למי יש כסף לקנות דירה? כך תהפכי את הדירה השכורה והמעפנה לממלכה שלך

דירת קבלן שכורה ומשופצת | צילום: ברנרד בר
דירת קבלן שכורה ומשופצת | צילום: ברנרד בר

אפשר להפוך כל דירה שכורה לבית, ואפילו לממלכה, גם אם היא לא שייכת לך על הנייר ולא תגורי בה לנצח. המעצבת ברברה ברזין מעניקה טיפים חשובים וגם מזהירה: אל תתפתי לשכור דירה חדשה מקבלן

88 שיתופים | 132 צפיות

הכל כבר נכתב על מצבו הקטסטרופלי של שוק הדיור בישראל: הבניה בקיפאון מוחלט, מחירי השכירות יורדים (אבל לא מספיק) וגם אלה שפנטזו לרכוש דירה במיטב כספם עצרו את התהליך כשהחלו ניסיונות חוזרים ונשנים לחולל פה מהפכה משפטית. מנגד, החיים חזקים מהכל ולגור איפשהו צריך, כך שרבים מנצלים את הטלטלה בענף ואת דירות הקבלן החדשות שעומדות ריקות ומשוועות לשוכרים.

>> אי של שפיות: כך תעצבי בבית פינה שקטה ונעימה שהיא רק שלך

הם נוטשים את הדירות הישנות והמתקלפות, מסתערים ומשתדרגים, אך הדילמה מתחילה בסמוך לחתימה על חוזה השכירות. כי עם כל הכבוד לעובדה שמדובר בדירות חדשות ודנדשות שיצאו זה עתה מהניילונים, הן לרוב חסרות אופי ומעוף, כך שלא ממש ברור האם וכיצד ניתן לשוות חיים לקופסה הלבנה והגנרית עליה אתן חותמות. ובכל זאת, גם אם את גרה בדירה שכורה – את יכולה להפוך אותה לשלך. כך תעשי את זה נכון.

דירה חדשה מקבלן? התרחקי מזה כמו מאש

יותר ויותר שוכרים מוכנים להשקיע בנכס מכספם הפרטי מתוך הבנה שההשקעה הזאת תתורגם בסופו של יום לעלייה מטאורית באיכות החיים שלהם. התופעה הזו רק מתעצמת ועוד תתעצם בשנים הבאות, בוודאי כל עוד מחירי הדירות לא ירדו למספרים שפויים. אם היית מתייעצת איתי לגבי רכישת דירה חדשה מקבלן – הייתי מציעה לך להתרחק מהעסקה כמו מאש. נכון, לרוב היא נשמעת סופר מפתה ומשתלמת, הרי הבניין חדש ומחירי הפריסייל נמוכים ממחיר השוק, אבל הבעיות מתחילות לצוף בשלבים מתקדמים ויש לא מעט מהן.

אחרי שהחוזים כבר חתומים, החוויה הופכת מהר מאוד לסיוט והרוכשים הופכים לשבויים של היזמים, אדריכלי הפרויקט והחברה הקבלנית, שיש ביניהם שיתוף פעולה ארסי והרסני על גבם של בעלי הדירות. אם כל זה לא מספיק, אין שום דרך לדעת מה יהיה תמהיל הבניין כשזה יעמוד – הרוכשים לא פוגשים את השכנים עד שלב מאוד מאוחר ואין להם שום דרך להבין מי הם האנשים סביבם עד רגע האמת. ההחלטה יכולה להתברר בדיעבד כבעייתית, בטח בפרויקטים עם אחוז גבוה של דירות להשכרה, שכעבור כמה שנים גורמות לבניין להראות כמו חורבה.

דירת קבלן מושכרת | צילום: ברנרד בר
דירת קבלן מושכרת | צילום: ברנרד בר

תחשבי בגדול: היתרונות במגורים בדירה בשכירות

את הרי לא הולכת לגור שם עשורים וגם לא להשקיע מאות אלפי שקלים שירדו בדיעבד לטמיון. מדובר בדירה חדשה לגמרי שהיא כמו קנבס צחור וחלק עליו את יכולה לצקת כל שתחפצי, לעצב ולהתאים בדיוק לצרכים ולאורח החיים שלך ושל בני המשפחה. אגב, בקלות יחסית ומבלי לשבור תכנית חיסכון.

שאלת השאלות היא מהו טווח חוזה השכירות ובניגוד לשנים עברו, כיום מוצעות יותר ויותר אופציות של שכירות ארוכת טווח כך שאם אתם עתידים להתגורר בנכס בין חמש שנים לעשור, אני ממליצה בחום לחשוב בגדול – גם אם המשמעות היא להיפרד מכמה עשרות אלפי שקלים. תכנון מטבח שיקלע במדויק לאופי ההתנהלות שלך כשאתם אופים או מבשלים, התקנת ארונות אמבט נוחים, פונקציונליים ומפנקים או תוספת של נקודות מאור הן פעולות שיכולות לשדרג משמעותית לא רק את הנראות אלא גם את החיים.

דירת קבלן שכורה | צילום: ברנרד בר
דירת קבלן שכורה | צילום: ברנרד בר

קחי בחשבון שהגמר של מרבית מדירות הקבלן המוצעות בשוק מאוד בינוני וזאת מחמאה, רק כי קמתי נחמדה הבוקר. מה שאומר שכדי לא להתעורר כל בוקר ולהתבאס מהדפקטים הרבים, כדאי להסתייע מבעוד מועד בשירותי של איש מקצוע מיומן, עוד לפני המעבר, שיתקן את כל המפגעים שנראים לעין. כי כשהרהיטים והילדים כבר "בילט אין", העסק הופך למסובך בהרבה.

אה, ועוד דבר. נחזור רגע לעניין "הקופסה הלבנה והגנרית שאת מקבלת" –  דירה סטנדרטית ובנאלית עם רצפה לבנה, מטבח לבן וחדרי אמבט לבנים שבמקרה הטוב, ביום שמש בהיר, מקבלים גוון בז' או בז'בז'ון. זה נראה זול וסטודנטיאלי ואת זה אנחנו לא רוצות.

דירת קבלן מושכרת | צילום: ברנרד בר
דירת קבלן מושכרת | צילום: ברנרד בר

>> בלי משכנתה: איך להפוך דירה שכורה לבית חלומות בכלום כסף?

אני מזמינה אותך לעלות ליגה ולהפוך את סביבת המגורים המשמימה הזאת למשהו אחר וייחודי כן, גם אם זה אומר לשנות חזיתות או משטחים עליונים, ידיות ושאר אביזרים. הגיע הזמן לשבור את הפרדיגמה שבדירה שכורה אסור להשקיע רק כי אנחנו, הישראלים לא אוהבים לצאת פראיירים – אנחנו לא, אנחנו משקיעים כאן באיכות החיים, בימים שלא יחזרו, אז למה לא להפוך אותם למדהימים?

דירת קבלן שכורה | צילום: ברנרד בר
דירת קבלן שכורה | צילום: ברנרד בר

>> חדר מהלב: חדרה של אורי מגידיש עוצב מחדש כדי שתחוש רוך וביטחון

הבשורות הטובות הן שפריטים שעלו עד לפני עשור הון – ואני מדברת על פרטי ריהוט, תאורה, אמנות ואביזרים – ניתן למצוא היום במחירים לגמרי סבירים. העלויות נחתכו בכ-50% וזה מצוין לנו השוכרים. נכון, כדי למצוא את התמהיל הנכון, וכדי שהדירה שלך לא תראה בדיוק כמו הדירה של השכנה ממול, תצטרכי לכתת רגליים, לחרוש את הרשתות ולמצוא את הספקים הנכונים אצלם תכלי להתחדש בפריטים מדויקים ואיכותיים שתוכלי להעביר הלאה, גם לדירה השכורה הבאה. אבל מניסיון אישי, זה שווה את המאמץ. בהצלחה בעיצוב דירת החלומות שלך!