הגברת הראשונה של הלב: פרידה אישית מנחמה ריבלין ז"ל

נשיא המדינה רובי ריבלין ונחמה ריבלין ז"ל | צילום: מארק ניימן, לע"מ
נשיא המדינה רובי ריבלין ונחמה ריבלין ז"ל | צילום: מארק ניימן, לע"מ

אוהבת אדם, רגישה והכי אנושית שאפשר: 9 רגעים מופלאים מחייה של נחמה ריבלין ז"ל שמזכירים בדיוק איזו אישה היא הייתה

88 שיתופים | 132 צפיות

"נחמה שלי", כתב הנשיא רובי ריבלין בעמוד הפייסבוק שלו, רגע אחרי שנודע על מותה של הגברת הראשונה נחמה ריבלין. ובעצם, התואר 'הגברת הראשונה' אף פעם לא הלם את מידותיה, לא מתוך חוסר כבוד, להפך. היא בעצמה הייתה ידועה כמי שביקשה תמיד שיפנו אליה כנחמה. התחושה הייתה שהיא כלל אינה זקוקה לתארים שכאלה. בניגוד לאחרות היא לא הייתה 'רעייתו של' וגם לא 'הגברת', אלא פשוט נחמה. בפנייה אליה בשם פרטי לא היה שם גרם של חוסר הערכה, להפך. כי נחמה לא הייתה רק אישה של אנשים, כזו שהפנייה אליה בשם פרטי מסמלת דווקא את הקרבה והחיבה האנושית, אלא גם היטיבה להמחיש באופן כמעט מושלם את משמעות שמה. בארץ שכל כך זקוקה לרגעי חסד ואור – היא הייתה נחמה ענקית.

"נחמה שלי", כתב לה בעלה, אבל היא הייתה נחמה של כולנו, של הארץ הזו כולה. והנה כמה רגעים שמעידים על כך.

1. במפגש עם לטיסיה מלכת ספרד

לאורך השנים ייצגה אותנו הגברת ריבלין בכבוד ופגשה שלל נשיאים וגברות ראשונות. זכור במיוחד הביקור שלה ושל הנשיא בספרד, ולו רק בגלל התמונות הנפלאות והכה סמליות מאותו ביקור. זכורה במיוחד היא תמונתה של ריבלין, בת ה-72 דאז, הולכת יד ביד עם לטיסיה מלכת ספרד, רעייתו של מלך ספרד פליפה. אשת הנשיא עם מחולל החמצן שלה ומלכת ספרד עם כתר לראשה, אך במקרה הזה ברור ששתי הנשים בתמונה הן אצילות באותה מידה.

קלאסה: נחמה ריבלין ולטיסיה מלכת ספרד | צילום: Gettyimages
קלאסה: נחמה ריבלין ולטיסיה מלכת ספרד | צילום: Gettyimages

2. ההוכחה המתמדת שאין גיל לסטייל, וגם לא לפירגון

אל הביקור בספרד, בדומה לשאר האירועים הדיפלומטיים, הגיעה הגברת ריבלין בשמלה של משכית. ריבלין הקפידה בכל הזדמנות להיות שגרירה מצטיינת של האופנה הישראלית, ומשכית היה בין בתי האופנה האהובים עליה. שרון טל, המעצבת הראשית של המותג, מספרת על הקשר המיוחד ועל החברות שנרקמה בין השתיים:

"הכרתי את נחמה לפני ארבע שנים כאשר הגיעה דרך מכרה משותפת ורצתה לראות את העשייה המחודשת במשכית. תוך מספר דקות ההתרגשות הפכה לחיוך גדול והענווה שקרנה ממנה נגעה בי ובכל הצוות. נחמה אהבה אסתטיקה עדינה ומלאכת יד והייתה מלאת הערכה לתרבות הקראפט המקומית. לדבר עליה במונחי עבר זו צביטה גדולה בלב של אובדן והחמצה. עבורי נחמה הייתה חברה כנה ואמיתית, ומעל לכל ליברלית וצעירה בנפשה. היא הייתה אשת תרבות מהמעלה הראשונה, אהבה את החיים ואת האומנות. ובעיקר, תמיד ידעה להעניק מילה טובה, חיבוק וחיוך. זה יום עצוב מאוד עבורי".

נחמה ריבלין ושרון טל, המעצבת הראשית של משכית | צילום: יח"צ
נחמה ריבלין ושרון טל, המעצבת הראשית של משכית | צילום: יח"צ

בשנה שעברה הפתיעה ריבלין את כולם כשהגיעה לפתיחת התערוכה שהרימו במשכית יחד עם הצלם אייל נבו. כיאה לאירוע של תעשיית האופנה המקום היה רווי סלבס; באופן לא צפוי הגיעה ריבלין לפרגן לחברתה המעצבת וגנבה את ההצגה מכל שאר הכוכבות האחרות שנכחו במקום – בלי הרבה מאמץ ובשיא הקלאסה.

"איזה חור גדול, כמה ריק. הלב התרסק" ספדה שרון לנחמה בחשבון האינסטגרם שלה. "היית אמורה לחגוג יום הולדת. הברכה המושקעת שלך כבר מוכנה , היית כל כך אוהבת אותה. כמו תמיד. אני בטוחה. לימדת אותי כל כך הרבה נחמה,. לימדת אותי על חברות אמת, פירגון, אהבה. לימדת אותי צניעות ופשטות במובן הכי טוב של המילה, לימדת אותי צדדים של אומנות ותרבות שפחות הכרתי ולימדת אותי שיש אנשים שבאמת איכפת להם. קשה לי כל כך לדבר עליך בלשון עבר, הגעגוע חזק כל כך ועימו תחושת האובדן וההחמצה. מאז כל מה שקרה לא דיברנו. המשפחה המדהימה שלך דאגה לעדכן אותי כל הזמן אבל את הקול שלך שהייתי רגילה לשמוע כבר הרבה זמן לא שמעתי. קול כזה מחבק שתמיד נותן תחושה שיהיה בסדר. אחרי כל אירוע, כל תצוגה, כל תערוכה. אם לא יכולת להגיע, טרחת לשלוח הודעה כדי להבהיר לי שחשבת עלי, שהיית שם בשבילי למרות שתמיד ידעתי זאת.אז תדעי שאת עדיין פה בשבילי, מלווה אותי. מקווה שתמשיכי להיות גאה בי ובמשכית גם שם מלמעלה… אוהבת לעד".

הבגדים של משכית שממשיכים מסורת אופנתית ישראלית עשירה הלמו היטב את אופייה של ריבלין, במובן המשלב בין אלגנטיות לצניעות. אך זכורה היטב גם הפעם בה ריבלין הלכה על קז'ואל ולבשה דווקא חולצה של אתא, עוד מותג שקם לתחייה לפני שנים אחדות והפך לפייבוריט של התל אביביות עם שיק קולי במיוחד. התמונה של ריבלין בחולצה של אתא הזכירה לנו שגם בגיל 70 פלוס מדובר באישה עם טעם משובח, ובעיקר בעלת יכולת לנצל לטובה את מעמדה כדי לפרגן לאחרים, במקרה הזה מעצבים צעירים ותעשייה שכה זקוקה לכך.

View this post on Instagram

הגברת הראשונה ????

A post shared by ATA אתא (@atawear2016) on

 

3. עוגת התפוזים שהביאה ריבלין לחיילי צה"ל בערב חנוכה

לאורך שנותיה כגברת הראשונה השתדלה ריבלין לקדם נושאים שלא זכו ביומיום לתשומת לב תקשורתית מספקת, החל מהפניית הזרקור לעמותת איל"ן (איגוד ישראלי לילדים נפגעים) ועד לקידום הספרות והתרבות העברית. נושא נוסף שאימצה לליבה היה זה של חיילי צה"ל, כולל דגש מיוחד שהעניקה לחיילות בודדות.

בחנוכה 2018 ריגשה ריבלין במיוחד כשנסעה להדליק נרות עם כמה מחיילי צה"ל שהיו בשמירה ולא יכלו לחגוג עם משפחותיהם. "אפיתי להם עוגת תפוזים, ואני מקווה שהצלחתי להמתיק להם קצת את המשמרת", היא כתבה, ואף חלקה את המתכון לעוגת התפוזים שלה. מתכון מהסוג של פעם, במובן הכי טוב של המילה – עוגה פשוטה, בלי הצטעצעויות, שמכינים מכל הלב עבור מי שאוהבים מאוד.

עוגת תפוזים של נחמה ריבלין

מצרכים:
6 ביצים
כוס ורבע סוכר
1 סוכר וניל
2 וחצי כוסות קמח
1 אבקת אפייה
3/4 כוס שמן
כוס מיץ תפוזים סחוט טרי או לא

אופן ההכנה:
– להקציף את החלבון עם 3/4 כוס סוכר וסוכר וניל.
– להקציף את החלמונים עם חצי כוס סוכר ולקפל את שתי הקציפות אחת לתוך השנייה.
– להוסיף בהדרגה את הקמח, השמן ואבקת האפייה ולקפל היטב.
– לצקת לתבנית ולהכניס לתנור שחומם מראש בחום בינוני של 170-180 מעלות. לבדוק כעבור 45-50 דקות את מצב העוגה, שלא תתייבש לכן.

 

נחמה ריבלין וחיילי צה"ל בחנוכה 2018 | צילום: דוברות הנשיא
נחמה ריבלין וחיילי צה"ל בחנוכה 2018 | צילום: דוברות הנשיא

4. כשתרמה את קולה לסרט "פדינגטון 2"

ריבלין הייתה אשת תרבות אמיתית, כזאת שאוהבת ספרות, קולנוע, מחול ואדריכלות. הסופר האהוב עליה היה אהרון אפלפלד והיא הרבתה לבקר בסינמטק ירושלים ובמוזיאון ישראל. חוויות מסרטים שבהם צפתה או מתערוכות שראתה הייתה חולקת ריבלין מדי פעם בפעם עם העוקבים בעמוד הפייסבוק של בעלה.

להבדיל מחובבי תרבות אחרים, בריבלין לא דבק סוג של אליטיזם תרבותי, אולי כי דרך המילים שלה ניתן היה להרגיש עד כמה כנות האהבה וההתרגשות שלה. אותה אהבה כנראה הובילה אותה לקחת חלק ב-2017 בדיבוב העברי לסרט "פדינגטון 2", זאת בנוסף לעובדה שהייתה מעריצה של מייקל בונד, הסופר שמאחורי "הדב פדינגטון". לאתרי התקשורת היא אמרה בזמנו: "היה לי חשוב לדובב ב'פדינגטון' בגלל שהנכדים שלי מאוד אוהבים אותו וגם בגלל הדמות שלו, שמעוררת חמלה". די במבט חטוף בתמונתה של ריבלין לצידו של הדב חובב הריבה בשביל לזהות את המבט בעיניים שלה, עם גיץ שובבי, אנושי וצעיר שהיה קיים בה עד הרגע האחרון.

נחמה ריבלין והדב פדיגנטון | צילום: יח"צ
נחמה ריבלין והדב פדיגנטון | צילום: יח"צ

5. ההחלטה לציין את יום האישה עם כל עובדות בית הנשיא

ריבלין לא היססה להשמיע את קולה בכל הקשור למאבק באלימות נגד נשים. בשנה האחרונה היא נרתמה למחאת הנשים הגדולה, אך הרגע שהכי נגע ללבנו התרחש דווקא ביום האישה האחרון, אותו החליטה לציין בלי סמלים פומפוזיים או לצידן של נשים מהשורה הראשונה, אלא דווקא לצד עובדות משכן הנשיא.

אם מהות הפמיניזם היא לראות את האישה כשוות ערך לגבר, הרי שברגע הקטן אך המשמעותי הזה ריבלין ראתה את הנשים שעובדות עם ולצד בעלה והתייחסה אליהן כשוות בין שווים. התמונה שלה איתן היא תמונה של עשרות נשים חזקות ומעוררות השראה, ולא תמונה של 'אשת הנשיא' ועובדות המשכן – וזה ההבדל כולו.

"בכל שנה מחדש אני מתלבטת ביני וביני למה בעצם צריך עדיין את יום האישה?", היא כתבה אז. "ודאי שאני חושבת על כך כשאני רואה סביבי נשים חזקות במקומות בהם אני מבקרת מדי פעם, ובכל יום כשאני פוגשת את העובדות המעולות של בית הנשיא. אלה נשים חזקות, שמגשימות את כישוריהן המקצועיים ומפתחות שאיפות אישיות. אני לא תמימה וברור לי שנשים נאבקות בתכתיבים שעדיין קיימים, וההבנה הזו מבהירה לי שהתשובה היא, כן – צריך את יום האישה. צריך את יום האישה גם כי בשנת 2018 נרצחו 26 נשים על רקע מגדרי, כי השנה היינו צריכות לעמוד במחאת נשים, וכי לפני כחודש אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם מחקר שקובע כי פער השכר המגדרי בישראל נע בין 16 אחוזים ל-26 אחוזים".

נחמה ריבלין ועובדות משכן הנשיא ביום האישה 2019 | צילום: דודי ועקנין
נחמה ריבלין ועובדות משכן הנשיא ביום האישה 2019 | צילום: דודי ועקנין

6. הפעם שבה הצליחה להביך (עם חיוך) את הרמטכ"ל גדי איזנקוט

חלק מהאהבה שלה זכתה ריבלין הייתה בעקבות היכולת שלה ליצור קשר אנושי ובלתי אמצעי כמעט עם כל אחד, בין אם מדובר בילדים שהגיעו לביקור במשכן הנשיא ובין אם מדובר ברמטכ"ל. לריבלין הייתה את היכולת המופלאה לזהות בכל אחד את האדם שבתוכו, ויותר מכך – את הילד שבו, כפי שממחיש הסיפור הזה שסיפרה על הרמטכ"ל בדימוס, גדי איזנקוט.

"לפני ארבע שנים, ממש בתחילת דרכנו בבית הנשיא, אירחנו בדירת הנשיאים את הרמטכ"ל היוצא, בני גנץ ורעייתו, רויטל, ואת הרמטכ"ל הנכנס, גדי איזנקוט ורעייתו, חנה, לארוחה מסורתית של חילופי רמטכ"לים", סיפרה ריבלין בזמנו. "אני עוד זוכרת את ההתלבטויות הקטנות שהיו לי אז, מה צריך ללבוש לכזו ארוחה? רשמי או דווקא קליל? מחשבות קטנות ולא מהותיות. בסופו של דבר התלבשתי חגיגי והשולחן היה ערוך למופת, אבל זה היה כאין וכאפס לעומת יופיים של המשתתפים. אני לא טיפוס פוליטי, ודאי שלא צבאי, אף פעם לפני כן, לא העמקתי בקורות חייהם של רמטכ"לים, בפועלם ובאישיותם, למרות שילדיי שירתו בצבא ושבני הצעיר שירת בתקופות לא פשוטות. נפרדנו מבני וקיבלנו את גדי עם חיוכו שובה הלב ואת חנה בעדינותה האצילית.

במהלך ארבע השנים שעברו נפגשנו בעיקר לקראת החגים. חנה ואני קיימנו מסורת של מפגשים עם חיילות וחיילים בודדים, שבהם בירכנו אותם לקראת החג ודרשנו בשלומם, כל אחת במילותיה ובדרכה. וכמובן, הפגישה המרגשת בערב יום הזכרון לחללי צה"ל בכותל וביום העצמאות בבית הנשיא. רובי (בדרכו המשעשעת) עשה לגדי (הביישן) מחווה, ובישר לו שלכבודו הוחלט לחרוג ממנהג השירה בציבור על מנת שלא ייאלץ לזמר מול כל עם ישראל. "שינינו את הטקס לכבודך", הוא הודיע לו. חנה ואני הסתכלנו על גדי בחיוך (שהסתיר צחוק מתגלגל) כשראינו כמה מוזר לו להתהדר בבגדי הצבא הייצוגים. אני שמחה בשביל גדי שביום העצמאות הקרוב הוא יוכל ללבוש בגדים נוחים".

נחמה ריבלין והרמטכ"ל בדימוס גדי אייזנקוט | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הנשיא
נחמה ריבלין והרמטכ"ל בדימוס גדי אייזנקוט | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הנשיא

7. האהבה שלה לרובי ריבלין

האבל על מותה של נחמה הוא גם אבל על סיפור הזוגיות היפהפה בינה ובין רובי. לא רבים הם הזוגות שמגיעים לגיל 70+ עם כזו מערכת יחסים, שאפילו המתבונן מבחוץ יכול לראות כמה היא חמה ומבוססת על כבוד והערכה. רק בינואר האחרון הצליח רובי להמיס את הרשת כולה, כשללא ספק היה המנצח של "אתגר 10 השנים" עם תמונה אחת שאומרת הכל.

כמה טוב שיש דברים שלא משתנים. #10YearChallenge

פורסם על ידי ‏Reuven Ruvi Rivlin – ראובן רובי ריבלין‏ ב- יום שישי, 18 בינואר 2019

 

בל"ג בעומר האחרון, עת הייתה נחמה כבר מאושפזת, הוא שיתף תמונה מיום חתונתם וכתב "הכלה היפה בעולם, נחמה ריבלין". לשניים שלושה ילדים משותפים – ריבי, ענת ורן, ושבעה נכדים – מתן, זיו, שי, קרני, מאיה, דניאלה ויהב.

נחמה ריבלין ביום חתונתה | צילום: פרטי
נחמה ריבלין ביום חתונתה | צילום: פרטי

8. הפעם שבה השתתפה במערכון של "ארץ נהדרת"

היום אפילו הטורטלים מזילים דמעה.

9. הרגע המרגש עם מלניה טראמפ

בחרנו להיפרד מריבלין עם רגע אחד שכל כך מבטא את מי שהייתה ונחרט בליבנו – היא ומלניה טראמפ הולכות יד ביד בביקור הנשיא טראמפ בארץ לפני כשנתיים. באמצע כל הבלאגן הפוליטי, שתי הנשים שמו הכל בצד ופשוט עשו את הדבר האנושי, הבסיסי והמרגש מכולם. וזה אולי היה סוד קסמה האמיתי של ריבלין – האנושיות הזאת. הנכונות להושיט יד תמיד, ולא משנה למי. כשמדברים על 'ארץ ישראל הטובה' מדברים על נשים כמו ריבלין, שבאלגנטיות ובצניעות שהיו כה אופיינים לה הצליחה לחדור ללבבות של כולנו.

אז תודה לך נחמה, על כך שלימדת את כולנו להושיט יד.

מי יתן ותנוחי על משכבך בשלום. יהי זכרך ברוך.

מלניה טראמפ ונחמה ריבלין הולכות יד ביד | צילום: צילום: חיים צח, לע"מ
מלניה טראמפ ונחמה ריבלין הולכות יד ביד | צילום: צילום: חיים צח, לע"מ