בלי משכנתה: איך להפוך דירה שכורה לבית חלומות בכלום כסף?

הום סטיילינג. סטיילינג מטבח: מעצבת מעין רהב. בוגרת ביהס לעיצוב של ברברה ברזין | צילום: אביב קורט
הום סטיילינג. סטיילינג מטבח: מעצבת מעין רהב. בוגרת ביהס לעיצוב של ברברה ברזין | צילום: אביב קורט

לקנות דירה בישראל זה עדיין חלום רחוק עבור לא מעטות מאיתנו, אבל ניתן להפוך גם דירה שכורה וזמנית לבית החלומות. קבלו את הטיפים של מעצבת הפנים ברברה ברזין. על טפט פטנט כבר שמעת?

88 שיתופים | 132 צפיות

אחרי 30 שנה של מגורים בדירת הדופלקס שלה ברמת גן, החליטה מעצבת הפנים ברברה ברזין לעבור לדירה שכורה, סמוכה לסטודיו שלה במרכז תל-אביב. אחרי שסיימה עם פריקת הארגזים, היא חזרה אלינו עם טיפים שווים – בעזרתם תוכלו גם אתן להפוך את הדירה השכורה שלכן לבית חלומות בעזרת עיצוב וסטיילינג פשוט וקל – ומבלי לשבור תכנית חיסכון.

>> מי משפצת את הבית בחורף? את! וזו הסיבה

עברו שלושה עשורים מאז תכננתי את הדירה שלי שנועדה בראש ובראשונה – לי. הייתי אז גרושה טרייה ואימא לילדה בגן, בידיעה שבר המזל שיחבור אליי יצטרך להתאים את עצמו אליי ולא להפך, וכך היה.

מאז הקטנה שלי גדלה, מצאתי את האחד שלי, ואני? נסקתי מעלה, נהייתי עסוקה מתמיד והבנתי שהנכס שטיפחתי במסירות כבר לא מתאים למידותיי. נראה לי די מטופש להשקיע זמן ואנרגיות בתחזוקה שלו כשרוב היום אני מלמדת או מנהלת ישיבות, ובשלב מסוים זה כבר התחיל להעיק. יותר מזה, אתן בוודאי יודעות ממש כמוני, שאישה היא היצור המורכב ביותר שמתנהל על הפלנטה – אנחנו משתנות, משתדרגות תוך כדי תנועה, ומה שהתאים לנו לפני עשור מבחינת טעם, סגנון וצבעים, ב-2024 כבר לא ממש קולע לאהבות, להעדפות ולצרכים.

הום סטיילינג. סטיילינג מטבח: מעצבת מעין רהב. בוגרת ביהס לעיצוב של ברברה ברזין | צילום: אביב קורט
הום סטיילינג. סטיילינג מטבח: מעצבת מעין רהב. בוגרת ביהס לעיצוב של ברברה ברזין | צילום: אביב קורט

הסוד הוא בתמהיל

בתוך כל הבלגן שנחת עלינו מאז השבעה באוקטובר, ועם המעבר לשנה החדשה החלטתי לשנות אווירה וסטייל – השכרתי את הנכס שהיה לי ועברתי עם השותף שלי לחיים לדירה בפרויקט בלב תל-אביב, במרחק נגיעה מהסטודיו שהקמתי לפני 25 שנים. מדובר בשינוי מטורף באיכות החיים שלי, ויחד עם זאת, היה לי ברור מהרגע הראשון שאין שום היגיון להשקיע סכומי עתק בדירה שנגור בה לכל היותר כמה שנים.

אין בדירה שום פריט שתוכנן למידותיה, ועדיין היא שומטת לסתות – בזכות תמהיל פריטים ורהיטים שיוכלו בקלות להמשיך איתי הלאה לאן שלא אעבור. זהו בדיוק הסוד: להפוך את הדירה – גם אם היא אינה בבעלותך – לסביבת מגורים שקולעת למידותייך, מבלי להשקיע בה הון, ועם היכולת להחזיר אותה במהירות ובקלות למצבה הראשוני.

התחום הזה, המבוסס על היכולת של פריטים, אביזרים, מרקמים וצבעים להעצים את האזורים שנרצה להבליט, להצניע את אלה שנרצה לטשטש ומעל לכל להקנות לדירה שלנו אווירה מזמינה, הרמונית וביתית – צובר תאוצה של ממש בישראל.

ככלל, "הלבשת הבית" הופכת לרווחת ומקבלת נפח מטורף מכל מיני סיבות, בפרט כלכליות ותרבותיות. אנחנו חיות במציאות של קיפאון גובר בשוק הנדל"ן והרוב המכריע של אלה שהתכוונו עד לפני שנה-שנתיים לרכוש דירה משלהם, מחליטים לעת עתה שלא לבצע מהלכים גדולים ושוכרים במקום דירות שברובן הן גנריות – קופסאות לבנות שאמנם לא בבעלותנו, אך עדיין נרצה לשוות להן מראה של בית, מבלי לשבור קירות ולהוציא הון.

>> להיות בפנים, להרגיש בחוץ: כך תייצרי מרפסת "מתחזה"

לא צריך לחכות לפסח בשביל לעשות סדר

עוד בטרם המעבר, אני ממליצה בחום לעשות "סדר פסח" ולהיפרד בשמחה מחפצים שהפכו עם השנים לפחות שמישים. כן, גם אלה שהפכו לנוסטלגיים עבורך אבל בפועל הם בגדר עול וטרחה, ושמירה עליהם משמעותה בזבוז של זמן ובעיקר כסף. רק תחשבי רגע על החיסכון בהובלה שלהם לדירה החדשה ועל פתרונות האחסון החדשים שתצטרכי למצוא עבורם.

הום סטיילינג. סטיילינג: רינת קינן בוגרת ביהס לעיצוב ברברה ברזין | צילום: מאור מויאל
הום סטיילינג. סטיילינג: רינת קינן בוגרת ביהס לעיצוב ברברה ברזין | צילום: מאור מויאל

עכשיו זו בדיוק השעה לחלק, לתרום, למכור או לזרוק. באותה נשימה אני ממליצה לך לשקול האם תרצי ליצור גם בדירה החדשה את אותו סגנון מוכר ואהוב או שמא הגיע הזמן להיפרד מהסגנון שמאפיין את דירתך הנוכחית לטובת קו שונה לגמרי שקורץ לך כבר תקופה. אם את שואלת אותי, זהו בדיוק הזמן להיות הרפתקנית ולגלות את עצמך מחדש. ועדיין, זכרי שכל בחירה שתקבלי היא הפיכה – והכי חשוב זה שהתוצאה הסופית תספר את הסיפור שלך ושל בני המשפחה, ותגרום לכל אחת ואחד מכם להרגיש הכי בבית שרק אפשר.

>> חדר משלה: איך לעצב לטינאייג'רית את החדר המושלם

על טפט פטנט, שמעת?

כדי להוסיף באותה קופסה לבנה את הווייב שלך ושל משפחתך, חשוב לצקת בדירה שכבות ורבדים – וכאן ממש אין חוקים. טעם הוא עניין סובייקטיבי וכך גם צבעוניות וחומרים. נתחיל בקירות – אותם אני לא ממליצה לצבוע בגוונים כהים שיהיה קשה לשנות בחזרה ללבן הגנרי, כפי שנדרש ברוב החוזים. במקום, אפשר להשתמש ב"טפט פטנט" – מוצר נפלא שמשדרג את הקירות המשמימים הודות למגוון אדיר של טקסטורות ודוגמאות שניתן לצבוע בכל גוון שאת מוצאת לנכון, ולהסיר בקלות רגע לפני המעבר לדירה הבאה – בלי לשייף, לקלף ולצבוע בשנית.

הום סטיילינג. סטיילינג מטבח: מעצבת מעין רהב. בוגרת ביהס לעיצוב של ברברה ברזין | צילום: אביב קורט
הום סטיילינג. סטיילינג מטבח: מעצבת מעין רהב. בוגרת ביהס לעיצוב של ברברה ברזין | צילום: אביב קורט

ועוד כמה טיפים לעיצוב הבית:

נא לא לגעת
באותה נשימה אזכיר גם את האביזרים הקבועים, כמו נקודות האור, החשמל והברזים – במקרה שלהם הימנעי משינויים דרמטיים, אלא אם מדובר בקטסטרופה שתפגע באיכות החיים. במקום לחולל שינוי גורף, בחרי כמה נקודות אסטרטגיות ותשקיעי בהן. אמנם מדובר בהוצאה לא מבוטלת, אבל תאורה נעימה וחושנית בפינה הפרטית שלך (המקום להירגע בו, לקרוא וליצור) או ברז אלגנטי ונוח בחדר הרחצה יכולים לחולל שינוי משמעותי.

קדימה לעבר הפינטרסט
טקסטיל, אקססוריז ורהיטים הם דרך פנטסטית להקניית אווירה, אז הימנעי מלייצר מראה שבלוני ומשעמם. אנחנו חיות בעידן שבו אפשר לייצר look&feel מושלמים על ידי רכישת פריטים אונליין מחנויות ומספקים שונים. תתפלאי לגלות שחיבור מדויק בין פריטים שונים בתכלית, יכול ליצור יחד מראה הרמוני ונעים. אני ממליצה בחום למצוא את הזמן לחרוש את הרשת בכלל, ואת הרשתות החברתיות בפרט, וללקט פריטים לא יקרים אך יוצאי דופן.

אמנות וצמחייה שמכניסות לאווירה
באמצעות יצירות אמנות את יכולה להכניס עוד תוכן אישי הביתה. גם במקרה הזה לא צריך להפריז – תמונה מהממת או שתיים לגמרי יספיקו, ולצידן מומלץ לבחון שילוב של מראות. אם תציבי אותן במקומות הנכונים, הן ישקפו וידגישו את הפריטים היפים שבחרנו מכל זווית אפשרית. וכמובן, אל תשכחי לתבל את כל היופי הזה בצמחיה טבעית שמרוממת את האנרגיות ומעודדת יצירתיות.

והכי חשוב? זו לא בושה לקחת עזרה
אם את מרגישה שהלכת לאיבוד, זה לגמרי טבעי, ולכן אני ממליצה להיעזר באשת מקצוע שתברר יחד איתך את הצרכים, תמדוד את החללים, תבחן את הפרופורציות, ותכוון אותך בחיפושים. יחד איתה תמצאי את הדרך לשלב בין פריטים יקרים וזולים, מסגנונות וחומרים שונים, ולעשות mix & match שיראה נהדר גם בעוד שנים מהיום – ולא משנה איפה תגורי. בפועל אין מניעה לרכוש כמעט הכל אונליין, הפריטים היחידים שאני מפצירה בך לבדוק פיזית לפני הם אלה שיושבים או שוכבים עליהם, כמו כיסאות, ספות ומזרונים. במקרים האלה, הנוחות היא מעל לכל.

>> עיצוב הבית: אל תעשי זאת בעצמך. פשוט אל

ברברה ברזין | צילום: יאיר דניאל
ברברה ברזין | צילום: יאיר דניאל