איך עיצוב הבית לפי צבעים יכול להשפיע על מצב הרוח שלנו?

להכניס צבע לחיים | צילום: ברנרד בר
להכניס צבע לחיים | צילום: ברנרד בר

למה כדאי לנו להשתמש בירוק תפוח, איפה בחלל הבית כדאי להכניס גוון כתום מנגו, ומה התפקיד של ורוד ניוד? לצבעים יש השפעה אדירה על הנפש שלנו, ומה שנכון לטבע נכון גם לגבי עיצוב הפנים

88 שיתופים | 132 צפיות

נכון, המצב בקנטים והכל נראה קודר ושחור, אבל האביב כבר כאן וכולנו מבינות שהחיים חזקים מהכל. בדיוק מהסיבות הללו ממליצה מעצבת הפנים ברברה ברזין לשנס מותניים ולנצל את הימים הראשונים של העונה האופטימית בשנה. איך? אם נכניס את הצבעוניות הססגונית לבתים, שכן לכל אחד מהגוונים יש השפעה אדירה על האנרגיות ועל האופן שבו אנחנו מתנהלות בסביבת המגורים. אז קבלו אותם: טיפים שווים במיוחד שיסייעו לכן להשתמש בצבעים ככלי להתמודדות גם בעתות טראומה ומשבר, ואת הדרכים לשלב אותם בדיוק במידה הרצויה.

>> למי יש כסף לקנות דירה? כך תהפכי את הדירה השכורה והמעפנה לממלכה שלך

אני מניחה שבדיוק כמוני גם את מתגעגעת לשגרה שהכרנו שלא לי ולא לך ברור מתי תשוב, ואם בכלל. הדבר היחיד שאנחנו יכולות להתנחם בו הוא שהאביב כבר כאן ואיתו יגיעו גם השבתות המשפחתיות בחיק הטבע, הגרדרובה הקצרה והאוורירית והפריחה הריחנית והיפה – אולי מהדברים היחידים בימים האלה שמעלים לנו על הפנים חיוך.

להכניס צבע לחיים | צילום: ברנרד בר
להכניס צבע לחיים | צילום: ברנרד בר

כן, לצבעוניות באשר היא יש השפעה אדירה על הנפש שלנו, לכל גוון יש תדר חשמלי שנקלט ומפעיל במוח אזורים שונים לחלוטין, ומה שנכון לטבע נכון גם לגבי עיצוב הפנים. כל צבע וגוון שנשלב בחללי הבית השונים, ישפיע עלינו פסיכולוגית ופיזיולוגית, כך שבעוד שפלטת צבעים מסוימת תמלא אותנו בשמחה ורוגע, אחרת עשויה לגרום בדיוק לפעולה ההפוכה.

להכניס צבע לחיים | צילום: ברנרד בר
להכניס צבע לחיים | צילום: ברנרד בר

>> בלי משכנתה: איך להפוך דירה שכורה לבית חלומות בכלום כסף?

ירוק תפוח, הצבע של הלב והאביב

ניקח לדוגמא את הירוק שמזוהה עם פריחת האביב ומסמל איזון, הרמוניה, צמיחה, רעננות וחדשנות. ככזה הוא מאוד מומלץ לשימוש ברחבי הבית ובפרט גווני תפוח הגראד, ירוק הקיווי, או גוון בצל ירוק טרי. לעומתם, ירוקים כהים, אלה שמשולבים בהם טונים אפרפרים, עשויים להכניס לחלל מימד קודר ומדכא ולכן אני ממליצה להימנע מהם. הימנעי גם מצביעת קירות בירוקים בהירים מידי מכיוון שהם כוללים פיגמנט צהבהב שמקרין צהבהבות וגורם לנו להראות מעט חולים.

דעי שהירוק הוא גם צבעה של צ'אקרת הלב: צ'אקרה (גלגל או מערבולת בהודית) היא מרכז אנרגטי שדרכו עוברת אנרגיה חשמלית בתוך הגוף וקיימות שבע צ'אקרות מרכזיות – כל אחת ממוקמת ואחראית על אזור אחר בגוף שלנו וחשוב לפתוח אותן בכדי לייצר זרימה חופשית של האנרגיה. צ'אקרת הלב נמצאת במרכז בית החזה. היא מייצגת רכות, אמפטיה והאהבה. ומבטאת גם אושר, חמלה, סליחה עצמית כלפי עצמך וכלפי האחרים. מבחינתי אלו סיבות מעולות לשלב את גווני הירוק שהזכרתי, כמובן במינונים הנכונים.

צבע אביבי נוסף שאני ממליצה לשלב בבית (אם את ממש אישה אמיצה) הוא המג'נטה – ורוד עז שבעיניי ובעיני רבים אחרים הוא לא פחות מאלוהי. לראייה, הוא ידוע כגוון שמרפא את הנפש ומאיץ החלמה, ככזה שמשדר אופטימיות ושמחה ומדרבן לעשייה. יש דרכים רבות להטמיע את הגוון המופלא הזה בבית והוא משתלב נהדר עם אלמנטים ירוקים, כתומים ותכלכלים, כל עוד דואגים לשמור על איזונים נכונים ולייצר קונטרסט חומרי וטקסטורלי מתוחכם בעזרת חומרים כמו קטיפה ומשי פראי.

להכניס צבע לחיים | צילום: ברנרד בר
להכניס צבע לחיים | צילום: ברנרד בר

ורוד ניוד יעניק עדינות מרעננת

אם את מחשיבה את עצמך למעט יותר שמרנית, לכי על ורוד ניוד עדין ורענן שעושה גם הוא יופי של עבודה. הוא מזכיר בגוון את צבע העור, הוא מרכך ומשרה רוגע, מקפיץ את עור הפנים והוא עד כדי כך נפלא שאפשר לצבוע איתו אפילו את התקרה. בעיני זה נראה נהדר.

ומהוורודים לצבע האדום הממריץ ורב העוצמה, שמסמל אנרגיה זכרית: צבע שמקפיץ אדרנלין, ריגוש מיני וכעסים. הוא הצבע של אלי המלחמה במרבית התרבויות ובסין הוא נחשב לצבע בר מזל שמייצר שפע בכל התחומים, אבל בבית שלך אני ממליצה להשתמש בו במינונים קטנים יחסית, ממש כמו מלח במרק. לא שתי כפות גדושות אלא קמצוץ.

אם את מחובבות האדום השתמשי בו למשל כריפוד לכורסא הבודדת בסלון ולא בריפוד הספה הגדולה ואת בהחלט יכולה להוסיף טאץ' אדמדם באביזרים כמו כריות, יצירות אמנות או וילון – כך תייצרי סכמה צבעונית מנומקת ושלמה.

אדום הוא צבע נהדר גם לחדר השינה שלך ואם את נועזת במיוחד, מדוע שלא תשקלי לרכוש סט מצעים אדום או לייצר קיר כוח מרהיב בעזרת טפט, צבע או טיח דקורטיבי בטונים אדמדמים? דעי גם שתאורה אדומה תייצר עבורך ועבור בן או בת הזוג אווירה ארוטית וסקסית, שלא פעם חסרה בשגרת חדר המיטות שלנו.

להכניס צבע לחיים | צילום: ברנרד בר
להכניס צבע לחיים | צילום: ברנרד בר

אדום דם – כן או לא?

באילו מקרים להימנע לעבוד עם האדום? התשובה היא בפרט בחדרי הילדים, בטח כשמדובר בילדים היפר או עצבניים במיוחד, כך שהאדום עשוי להקפיץ להם את רף העצבים. לעומת זאת, בחדרים של ילדים ביישניים מטבעם אפשר ומומלץ לשלב אלמנטים בגוונים של אדום. שם הוא עשוי לעורר ולהשפיע עליהם לטובה.

הגיע תורו של הצהוב, צבע שמסמל עשייה ויוזמה ויש לו מקום של כבוד בסקאלת הצבעים מכיוון שהוא קופץ ראשון לעין האנושית. זאת אגב הסיבה שמשתמשים בו לשלטי אזהרה בכבישים, למעילי ההצלה, ללוחיות הרכב וכדומה. לצהוב מיוחסות תכונות אלוהיות והוא הצבע שמזכיר יותר מכל את הזהב – מתכת אצילה ונדירה, כמו גם את אור השמש שלנו שבלעדיה אין לנו חיים. בבית, לעומת זאת, חשוב להשתמש בו במינונים מינוריים, כמו פלפל חריף מאוד, אחרת הוא מכאיב בעיניים. קירות שלמים בגוונים צהובים למשל, מקרינים צהבהבות על החלל ומייצרים תחושה שכולנו חולים בשפעת השפנפנות.

להכניס צבע לחיים | צילום: ברנרד בר
להכניס צבע לחיים | צילום: ברנרד בר

>> להיות בפנים, להרגיש בחוץ: כך תייצרי מרפסת "מתחזה"

כתום עולה ומשמח

צבע אחרון וחביב במיוחד לעונת האביב הוא כמובן הכתום שמסמל אנרגיה נשית. זהו צבע של שמחה, עשייה, יצירה ואופטימיות, הוא מעורר תאבון ומצב רוח טוב. בעיצובים שלי אני מרבה לעבוד עם כתומים זהובים, כמו משמש ומנגו ולעומתם אני נמנעת מכתומים חזקים, כמו גזר או קלמנטינה. פריטים כתומים בסלון כגון ספה, כורסא או שידה יכולים להוות שילוב מצוין אם מוסיפים להם נגיעות של כחולים או ירוקים. אם הכתום נועז מידי עבורך, אבל את עדיין כמהה לשלב אותו באופן כזה או אחר, את בהחלט יכולה 'לתבלן' את החלל בעזרת כרית כתומה, כד כתום או תמונה כתמתמה. כתום בהיר (משמש) מומלץ בפרט בחדרי ילדים ואני משתמשת בו לרוב בקיר, שחובק את המיטה בכדי לייצר אווירה חמימה ושמחה.