שמרי נפשך: כך תקטיני את הסיכוי לפתח פוסט טראומה

הפוסט טראומה עדיין מרחפת | צילום: GettyImages
הפוסט טראומה עדיין מרחפת | צילום: GettyImages

אם עדיין לא פיתחת פוסט טראומה מאז פרוץ המלחמה, הסרטונים, התמונות והסיפורים הקשים שממשיכים להציף את הרשת עלולים בהחלט לתרום לכך. כך תגני על עצמך

88 שיתופים | 132 צפיות

האירועים הקשים של שבעה באוקטובר, והמלחמה המתמשכת אליה חשופים אזרחי מדינת ישראל, מעלים שאלות אצל רבים ורבות מאיתנו. למשל, כיצד ניתן לעזור לעצמנו וליקרים ללבנו במניעת התפתחותה של תסמונת פוסט טראומטית או סימפטומים נפשיים אחרים, בעקבות החשיפה לאירועים הקשים.

>> חלום שלי לישון: טיפים מעולים לשינה טובה בלילה

קודם כל – מומלץ לטפל בעצמך

ישנן התערבויות פסיכולוגיות רבות בהן את יכולה להיעזר אחרי שנחשפת לאירוע טראומתי. מטרתן היא למנוע התפתחות של סימפטומים, תוך השפעה על האופן בו הזיכרון הטראומטי יתארגן במערכת הזיכרון שלנו, וגם להפחית את הדריכות והסטרס שאת בוודאי מצויה בו. אחת ההתערבויות המוכרות בתחום, זו פסיכותרפיית EMDR המומלצת על-ידי ארגון הבריאות העולמי לטיפול בפוסט טראומה. מטפל/ת בתחום זה יסייעו בחיבור האדם לחוסן שלו, וגם יעזור לך לעבד את החוויה הטראומטית.

מה עושות אם אנחנו לא מרגישות בשלות לטיפול?

היעזרי בחברים
 בני אדם הם משאב וכוח רציני. עשו הכל כדי לשתף, לקבל עזרה ולתמוך. כן, גם לתמוך באחרים יכול לחזק את תחושת הערך והחיוניות שלנו, וכמובן להיתמך. קשרים חברתיים תמיד היו ותמיד ימשיכו להיות הכוח המיוחד שלנו כבני אדם, הם מחזקים אותנו ומחברים אותנו לחוסן פנימי.

תמיכה חברתית | צילום: Shutterstock
תמיכה חברתית | צילום: Shutterstock

פעילות מול קיפאון
אירועים טראומתיים מעוררים תחושות של חוסר אונים, הלם ואפילו קיפאון. לכן ישנה חשיבות לחשוף את הגוף והנפש לפעולות שיוצרות ודאות ותנועה ממשית. למשל, השתדלו לנהל שגרת יום קבועה, ידועה מראש וזמינה ככל הניתן. הקפידו לשלב פעילות ספורטיבית שהופכת דריכות של סטרס לפעילות גופנית חיובית, ובכך משחררת מתח וכיווץ שמאפיינים זמנים של דחק.

יוגה היא למשל פעילות ספורטיבית שגם מרגיעה | צילום: Shutterstock
יוגה היא למשל פעילות ספורטיבית שגם מרגיעה | צילום: Shutterstock

יאללה, להתנדב
טראומה גורמת לאדם להרגיש אובדן של המוכר, הטוב והמשמעותי. אני שומעת מהרבה נשים וגברים אמירות כמו: 'אני מרגישה שאיבדתי את המשמעות של החיים'. לא מעט אנשים מספרים שמה שנותן להם כוח אל מול זה, היא החוויה של לתת מעצמם, ולהרגיש משמעותיים עבור אחרים. התנדבו בארגון שמדבר אליכן ושזקוק כיום לעזרה, וכך תרגישו שאתן עושות משהו משמעותי. באחד המלונות שהתנדבתי בהם בטיפולים, הייתי עדה לאושר הצרוף של שורד התופת אשר זכה לקבל ארגז של סבונים, וזה היה מאוד מרגש.

המון חקלאים צריכים עוד ידיים עובדות | צילום: Shutterstock
המון חקלאים צריכים עוד ידיים עובדות | צילום: Shutterstock

>> את מזכירה לי שלכת: גם לך המתח מהמלחמה גורם לנשירה?

כבר הרחת משהו הבוקר?
אגב סבונים, אפשר להשתמש בחמשת החושים שלנו כמסייעים ביצירת הרגעה וויסות אל מול הדחק שמצטבר אצלנו. ריח טוב למשל, יוצר רגיעה במערכת הגופנית ומפחית תחושת סטרס, כי הגוף שלנו מגיב בחיוב לדברים שעושים לו טוב. כך נראה איך קצב הלב מועט, הגוף נוטה לרפיון במקום לכיווץ, ואף לתחושה של התרחבות נעימה בכל הגוף. הדבר קורה גם כשאנחנו עסוקות בלראות מראה מרגיע או בלשמוע מוזיקה או צלילים שמיטיבים עמנו. ככל שהמערכת העצבית שלנו פורקת סטרס וחווה רגיעה, כך אנו נהיות חזקות יותר בהתמודדות עם המצב.

תכננו את העתיד
זמנים של דחק מציפים אותנו ברגשות שליליים, ודאגה וקושי אל מול העתיד. קחי רגע לתכנן את החופשה הבאה שלl, לימודים שרצית ללמוד ודחית, או משהו שהבטחת לעצמך שתעשי וטרם עשית. גרמי לזה לקרות, ויהיה לך למה לצפות.

קרן מינץ מלחי | צילום: אבשלום לוי
קרן מינץ מלחי | צילום: אבשלום לוי

כותבת המאמר היא ד״ר קרן מינץ מלחי, עובדת סוציאלית מוסמכת, פסיכותרפיסטית, מטפלת ומורת EMDR