עזרת נשים: 5 דרכים לסייע לנשים, חלקן בלי לקום מהספה

אנג'לינה ג'ולי בטנזניה | צילום: Gettyimages
אנג'לינה ג'ולי בטנזניה | צילום: Gettyimages

להיות מנטורית, לתרום מכיסך או להתנדב במקום הקרוב לביתך או לליבך. עזרת נשים - כל הדרכים לחזק נשים בכל יום בשנה (ולא רק ביום האישה). פרויקט מיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

למרבה הצער המושג "ערבות הדדית" הולך ומאבד גובה בעולם של ימינו. נכון, קשה למצוא זמן, אנרגיות, משאבים ומה לא בשביל לצאת לרגע מהמרוץ המטורף של חיינו האינטנסיביים. מצד שני, יש כל כך הרבה דרכים לסייע לנשים אחרות, בשביל חלקן אפילו לא צריך לזוז מהספה, כך שכל מה שנותר זה לגלול ולבחור.

01
קחי אישה אחרת תחת חסותך

נכון, כשאת החלטת לפלס את דרכך בעולם של גברים נאלצת להידחף ולהצטופף בין מרפקים, בלייזרים מיוזעים ואנשים שקוראים לך "מותק" ולא הייתה אף אחת שתוכל להאיר את דרכך. דווקא בגלל זה תוכלי להפוך למנטורית ולרתום את הידע, הניסיון המקצועי והכתף־המזמינה־דמעות כדי לאמץ לך צעירה מבטיחה אך אבודה. דעי שכיום בהרבה תחומים מקצועיים קיים ארגון נשי שמתפקד כטינדר של מנטוריות ונשמות אבודות. למשל, אם את מעוניינת לאמץ לך עורכת דין מתחילה, תוכלי לפנות ל"פורום המשפטניות", שמשדך בין משפטניות צעירות ובכירות. אם את אשת עסקים ובא לך לאמץ יזמית או בעלת עסק בחיתוליה, פני ל"עסק משלך – העמותה להעצמה כלכלית לנשים". אם את באה מתחום ההיי טק, אולי תרצי להצטרף כמנטורית למאיץ הסטרטאפים הנשי WFF.

Xena Warrior Princess Gabrielle GIF - Find & Share on GIPHY

02
התנדבי למען אחרות

אפילו אם את עסוקה עד מעל לראש בתחזוק משרה תובענית ובתפעול משפחה תובענית לא פחות, סמכי עלינו, משבצת אחת קטנה בלו"ז שלך שמוקדשת לנתינה ללא תמורה צפויה לעשות לך רק טוב לנשמה, למצפון ולעור הפנים. אל תיבהלי, את לא חייבת להתחייב לשלושה חודשים בערבות אפריקה, יש המון דרכים לשלב התנדבות בשגרה וליצוק לתוכה את הערכים שלך והכישורים שלך – והדוגמאות הבאות מהוות חלק זעום מהן: המשפטניות שבינינו יוכלו להצטרף למאבק בחזיתות משפטיות שונות: בעמותת "איתך – משפטניות למען צדק חברתי" המתמקדת במתן גישה מלאה לנשים למימוש זכויותיהן ומעניקה סיוע משפטי וייצוג ללא עלות לנשים מוחלשות, ב"מרכז צדק לנשים" העוסק בקידום שוויון לנשים במערכת בתי הדין הרבניים בישראל בתחומי העגינות, הממזרות והגיור, או בארגון "מבוי סתום" שמציע סיוע משפטי ונפשי למסורבות גט ועגונות. אל חשש, יש גם התנדבויות שלא מצריכות תואר במשפטים. כדי להתנדב במקלט לנשים מוכות של עמותת "ל.א. לאלימות" ולהעביר הפעלה לילדים ו/או לנשים, כל מה שאת צריכה זה תחביב מפותח. אם כבר הגעת, אולי תרצי להירשם גם לחונכות לימודית לאחד מהילדים במקלט. הפאשניסטות בחבורה יכולות להתנדב באופן חד־פעמי ב"ביגודית" של ויצו, שמוכרת בגדי יד שנייה ומגייסת כסף לנשים בסיכון. ובימינו, כשאפשר לעשות הכול בלי לקום מהספה, אפשר גם להתנדב בלי לצאת מהבית, למשל בתנועת "אחותי", תנועה פמיניסטית מזרחית למען נשים מהפריפריה הגיאוגרפית והתרבותית, שמחפשת נשות תוכן ושיווק לתפעול האתר והפייסבוק, או בעמותת "יוזמות עתיד" לקידום עסקים של נשים עצמאיות, שזקוקה למעצבות גרפיות לעיצוב פליירים בימים ובשעות גמישות. אם גדול עלייך להתחייב למשהו ארוך טווח ובא לך על סטוץ התנדבותי לא מסובך ולא מחייב, מוזמנת להגיע לבית המתנדב באשקלון ולסייע באריזת חבילות מזון לנשים במצוקה. את יכולה להשתלב גם בארגוני סיוע לשורדות זנות: ב"לא עומדות מנגד" תמצאי ביקוש למתנדבות קבועות לריכוז פרויקטים אך גם לעזרה במשימות מזדמנות כמו איסוף מצרכים והסעות. ב"סלעית" ישמחו לקבל מתנדבות לקו הסיוע, לדירת החירום ולליווי וחניכה אישית וב"מטה למאבק בסחר בנשים ובזנות" זקוקים למתנדבים לפעילות ברשתות החברתיות, ולסטודנטיות למשפטים/עורכות דין.

Hunger Games Volunteer GIF - Find & Share on GIPHY

03
סייעי לנשים מבקשות מקלט

"מילה נשית, מזעזעת ככל שתהיה, לא יכולה להיות עילה לפליטות במזרח התיכון", צייצה לאחרונה חברת הכנסת איילת שקד. באופן אישי, אנחנו הזדעזענו גם מהתופעה וגם מהציוץ, המביע נכונות לשלוח נערות צעירות אל הלהב שיטיל מום בגופן. מבקשות מקלט רבות שמגיעות לישראל חוו עינויים ואלימות (כולל אלימות מינית) שהסתכמו בטראומה לכל החיים ולעיתים גם בהריונות לא רצויים. לעזרתן התגייסו ארגונים רבים שזקוקים לעזרתכן, בהם עמותת אליפלט, שיזמה פרויקט המיועד לנערות מתבגרות מהקהילה, במסגרתו מקיימים מפגשי שיח ולמידה על בריאות ומיניות לצד לימוד של אומנויות לחימה למטרת הגנה עצמית. אגב, הפרויקט הזה מתאפשר אך ורק הודות לתרומות פרטיות, אז אתן גם מוזמנות לתרום. בנוסף, תוכלו לתרום לארגון הבינלאומי "פרח המדבר" הפועל למיגור מילת נשים, ולהתנדב במרכז הקהילתי לנשים אריתראיות בישראל הזקוק למתנדבים לפעילויות מגוונות, מגיוס תרומות ועד שמרטפות.

Angelina Jolie #Awards GIF by BAFTA - Find & Share on GIPHY

04
תרמי מכיסך

אם זמן פנוי הוא משאב יקר ערך ונדיר בחייך, שסובל ממינוס מתמיד שאינך מצליחה לכסות, ולעומת זאת יש ביכולתך לגרד כמה שקלים לטובת תרומה, להלן רשימה (חלקית בלבד!) של הזדמנויות לתרום למען נשים:
* עמותת תקווה בחושך הנאבקת באלימות המינית המושתקת במגזר החרדי.
* מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, שלצערנו עדיין אינם מתוקצבים כראוי וכל שנה נאלצים להיאבק על חייהם ולשרוד באמצעות תרומות.
* עמותת מעון חירום לנשים המפעילה מקלטים ודירות מעבר לנשים מוכות ולילדיהן.
*  עמותת אחת מתשע, המעניקה ליווי רגשי לחולות סרטן השד, מיצוי זכויות והעלאת המודעות הציבורית לגילוי מוקדם.
* אם את מעדיפות לתרום לנשים נזקקות, תוכלי לעשות זאת דרך ארגון לתת שנלחם בהיעדר ביטחון תזונתי בקרב משפחות, נשים וילדים.
* ארגון פתחון לב שפועל לשבירת מעגל העוני הבין דורי, הכולל נשים רבות.
* עמותת בעצמי שמסייעת לנשים מאוכלוסיות מעוטות הזדמנויות להשתלב לראשונה בחייהן בתעסוקה יציבה והוגנת.
* עמותת כולן הפועלת לקידום השיח והעשייה הפמיניסטית בישראל ומנסה לשנות את השיח סביב אלימות מינית ונלחמת במיוחד בהאשמת הקורבן.
* שדולת הנשים, שפועלת לקידום שוויון מגדרי באמצעות חקיקה, חינוך ומחקר בזירה הפוליטית, המשפטית והציבורית, ופועלת לשינוי מדיניות מוסדות המדינה.
* עמותת רוח נשית המסייעת לנשים נפגעות אלימות למצוא תעסוקה ולבסס עצמאות כלכלית כדי שיוכלו להיחלץ ממצבי עוני וסיכון.

Pay Me Bitch Better Have My Money GIF - Find & Share on GIPHY

05
העבירי את זה הלאה

הסוודר שקנית בסייל למרות שלא באמת היית צריכה או המעיל שהלכת איתו רק פעם אחת? הרבה נשים שבאמת זקוקות להם ישמחו לקבל אותם. לדוגמה, "לא עומדות מנגד – בגד חברתי" יתרמו את הבגדים שלך לשורדות זנות, רשת "הביגודית" לבגדי יד שנייה המופעלת על־ידי מתנדבות ויצו מקדישה את כל ההכנסות ממכירת הבגדים לנשים וילדים בסיכון.

>> עזרת נשים: כל הדרכים לחזק נשים כל יום בשנה – הפרויקט המלא