-PMS. PMS (Premenstrual Syndrome) או בעברית, תסמונת קדם וסתית, היא תופעה שכיחה. כמחצית מהנשים בגיל הפוריות בעולם סובלות מתופעה זו בדרגת חומרה כזו או אחרת. התסמונת מתאפיינת בקבוצה של תסמינים פיזיים ורגשיים המופיעים באופן מחזורי וקבוע כ-3-10 ימים לפני הווסת, ולרוב חולפים עם התחלת הדימום הווסתי או מספר ימים לאחר מכן. תסמונת זו יכולה להופיע כבר עם קבלת הווסת הראשונה בסביבות גיל 12, ולהימשך עד לסיום המחזורים, בסביבות גיל 50. יחד עם זאת, חשוב לדעת שהיא יכולה להופיע גם באמצע החיים, סתם כך. אופייני מאוד, למשל, שנשים בגיל הביניים (בשנות ה-40 לחייהן) מתחילות לסבול מהתופעה לראשונה, או חוות החמרה ניכרת בתסמינים.

כאשר המרכיב הנפשי הוא דומיננטי (תחושת דכדוך, עצבות או דיכאון, תנודות במצב הרוח עד כדי התקפי זעם ובכי) – לפעמים מתקבלת אבחנה של PMDD שהיא תסמונת דיספורית קדם ווסתית, סוג עוצמתי וחמור יתר של PMS. האבחנה היא קלינית, כלומר, על פי הסיפור שמתארת המטופלת, ואינה מצריכה בדיקות דם או בדיקה גופנית מיוחדת. יחד עם זאת, כדי לשלול סיבות אחרות, לעיתים נהוג לבצע בדיקות דם מצומצמות.

במקרה של טלי כל מה שהיינו צריכות לעשות זה לפתוח יומן (הוא לא חייב להיות פיזי, אפשר גם באפליקציה) ולשים לב אם יש ימים ספציפיים שבהם היא נופלת למרה השחורה וסובלת מכאבי ראש והתפרצויות זעם. אחרי שלושה חודשים טלי ואימה חזרו אלי עם תשובה: זה תמיד מתחיל יומיים לפני המחזור, נמשך משהו כמו שבוע – וחולף. בינגו. יש לנו אבחנה. זה PMS.

התקפי זעם הם לגמרי תסמין PMS | צילום: shutterstock
התקפי זעם הם לגמרי תסמין PMS | צילום: shutterstock

אז מה מרגישות?

נשים עלולות לחוות מנעד רחב של תסמינים, החל מתסמינים פיזיולוגיים ועד לתסמינים התנהגותיים ונפשיים. בין התסמינים הפיזיולוגיים ישנם כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות, הקאות ועייפות משמעותית. הביטויים הנפשיים כוללים שלל תסמינים וביניהם התפרצויות זעם, שינויים במצב הרוח, חרדה וכדומה, ואפילו נטייה לריחוק חברתי במהלך תקופת ה-PMS. נשים רבות מעידות כי ההתמודדות עם התסמינים משפיעה ומקשה על חיי היומיום שלהן בתחומים כמו עבודה, משפחה, חברה וניהול משק בית. יתכן שיש גם מרכיב תורשתי בתסמונת ולכן נשים ונערות רבות מניחות כי מדובר ב"גזירת גורל" וכפי שאמא שלהן ואחותן סבלו – כך נגזר גם עליהן.  

חשוב להגיד שאופן התבטאות התסמונת משתנה בין נשים. חלקן מרגישות תסמין אחד ואחרות צבר של תסמינים אחרים בעוצמות שונות, וכמובן שלא כולן תחושנה את אותו הדבר ובאותה דרגת חומרה. מדובר בתופעה חמקמקה ומתעתעת, משום שאמנם נשים רבות חוות אותה, אך לא פעם הן מתקשות להפריד אותה מחייהן ה"רגילים" כביכול. למעשה, מסקר שנערך לאחרונה נמצא כי כ-65% מהסובלות מ-PMS נטו לייחס במידה מסוימת את התסמינים למצב רפואי אחר, וניכר כי המודעות לקיומה של התסמונת אכן נמוכה. 

בעבר, הרפואה לא יחסה חשיבות רבה לתופעה, אולם עם הזמן הצטברו עדויות למחירים הפיזיים, הרגשיים והכלכליים (אובדן ימי עבודה ועלויות על הוצאת בריאות) שנשים משלמות בשל הסבל הכרוך ב-PMS.  

לא לדאוג, יש איך לטפל 

נשים מפתחות קריירה, מנהלות משק בית ומשפחה וחשות אחריות כבדה על כתפיהן. אצל כאלה הסובלות מ-PMS התקופה הזו מורכבת יותר, הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית, אבל כיום ישנה קשת טיפול רחבה המספקת מענה יעיל. הגישות לטיפול מתחלקות לכמה אופנים, וכוללות טיפולים תרופתיים ושאינם תרופתיים. בצד ההוליסטי מומלץ על שילוב של מדיטציה ומיינדפולנס ופעילות גופנית שנמצאה כמקלה על התסמינים, ובמידת הצורך והרצון של המטופלת, ניתן אף לשלב טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). בנוסף, מומלץ לאמץ אורח חיים בריא הכולל תזונה מותאמת ונכונה, הפסקת עישון, הפחתת אלכוהול וקפאין וכדומה.

מן הצד השני, ישנם מגוון טיפולים תרופתיים שהוכחו קלינית כיעילים להקלה בתסמינים, וביניהם: טיפול רציף בגלולות למניעת הריון, תרופות אנטי-דיכאוניות באופן רציף או רק בימי התסמונת, וגם תרופות ממקור צמחי, המופקות מהצמח 'שיח אברהם' שהוכחו כיעילות בשיפור התסמינים במחקרים מבוקרים. 

PMS. צילום: shutterstock
PMS. צילום: shutterstock

בסקר שנערך לאחרונה בישראל, נמצא כי כמחצית מהנשים הסובלות מהתסמונת אינן נוטלות טיפול מתאים עבור התופעה. אפשר להניח שחלקן מצליחות להתמודד באמצעים אחרים, אבל יש להניח שחלקן סובלות לשווא. ברגע שמופיע תסמין בדרגה חמורה המפריעה לתפקוד, ניתן להגדיר זאת כ-PMS והטיפול בו עשוי להיות משמעותי ומשנה חיים לטובה עבור נשים.

אז מה עושות? 

כדאי לנסות לעקוב ביומן או באפליקציה אחרי התסמינים ולראות האם הם מופיעים באופן קבוע בתקופה של 3-10 ימים לפני הדימום הווסתי ועד מספר ימים לאחריה? אם זה אכן המצב, קודם כל מנחם לדעת שהמצב הזה אינו מחלה שתוקפת אותך מדי פעם באופן אקראי, אלא ממש חלק מהמחזור החודשי שלך. אחר כך מומלץ לגשת לרופא או רופאה שעוסקים בתחום – משפחה או נשים, ולקבל הכוונה, טיפול ועזרה. את לא לבד.